Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Noviisi12 - 08.07.2023, 11:43:20
-
Ongelma siis seuraavanlainen: isommilla kierroksilla auto ei jaksa mennä ja kaasupohjassa kulkee jonkun noin 120, pienemmillä kierroksilla ajaessa menee suht normaalisti. Tyhjä käynnillä polkiessa turbo sakkaa. Vikakoodit luettu ja antaa seuraavaa:
p023800 turbon/ahtimen ahtopaineanturin a virtapiiri
p023484 turbon/ahtimen liian suuri ahtopaine
p023468 turbon/ahtimen liian suuri ahtopaine
Ja auto siis 08 v70 d5
Haulla täältä löytyi muutama vastaava ongelma, mutta ei kyseiselle ongelmalle ratkaisua. Mistä kannattaisi lähteä vikaa paikantamaan, minimoimalla turhien osien vaihtamisen :-\
-
Ensimmäinen on selkeä vika, anturi tai sen johdotus on viallinen. Kaksi muuta voi olla vain seurausta tästä ensimmäisestä.
-
Onko tietoa missä anturi mahtaa sijaita?
-
Nämä kaksi seuraavaa paikkaa ainakin vaikuttaa ahtopaineiden seurantaan:
Map-anturin johdotukset (osa nr. 10), sijaitsee välijäähdyttimessä:
(https://i.ibb.co/tXFsFVp/nimet-n-1.png) (https://ibb.co/tXFsFVp)
Turbon säätimen johdotukset, kiinnittyy turboon:
(https://i.ibb.co/fp8zpQ7/nimet-n-2.png) (https://ibb.co/fp8zpQ7)
-
Tarkistapa ahtoputken kunto, joka menee öljypohjan alta. Omassa volvossani (D5244T4, -2008) oli tämä putki halki, joka aiheutti tehojen tippumisen. Liekö rutistunut joskus maastossa kiveen tms. Pohjamuovin kun ottaa irti niin huomaa aika helposti jos on puhaltanut öljyistä ilmaa sieltä pihalle.
-
Joo pitääpä alkaa käymään sähköjä läpi. Vikakoodit nollasin niin toimi 1päivän ajan, sen jälkeen meni taas tähän vika tilaan, jonka jälkeen sammutin auton ja toimi taas jonkun hetken ja vika tilaan. Tämän jälkeen vaihdoin map anturin ja taas toimi noin puoli päivää ja sama homma auto sammuksiin toimi hetken ja sitten taas vika tilaan. Ahtoputki oli ihan ehjä
-
Anturi hyvin todennäköisesti ehjä koska arvot antaa ja kertoo että paineet pielessä. Ahtoputkessa ja letkuissa riittää pienikin reikä sekoittamaan systeemin, saippuavettä ja antaa runttua pienellä lenkillä niin vuoto paikka todennäköisesti löytyy, ikkunat auki ajaessa niin saattaa suhista kunnolla, kabiiniin ei välttämättä ääntä edes kuule.
-
Katso testerillä seuraavat anturiarvot;
ECM-Intake manifold absolute pressure (anturi sijaitsee imusarjassa)
ECM-Boost pressure (anturi sijaitsee välijäähdyttimessä)
Auto EI saa olla käynnissä. Molempien anturien tulisi näyttää hyvin lähelle 99,7kPa (eli saman mitä normaalihko atmosfäärinen ilmanpaine). Mikäli on eroa jommassa kummassa, vaihda ko. anturi. Oma antoi koodin alhaisesta ahtopaineesta ja homma oli aika selkeä: Toinen anturi näytti 8,7kPa alakanttiin.
Silti epäilen, että tässä sinun tapauksessa kyse ei ole vastaavasta anturiviasta vaan ahtopaineventtiili on oikeasti rikki.
-
Kävin koodit nollauttamassa ja taas on vika pois päältä, katsotaan kuinka pitkään. Polttoaineen sekaan pistin forte turbo cleanerin. Mitä halpaa testeriä suosittelisit hankittavaksi millä nuita arvoja voisi katsoa ja koodeja lukea jatkossakin?
Pitää alkaa tutkia myös tuota ahtovuotoa tarkemmin näkyisikö missään.
