Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tietämätön123 - 24.06.2023, 19:52:12
-
Hei,
Mikäköhän vois olla vikana/rikki?
Muutama kk sitten turbo(?) Luultavasti alko viheltää. Auto kulkee ja veto tallessa. Ääni vihellys loppu torstaina ja turbo alkoi pitää jonkulaista kolinaa ja auto kulki mut veto ei ollut tallessa. No tänää ei mitää vikaa eikä ääniä. Vedot tallessa. mutta nyt savuttaa kun ylittää 3500 kierrosta. Ilmamassamittaria on valittanut jo jonku ajan. Ei tuu mitää vikakoodeja paitsi tosta Ilmamassamittarista ja muutakaan valitusta. Onko turbo sanonut itsensä irti lopullisesti? Enkä osaa sanoa että kuuluuko äänet edes turbosta mutta se nyt tuli mieleen äänistä :-\ :idiot2: kaikki nesteet tallessa ja ei syö öljyä.
-
No kolina ei ole koskaan hyvä, toki kun on monta vikaa päällä eli ei ole heti sitä imm:ää korjattu niin arvaukseksi menee, toivottavasti ei ole hajonnut turbo ja mennyt palasia moottoriin tms. Bensa-auto niin varmaan mittaisin puristuspaineet ja lukisin koodir Vidalla. Toki jos turbo ei toimi nämä ei kulje mihinkään.
-
Joo. Tässä onki omituista ku ne ylimääräiset äänet hävisi ja auto kulkee ja toimiikin mut nyt alko se savutus. Voiko se olla se ilmamassamittari hajonnut vaa kokonaa mistä johtuu kaikki tää.
-
Ilmamassamittari jos hajoaa tulee siitä väärää tietoa ja seokset heittää pieleen.
Jos mittausvika siten että mittauksen takia laihalle vetää niin voi tehdä koneellekin kipeätä pitkään ajettuna.
Rikkaalla vie kyllä bensaa ajossa enemmän ja polttaa katin jossain vaiheessa.
Tuntuuko pakoputken päässä voimakas bensanhaju,jos tuntuu sekin myös voi savuttaa kun putsaa vuosien karstat putkistosta.
Turbolta voi tsekata siiven välykset niin jos liikaa klappia, siivet ottaa seinään kiinni tai jos ei siipiä enää on täysin selvä peli.
Tuo imm on sellainen mittari että jos vikaa pukkaa jo koodilla niin en kenkisi yhtään ennenkuin uusittu tai vähintään kokeiltu putsata lanka ja liitin. Riippuu tuokin koodista, oikosulku tms herjana niin rikki varmasti
-
Eipä se imm yleensä kolinoita tee mutta voithan kokeilla ottaa sen töpselin irti ja ajella, savuttaako vielä silloin.
Töpsän irroitus ei särje mitään, vain kulutus on vähän isompi.
Veikkaan että turbo väljä ja kolisi mutta sai siipiä syötyä sen verran että pyörii mutta laakerivälystä liikaa.
Imupuolelta tosiaan putki irti ja kädellä kokeilee väljät.
-
Joo ja ei se ihan suoranaisesti ollu semmosta kolina kolinaa. Mut vaikee kuvailla sitä ääntä. Nii lähinpänä kolinaa kuvailisin sitä :idiot2: