Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tetski - 29.06.2023, 23:16:36
-
Moro,
Kiinnostais hankkia mahdollisesti etanolin käyttömahdollisuus vekottimeen ja lähinnä mietityttää joutuuko polttoaineletkut uusimaan? Vai kestääkö ne alkoholia? Otetaan vastaan myös ehdotuksia että kannattaako noin vanhaan autoon hankkia auton arvoon nähden "kallista" laitetta, kun on jo kohta 400tKm mittarissa. Toki huollot on tehty hyvällä tunnolla ja ei vielä ole pettänyt.
Talviajelua tulee ajeltua melko vähän tällä elämäntilanteella, niin ei huono talvikäynti haittaa.
-
Moro,
Kiinnostais hankkia mahdollisesti etanolin käyttömahdollisuus vekottimeen ja lähinnä mietityttää joutuuko polttoaineletkut uusimaan? Vai kestääkö ne alkoholia? Otetaan vastaan myös ehdotuksia että kannattaako noin vanhaan autoon hankkia auton arvoon nähden "kallista" laitetta, kun on jo kohta 400tKm mittarissa. Toki huollot on tehty hyvällä tunnolla ja ei vielä ole pettänyt.
Talviajelua tulee ajeltua melko vähän tällä elämäntilanteella, niin ei huono talvikäynti haittaa.
Polttoainelinja ja -pumppu kestää viinaa oikein hyvin. Useamman 10tkm kerkesin V70:lla ajamaan viinalla.
Muutossarjan saat poistettua koska vaan, jos auto hajoaa tai käy jotain muuta. Kaikki liitokset auton johtosarjaan tapahtuu liittimillä, pois lukien maadoitus joka ruuvataan jonkun ruuvin alle. Polttoainelinjaakaan ei katkaista vaan se irroitetaan liittimestä. Muutoskatsastuksen jälkeen myydessä muutossarjaa ei voi poistaa.
Talvella viina ei vaikuta mitenkään muuten kuin moottorin esilämmityksen osalta. Kun moottori käy, se käy kuin bensallakin. Lämmin moottori myös starttaa pakkasella samalla tavalla kuin bensallakin
-
Juurikin näin kuten ylhäällä kerrottiin ja lisään vielä sen verran että ainakaan keski-suomen korkeudella ei oo viimeisinä 2 talvena ollut niin kylmää että ois jäänyt lähtemättä. Tosi kovalla pakkasella voi tarvia 2 starttia ilman lämmitystä.
-
Paljonko kulutus nousee viinalla? Onko RE85 hinta stabiili vai heiluu bensan hinnan tahtiin? Biodiesel on jostain syystä aina 20c kalliimpaa kuin tavallinen, kustannuksilla ei ole mitään yhteyttä.
-
Paljonko kulutus nousee viinalla? Onko RE85 hinta stabiili vai heiluu bensan hinnan tahtiin? Biodiesel on jostain syystä aina 20c kalliimpaa kuin tavallinen, kustannuksilla ei ole mitään yhteyttä.
Mulla tais mennä lähelle sitä ilmoitettua 28-30%. ??? Todella usein sai tankata verrattuna tähän nykyiseen dieseliin. :P
Hämeenlinnassa viinan hinta nousi useasti kun bensan hinta nousi. Jännästi se ei tullutkaan alas samassa suhteessa. En ole enään jaksanut laskeskella, että kannattaisiko ajaa viinalla. Kovin lähellä litrahinta on ollut ysivitoseen verrattuna.
-
1.5e oli nyt abc:lla ku oltiin reissussa. Laskettuna kulutti 10.2l/100km. V70 2.5t awd automaatti.
Äki-hki-äki reissu.
En oo laskenut kannattaako
-
1.5e oli nyt abc:lla ku oltiin reissussa. Laskettuna kulutti 10.2l/100km. V70 2.5t awd automaatti.
Äki-hki-äki reissu.
En oo laskenut kannattaako
Eikös tuo vie 10 litraa bensallakin 8)
-
Eikös tuo vie 10 litraa bensallakin 8)
Kaupungissa kyllä mutta en ole koskaan maantiellä saanut kulutusta yli 7,5l/100km
-
Puhumattakaan että turbollisessa saa vähän lisä heppoja sen enempää virittelemättä. ;)
-
Eihän tuo kannata, lisää vikaantuvaa kohdetta ja sähläämistä polttoaineiden kanssa.
Tuttu laitto 2.5T viinalle ja kehu ettei siinä mitään tienaa jos viinalla ajelee.
