Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: M.P - 01.07.2023, 23:28:21
-
Tarinoidaanpa vähän. Tässä kopassa oli alunperin vapari D24, joka oli puolen miljoonan ajon jälkeen valmis romulavalle. Auto tuli meidän perheeseen ysärillä ja toimi faijalla käyttöautona silloin kun diesel oli vielä halpaa.. Tämä oli jo silloin yli 400t ajettu ja isäukko teki tähän aika reippaat peltityöt. Pellitöiden jälkeen autolla ei ajettu juurikaan kun dieselin hinta pomppasi reippaasti ysärin lopussa ja Volvo ajettiin latoon.
Mennääs 20-vuotta eteenpäin. Auto päätyi itselleni kortin saannin aikaan, kun rupesin haaveilemaan 940 tai 240:stä ja kappas, muorilan ladossa olikin semmoinen. Noh, enemmän ja vähemmän ollut tekemistä kun parivuosikymmentä ajamattomana ei tee autolle kovin hyvää. Ei ollut ihan "suoraan ajoon" tyylinen prokkis.. ::)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/Volvo_244_2023_kesa.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/Volvo_244_2023_kesa_2.jpeg)
Vaihdoin parivuotta sitten tekniikan B23A moottoriin. Näin saatiin käyttövoima helposti muutettua pois dieselistä ja auto jälleen ajoon. Tuo mosa meni bolt on tilalle ja sähkötyötkin sujui parin piuhan muutoksella. Samalla remppasin jarrut, alustaa, ruosteita, jne..
Uusi turbotekniikka on nyt työnalla ja sen takia ajattelinkin aloittaa tänne tarinoinnin jos jotain kiinnostaa. Sain todella halvalla B200K moottorin, jonka mukana tuli about kaikki R-sport kaasariturbo hilppeet. Myöhemmin ostin kanssaharrastajalta B19A:n, johon olisi tarkoitus istuttaa tuo turbokitti. Syynä alakerran vaihtoon oli vahvemmat kiertokanget ja matalampi puristus + katsurin mukaan tuohon B19A löytyy Volvolta teholaput R-Sport kittiin, jolloin dynolappu ei ole välttämätön. 8)
Tulevasta koneesta:
- B19A sellaisenaan
- T3 Garrett ja R-Sport pakosarja + downpipe
- Zenith CD-175 turbokaasari
- Pierburgin painetta ymmärtävä mekaaninen bensapumppu
- Virranjakaja ahtopainekellolla
-
Tuli purettua B19A. Kone seissyt noin 3-vuotta lämpimässä hallissa ilman kantta. Sisäpuolella oli pientä värjäymää paikoin, mutta lähtee hyvin teräsharjalla. Laakeripinnat ok kunnossa mikä on postiivista. Pytyt porattu joskus ylikokoon ja männät vaihdettu. Veikkaan mahlen mäntiä, mutta joku enemmän tietävä saa vahvistaa. Sylintereistä saa hyvät hoonauksella. :P
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Lohkokuva_uus_yritys.jpg)
Jatketaan kysely linjalla.. Öljyn tulo turbolle. Näin aikoinaan foorumilla kuvan, jossa öljyn lähtö ahtimelle oli tehty tuohon suodattimen paikan oikealla puolella olevaan reikään. Ilmeisesti öljypaine anturin tms paikka. Öljykanavahan tuossa menee, mutta riittääkö virtaus ja paine turbon linjalle? Voiko tuohon tehdä mahdollisesti myös isomman reiän ja kierteen jos oikeaa sovitetta ei löydy? Haluaisin käyttää turbon mukana tullutta öljyputkea kun mitta olisi hyvä ja muutenkin orkkis osa.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Lohkokuva_uus_yrity_part_2.jpg)
-
Nuo jaatiedostosi.com kuvat ei näy...
-
Kuvat fixattu. Ootteko muut käyttäneet tuota Jaatiedostosi.com tällä foorumilla? Ois hyvä jos sais kuvista vähän isomman kokosia kuin tuolla foorumin omalla lisää kuva vaihtoehdolla..
-
Kuvat fixattu. Ootteko muut käyttäneet tuota Jaatiedostosi.com tällä foorumilla? Ois hyvä jos sais kuvista vähän isomman kokosia kuin tuolla foorumin omalla lisää kuva vaihtoehdolla..
Minä oon käyttäny tällästä: https://postimages.org
Ainakin puhelimella ärsyttävää, kun nuo pikkukuvat ei aukene "heti" isompana tolla foorumin kuvapalvelulla
-
Siihen öljyntuloon kuuluu sellanen sovitenippa mihin saa sen letkun ja öljynpaine anturin,näin ainakin alkuperäsessä r-sport turbo koneessa,niitä ollu mulla 2. jos haluat sellasen nii multa löytyy yks ylimääränen nakkaa yv tietoa.
-
Päivitetäänpä taas..
Lohkoa putsailtu viimepäivinä. Isoimmat kurat jo pois, mutta vielä pitäis jaksaa hifistellä loput pienemmät nurkat ja kolot mihin meneekin hieman enemmän aikaa.. :buck2: Tiiviste pinnat pitkälti hiottu kanssa valmiiksi.
