Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Mangojäätee - 21.06.2023, 17:11:50

Otsikko: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 21.06.2023, 17:11:50
Eli.

Tuommoinen 2010 -vuosimallin V70 2.4D (175hv) -koneella ja vedet eivät pysy sisällä. Aina kun vaihtaa uuden letkun, niin vuoto siirtyy seuraavaan kohtaan.
Edellisellä pitkällä reissulla jäätiin tienposkeen kun ~120km/h -vauhdeissa syttyi varoitusvalo veden alhaisesta tasosta. Eikun rampista ylös ja parkkipaikalle ihmettelemään. Vettä kaadettiin lisää ja valui samantie pois. Vika oli akkukotelon alla sijaitsevissa letkuissa, jotka vaihdettiin tämän jälkeen.
Kotio päästyä rupesi vuotamaan lisää. Eri paikasta tällä kertaa.  :-\   Niin, ja ennen reissua vaihdettiin koneen oikealta puolelta, raidetangon nurkilta vesiletku, uusi paisuntasäiliö, ja korkki.

Rupeaa usko loppumaan.

Voisiko kenties Webasto tai vaikka rikkinäinen sisätilan kenno tai termostaatti olla syypää?
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.06.2023, 17:37:08
Kansi halki tai kansipahvi palanut. Tekee painetta jäähdytysjärjestelmään ja hajottaa jonkun paikan ja ajaa vedet sieltä pihalle. Kuten on jo käynyt...
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: laatikkovika - 21.06.2023, 18:03:02
Pitäshän sen paisarin korkin päästää liiat paineet ennen letkujen pettämistä mutta jos on vanhat kärsineet letkut niin mistä sen tietää vaikka olis vaan siellä kannessa se vika ja letku posahtaa ennen kuin korkki päästää. :idiot2:
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 21.06.2023, 18:43:55
Kansi halki tai kansipahvi palanut. Tekee painetta jäähdytysjärjestelmään ja hajottaa jonkun paikan ja ajaa vedet sieltä pihalle. Kuten on jo käynyt...

Tätä mää itekkin mietin. Ei vaan jäähäri oo öljyistä, eikä myöskään öljy piimää tai valkosta pukkaa putkesta. Helsinkiin pystyi ~200km ajamaan, eikä veden pinta edes kadonnut paisarista. Hmm.  Täytyy ihmetellä lisää.

Ei mitään tsäänssiä olisi, että tuo Webasto tekee tämän. On meinaan jonkun kyläsepän jälkeen päin asentama. Pajalla olivat ihmetelleet että millä ketulla on ajotietokoneeseen saatu ohjelmoitua. Pumppu meinaan siitä levisi talvella ja se vaihdettiin.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 21.06.2023, 18:45:32
Pitäshän sen paisarin korkin päästää liiat paineet ennen letkujen pettämistä mutta jos on vanhat kärsineet letkut niin mistä sen tietää vaikka olis vaan siellä kannessa se vika ja letku posahtaa ennen kuin korkki päästää. :idiot2:

Välillä sielä on paine, ja välillä ei mitään. Jos kansi olis, niin luulis että puskis joko pihalle tai palotilaan. Näinkään ei ole.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.06.2023, 20:16:28
Pitäshän sen paisarin korkin päästää liiat paineet ennen letkujen pettämistä mutta jos on vanhat kärsineet letkut niin mistä sen tietää vaikka olis vaan siellä kannessa se vika ja letku posahtaa ennen kuin korkki päästää. :idiot2:

Niinhän sitä luulis.

Tosin vinokone kyseessä, mutta liekkirengas poikki ja paine vesitilaan. Syylärin pääty halki, korkin välistä ei pisaraakaan. Ylävesiletku kova kuin kivi.
(https://i.ibb.co/gjq5MsR/20150318-192015.jpg) (https://ibb.co/gjq5MsR)
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mäkimies - 21.06.2023, 20:23:37
Niinhän sitä luulis.

Tosin vinokone kyseessä, mutta liekkirengas poikki ja paine vesitilaan. Syylärin pääty halki, korkin välistä ei pisaraakaan. Ylävesiletku kova kuin kivi.
(https://i.ibb.co/gjq5MsR/20150318-192015.jpg) (https://ibb.co/gjq5MsR)

Eikö sen pitäisi jo herjata laihasta seoksesta jos palotilaan menee vesi? ??? Miltä tulpat näyttää?
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.06.2023, 20:56:13
Eikö sen pitäisi jo herjata laihasta seoksesta jos palotilaan menee vesi? ??? Miltä tulpat näyttää?

Kun moottori jäähtyi, vettä valui sen verran palotilaan että käynnistyi kolmella. Kun moottori kävi, sylinterin tuottama paine voitti jäähdytysjärjestelmän paineen. Voi olla että tulppa oli puhdas, en muista. Edellämainitulla käynnistysongelmalla ja ylövesiletkun paineistumisella päädyin ottamaan kannen pöydälle.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.06.2023, 21:23:24
Tätä mää itekkin mietin. Ei vaan jäähäri oo öljyistä, eikä myöskään öljy piimää tai valkosta pukkaa putkesta. Helsinkiin pystyi ~200km ajamaan, eikä veden pinta edes kadonnut paisarista. Hmm.  Täytyy ihmetellä lisää.

Ei mitään tsäänssiä olisi, että tuo Webasto tekee tämän. On meinaan jonkun kyläsepän jälkeen päin asentama. Pajalla olivat ihmetelleet että millä ketulla on ajotietokoneeseen saatu ohjelmoitua. Pumppu meinaan siitä levisi talvella ja se vaihdettiin.

Jos kansi on halki vesikanavasta palotilaan tai kansipahvi vesikanavasta palotilaan, ei öljy ja vesi pääse sekoittumaan keskenään.

