Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Nahkarankaisija - 09.07.2023, 19:14:28
-
Volvo S80 2007 2.5T ja 340 000 ajettu, tuntuu että lähes jokainen anturi alkanut näyttämään virheellisiä lukemia, esim jäähdytysneste herjaa että vähissä vaikka säiliö täysi, välillä öljy vähissä vaikka öljyä on sopivasti, bensamittarin range näyttää välillä mitä sattuu. Osa näistä häviää kuittauksen jälkeen mutta tulee yleensä uudelleen käynnistäessä, bensamittari ehkä se tärkein jotta voisi luottaa sen lukemaan.
Toki näillä kilsoilla voi jo jokunen anturi mennä mutta tuntuu oudolta että näin moni olisi vaihtokunnossa yhtäaikaa, voisiko olla joku ohjainboksi joka antureita ohjaa menossa huonoksi tai vastaavaa, voisiko joku nollaus auttaa asiaa?
-
Perstuntumalta itse lähtisin etsimään johdoista vikaa, ainakin D5ssä käynyt pieni suunnittelumoka noiden johtosarjojen kanssa ja pääsee ajan kanssa kulumaan puhki. ???
-
Tällaisia tuli mieleen:
Joskus aikoinaan omassa vanhassa Mersussa tuli kymmenen vikakoodia kerralla.
Syynä oli ainoastaan akun alhainen jännite.
Sieltä etsisin ensimmäisenä vikaa. Jos akku on kunnossa, voi olla joku maadoitusongelma.
Toinen, mikä voisi aiheuttaa, on ABS/ESP/keskusohjainyksikölle menevä johdotus. Sinne todennäköisesti menee jonkinlainen tietokoneliitin ns. "kampa". Joskus aikoinaan yhdessä autossani oli hapettunut liitin"kampa" joka teki ohjaustehostimesta toimimattoman. Vaihdettiin pumppu turhaan, mutta oikea vika korjaantui suihkuttamalla elektroniikkasprayta sen ABS-yksikön liittimeen.
Johdotusta tuossa jo epäiltiinkin. Joku tällainen, voisi olla autosähkömiehelle helppokin selvittää.