Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: weecee - 09.07.2023, 15:38:17
-
Terve,
Nonii 444kkm ajettu, ja eilen pitemmältä reissulta oireineen:
1. Aut-loota ei vaihda isompaa silmään l. 6 jää käyttämättä
2. DTC, ECM, TCM jne. keltaiset vikavalot kaikki palaa
3. Vikakoodit nollaamalla auto pelaa taas jonkun aikaa,
ja sitten ilmeisesti hukkaa uudelleen yhteyden vaihdelaatikkoon, ja muihinkin tietokoneisiin jne. eli epäilee tässä, että TCM-modulin liitin valmistumassa tai hapettunut, tai sitten johtosarjassa joku säie vetelee viimeisiään elikkä kysymys on, että mistä näistä moottori-v.laatikko puolen piuhat yleensä katkeilee? Siis olen tämän johtosatseja jo paikannut mm. EGR:n ja ruiskusuuttimien piuhoja, mutta missä näitä on kokemusasiantuntijoiden mukaan lisää? Ettei tarttis koko autoa purkaa ja kaivella kaikkia liittimiä esiin.
Tossa mitä taas tullut autoa ihmeteltyä, niin aika kireällähän nuo johdot on, mutta nyt ei olis aikaa purkaa ja kolvata koko hässäkkää.
(https://i.ibb.co/F64dPbH/V70-fault-codes-2023-07-09-151143-jpeg.jpg) (https://ibb.co/F64dPbH)
(https://i.ibb.co/jyY6Pt4/Volvo-johtosarjat-20230709-152410.jpg) (https://ibb.co/jyY6Pt4)
-
siis tässä moottori D5244T5, mitään uutta moottoriversiota ei ole kehitetty ja laatikko Aisin Warner TC-80SC .
Terve,
Nonii 444kkm ajettu, ja eilen pitemmältä reissulta oireineen:
1. Aut-loota ei vaihda isompaa silmään l. 6 jää käyttämättä
2. DTC, ECM, TCM jne. keltaiset vikavalot kaikki palaa
3. Vikakoodit nollaamalla auto pelaa taas jonkun aikaa,
ja sitten ilmeisesti hukkaa uudelleen yhteyden vaihdelaatikkoon, ja muihinkin tietokoneisiin jne. eli epäilee tässä, että TCM-modulin liitin valmistumassa tai hapettunut, tai sitten johtosarjassa joku säie vetelee viimeisiään elikkä kysymys on, että mistä näistä moottori-v.laatikko puolen piuhat yleensä katkeilee? Siis olen tämän johtosatseja jo paikannut mm. EGR:n ja ruiskusuuttimien piuhoja, mutta missä näitä on kokemusasiantuntijoiden mukaan lisää? Ettei tarttis koko autoa purkaa ja kaivella kaikkia liittimiä esiin.
Tossa mitä taas tullut autoa ihmeteltyä, niin aika kireällähän nuo johdot on, mutta nyt ei olis aikaa purkaa ja kolvata koko hässäkkää.
(https://i.ibb.co/F64dPbH/V70-fault-codes-2023-07-09-151143-jpeg.jpg) (https://ibb.co/F64dPbH)
(https://i.ibb.co/jyY6Pt4/Volvo-johtosarjat-20230709-152410.jpg) (https://ibb.co/jyY6Pt4)
-
Akkukotelon alta taitaa myös melko yleisesti hunkkautua piuhat poikki, kurkkaa mille siellä näyttää. itselläniki 250tkm ajetusta oli monta piuhaa siellä kuparilla.
-
Nyt on auton TCM-boxin & suuttimien liittimet olleet irti & CRCt perään, vikakoodit nollattu ja ajettu muutama kilometri kokeeksi ja vikakoodit pysyneet poissa. Jos tolla seuraavaa tuhannen kilsan siivua lähtee paahtamaan, niin eiköhän nuo ilmesty takaisin. Semmonen sähköauto, että alkaa jo kaipailemaan 70-luvun virranjakaja - katkojankärki - ei kat-lambda autoa.
No joo, onko näissä joku systeemi tuolle huollon "30 päivän kuluessa huolto tehtävä", siis jos jättää tekemättä / nollaamatta, niin kaikki mahdolliset vikakoodit napsastaan tauluun, vaikkei mitään vikaa olisikaan?
-
kiiitos näistä vinkeistä, ei kellään sattuis olemaan paria valokuvaa ao. remontista, Tosiaan laiska kun olen, niin en viittis ruveta haeskelemaan ja umpmähkään purkamaan, jos on jossain muuallakin tälle tyypillisiä ongelmakohtia ja nimenomaan näitä käyntihäiriöitä koskien.
