Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kalle37 - 26.06.2023, 21:50:22
-
Mites kun huomasin että, 3 viidestä oli ihan löysällä siis lähes kokonaan auki !
Jälkikirstys tehty pyöränvaihdon jälkeen noin 200km. Sen jälkeen ajettu muutama tuhat km
Auto v70 2,5 t my 04
Voiko iteksiään löystyä vai onko vandaali iskenyt :)
-
Tässä toinen verrokki.
Emännän tytöllä S60 kuskin etupyörässä oli pari viikkoa sitten kaikki 5 kpl käsin kierrettävissä ja muut vanteet edelleen momentissa.
Kaikki 4 vannetta vedetty 140Nm aina tiukattava pyörä ilmassa, jälkitarkastettu momentit 100km kohdalla jolloin kaikki ok.
Sitten yhtenä aamuja pihalta lähtiessä (noin 50km ajettu tuosta tarkistuksesta) heti liikahtaessa jo klonksui ja kolahteli, vatkasi ihan tautisesti kääntäessä tielle. Siihen edellisenä iltana ajettaessa matkallakaan ei mitään epänormaalia käytöstä tai ääntä.
Aluvanteet joissa peltivanne pultit mutta toimineet ja kerrasta pitäneet tiukkuuden useita vuosia
Poltergeist tai vandaali varmaan iskenyt.
-
Jos siel on ollu Alfred Nussi asialla ja hommat jääny kesken. ;D
Voihan olla jäänyt jotain patskaa vanteen ja navan väliin ja se on puristunut ja sitten ajaessa löystyny.
Poltergeist on kyllä kans vahvoilla, onko näkyny outoja valoja nurkissa tai joku tönäissyt vaikkei ketään näy?
Lenteleekö tavarat?
:juhau:
-
Alue ei niin rauhallinen mutta omakotitalo kuitenkin. Luulis niitä alfredeja katti sitten yhtä pyörää enemmän kyllä kiinnostavan.
Paskaa ei välissä ollut, tapana vaihtaessa ja kiinnittäessä harjata kunnolla pinnat puhtaiksi.
Tuon uusavuton exä tosin veti autojen pultit kiintoavaimella ja metrin jatkovarrella sekå vielä varmuuden vuoksi lopuksi päälle hyppien kiinni :2funny:
Noita oli kuulemma kiva aukoa ;D
-
Joskus outoja hommia.
Meillä on joku räyhähenki kun välillä työkalukin saattaa lentää melko lujaa, on kirkontornin kohdalla vasta nousussa.
Saattaa liittyä hankalampaan remppahommaan. :tickedoff:
-
Alumiinivanteen pulteilla voi kiristää peltivanteen, mutta peltivanteen pulteilla ei voi kiristää alumiinivannetta. Peltivanteen pultissa on kapeampi kartio, joka voi syödä itsensä aluvanteesta läpi.
Minä olen vasta 20 vuotta ajanut auto(j)a ja joka kerta kiristänyt ja löysännyt pyöränpultit kun auto on pyörien varassa. Yhtään kertaa ei ole pultit löystyneet ajossa. Pulttien kierteissä aina jotain rasvaa.
-
Oma kokemus kanssa että kun nuo ekan 200km aikana pari kertaa jälkikiristää, niin ei ikinä löysty ajossa. Nykyään selvinnyt jopa sillä että pyörät alle, 25km mutkateitä ja motaria agressiivisesti ajaen, sit jälkikiristys teleskooppivarren lyhyellä puolella ekaan ähkäisyyn. Ton jälkeen ne ei enää kiristy yleensä lisää. Pultit lienee siis ainakin oikeat itsellä. Rasvaa en laita mut teleskooppivarsi pitkänä aina lähtee auki.
-
Emännän tytöllä S60 kuskin etupyörässä oli pari viikkoa sitten kaikki 5 kpl käsin kierrettävissä ja muut vanteet edelleen momentissa.
Vasen etupyörä on oikeastaan aina se, joka löystyy(ja monissa tapauksissa irtoaa), mikäli kiristyksessä on puutteita. Jos vaikka kaikki pyörät kiristää yhtä "löysälle", vasen etu normaalisti on ensimmäisenä lähdössä. Samaan tapaan vasen etu vetarinpulttikin on se joka löystyy, ei oikean.
-
Joo vasen etupyörä oli kyseessä. Ja kyllä tein jälki kiristyksen. Kaikki muut oli napakasti kiinni.