Kannenkin päätin pistää osiin ja pestä liat pois..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Kansi_tyomaa.jpg)
Vähän ennen ja jälkeen kuvaa. Eihän tuo mikään täydellinen ole, ja vielä hieman kesken tuo ulkopuolen ehostus.. :P
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Kansi_ennenpesua_KORJATTU_KUVS.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Kansi_pesun_jalkeen_KORJATTU_KUVA.jpg)
Naapuripitäjän rautakaupasta löyty sopiva nippa lohkoon turbon öljyntulolle.
Auton sisustakin alkaa olla valmis kattoverhoilua jaa muutaman muovin mustaksi maalausta lukuunotttamatta.
-
Onks sulla R-sportin kaksitoiminen alipaine kello virranjakajaan? Eli alipaineella aikastaa ja ahdoilla myöhästää sytkää.
Uskosin kyllä että selviää ilmankin mutta saattaa olla että joutuu pitään perusennakon aika myöhäsellä tai rajottaa keskipakoennakkoo niin perus ennakko saa olla ihan järkevä ilman että maksimiennakko menee päättömäks. :)
Mukava kun joku näppäilee old-school henkeen R-sportti setillä eikä aina Maxecu+holsetti. 8)
-
Juu, kyllä tuo painetta ymmärtävä jakaja löytyy. Unohtu se tuolla setupin puolella mainita. :D
-
Juu, kyllä tuo painetta ymmärtävä jakaja löytyy. Unohtu se tuolla setupin puolella mainita. :D
Lähinnä tässä kaasari räpeltämisessä kiehtoo että aika edulliseen hintaan saa tuonkin paketin kasaan ja suht. yksinkertaista tekniikkaa ja eipä näitä kaasari vehkeitä ole lisääntymään päin.
Hyvä hyvä.
Velipojalla oli joskus 15v sitten 244:ssa B20 turbo vähän niinkun R-sportin henkeen:
-Vakio 8-pulttinen alakerta
-Portattu kansi 44/40 venoilla.
-Turbo strömppä mistä poistettu ryyppy ja se bimetallihommeli ja tukittu.
-Bilteman isoim cooleri.
-K jetti turbon bensapumppu ja malpassin turbo regu.
-Vakio pakosarjassa sovitemutka ja T03 garretti.
-Virtasen Maurin hioma turbo nokka.
Jakajaan oli modattu vinokoneen kakstoiminen R-sportti alipainekello.
Aluks oli vakio kansi ja A-nokka mutta toi tehty kansi isoilla pakovenoilla ja hiottu nokka teki helkkarillisen eron.
Ja toimikin hyvin ja vetoja oli hyvin kilon ahdoilla.
Sit piti siihen änkee ensin T04 työkone ahdin ja sekin oli viä ihan ok mutta sen jälkee HX35 niin oksensi ekalla koeajolla kannentiivisteen pätkän välistä pois ja 5 vesiplommia lensi vallan irti. Teollisuusmallin ahtopainemittari ja minä puhelimen valon kans pimeessä koitan kattoo ja kertoo jos ahdot nousee liikaa niin eihän siinä ehtiny kissaa sanoo kun oksensi. :2funny:
Anteeks vähän OT kun meni vanhojen muisteloiks. ;D
-
Ovatko nämä ylikoonmännät, ja jos niin osaako kukaan sanoa mitä merkkiä? Männässä lukee 89.650A. Muutakin tekstiä on, kuvista näkee. Laskin pytyn halkaisijaksi n. 89.50mm, Eikös näissä ole vakiona 88.9mm? Katselin jo että näihin mittoihin saa jotain männänrenkaita, mutta olisi mukava saada vielä varmuutta asiaan ettei tule vääriä ostettua.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19_manta_ja_kanki_KORJATTU_KUVA.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/b19a_manta_paalta.png)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19A_manta_sisalta.jpg)
Ainiin, B200K koneen jonka mukana tuli tuo turbo kitti saa ostaa pois nurkista. Löytyy uudet tiivisteet siihen, kaikki laakerit, b200et männät jne.
-
Männän valmistaja on AE, näkyy tuossa yhdessä kuvassa logo olevan, jos siis helpottaa etsintääsi, voihan nuo jopa olla jonkun muunkin moottorin männät, jotka vain on sattuneet Volvoon sopimaan.
-
Nikkaroin "uudet" ovipahvit vihdoin paikoilleen vanhojen harmaiden vinyylisten tilalle, kun alkoi osien liotus ja pesu kyllästyttämään. Onhan nuo paljon paremman näköiset..
Vanha vs uusi edessä..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/ovipahvi_vanha_etu.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/ovipahvi_uus_etu.jpg)
..ja takana.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/ovipahvi_taka_vanha.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/ovipahvi_taka_uus.jpg)
Noiden uusien mustien pahvien alareunat oli pahasti vettyneet kun ne ostin. Ilmeisesti niiden takana oleva muovi oli ollut poissa edellisessä autossa. Vanha pahvi osuus irti ja vanerista uutta tilalle.. Vanha pahvi mureni helposti käsissä pois tieltä. Vinyyli ja sen alla oleva vanu säilyi ehjänä ja se käännettiin uuden vanerin päälle. Ulkopuolelta ei edes huomaa korjauksia ellei tiedä. ;)
Pari kuvaa työprosessista
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/ovipahvi_leikkely.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/ovipahvi_uus_mitta.jpg)
Männän valmistaja on AE, näkyy tuossa yhdessä kuvassa logo olevan, jos siis helpottaa etsintääsi, voihan nuo jopa olla jonkun muunkin moottorin männät, jotka vain on sattuneet Volvoon sopimaan.