Akkukotelon alta taitaa myös melko yleisesti hunkkautua piuhat poikki, kurkkaa mille siellä näyttää. itselläniki 250tkm ajetusta oli monta piuhaa siellä kuparilla.
-
Eipä tuosta kohdasta valitettavasti kuvaa löydy. Kuitenkin kun akkukotelon irroittaa, niin heti siinä alla näkyy paksu nippu johtoja.
Korjaus sitten riippuu aivan johtojen kunnosta. Jos on poikki päässyt, niin melkein vaatii jo kolvausta. Itselläni kun oli ainoastaan nirhaumia, niin ujutin sähkäteippiä ainoastaan johdon ympärille.
-
Ok, auto meni pari päivää sitten onnekkaasti Hki-Vantaan parkkitaloon ja n. 60km ajomatkan jälkeen vikavalot ei syttyneet, mutta pitkä lista koodilukijalla TCM- jne. vikakoodeja jälleen. Tuli suunnilleen samat kuin jo aiemmin. Elikkä piuharemonttia sitten tekemään, kunhan reissut ohi. Aina jännityksen paikka meneekö tämä omin voimin kotipihaan tai yleensä minnekään ilman hinauskyytiä, kun näitä on tälläkin autolla jo pari takanaan.
-
Nonnii, nyt on auto saatu pitkäaikaisparkista ulos, ja vikakoodiksi jämähtänyt TCM-U000100 High Speed CAN communication Bus. General Failure etc. ... Muut vikailmoitukset on hätänollauksen jälkeen pysyneet poissa l. ECU ja ABS so. moottorinohjaus, jarrut & käsijarrustakin oli aiemmin joku haamuilmoitus. Tällä pelkällä TCM- vialla auto tuntuu vaihtavan suurimmalle pykälälle ja toimii muutenkin normaaliin tyyliin so. ei mene limb-moodiin.
Akun alla ei tässä mallissa ole piuhan piuhaa. Akun etupuolelta (akun ja ratin välistä) löytyy nippu hituvirtapiuhoja ja moottorin piuhasatsi siististi akkukotelon vierestä l. mitä tästä puretaan lisää, ja mistä ilmansuunnasta näitä vikapiuhoja yleensä löytyy?
Sen verran tuli Youtube-filmejä katsottua Amerikoista, missä yksi kaveri sai samanikäiseen 2008 Volvo XC70:een suunnilleen samat ABS- & TCM - vikakoodit, ja viaksi paljastui lopulta jomman kumman etupyörän ABS-anturin liittimen kontaktivika ja liittimen löysyys. Eli Volvon ABS-systeemi on näköjään naitettu vaihdelaatikon ohjausboksiin (ja vielä mihin muuuhun? ECU jne. jne. ) ja ABS-häikän ilmaantuessa kieltäytyy sitten vaihtamasta isompaa vaihdetta ja kottero kulkee etanamoodissa. Eli tässä pitäs ilmeisesti sitten irrottaa ainakin etupyörät ja käydä ABS-anturit läpitte myös. Youtube jutussa muistaakseni luettiin jotain tehtaan manuaaleja, missä oli tästä etupyörien jarruanturoiden linkaamisesta vaihdelaattikkoon. Takapyörien ABS- anturit eivät olleet naitettu vaihdelaatikkoon. Näin sen muistan.
(https://i.ibb.co/YfMYT10/20230808-214512.jpg) (https://ibb.co/YfMYT10)
-
Jonkun sortin hätäkorjaus tehty. Elikkä ylläolevassa kuvassa lenkkiavaimen ympäristössä ilmanputsarin alla olevat puolen tusinaa maadoituspiuhaa otettu irti, maalit hiottu liittimien alta pois ja liittimet kontaktipinnoiltaan kiillotettu, ja kunnon vaseliiniklöntit jokaiseen liittimeen ja kireelle. 4.pytyn ruiskusuuttimen liittimen juuresta ohjauspiuhojen kuparit paistoi kirkkaana. Nämä piiloon epoksimassalla ja teipit päälle. Nyt auto ei moottori- ja vaihdelootaohjauksen eikä CEM osalta ole heitellyt vikailmoituksia. Näillä eväillä muutama päivä ajeltu. Tietysti pelko persuuksissa edelleen, että jostain hyvin kovettuneet kuparipiuhat katkeaa kesken korpitaipaletta...
Kaikkia muita vikailmoituksia kylläkin tulee edelleen mm. ilman laatuanturi, radio, ikkunat ja ovet jne. mutta eiköhän tuon kestä.