Calibrassa halkesi kansi kahdesta sylinteristä vesikanavasta tulpanreikään. Auto toimi epämääräisin oirein pitkään, kunnes vettä meni lopulta paisuntasäiliöllinen vajaan 10km matkalla. En muista, miten teki painetta jäähdytysjärjestelmään.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 21.06.2023, 23:19:00
Jos kansi on halki vesikanavasta palotilaan tai kansipahvi vesikanavasta palotilaan, ei öljy ja vesi pääse sekoittumaan keskenään.

Calibrassa halkesi kansi kahdesta sylinteristä vesikanavasta tulpanreikään. Auto toimi epämääräisin oirein pitkään, kunnes vettä meni lopulta paisuntasäiliöllinen vajaan 10km matkalla. En muista, miten teki painetta jäähdytysjärjestelmään.

Puskis varmaan valkosta tossa kohtaa ja tosiaan kun valuttaa vedet ihan muualta kuin lohosta pois.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: laatikkovika - 22.06.2023, 00:00:03
Tee sylinterin vuototesti paisarista. Sillä tiedät heti tuleeko sinne pakokaasuja.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.06.2023, 11:14:08
Puskis varmaan valkosta tossa kohtaa ja tosiaan kun valuttaa vedet ihan muualta kuin lohosta pois.

Jos kansi tai pahvi on vesitilaan halki, ei moottorin käydessä välttämättä mene vettä pakoputkeen. Tekee vain paineen vesitilaan.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 22.06.2023, 11:40:19
Jos kansi tai pahvi on vesitilaan halki, ei moottorin käydessä välttämättä mene vettä pakoputkeen. Tekee vain paineen vesitilaan.

Täytyy tässä viikonlopun aikana tutkia, mikäli kerkeää. Aina se ei tosiaan sitä painetta hukkaa, eikä aina vuoda. Jos tuota juhannuksen jälkeen käyttäisi enemmän auki..
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mäkimies - 22.06.2023, 11:49:26
Vesipumppua vaihdettu koskaan?
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.06.2023, 12:25:54
Vesipumppua vaihdettu koskaan?

Jos vesi ei kierrä, nostaako lämmöt niin korkealle että mittaristo ilmoittaa siitä. ???
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 22.06.2023, 14:24:48
Jos vesi ei kierrä, nostaako lämmöt niin korkealle että mittaristo ilmoittaa siitä. ???
Ei ole moista ilmoitusta näkynyt. Jos vesipumppu olisi paskana, niin uskon että olisi Hesen reissulla hajonnut, viimeistään motarilla korkeilla kierroksilla tai keskustassa, mutta ei.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 22.06.2023, 14:26:36
Vesipumppua vaihdettu koskaan?
Jakopäästä oli merkintä huoltokirjassa. Väitän ettei kestäisi +370tkm alkuperäisellä, tai toisellakaan pumpulla joka on siinä 180tkm kohdalla muistaakseni vaihdettu.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 21.07.2023, 00:44:55
Termostaatti revittiin irti. Kokeiltiin keittää kattilassa niin ei paria milliä enempää auennut. Toivottavasti on ainoa vika :D
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 27.07.2023, 14:46:43
Joo. Termostaatti saatiin irti, testattiin kattilassa ja eihän se auennut kuin sen millin pari. Noh. Uus termari ja 5h kasausta  :idiot2:
Testiajolla syttyi punainen kolmio mittaristoon ja sylki vedet pihalle - keittää.
Ketun kettu ja ketun reunat.

Kansipahvi todennäköisesti. Naapurin äijäkin epäili (Omisti korjaamon ~30v). Täytyy kattoa että mitä maksaisi jakopään hilut ja uusi kansipahvi asennuksineen.
Täytyy vaan toivoa ettei ole kansi halki. Sitten joutuu romarilta ettimään moisen.
 :buck2:

Mää kun luulin että Volvo on laadukas auto  :idiot2:
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 27.07.2023, 15:01:26
Jos vesi ei kierrä, nostaako lämmöt niin korkealle että mittaristo ilmoittaa siitä. ???
Nostaa.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Mangojäätee - 27.07.2023, 15:20:10
Pihassa käyttelin hetken. Aukasin paisarin korkin ja laitoin puhaltimen + lämmöt täysille. Rupes puhaltaan haileeta ja lämpö nousi ehkä pari astetta. Ei siltikään kuumaa. Pistin korkin kiinni hetkeksi ja aukasin uudestaan, niin oli neste paisarissa sakeutunut. Ei näkyny pohjaa enää.
Otsikko: Vs: -10 2.4D Vedet ei pysy sisällä.
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.07.2023, 15:29:05
Joo. Termostaatti saatiin irti, testattiin kattilassa ja eihän se auennut kuin sen millin pari. Noh. Uus termari ja 5h kasausta  :idiot2:
Testiajolla syttyi punainen kolmio mittaristoon ja sylki vedet pihalle - keittää.
Ketun kettu ja ketun reunat.

Kansipahvi todennäköisesti. Naapurin äijäkin epäili (Omisti korjaamon ~30v). Täytyy kattoa että mitä maksaisi jakopään hilut ja uusi kansipahvi asennuksineen.
Täytyy vaan toivoa ettei ole kansi halki. Sitten joutuu romarilta ettimään moisen.
 :buck2:

Mää kun luulin että Volvo on laadukas auto  :idiot2:

Kun kansi on pöydällä, niin voidaan varmistua asiasta...

Kansi halki tai kansipahvi palanut. Tekee painetta jäähdytysjärjestelmään ja hajottaa jonkun paikan ja ajaa vedet sieltä pihalle. Kuten on jo käynyt...