-
Kaupungissa kyllä mutta en ole koskaan maantiellä saanut kulutusta yli 7,5l/100km
Mun kaverilla on V70 2.5T ’08 ja sanoo, että 7-8 L kulutukset vaatii melko huolellista eco-ajoa. Kympin kulutus on toki liioittelua. Itsellä on vähän pienempi, mutta ’02 S60 D5 viritettynä yli 500 Nm (1700 - 2800 rpm) ja noin 215 hp, kuluttaa arkiajossa josta monesti puolet moottoritienopeuksia, alle 5.5 L/100km laskettuna tankkauksen yhteydessä. Kiihtyy 0-100 alle 7s ja 80-120 reilut 3s 4.vaihteella. Piristystä viikonloppuun
-
Mun kaverilla on V70 2.5T ’08 ja sanoo, että 7-8 L kulutukset vaatii melko huolellista eco-ajoa. Kympin kulutus on toki liioittelua. Itsellä on vähän pienempi, mutta ’02 S60 D5 viritettynä yli 500 Nm (1700 - 2800 rpm) ja noin 215 hp, kuluttaa arkiajossa josta monesti puolet moottoritienopeuksia, alle 5.5 L/100km laskettuna tankkauksen yhteydessä. Kiihtyy 0-100 alle 7s ja 80-120 reilut 3s 4.vaihteella. Piristystä viikonloppuun
Ja paljonko saisit e85 sillä tiisseliveromaksulla?
-
02 S60 D5 viritettynä yli 500 Nm (1700 - 2800 rpm) ja noin 215 hp, kuluttaa arkiajossa josta monesti puolet moottoritienopeuksia, alle 5.5 L/100km laskettuna tankkauksen yhteydessä. Kiihtyy 0-100 alle 7s ja 80-120 reilut 3s 4.vaihteella. Piristystä viikonloppuun
Hyvin kiihtyy jos noin on kun tehoo ei oo enempää. Tuohan pesee jo uudemman s60 D5 joka samantehoinen. Kai se pieni vääntöero tekee sitten niin paljon.(uudempi luvataan 7.6 s, käytäntö lienee vähän eri.)
Oon käytännössä kokeillu omalla louskulla tommosten kanssa niin kyllähän ne melko hyvin vetää tuonne 140 asti mutta sitten T5 menee.
-
Ja paljonko saisit e85 sillä tiisseliveromaksulla?
Jos verrataan mk2 V70 2.5T:n 400€ ajoneuvoveroa ja vaikka tuon oman nykyisen V60 D4 680€ veroa, aika äkkiä se erotus tulee kulutuksessa takaisin. ::)
-
Hyvin kiihtyy jos noin on kun tehoo ei oo enempää. Tuohan pesee jo uudemman s60 D5 joka samantehoinen. Kai se pieni vääntöero tekee sitten niin paljon.(uudempi luvataan 7.6 s, käytäntö lienee vähän eri.)
Oon käytännössä kokeillu omalla louskulla tommosten kanssa niin kyllähän ne melko hyvin vetää tuonne 140 asti mutta sitten T5 menee.
Olis kyllä mielenkiintoista päästä kokeilemaan jossakin suljetulla alueella, miten tuolla omalla tupaöljypolttimella pysyisi kiukkuisen T5:n kyydissä.
-
T5 varmaan kulkee suuremmissa nopeuksissa paremmin koska enemmän tehoa. Harvoin tulee D5 vääntöjä täysin käytettyä mutta normiajo on tietysti vaivatonta. Hyvillä kesärenkailla, kuivalla asfaltilla, sutimisen merkkivalon saa palamaan manuaalin 1-3 vaihteilla.
2.5T tulee tehtaalta hyvällä alaväännöllä ja kulkee varmasti myös vaivattomasti. Kollegalla oli aiemmin V60 T8 ja auto toki kulki hyvin kun akussa oli energiaa, mutta itse kone heräsi vasta kun kierroksia oli vähintään 2500 rpm.
Ps: D5 meno jotenkin tasapainottui kun vaihdoin välijäähyn ja uuden turbon, siipien ohjaus toimii vrt siihen alkuperäiseen puolimiljoonaa km kiertäneeseen ahtimeen.
-
Taloudellisuus - jos autoilussa termiä voi käyttää, riippuu lisäksi kuljetuskapasiteetista. Kollegalla on Sharan (2.0 diesel) johon mahtuu kyytiin ihmisiä ja tavaroita. Auton profiili (korkea, kuin ladon seinää työntäisi) aiheuttaa, ettei motarilla voi ajaa 120 koska kulutus pomppaa.
Naapurilla on insignia 1.5 turbo bensa. Kulkee noin 6L satasella mutta kun perään laittaa (tyhjän) kuomukärryn niin kulutus nousee lähes 10 L/100km. Naapuri epäilee, että automaatti käyttää liian suurta vaihdetta maantienopeuksissa, eikä kone jaksa vääntää kärryn kanssa.
Diesel toimii hyvin kärryn kanssa, oman D5 kulutus pomppaa vajaaseen 7 litraan satasella kun perään kytkee täyskorkean kuomukärryn ja täytyy todeta nyt kolme vuotta kesämökkiä rempanneena, että kärry on perässä aika usein.
-
Toisen merkkisessä manuaalissa biopowerointi tehty niin puhtaalla re85 tankilla alavääntöä tuli roimasti lisää verrokki bensatankillisella.
Bensalla vakioahtimella vääntöä ei tarvitse softassa rajoittaa ( antaa 420Nm) mutta re85 se tehty 450Nm. Maksimivääntö tuossa on jo 1900rpm lähtien niin aika dieselmäinen etanolilla ajaa kaupungissa.
Kulutus etanollla noussu noin 20%.