Männänrenkaiden paksuudet vaikutti kuitenkin olevan oikeat Volvon mitoille, ja kattelin että AE on joskus Volvoon noita myynnyt.
-
Taas iskenyt laiskuus ja muut hommat niin hetkeen ei ole mitään oikeen julkastu tai tehty, mutta kerrotaanpa tiivistettynä mitä tullut tehtyä viimeaikoina. ::)
Tuulilasi otettiin vihdoin työn alle. Vanha lasi ollu reilut 20-vuotta särki, mutta halkeama ei näkökentässä kunnes viimetalvena ruoste painoi lasin poikki uuden halkeaman. Vanha lähti suht helposti irti, mutta edellinen omistaja oli vaihtanut varmaan itse lasia ja liimana oli jotain vääränlaista tahnaa, joka oli vielä osittain pehmosta ja irrotuksessa hieman sitkeää. Ruostetta lasin alta ei löytynyt kuin repsikanpuolen ylänurkassa mikä oli aikaisemmin jo tiedossa. Oli melkein jo läpi mätinyt..
Vanhalasi ennen irrotusta + klipsien, listojen ja tiivistepinnan putsausta:
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/kehyvksen_siistinta.jpg)
Uutta lasia paikalleen:
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/Uusi_lasi_konepelllla.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/uusi_lasi_asennettuna.jpg)
Samalla kattoverhoilu lähti irti ja verhoomolla uutta kangasta päälle:
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/Musta_uus_katto.jpg)
Sisusta alkaa olla pitkälle itseä miellyttävä. C pilarien muoveja ja etupään jalkotilan muovit pitää vielä maalata mustaksi ja ratin vaihto niin alkaa olla valmista sen suhteen. 8)
Käytin myös kannen paikallisella koneistajalla plaanauksessa. Lastua ei otettu juuri ollenkaan pois vaan pinta hiottiin ettei puristukset nouse. Samalla todettiin kansi suoraksi ja kanavista hiottiin karstat pois:
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/398_koneistettuna.jpg)
Seuraava operaatio kannen loppuputsaus, ettei hiontapölyä jää mihinkään ei sille kuuluvaan paikkaan. Sitten venttiilien läppäys ja nippuun odottamaan kellaria.. :D
Alakerran osat ja lohkon sain lopulta pitkälti siistittyä karstasta ja pintaruosteesta niin hyvin kuin kotikonstein saa. Lähes kaikki uudet osatkin ovat saapuneet tai haettu, mutta ylikoon männänrenkaat ovat jumissa jossainpäin Eurooppaa. Tavoite ois saada tekniikkaa pikkuhiljaa syksyn ja talven aikana nippuun viikonloppuina nikkaroidessa. Myös muutakin pikkuremppaa tiedossa kun esim. käyttiksestä pamahti edestä jousi poikki..
-
Joo o. Taas vaihteeksi vois jotain päivittää. Ylimäärästä aikaa ei nyt opintojen jatkumisen takia ole ollut kummoisesti ja rojektin kanssa mennyt melkee kaikki mitä tehny nii kahteen kertaan.
Viime päivityksen jälkee tuli otettua auto pihalle tallista ja yks ilta kävin siirtämässä sitä niin ihmettelin sisällä että onpa katto matalalla. Noh, uuden verhoilun liima oli irronnut. Ei siin. Talliin takasin ja kokeileen jos sain kattopahvin etuovesta väkisin ulos vaikka kaksin kerroin. Tuttu verhoilja onneks lupas uuden kankaan ja työt takuuseen. Noh, siinä verhoilua repiessä irti huomasin että uudessa tuuli lasissa oli halkeama itsestään. :) Kevyen vitutuksen jälkeen alettiin sitten sitäkin irrottamaan. Onni ottemuudessa samalla sai helposti tuon verhoilun irti ja ulos. Otin sit yhteyttä lasin myyjään ja selvisi että tuo oli valuvikaista erää. Sainpa sitten uuden onneksi kanssa takuseen.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Volvon_uus_lasi_taas.jpg)
Siinä sitten nykynen lasi asennettuna. Eipä sitten loppujen lopuksi iha hirveästi vituttanut kun sai molemmat fixattua samalla. Noh sitten aloin niputtamaan tuota B19:sta. Hoonatessa huomasin että yhdessä sylinterissä oli jälkeä mikä paljastui vasta hoonauksessa. Katkennut männänrengas oli kaivanut sylinteriseinän soikeaksi. Lopputuloksena olisi ollut aika reipasta blowby:ta. Tuota lohkoakaan ei oikein viitsinyt porata isommaksi turbokäyttöä ajatellen, kun tuo oli jo ylikoon männillä. Ikävä takaisku, mutta tuotakaan ei oikein huomannut kun vasta kokonaan purettuna.
Kysäisin sitten myyjältä jolta ton ostin onko hänellä ylimääräistä vakiokokoista SN-lohkoa, jonka voisi porata ylikoon männille. Yksi ylimääräinen vakiokoon kellari löytyi, joka pitäisi nyt purkaa ja viedä lohko paikalliselle moottorivelholle poraukseen. Muu kellari tuota lohkoa lukuun ottamatta oli hyvä edellisessä, niin päätimme että vaihdamme vain lohkot päikseen.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/uus_b19.jpg)
Tuossa vielä kuva uudesta kellarista mistä lohko jää itelle ja about muu lähtee takaisin viallisen lohkon kera. Jotain letkuja lukuun ottamatta on nyt kaikki osat koneen niputukseen. Tästä jatketaan taas.
