Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: massamaahinen - 29.06.2023, 16:34:17
-
Olen tätä jo aiemminkin täällä kysynyt ja olivat sitä mieltä, että olisi laturin vapaakytkin. Volvokorjaamolla sanoivat, että vapaakytkimen ääni tulee hihnan väpättämisestä mutta hihna näyttäisi kulkevan siististi.
Nyt ääni on pahentunut ja kuuluu myös kaasuttaessa karkeana äänenä. Voisitteko kuunnella oheiselta Youtube-videolta uudelleen ja ehdottaa vikapaikkoja. Kitoos.
https://youtu.be/d3E_mXV5ERA
-
Olisin taipuvainen tarkistamaan venttiilikoneiston toimintaa. Joku venttiilin nostaja voisi olla viallinen. Voimistuuko ääni jos avaa öljyntäytön korkin koneen käydessä.
-
En pysty tuosta paikallistaan ääntä, kuuluuko enempi takaa vai edestä mutta...
Pakoaukon tiiviste?
-
Ei muuten väpätä hihna välttämättä yhtään vaikka vapaakytkin olisikin sökö ja ääntää, noita olen sen verran vaihtanut että hihna ei kerro vielä mitään kytkimen kunnosta. Kytkinhän on helppo testata.
-
No joo. Jos volvokorjaamolla sanovat että ääni tulee hihnan väpättämisestä niin eiköhän se mieluummin toimi toisinpäin. Siis väpättää herkemmin jos vapaakytkin sökö. Mutta ei kyllä yleensä edes väpätä. :idiot2:
Sekavasti selitetty mutta kun ei vaan taidot riitä!
-
1. Minäkin ennemmin kuvittelisin, että se ääni tulee itse rullasta, sanoivat Volvokorjaamolla mitä tahansa.
2. Venttiiliääni kyllä voisi tuollainen olla. Etenkin kun kiidytettäessä kuuluu paremmin. Pitääpä kuunnella. Ikäänkuin se ääni tulisi paremmin auton alta, mikä taas ei venttiileihin viittaa.
3. Pakoääni? En kyllä koskaan tuollaista pakoääntä ole kuullut mutta se kiihdytettäessä kuuluva voisi hyvinkin kuulua pakopuolelta.
---
Kerronpa jutun Wikströmin venemoottorista 60-luvun lopulla kun faijan kanssa rakennettiin kajuutta vanhaan pelastusveneeseen: Wiki alkoi yhtäkkiä pitämään todella kauheaa kitinää. :o Siis erittäin lujaa. Luulin koneen just hajoavan. *karkuun-> Kutsuin sitten venemoottorigurun P> paikalle ja hän kuunteli konetta aivan joka puolelta ja painoi sormella jotain jolloin ääni hävisi. Vika oli kaasarin ja imusarjan välinen, noin sentin paksuinen, tiiviste. Siitä oli pieni pala pois ja siitä aiheutui vihellysääni. V:>
-
Voi se pakovuotokin noin ääntää. Käyntiin laittaessa sirisee mutta loppuu melko nopeasti kun tiiviste lämpiää eli laajenee. Sitten taas vedättäessä räplättää.
Väittäisin tyyppiviaksi, usein riittää pakosarjan kiristys jos siellä on löysää.
Tuota venttiilin nostin ääntä en oikein usko, on liian tiheä yhdeksi venttiiliksi ja melko epätyypillinen ääni siihen.
No, tiedä häntä. V:>
-
Äkkiseltään veikkaisin pakosarjantiivistettä. Tiiviste voi olla vielä ehjä, pakosarja vaan tarvitsee kiristyksen.
-
Nyt selvisi viimein äänen alkuperä. Löysin täältä: https://www.swedespeed.com/threads/exhaust-manifold-leak.575747/ (https://www.swedespeed.com/threads/exhaust-manifold-leak.575747/) täsmälleen saman äänen ja syynä pakosarjan vaarnapulttien venyminen jolloin kylmänä kuuluu sirisevä ääni. Moni kertoo, että pitäisi vaihtaa vaarnapultit ja tiivisteet. Kuulemma ihan DIY-homma. No, nyt ainakin tietää, ettei ole syytä sen kummempaan huoleen kunhan pakokaasuja ei ala tulla matkustamoon. Onko täällä kellään kokemusta pakosarjan tiivisteiden ja vaarnapulttien vaihtamisesta? Kannattaako suoraan vaihtaa vai uskaltaisiko varovasti kiristää? Minulla on ikäviä kokemuksia pakosarjan pulttien katkeamisista.