-
Ihan mistä tahansa kaupasta perus ELM 327 obd palikka ja siihen kaveriksi puhelimeen Car scanner sovellus
Nämä kuvat sain äsken kaverilta, kun hänellä oli vastaavaa vikaa omassa autossaan.
Paine-ero ennen
(https://i.ibb.co/SQ0QBqM/signal-2023-07-09-144637-002.jpg) (https://ibb.co/SQ0QBqM)
Paine-ero jälkeen anturin vaihdon
(https://i.ibb.co/zmM5X2g/signal-2023-07-13-144745-002.jpg) (https://ibb.co/zmM5X2g)
Motonetista saa bosch anturia, helppo vaihtaa itsekin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/284442?ajoneuvo=1116&vuosimalli=2018
(https://i.ibb.co/28GJZfk/signal-2023-07-13-115838-002.jpg) (https://ibb.co/28GJZfk)
-
Joo siis map anturi tuli jo vaihdettua jonka jälkeen toimi noin puoli päivää ja meni taas vika tilaan. Hyvät hinta erot näemmä kun sinisellä alkup anturi 170e, ja boschin anturi 70e jonka ostin, ja motonetissä sama anturi näköjään tuon 40e
-
En tiedä onko sama vika, mutta oma Volvo hyytyi reippaan kiihdytyksen jälkeen. Oireena voimakas suhina konehuoneesta ja tehot hukassa. Tasaisella kiihtyi hitaasti. Ylämäessä vauhti laski 60km/h. Syy oli ahtoputken halkeaminen, mikä on ilmeisesti aika yleinen vika näissä. Volvo V70 D3 2011. Kilometrejä 392tkm
-
Ihan mistä tahansa kaupasta perus ELM 327 obd palikka ja siihen kaveriksi puhelimeen Car scanner sovellus
Nämä kuvat sain äsken kaverilta, kun hänellä oli vastaavaa vikaa omassa autossaan.
Paine-ero ennen
(https://i.ibb.co/SQ0QBqM/signal-2023-07-09-144637-002.jpg) (https://ibb.co/SQ0QBqM)
Paine-ero jälkeen anturin vaihdon
(https://i.ibb.co/zmM5X2g/signal-2023-07-13-144745-002.jpg) (https://ibb.co/zmM5X2g)
Motonetista saa bosch anturia, helppo vaihtaa itsekin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/284442?ajoneuvo=1116&vuosimalli=2018
(https://i.ibb.co/28GJZfk/signal-2023-07-13-115838-002.jpg) (https://ibb.co/28GJZfk)
Ja ihan mihin tahansa ei kannata tuota elm327 tunkea, noistakin eri versioita. Näiden jäljiltä saanut nyt muutamia bokseja softailla uudelleen :-\
-
Ihan mistä tahansa kaupasta perus ELM 327 obd palikka ja siihen kaveriksi puhelimeen Car scanner sovellus
Nämä kuvat sain äsken kaverilta, kun hänellä oli vastaavaa vikaa omassa autossaan.
Paine-ero ennen
(https://i.ibb.co/SQ0QBqM/signal-2023-07-09-144637-002.jpg) (https://ibb.co/SQ0QBqM)
Paine-ero jälkeen anturin vaihdon
(https://i.ibb.co/zmM5X2g/signal-2023-07-13-144745-002.jpg) (https://ibb.co/zmM5X2g)
Motonetista saa bosch anturia, helppo vaihtaa itsekin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/284442?ajoneuvo=1116&vuosimalli=2018
(https://i.ibb.co/28GJZfk/signal-2023-07-13-115838-002.jpg) (https://ibb.co/28GJZfk)
Tuo on hyvä yhdistelmä. Itelläni melkein kymmenen vuotta sitten ostettu sininen kiinan palikka ja tuo sovellus android puhelimessa löytää kyllä paljon asioita.
-
Sitten on ollut tuuria tai ennemmin näillä muutamilla sitten huonoa tuuria. Omiin obd portteihin en kehtaa noita lykätä, sen verran on noissa softien palauttamisissa töitä teettänyt ja vähän kalliiksikin on palikka tullut.