-
Purin uuden lohkon luovuttaja moottrin. En jaksanu sen tarkemmi alkaa kuvaamaa. Kaikinpuolin oli paremmassa kunnossa kuin edeltäjänsä.. Seuraavaksi putsaus sisältä sekä ulkoa (taas..) ja paikalliselle moottorivelholle poraukseen ja dekkitason plaanaukseen.
-
Lomat starttasi koulun puolesta, joten kerkee tätäkin taas tehdä. Päätin aloittaa loman vieton johtosarjan niputuksella. Tämä on muistaakseni -85 vuoden johtosarja alunperin, eli biohajoavat kuoret johdoissa.. Olivat aika rapeassa kunnossa. Aikalailla kaikki johdot piti uusia.
Muutama kuva loppusyksyltä millainen oli kun purin..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19a_johtosarja_syksy_1.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/b18a_johtosarja_syksy_2.jpg)
..ja siinä tälläviikolla entisöitynä. Paksu akunjohto lähtee vielä vaihtoon.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19a_johtosarja_valmis.jpg)
Lohko ja kansi kotiutuu huomenna koneistamolta. Kellarin niputuksen vuoro loppuviikosta.
-
Unohtu laittaa eilen kuvat noista kotiutuneista osista, joten tässä muutama. Lohko onkin jo uudessa maalissa. Venttiilejä läpätessä huomattiin että monessa seetipinnassa oli pahaa kulumaa. Tultiin tulokseen että vedetään kaikki pinnat samalla uusiksi. Nyt pitäisi pysyä paineet. Männät ja kiertokanget kävivät myös osapesurin kautta.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19a_lohkomaalissa.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19a_kansi_tehtyna.jpg)
-
Alakerta aikalailla nipussa. Enään puuttuu loput. ;D
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19a_kellari_tehty.jpg)
-
Tuleeks öljynpaluu ö-pohjaan vai lohkoon?
Eikös se oikeessa r-sportissa oo pohjassa.
Tossa putsarin jalassa on vissiin ö-jäähyn liitokset vai hä? :D
-
Juu. Putsarin jalan limpusta lähtee lauhduttimelle putket. Öljynpaluu tässä on pohjassa. Paluuputki jää muuten tuos edellisessä kuvassa juuri suodattimen taa piiloon. :P
-
Juu. Putsarin jalan limpusta lähtee lauhduttimelle putket. Öljynpaluu tässä on pohjassa. Paluuputki jää muuten tuos edellisessä kuvassa juuri suodattimen taa piiloon. :P
R-Sport turbo sarjassa tuli uusi öljypohja paluuliitoksella silloin aikanaan kun kaikki muukin oli paljon parempaa. Mukava kun joku puuhastelee näiden R-Sport viriosien kanssa, eikä aina tungeta jotain mahdotonta jättiturboa konehuoneeseen. Ite elänyt sen ajan kun nämä visarjat oli uusia 80-luvulla 8)
-
Tänään asensin kannen paikalleen. Oli myös pakko fiilistellä tuon turbon kanssa.. S*
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19a_kansi_paalla.jpg)
Pitää varmaan kehitellä tuolle turbolle ja pakosatsille joku tukirauta, ettei "roiku" vain kansipulttien varassa. Osien mukana tuli B200 lohkoon sopiva tukipala, mutta tuossa vanhanmallisessa (B19) ei ole lähelläkään pultin reikiä sille.
Mukava myös huomata että tästäkin projektista on kiinnostuneita. ;)
-
Tämän päivän aiheena oli tutustuminen juuttuvakurkkuisten kaasareiden maailmaan. Kaasari kävi atomeina ja korjaussarjan hilppeet vaihdettiin. Säädöt on nyt alkuun jotenkin ohjekirjan mukaiset. Katsotaan miten käy kun pääsee ajelemaan..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Zenith_175cd_rebuild.jpg)
-
Nostalgisia muistoja tuosta halkosarjasta...
Kyllä sillä garretin sai punottaan. :) oli vaan ruiskukone.
On se ahdin/sarja pysyny ilman tukeakin. Ainakin niin kauan kuin mulla oli.
Onhan se ny ihme jos kiinnitys pettää kun sen sarjan pulteilla kanteen vetää kiinni. Kestäähän se koneenkin sarjasta nostaa.
Tuon kampuran pultin kiristystä ei voi liikaa painottaa, vedä se kunnolla kiinni ettei ala vituttaan.
Ei pysy millään räikällä vähän vetäsen ja nyrkkiä päälle metodilla.
Jos tuen haluut niin siitä sit tekeen rautavenkuraa vaikka motin kiinnitysjalan pulttiin. :o
-
Taas ollu hetken hiljasta tämän puolesta kun en ole kerennyt oikeen rassaamaan. Tehdääs taas nopea recappi mitä talven aikana touhuttu viikonloppusin. Halkosarja otti kiinni kannen kulmassa olevaan pattin siitä sipastiin rälläkällä siivu pois. Kaasarin heitin kiinni imusarjoineen. Yksi R-sportin kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste oli hieman erilainen kun vaparin. Laturitelineen kanssa oli pientä jumppaa, kun en älynnyt eroja kymppi ja sata sarjan telineissä ja latureissa. Vesipumpulta lähtevän lämppäriputken kanssa saa vielä nikkaroida kun ottaa pakosarjaan kiinni.
