Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Supersankari Rassooja - 28.06.2023, 13:39:54
-
Jänis kopsahti keulaan. Tämän jälkeen kuulunut ylämäkeen vedättäessä ilmeisesti turbon suhinaa kabiiniin. Liekkö mennyt välijäähy vai mikä?
Kulkupuoli tallella.
-
Varmaan välijäähdytin saanut osumaa ja jostain välistä nyt ahdot suhisee vapaana maailmaan.
-
Varmaan välijäähdytin saanut osumaa ja jostain välistä nyt ahdot suhisee vapaana maailmaan.
Kädellä kokeiltuna puhaltelee kaasuttaessa suoraan alaspäin edestä auton etukulmalta.
Onko miten akuutti korjattava?
-
En tiedä voiko tuohon antaa absoluuttista vastausta, mutta kyllä itse korjaisin asian pikimmiten. Kulutus kasvaa ja savutus lisääntyy ja DPF täyttyy nopeammin. Kannattaa myös vilkaista muiden kennojen kunto, varsinkin ilmastoinnin lauhdutin on siinä nokalla ensimmäisenä tulilinjalla, kun joku luontokappale päättää suorittaa harkitusti itsemurhan.
-
Eipä näille voi mittään, ajoin jänöjussin päältä vielä varulta.
Kulutuksen olen huomannut kasvaneen parilla litralla.
-
Aikamoinen isku tullut siihen, jos välijäähyyn asti tullut lommo. Juuri vaihdoin S60 D5 välijäähyn ja on tukevasti suojattuna ilmastoinnin jäähyn ja moottorin coolerin välissä. Itse katsoisin vielä kaikki turbon letkut läpi.
-
Itsellä auto kesti aika pitkään sitä että välijäähyn alaosassa oli vuotoja, mut sinne menevän letkun repeämä pysäytti menon kokonaan
-
Törmäyksessä vääntyi mutkalle kilven alla olevan leveän lisävalon kohtuu järeät rautakiinnikkeet, piuhat murtui jne.
Tutkin noi turbon letkut ekaksi. Onko välijäähylle tulevat letkut näkyvillä vai meneekö purkuhommiksi?
Auto ei reagoi enää kovin herkästi kaasuun. Suhina kuulostaa terävältä.
-
Eiköhän ne letkut sieltä löydy.
Ootko varma että ajoit jänöjussin päälle ja vielä varmistit... Oliko sillä kädet? :2funny:
-
Jos tuon ikäisessä on yhtään niinkuin mustakoppaisessa d5:ssä niin välijäähdyttimen kummastakin laidasta tulee paksu letku yläkautta irroitettavissa. Toinen menee imusarjaa kohti ja toinen jatkuu monessa osassa auton alla turbolle
-
Eiköhän ne letkut sieltä löydy.
Ootko varma että ajoit jänöjussin päälle ja vielä varmistit... Oliko sillä kädet? :2funny:
Kertaalleen vielä päälle ettei jää kitumaan.
-
Jos tuon ikäisessä on yhtään niinkuin mustakoppaisessa d5:ssä niin välijäähdyttimen kummastakin laidasta tulee paksu letku yläkautta irroitettavissa. Toinen menee imusarjaa kohti ja toinen jatkuu monessa osassa auton alla turbolle
Juuri näin. Kumiletkuja on yhteensä kolme ja moottorin ali menee metallinen yhdysputki. Minulla oli nyt viimeksi se letku halki mikä lähtee turbolta ja yhdistyy siihen metalliseen. Halkeama letkun kyljessä tekee satavarmasti suhinaa ja minun veikkaus on ennemmin letku kuin välijäähy. Letkuja vaihdeltiin aikoinaan takuuseen, pitkään virallisen takuuajan jälkeen, taisi olla mustakoppasten aikaan.
-
No tuskin se pupujussi sinne letkuihin osui että taitaa nyt vaan olla se välijäähy saanut kipeää ei muutakuin uutta tilaan vaikka Aeromotorsilta virosta niin ei paljoa kustanna. Vaihtokaan ei ole paha jos on nosturi niin letkut irti ja rintapellistä ruuvit sekä neljä muuta ruuvia jotka pitää kennot yhdessä ne auki ja alakautta vetää kennon pois sieltä välistä. Sillain itse vaihdoin s80 volvoon.
-
Itse koittaisin paineistaa koko imujärjestelmän paineilmalla, niin tarkka vuotopaikka löytyy helposti suhinaa kuuntelemalla ja mahdollisesti saippuavettä harkitusti (ei sähkölaitteiden päälle) käyttämällä. Ainakin bensakoneissa onnistuu kun tulppaa heti ilmansuodattimen jälkeen ja syöttää painetta harkitusti (pieni ylipaine riittää) tulpan keskeltä vaikka tubeless-venttiilin läpi. Vähän joutuu soveltamaan todennäköisesti.