-
Vika tila pysyi taas päivän poissa ja palautui. Tuntuu kuin vika ilmenisi vähän lämpimänä kun joka vikakoodin nollauksen jälkeen pystyy ajamaan vajaan 50km ennen kuin menee taas vika päälle. Vika tilan tullessa alkaa kuulumaan melko selvästi turbon suhina ajaessa sekä paikallaan ollessa kun painaa kaasun pohjaan niin turbo sakkaa. Voiko tämmöinen johtua ahtovuodosta että korjaantuu aina hetkeksi kun vikamuistin nollaa?
-
Sinisellä diagnosoivat että turbon ohjain laite rikki.
-
Ebaysta saa pelkkää ohjainta.
https://www.ebay.com/itm/333701310275?hash=item4db225e743:g:8KcAAOSw-BJfj9iu&amdata=enc%3AAQAIAAAA8CSaTKNAHL%2BjOx69mXeKtK6I03NRFPBxY6nD9qakg3aRTs4JHvDbMMN%2BSzsBayfLvCt4KS6jhk5xLuwrJN96E%2FKP7hLfVNifzKugqVfJfqQl%2FdHk4p9Xs3gUdXv3m4Xzzn%2BZrkOuGW8%2B%2Flefen0OR8uzm0vffaTh%2F4vI2EK4rXD26u8qAEK%2FsM4vDCf7bBqV%2BzriE01TZdIKWO5LuNup33ZvZ4Hl4mDbiu1LKZi7HCA2yEq%2FEKjkyH5t%2BFg1hSbpW8Sjuno1G5J44cfh3xeP0kZ5rxfgau7uGJSbG9xg6o%2B34Mm5FvaB4A6nFley5Y6S7w%3D%3D%7Ctkp%3ABFBMvrn9la9i
-
Itellä oli kans just noilla vikakoodeilla se pahin eli turbopaskana jumitti siivet. sen vaihto auttoi! onneks se on halpa keissi tai sillee parisataa vaa saat vanhasta takas rahaa
-
Onko joku vaihdellut pelkästään tuota ohjainta
-
On foorumilla porukka vaihtanu pelkän säätimen, jolla on saatu turbo taas kuntoon.
Irroita säädin turbosta ja liikuttele akselia, jos akseli liikkuu kevyesti, niin tulisi tulla pelkällä säätimellä kuntoon. Jos jumittelee, nii uutta puhallinta tilalle
-
Joo, pitääpä katsoa alkaisiko pelkän säätimen vaihtoon vai vaihtaako koko paketin samalla purkamisen vaivalla. Onko kokemuksia GGahtimista mitä turbotukku myy, hinta niissä halvempi ja saisi 3v takuun.
-
Ja kysytääs tähän samaan, ketkä kyseisen operaation suorittaneet turbon tai säätimen vaihdon mitä kautta se kannattaa alkaa tekemään?
-
Ja kysytääs tähän samaan, ketkä kyseisen operaation suorittaneet turbon tai säätimen vaihdon mitä kautta se kannattaa alkaa tekemään?
Alhaalta. Nostin konetta pari cm ylöspäi et pääsi nätisti turbo tulee pois. Kokeilin myös säätimen vaihtoa mutta se ei auttanut. Sitten vikana vaihtoehtona turbon vaihto korjas
-
Päivitetääs tilannetta, eli tällä hetkellä autoon siis tullut vaihdettua turbon ohjainlaite, läppäakseli poistettu ja pistetty tilalle delete kit (täältä vuoti siis ahtoja) map anturi vaihdettu, egr putsattu, volvolla mittasivat ja heiluttelivat johtosarjan siinäkään ei pitäisi olla vikaa, turbon siivet eivät ole jumissa ja SILTI sytyttää moottorinhäiriövaloa ja tehot tippuvat noin kerran 2viikossa. Volvolla myöskin parittivat turbon ja uudenohjain laitteen. Onko jollain ollut kokemuksia, että vaihtanut vain ohjainlaitteen ja se temppuilisi näin harvakseltaan, tai tuleeko vielä muita paikkoja mieleen mitä alkaa vaihtamaan/tutkimaan. Vikakoodit ovat siis liian suuri ahtopaine sekä liian matala ahtopaine, mitä antaa tällä hetkellä.
-
Päivite...
Vaihda turbo :)