Näiden lisäksi kaikkee muutta pientä nysväystä ja osan vaihtoja kun tämä kone tehty varmaan 5 eri roskalavakoneen rojuista niin ollut omalainen palapeli. Moottori on nyt muuten valmis asennukseen lukuunottamatta öljyjäähyä ja remmejä. Tod.näk tän kuun aikana saa satkun nosturille työnalle, kun faija saa jenkkinsä siitä sivuun. :D
Käytin tälviikolla venakopan jauhemaalauksessa. Vielä kahen vaiheilla hioisko ton Volvo tekstin esiin. Otetaan koneesta sitten edustavampaa kuvaa kun viimesetkin romut paikallaan.. ;)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/Venakoppa_testings.jpg)
Tänään alkoi myös öljyjäähyn telineen meikkaus operaatio. Vähän päässyt rapeaksi, mutta kannattaa korjaa kun löytyy valmiit asennuspaikat autosta tälle. Pitkänsivun pelti tulee uusi. Muut palat käy puhalluskaapin kautta.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19at_valijaahy_1.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/B19at_valijaahy_2.jpg)
-
Herättelin tänään satkun talviunilta, jos nyt lomalla kerkeis vie ottamaan talliin työn alle. :D
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/244_kevatheratys.jpg)
Öljyjäähyn pellit kävi puhalluskaapissa. Pitkä sivu uudesta palasta. Vanhasta ei olis jäänyt mitään jäljelle puhalluksessa.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/O_kuuleri_pellit.jpg)
Niputin myös tylsyyttäni tuon b200 moottorin jossa turbohilppeet oli mukana. Vähä mysteeri kone kun oli rakennettu k, et ja at koneen osista. Kaikki oleellinen siirrettykkin jo tuohon kymppisarjalaiseen. Tuo saa nyt jäädä odottamaan parempia päiviä.. :2funny:
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/b200et_kasas.jpg)
-
Tänään tuli vihdoin nosturipaikka vapaaksi ja Volovo joutaa työn alle. ;D
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/244_hallis.jpg)
Illan saldo purkamisen suhteen..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/244_purukutalkoot.jpg)
-
Taas viikonloppu urakoitu ja selvää edistystä tapahtuu. :))
Aloitin purkamalla keulan loput romppeet ja vaihdekepin..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_1.jpg)
Seuraavaksi päädyin auton alle irroittelemaan vaihteiston tukea ja kardaania. Sit oli aika nypätä kone irti ja hyvin mahtui tulemaan..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_2.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_3.jpg)
Löysi uudelle paikalleen..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_4.jpg)
Väliin vähä voimansiirrosta. Laatikoksi ajattelin alkuun käyttää tota puolimiljoonaa rullattua m46. Kytkimenä ja asetelmana LUK:in 215mm tarvike, joilla rullattu n. 1500km. Vauhtipyörä on kevyempi littupyörä. Saa nähdä alkaako heti luistamaan. Kokemuksia saa kertoa miten tuommoinen yhdistelmä on toiminut.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_5.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_6.jpg)
Irrottelin äänieristeen konepellistä. Välillä haissut hiirenkusi konetilas ja syypää löytyi. Tuo eriste ei kyllä tule takaisin.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_8.jpg)
Konetilaa siivotessa ajattelin nypätä ilmastoinnista jääneet letkut mäkeen. Ei isäukolla ja häntä edeltävällä pysynyt kylmäaineet sisässä ja syypää löytyi. Eräs legendaarinen korjaamo tehnyt asianmukaisen oem laatuisen korjauksen butyylimassalla vuotaviin liitoksiin... ;D
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_9.jpg)
Kaikki liittokset ja letkut vuorattu tulipellistä lämppärille ettei vaan vuoda.. :idiot2:
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/6.4_osa_10.jpg)
-
Mielenkiintoinen projekti! Eipä kaasariturboja hirveesti ole liikenteessä. Laitetaan seurantaan
-
Ostin kerran 230 ft mosan jossa oli kuulemma uus kytkin paikoillaan. En sitten avannu ja tarkistanu prkl...
Pudotin koneen paikalleen ja ohjaamisesta huolehto motronic, oli siis et alunperin.
No, eihän se kytkin pitänyt kun vähän väänsi. Laatikko pois ja kytkin näkyviin. Oli 215mm levy kun ois pitänyt olla 228.
Uus levy niin piti niin kauan kun laitto lastun niin sitten taas luisti.
Sit meni sre paikoilleen niin piti mun tarpeiks.
Kai toi 215 jonkin 150 hp voi pitää ja vääntöö ehkä 280?