-
No tuskin se pupujussi sinne letkuihin osui että taitaa nyt vaan olla se välijäähy saanut kipeää ei muutakuin uutta tilaan vaikka Aeromotorsilta virosta niin ei paljoa kustanna. Vaihtokaan ei ole paha jos on nosturi niin letkut irti ja rintapellistä ruuvit sekä neljä muuta ruuvia jotka pitää kennot yhdessä ne auki ja alakautta vetää kennon pois sieltä välistä. Sillain itse vaihdoin s80 volvoon.
Toivottavasti kuullaan lopulta mikä oli hajonnut. Sinulla on asiasta käsitys koska olet systeemin irrottanut. Pupuun törmäämisen suurin isku kohdistuu puskuriin ja tässä tapauksessa puskurin alareunaan.
Iskun aiheuttamia mekaanisia vauriota on vaikea arvioida, välijäähy on kuitenkin hyvin suojassa kahden kennon välissä. Toki se on voinut olla jo ennestään ”laho” ja revennyt. Vaihdoin itse vuotavan välijäähyn koska kuului suhinaa ja mustaa pukkasi perään. Laitoin letkulla vettä irrotetun coolerin putkista sisään ja vesi valui ulos keskeltä alhaalta. Suhina ei kuitenkaan loppunut välijäähyn vaihdolla ja lisätutkimuksissa löytyi halkeama letkusta heti turbon alapuolelta.
-
Näyttää turbolta alaspäin lähtevä putki olevan huonosti paikoillaan. Muovin palanen puuttuu klemmarin vierestä.
Miten ihmeessä putki työnnetään turboon paikoilleen?
Siniseltä kysyin niin sanoivat että valmistusvika. Ei putki voi noin tiukka olla. Jos tuosta pääsee paineet karkuun niin alkaa hiukkasloukku täyttymään eli pitäisi saada putki paikoilleen. Jotain liukastetta vielä suosittelivat.
Pitää koittaa korjata lohjennut pala useammalla klemmarilla kunhan putken sais kiinni.
Hyvänen aika miten perseestä tämä homma. :nohnoh
-
Gorillateippi ja päälle klemmaria itsellä kesti kun tartti
-
Gorillateippi ja päälle klemmaria itsellä kesti kun tartti
Kestääkö tuossa turbon luona kuumuutta?
Gorillateippi on kyllä ehdoton varuste olla mukana. Oon tarvinnut moneen paikkaan. Muistaakseni vesiletkussa alkoi joku heikompi teippi käryämään.
-
Toki kannattaa laittaa kunnon letku heti kun voi. Mulla taitaa olla kokemusta vain lähempää välijäähdytintä, siinä kombo vulkanoitiva teippi, päälle gorilla ja klemmarit
-
Norjaan asuntovaunulla menossa. Parempi olis putken pysyä kiinni.
Surullisen kuuluisa turbon ahtoputken irtoaminen on tyyppivika. Siellä on joku nahkea silikoonitiiviste.
-
Olisko tuo parempi viedä siniselle laitettavaksi.. Ei ahtoputki mene pohjaan asti paikoilleen vaikka tunkilla avittaisi.
-
Nyt on ahtoputki ja uusi tiiviste paikoillaan.
Muuten hyvä mut suhina vaan paheni.. Imupuolelta ajattelin etsiä vikaa seuraavaksi. Mistä kautta onnistuu irroittaa imuputken klemmarit?
Ei löydy näköyhteyttä ja ahdasta.
-
Altapäin katsottuna välijäähyssä ei näkynyt mitää erikoista. Paksun ahtoputken liitoskohdassa hiukan jotain öljyistä mikä lie normaalia.
Ilmeisesti pitäisi alkaa irroittamaan valot ja etupuskuri jne. En löytänyt harmaakoppaseen purkuohjeita välijäähylle.
-
Onkohan rattiakselin tiiviste siinä kuskin jaloissa varmasti paikallaan?
Mä kun vaihdoin putkia ja välijäähdyn niin nyt katsoin että ei ole öljyistä kerrankin missään liitoksessa 5tkm myöhemmin
-
Onkohan rattiakselin tiiviste siinä kuskin jaloissa varmasti paikallaan?
Mä kun vaihdoin putkia ja välijäähdyn niin nyt katsoin että ei ole öljyistä kerrankin missään liitoksessa 5tkm myöhemmin
On paikoillaan. Suhina kuuluu vielä lujempaa ikkunat auki ajaessa.
Jalankulkijat ihmettelee, kun vähänkin painaa kaasua kohdalla.
Ilman kuormitusta ei suhise, eli paikallaan kaasuttelemalla ei vuoda ilmaa.
Ei savuta ja vetoja tuntuu toistaiseksi olevan kohtalaisesti.
-
Noniin, eipä ihme että putki meni paikoilleen ja suhina sen mukainen. Lohjennut isompi pala josta paineet karkaa. Oranssi silikoonitiiviste unohtui kuvasta.
Olisko tähän joku keksinyt jotain järkevää patenttia joka korvais tuon onnettoman putken? Hyvä jos tarvikkeet löytyisi tyyliin Motonetista tai Lh-osasta..
