Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ärrä23 - 21.06.2023, 10:40:03
-
Terve. Volvo V70 mk3 vm.2010 365tkm ajettu, automaattiloora, 2.4D (175hv) moottori on ilmennyt seuraavanlainen ongelma;
Lämpimällä kelillä kun ajaa yhtäsoittoa pitempää matkaa (ihan esim 50km riittää tämän ongelman ilmenemiseen) auto tekee yks kaks sellaisia pieniä nykäyksiä, mun mielestä kierrokset ei kyllä heitä, tai sit en oo vaan huomannut asiaa. Nyppäykset tulee vaan tasakaasulla korkeammissa nopeuksissa, ei ole väliä ajaako vakkari päällä vai ei. Mitä pitempään ajaa, sitä tiuhempaa tahtia nykii satunnaisesti. Kuitenkin useampi minuutti väliä nyppäyksis voi mennä pitemmän matkaakin ilman että nykii yhtään.
Ja siis pitää olla hellekeliä että tekee tän, kylmällä ei nyi yhtään.
Mikähän vois olla syy?
Auto on huollettu säännöllisesti joka vuosi.
Alle vuosi sitten kaikki suodattimet vaihdettu, laatikon öljyt vaihdettu, moottoriöljyt vaihdettu, kilometrejä huollon jälkeen ihan max 6000km. Laatikko pelaa ihan nätisti muuten et ei siinä pitäisi mitään ongelmaa ainakaan olla .. kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa?
Ja siis autossa ei pala mitään häiriövaloja, eikä mitään muuta selvää vikaa ole autossa kun hiukkasloukun joku anturi kiukkuaa kuumalla mut ei uskois siihen liittyvän.
-
Samanlaisia oireita ollut itselläkin ja näihin vastaillut aina samoilla lääkkeillä, kun se on tuossa omassa tähän saakka toiminut l. halvin ja helpoin tapa aloittaa on tsekata EGR:n piuhat ja liitin. Mulla vastaava auto vm. 2008; piuhasarja imuröörin alla ks. kohta ilmanputsarista ehkä 20...30cm vasempaan, missä kunnossa egr:lle menevät johdot & egr:n liitin; liitintä rassaten ja CRC:t tms. perään myös.
Jos löytyy obd-lukija, joka ymmärtää egr:n asentotietoa, niin voi ihmetellä toimintaa lisää. Omassa on muistaakseni 2 tietoa; ohjattu-toteutunut tms. Jos näissä lukemat jämähtävät paikalleen, niin egr:ssä on mahdollisesti johto- tai liitinvika, ja auto muuttuu huomattavan laiskaksi. Siis tämä 1 mahdollinen vika, mistä ei tule mitään P0XXX vikailmoituksia.
-
Terve. Volvo V70 mk3 vm.2010 365tkm ajettu, automaattiloora, 2.4D (175hv) moottori on ilmennyt seuraavanlainen ongelma;
Lämpimällä kelillä kun ajaa yhtäsoittoa pitempää matkaa (ihan esim 50km riittää tämän ongelman ilmenemiseen) auto tekee yks kaks sellaisia pieniä nykäyksiä, mun mielestä kierrokset ei kyllä heitä, tai sit en oo vaan huomannut asiaa. Nyppäykset tulee vaan tasakaasulla korkeammissa nopeuksissa, ei ole väliä ajaako vakkari päällä vai ei. Mitä pitempään ajaa, sitä tiuhempaa tahtia nykii satunnaisesti. Kuitenkin useampi minuutti väliä nyppäyksis voi mennä pitemmän matkaakin ilman että nykii yhtään.
Ja siis pitää olla hellekeliä että tekee tän, kylmällä ei nyi yhtään.
Mikähän vois olla syy?
Auto on huollettu säännöllisesti joka vuosi.
Alle vuosi sitten kaikki suodattimet vaihdettu, laatikon öljyt vaihdettu, moottoriöljyt vaihdettu, kilometrejä huollon jälkeen ihan max 6000km. Laatikko pelaa ihan nätisti muuten et ei siinä pitäisi mitään ongelmaa ainakaan olla .. kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa?
Ja siis autossa ei pala mitään häiriövaloja, eikä mitään muuta selvää vikaa ole autossa kun hiukkasloukun joku anturi kiukkuaa kuumalla mut ei uskois siihen liittyvän.
Imastointi, vaikuttaako? Samoin laatikko manuaalille, onko vaikutusta?
Ja kyllä voi vaikuttaa nuo anturit, jossain vaiheessa kytketään moottorin suojatila päälle lähes minkä vain anturin perusteella jos moottoriecu näkee sen tarpeelliseksi.
-
Hiukkasloukulla eiole kuin kaksi anturia. Toinen on paine-ero mittaus . Se käynnistää polton. Toinen on lämpötila - anturi. Jos siinä on vikaa,niin silloin tehot häviää. Nyt voisi olla vikana anturin johdon eriste. Se on aika lähellä kuumaa putkea. Jos eristämätön johto vaikka välillä tärinästä hipaisee pakoputkea syntyy häiriö, joka pudottaa tehoja hetkellisesti. Jos anturin joutuu vaihtamaan pitää varautua siihen ,että se ei aukea. Joutuu rikkomalla irroittamaan. Tämä edellyttää pöntön irroittamista. Katalysaatoorin ja suodattimen välissä on laippa ,jonka kolme pulttia ovat yleensä niin ruosteessa,että eivät rikkomatta irtoa.
-
Noniin eli nyt pääsin delphillä kattelemaan vikakoodeja läpi. Seuraavanlaiset viat antaa, esiintyminen on kaikissa "satunnainen";
P004900 - Turboahtimen/Super-ahtimen turbiinin ylinopeus
P245800 - Diesel hiukkassuodattimen puhdistuksen kesto
P029900 - Turbo-ahdin/Super ahdin A alipaine
P046C85 - Pakokaasun kierrätyksen tunnistin A signaali sallitun alueen yläpuolella
-
Turbon säätimelle minun ääni...
-
EGR melko varmana rikki jos nyhtää lämpimänä tasakaasulla.