-
Suunnitteilla olis tähänki päivittää voimansiirto joskus kunnolla, mut tuo kaasariturbo paketti on taas tämmönen "väliaikainen" vaihtoehto hauskanpitoon. Kattoo jos päivittäis ton kytkinpaketin mikäli ei pidä kunnolla. :P
-
"kytkinpommi"han sen kytkimen tuhoo. Luistaa ja sit on vauhtis kohta sininen. :P
-
Kyl se varmaa normaalis ajossa sitte pitää. Tuota ny ei rääkättäväksi rakennetakkaan. Vähän jos saa kulkua pirteemäks ku vakio nii riittää mulle. 8)
-
Tänään jatkui konejumppa. Nosturille odottamaan ensviikonloppua.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/7.4_osa1.jpg)
Innostuin myös siistimäään konetilaa ja meinas lähtee taas käsistä. Revin ilmastoinnin viimeiset letkut ja kuivaimen pois. Samalla aloin karsimaan turhia johtoja mitä jäänyt aikasemmilta omistajilta. Tähän autoon oli uutena lisätty autopuhelin. Hieman kesti repiä sata metriä kaapelia mattojen ja kojelaudan alta. Ollut uutena rahamiehen valinta kun varustelistalla löytyy ilmastointia, keskuslukkoa, autopuhelinta ja lukuvaloa takapenkille. Ilmastointi ja autopuhelin nyt ainakin saa lähteä. Puhelin lähtee kaatopaikalle, ilmastointi isäukon v8 volvo projektiin.. :o
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/7.4_osa_2.jpg)
-
Mitenkäs se turbosaabin asetelma? Sehän ei tainnut olla hinnalla pilattu.
-
Kyl se varmaa normaalis ajossa sitte pitää. Tuota ny ei rääkättäväksi rakennetakkaan. Vähän jos saa kulkua pirteemäks ku vakio nii riittää mulle. 8)
Nii vähäks aikaa :D
Eiköhän tässäkin se perinteinen taas käy. Vähän aikaa ajelee ja tottuu niin huomaa että ihan lussuhan tää on. Monasti nähty ja koettu. :buck2:
Mutta joo, tsemppiä vaan...
Nuo lukuvalot taipuisassa varressa oli kyllä ministeritason juttuja. Mulla yhdessä ne on olleet, oli muistaakseni jonkin ison tehtaan pomoa sillä kuskailtu.
Ts lauluauto <Kippis>
Jos semmosia tarkoitat etkä niitä katossa olevia.
-
Joo o, illan nettiä luettuani tulin siihen tulokseen, et taidan vain suoraan päivittää tuohon sre-763. Yks kpl pottapyöriä löytyykin jo varastosta. 228mm massalevyllä lupaavat 430nm väännön keston ja sintterillä päälle 600.. Yhtä kalliiks tulee pitemmän päälle rikkoa noita vakio osia ja onpahan sit sitä varaa viritellä lisää.. :3/4 jättää sen:
-
Oma sre piti ainakin mukisematta sen normaalin lastuvirin. Joku 225hp ja 370+ Nm.
Samalla vasen reisilihas vahvistuu, on sen verran jäykempi käyttää. Isompi sylinteri kytkimelle vois auttaa?
-
Konetilaa siivotessa ajattelin nypätä ilmastoinnista jääneet letkut mäkeen. Ei isäukolla ja häntä edeltävällä pysynyt kylmäaineet sisässä ja syypää löytyi. Eräs legendaarinen korjaamo tehnyt asianmukaisen oem laatuisen korjauksen butyylimassalla vuotaviin liitoksiin... ;D
Kaikki liittokset ja letkut vuorattu tulipellistä lämppärille ettei vaan vuoda.. :idiot2:
Samallalailla oli korjattu mulla purkuautosta talteen ottamani ilmastointi.
-
Ne vuoraukset taitaa olla estämässä veden kondensoitumista putkien pinnoille. Samanlaiset ollut kaikissa ilmastoiduissa kakkosnelosissa, joita on tullut käpisteltyä. Kieltämättä eksoottisen näköiset ensisilmäyksellä. ;D
-
Postissa tuli paketti..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/12.4_osa_1.jpg)
Vauhtipyörä lähti hiottavaksi koneistajalle. Kunhan saa takaisin nii kone samantien keulalle. Tänään tein kaikkea pikkuhipostelua ja osien maalausta. Esimerkiks ohjaustehostinpumppu ja jarrutehostin sai maalia pintaa kun olivat niin ruokottomassa kunnossa.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/12.4_osa_2.jpg)
Huuhtelin, maalasin ja kasasin lopulta tuon öljykuulerin.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/12.4_osa_3.jpg)
-
Moottori löysi paikkansa.. :D
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/14.4_.jpg)
-
Kakskalvoinen jarrutehostin ei mahtunut olemaan kaasarin painekotelon kans. Kävin nappaamassa 242:sesta tähän hätään tuon ykskalvosen kiekkomallisen tilalle. Hyvin kului aika tässäkin jumpassa. Pitää vie jostain hommaa takaiskuventtiili tohon imusarjan ja tehostime väliin.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/19.4_osa_1.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/19.4_osa_2.jpg)
Samalla ruosteita kiinni ja mastonit pintaa. :o
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/19.4_osa_3.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/19.4_osa_4.jpg)
-
Tossa tehostimen kulmaliittimessä on takaisku sisällä.
-
Tossa tehostimen kulmaliittimessä on takaisku sisällä.
Jees, täytyy testaa toimiiko vielä
Tänään heitin uuden tehostimen paikalleen ja niputin vaihdekepin. Mittalin myös välijäähyn paikkaa ja ahtoputkia. Alkuperäisiä turbomallin kiinnikkeitä mul ei oo tolle orkkis välijäähylle ja syylärille. Parista syylärin kiinnikkeistä saa sopivat kun vähä kemppailee. Painetestaan kans cuulerin ensin kun oli halkeillu muovit ja pääty irronnut. Se on nyt jotenkin liimattu kasaan. Jos vuotaa nii kattoo jotai biltemalaista tilalle. :P
-
Vaihdoin alapallonivelet. Toisesta oli kumi riekaleina ja kuskinpuoli oli korjattu sikamassalla..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/27.4_osa_1.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/27.4_osa_2.jpg)
Aloitin myös viimeisten johtojen tutkimisen. Kuulema oli käynyt vähän hassusti tuo kone. Syypää löytyi kun purin kärjettömän sytytyksen johtosarjan.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/27.4_osa_3.jpg)
Tästä ei varmaa kulje virta läpi.:2funny: Kattoo löytyykö jostai toinen johto..