(https://i.ibb.co/Snv1hP3/Ahtoputki.jpg) (https://ibb.co/Snv1hP3)
-
varmaan jollain do88:lla olis parempi putki eikä toimituskaan kestä kauan. Tiivisterepeämän on tuttu korjannut bilteman kuumutta kestävällä liimalla/silikonilla mut tuo lohkeama on vähän liian iso pala nieltäväksi
-
Se on kun noi pitää nykyään olla kaikki muovia. >:(
Mentiin huonompaan suuntaan kun tultiin 2000 luvulle. Olispa vielä alumiinia. Jaa jaa. *karkuun->
No, saavatpa myytyä niitä.
-
Vieläpä melko ohutta paskamuovia tuo kikkare. Lohkeaa muovi aivan järjettömän helposti.
Autoteollisuuden helmiä. :knuppel2:
-
Yleensä noihin rikkoutumisiin löytyy joku syy, harvemmin joku osa kuitenkaan itse itseään rikkoo varsinkaan osa joka ei juurikaan mekaanisen rasituksen alla ole. Täytyyhän tuon irronneen palankin jossain olla..
-
Ei noi muovit kestä lämpöö ja öljyä vaikka luvattais. Sitten pieni puristus klemmarilla tai jotain niin se pala on välijäähyssä, kyllähän se siihen pysähtyy.
-
"kesti vain 20 vuotta"
-
Toimisko jos laittais kaksi klemmaria?
(https://i.ibb.co/Snv1hP3/Ahtoputki.jpg) (https://ibb.co/Snv1hP3)
[/quote]
-
Kannattaako tuota enempää virittää, uutta osaa vaan tilalle. Noita virityksiä näkee päivittäin ja loppujen lopuksi uudella osalla on ongemat sitten historiaa.
-
Joskus ostin asiakkaan autoon tuon muovimutkan tilalle kumiletkun joka sopi bolt-on. Ostin sen ehkä Nimarkilta, mutta en ihan varmaksi muista. :-\
-
Tältä näyttää altapäin. Tuo putki saattaa helposti ottaa damagea asentaessa.
(https://i.ibb.co/zPkDKh4/ahto3.jpg) (https://ibb.co/zPkDKh4)
(https://i.ibb.co/PYr7CdW/Ahto5.jpg) (https://ibb.co/PYr7CdW)
-
Joskus ostin asiakkaan autoon tuon muovimutkan tilalle kumiletkun joka sopi bolt-on. Ostin sen ehkä Nimarkilta, mutta en ihan varmaksi muista. :-\
Tämmöinen olis paras ratkaisu.
-
Tämä tilaukseen: https://www.ebay.co.uk/itm/254104023568?hash=item3b29c7b210%3Ag%3AxkAAAOSw5wVdrZb0
https://www.youtube.com/watch?v=_3bY5J88PfM
Löytyykö Suomesta vastaavaa?
-
Tämmöinen olis paras ratkaisu.
https://www.tarvikemotti.com/tuote/volvo-v70-xc70-s60-xc90-d5-2-4d-05-14-turboahtimen-ulostuloletku/
-
Olikos ton alkuperäisen resonaattorin idea pienentää turbon ääniä?
-
Olikos ton alkuperäisen resonaattorin idea pienentää turbon ääniä?
Varmaankin jos tuommoisesta onnettomasta käikäleestä voi sitä odottaa.
Eipä tuo bensakoneessakaan mitään taifuunin ääntä tee vaikka on turbo ja ahtoputki liitetty pienellä letkunysällä.
Ääni on woimaa! :D
Suoraan wikipediasta pätkä:
Resonaattori on laite tai järjestelmä, joka resonoi eli värähtelee luonnostaan tietyillä taajuuksilla (joita kutsutaan sen resonanssitaajuuksiksi) suuremmalla amplitudilla kuin toisilla taajuuksilla. Värähtely voi olla joko sähkömagneettista tai mekaanista (myös akustista eli ääntä). Resonaattoreita käytetään joko tuottamaan tietyntaajuisia aaltoja tai valitsemaan tiettyjä taajuuksia signaalista.
-
Jos joku painii muovipöntön kanssa niin tässä Supersankari rassoojan ohjeet:
Marmoritiskiltä uudet oranssit silikoonitiivisteet 2kpl.
Irroitta pöntön keskellä olevat ruuvit.
Pönttö halkeaa kahteen osaan. Varmista että välitiiviste ehjä. Paineet osaa karata tästäkin.
Jotain liukastetta silikoonitiivisteihin.
Varmista että pahamaineiset oranssit tiivisteet on oikein paikoillaan.
Kiinnitä molemmat pöntön puolikkaat erikseen. Varo kuitenkin ylikiristämästä klemmareita.
Muovipöntön yhdistäminen ruuveilla nippuun.
Varmista pöntöltä eteenpäin lähtevän putken kiinnitykset. Ovat yleensä poikki, säädä nippusiteellä putkea sen verran ettei hankaa mihinkään.