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/27.4_osa_5.jpg)
Lisäksi noissa oli mysteeri liitin, jolle ei ole korissa vastakappaletta. Tulee puolalta. Oiskohan kiekkamittarin liitin? Tämä johto sarja on ilmeisesti b200k:n
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/27.4_osa_6.jpg)
-
Lisäksi tossa oli mysteeri liitin, jolle ei ole korissa vastakappaletta. Tulee puolalta. Oiskohan kiekkamittarin liitin? Tämä johto sarja on ilmeisesti b200k:n
Sininen on 12V+ syöttö ja valko-punainen on rundari.
-
Eli noi piuhat kun kytkee rundarin napoihin nii alkaa pelaamaan?
Mites tuleeko tohon kärjettömän sytyn piiriin tarvittava virta ton jakajan 3 napaisen liittimen kautta, vai pitääkö toi kytkee jotenkin muuten?
-
Kävin ostamassa uudet kärjettömänsytyn johdot suosiolla.
Sitten ilmeni lisää johdotus pulmia. Koneen johtosarjassa kaksi mysteeri liitintä, toisen johto on sininen, tulee imusarjan solenoidilta ja toinen on ruskea, joka tulee startin luota. Olivat saman kuoren sisällä, ja pituus ylttäis sopivasti puolalle.
-
Ei jaksa joka päivä kaikkia mutterien kiinnityksiä kirjata niin tehdään taas tiivistelmä. :)
Vesipumpulta lähtevä lämppärinkierron putkea joutu muokkaamaan. Nyt sopii. Käytin aihiona myöhempää turbo vinokoneen vesiputkea. Bxx ja Bxxx koneissa vesipumpunpään kiinnike on eripuolella. Ei muutaku vanhemmasta kiinnike hitsaten tohon. Lohkossa ei myöskään ollut kiinnikettä kun turbomallin putki menee sen 7cm alempana. Tein raudasta palikan väliin. Siirsin myös lasinpesunesteen säiliön apparin puolen nurkkaan ja pumppu tuli vanhasta. Johdotukset tekasin tos iltasella.
Rallirattia oon yrittänyt sovitella, mutta Luisin keskiö jää hinkkaamaan suojamuoveihin. Purin ja kasasin kaikki useampaan kertaan mutta ei ota istuakseen. Varmaan sipasta pala pois vällissä olevasta haitarimuovista. Tuntuu että sisustanosista kaikki istuu tässä autossa vähä päin helvettiä ja kaikki kiinnikkeet aikonaan survottu.. Tuonne jää tommonen mukava kolo ja toine reuna pännää vastaan. ;D
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/B19A_Rakentelua/4.5_osa_1.jpg)
Ahtopainemittari löysi paikkansa puhallinräppänien päältä. Viereen tulee kans FMi seosmittarin boksi jahka saa hommattua.
Tilailin Do88 silikoonimutkat ja nyt pitäis löytyä metritavarana 2 tuumasta aluputkea 1-2 millin seinällä. Sen verran erikoiset pituudet tulossa ettei löydy mistään järkeviä valmiina.. :o Nuo kun saa soviteltua, pakoputken kiinni ja johdot selville nii vois kokeilla käyntiin..
-
Silikoonimutkat tuli ja yks kpl 45 asteen kulmia pitää tilaa lisää. Isonsin lampun taustapeltien reikiä joiden kautta ahtoputket tulee kulkemaan. Välijäähy tulee keulalle maskin taa piiloo.
Maalasin ja asensin konepellin autoon.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/22.5_244_osa_1.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/22.5_244_osa_2.jpg)
Lasinpesurin säiliö ja pumppu on kans siirretty apparin puolelle. Liimasin myös vihdoin tuulilasin cromilistan paikalleen näin puolen vuoden jälkeen.
-
Nyt on taas aikaa värkkäillä projektia niin päätin herättää tämän kuolleista melkeen vuoden seisonnan päälle. Täks kesäksi ajoon ois deadline. Sen verta kauan tullu tätä värkättyä.. ;D
Tämä vekotin on tosiaan ollut ilmastoitu ja tulin nyt lopputulokseen että poistan järjestelmän kokonaan kun tuskin tulee sitä ikinä käytettyä. Saa alipaine ja kylmäaineletkut pois niin saa myös siistimmän näkösen. Mulla on ylimääräsinä noita perinteisiä lämppäreitä niin vaihdan sellaiseen. Helppo swappi sen suhteen kun tuo perinteinen vaati vain yhden virta johdon toimiakseen. Ilmastoidussa mukana aikamoinen johto ja letkuhelvetti, ja pyrin irrottamaan kaiken siististi ja ehjänä niin menee hieman aikaa tehdä. Tarkoitus pistää myyntiin tuo koko setti jos joku museomies haluaa ilmastoida helmensä. Samalla oon karsinut kaikkia muita johtovirityksiä mitä löytyi kojelaudan ja mattojen alla. Niitä riittää. Itseäni ainakin ärsyttää kaikki turhat johdot mitkä pyörii autossa mukana.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/19.3.2025_1.jpeg)
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/19.3.2025_2.jpeg)
Teurastin myös joutessani yhdestä varaosakopasta toimivan perinteisen lämppäri laitteen. Tämän kanssa ei kauaa kestänyt, lämppärin pömpeli on huomattasti sirompi ilman noita ilmastoinnin osia, ja tuo irtosi ilman kojelaudan poistoa.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/19.3.2025_3.jpeg)
Mulla oli tässä myös ne uudemman bemarin etupenkit ja niiden tyyliin verhoillut takapenkit, mutta ne eivät yhtään enää miellyttäneet silmää ja olivat perkeleen tohlon kokoset 240 sisälle niin heivasin ne mäkeen. Taakse laitan mustan puolinahkasen ilman niskatukia. Etujakkaroiksi pitää kehitellä jotain uutta. Vähän kahden vaiheilla laittaisko kuppimaisemmat vai jotkut esim. 850 tyyliset löhötuolit.'
Kattoverhoilun kanssa meni taas vituiksi. En kerennyt oikeen yhtää ajaa sen kanssa kun huomasin ennen tämän varastointia että se kangas notkui taas. Menee taas takuuseen ja tälläkertaa eri aineella ja liimalla uusi kangas pintaan. Näin jälkiviisaana ois ehkä vaan pitäny maalaa se orkkis vinyylinen paukulla kun on tämä sen verta rönttä muutenki.. ::)
Kaasarin kyljessä oleva painekotelo sai uutta maalia, ja tuttu hitsasi uuden ahtoputken lähdön siihen. Asensin myös sähkösen flektin syyläriin kiinni. Ahtoputkisto kulkee keulan peltien väleistä maskin takana bilteman pikku jäähy. Pitää suunnitella sille teline latasta.
-
Nyt on vihdoin ilmastointi irti. Aikapaljon enemmän johtoja ja letkuja on kuin perinteisessä. Tämä paketti lähtee nyt myyntiin. :D
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/21.3.2025_1.jpeg)
Vaihdoin myös dieselin kaasuvaijetin kaasarimalliseen. Mulla oli vanhassa semmonen prikka patentti, jolloin liikevara toimi vapari koneen kanssa. Kattoverhoilun irrotin kans. Se lähtee takaisin verhoilijalle. Laitan tilalle toisesta kopasta perusverhoilun mustaksi maalattuna väliaikaisesti ja laitan tuon toiseen varastoon säilöön odottamaan.
-
Taas on edennyt hyvin mutta unohtunut päivittää.
Ahtoputket ja klemmarit tuli Do88:ilta, alumiini putket muokkasin itse metritavarasta niin tuli paljon halvemmaksi. Lisäilin myös kaikki alipaine linjat konetilaan sekä siistin hieman. Konetila näyttää nyt tältä.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/27.4.2025_244_1.jpeg)
Putket tulee välijäähylle valojen alta keulalle, siitä akkutelineen alta painekotelolle. Kahden tuuman putket, välijäähyn lähdöt on pari milliä isommat. Tein myös tukiraudan jäähylle missä kiinnikkeet sille.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/27.4.2025_244_2.jpeg)
Sisuta on nyt niputeltu. Maalasin toisen kattoverhoilun mustaksi ja heitin kiinni. Lämppärilaite vaihdettu perinteiseksi ja sisusta kasattu sen ympärille. On meinaa tilavampi kuin ilmastoidussa. Ostin AEM laakaistan sekä bilteman kiekka ja ahtopainemittarit. Sähköflektin releelle nappia konsoliin.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/27.4.2025_244_3.jpeg)
-
Tänään se vihdoin tapahtui. Tuuppasin auton pihalle ja otin ensi startit. :D
Hetken sahailun jälkeen alkoi käymään kun sai bensanpaineen kaasarille asti. Katteltiin lampulla sytty kohdalleen. Perussäätö on nyt kympin huitteilla ja toimii hyvin ny alkuun. Kaasarin säädöt kierroksilla hyvät kun seurasin laajakaistalla seoksia. Tyhjäkäynti vielä erittäin laihalla, vaatii hienosäätöö. Pikku ryyppy tasaa heti seoksen. Kierroksilla vastaa nätisti kaasuu ja toimii hyvin. Seoksetkaan ei kovin karkaile kierroksilla. Tuo lambda helpottaa kyllä säätöhommia. Neula ja suutin on tehtaan ohjearvojen mukaan säädetty. Niihin ei ainakaa heti tartte kajota kun tuntuis säätö olevan hyvä niissä.
(https://jaatiedostosi.com/volvo_addict/Volvo_244_-83/4.5.2025_1.jpeg)
Pikku hommia pitää enää tehdä ennen leimaa. Otan joku viikonloppu puuhakilvet tohon nii pääsee testailemaan miten tuo pelaa käytännössä.
Hipostelin myös jarruja, eivät kyllä olleet edes jumissa. Vaidoin kans perän pinioni stefan. Joku urpo oli vetänyt vanhan laakeri liimalla kiinni. Oli niin jumissa että irtosi aluksi paloina kunnes sai isot tongit väliin millä kampesin jämän pois. Liimojen putsaus otti kans aikaa.