Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: HuoPasi - 25.07.2023, 21:07:59

Otsikko: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 25.07.2023, 21:07:59
Moikka. Nyt on otsikon kaltaisessa xc70 D5 185hv mallissa tehot kateissa säännöllisesti. Ensimmäisten kertojen ilmaannuttua käytin paikallisella korjaamolla ja vikakoodi oli egr:stä ja korjaushinta 1030€, niin jätin laittamatta ja tehtiin toisaalla egr-poisto ohjelmallisesti ja purin vielä egr:n irti ja tulppasin siihen kuuluvalla tulpalla erg:n varmuuden vuoksi. Samat oireet kuitenkin jatkui. Sillon kun menee johonkin limp modeen niin tehoja on käytössä ehkä 40-50hv jos sitäkään. Kestää toisinaan muutamia minuutteja tai vähän enemmän kunnes mennään taas aivan normaalisti. Yleensä isolla tiellä meno on jatkuvasti normaalia ja ohitus ym tilanteissa huomaa, että toimii normaalisti. Kaupunkiajossa pukkaa helposti vikatilaa päälle.

Kinkkisintä on, että mitään vikakoodia ei jää tästä talteen. Tuli hommattua itselle icarsoftin vol 3.0 ja seurailin livedataa tämän forumin pohjalta hiukkassuodattimen lämpöantureilta ja molempien arvot pysyy normaalina noin 200-400 asteen hujakoilla ja vikatilan tullessä päälle pysyy molempien arvot kohdallaan. Samoin map-anturi tuntuisi toimivan. Auton toimiessa ahtaa noin 1,6baria ja vian tullessa päälle 0,3-0,6baria vaikka olisi lappu lattiassa.

Mitäs tässä vielä voisi seurata livedatana ajaessa josta voisi saada kiinni mistä johtuu? Kilometrejä on 300tkm. Autossa on kymmenkunta vuotta ollut Polestar ohjelma sisällä (205hv) joka muutoskatsastettu.

Kiitoksia jo etukäteen.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: VäLKKy - 25.07.2023, 22:38:14
Onkohan tuo EGR poisto softan puolesta mennyt ihan niinkuin piti?

Jos menee limp moiseen mutta ei vikakoodeja...
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 25.07.2023, 22:49:39
Ainakin oireet on samanlaiset nykyisin kuin mitä oli ennen ensimmäistä korjaamokäyntiä ja sen jälkeistä egr-softapäivitystä. Chip-tuningin kaveri on tainnut tehdä niitä ainakin paljon, en tiedä voisiko johtua siitä kun oireet tosiaan samaa kuin ennen erg-korjailua. Lisäksi on senkin jälkeen toiminut välillä parikin viikkoa aivan ilman ongelmia, nyt on vaan alkanut tiheästi esiintymään, lähes päivittäin.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: tuomaril - 25.07.2023, 22:56:57
Kävi myös sellainen mielessä, että onkohan ohjelmoinnin yhteydessä jostain syystä otettu kasa vikakoodeja pois käytöstä ja auto ei täten osaa antaa vikailmoitusta nyt ulos, vaikka vikaa on selvästi päällä.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 25.07.2023, 23:18:36
Softapäivitykseen mennessä oli vikakoodi ykkössylinterin hehkusta ja pyörreläppien moottorilta, ne kuitattiin vaan normaalisti ennen ohjelmamuutosta. Niistä oli tullut vielä koodi senkin jälkeen, eli ainakaan niiden hälyjen osalta softamuutos ei estänyt uudelleenilmestymistä. Täällä on forumilla ollut esim juuri tuon hiukkassuodattimen lämpöanturissa vikaa joillakin ja sekään ei jätä koodia talteen ja tehot hukkuu samaan tapaan kuin minulla. Ainakin toistaiseksi näytti, että anturit antoi oikeaa arvoa vaikka vika olikin päällä sillä hetkellä.

Eli siis autosta ei saanut myöskään ennen egr softamuutosta ulos sellaista vikakoodia joka voisi aiheuttaa tälläistä tehottomuutta. Jota on ollut siis jo ennen mitään korjaamokäyntejä.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: VäLKKy - 26.07.2023, 08:51:10
Kävi myös sellainen mielessä, että onkohan ohjelmoinnin yhteydessä jostain syystä otettu kasa vikakoodeja pois käytöstä ja auto ei täten osaa antaa vikailmoitusta nyt ulos, vaikka vikaa on selvästi päällä.

Juuri tätä tarkoitin, näitä tälläsiä "koodailuja" on tehty.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 26.07.2023, 09:40:26
Juuri tätä tarkoitin, näitä tälläsiä "koodailuja" on tehty.

Tämäkin toki mahdollista   ::)

Mutta tosiaan ajelin tämän saman ongelman kanssa pari kuukautta ennen ensimmäistä korjaamokäyntiä ja vielä ennen egr-softaamista ja ei silloinkaan saanut hehkutulppaa ja pyörreläppien moottoria kummempaa hälyä ulos vaikka kohtuu hyvällä Volvoja tekevällä korjaamolla Joensuussa käytin autoa. Pyörreläppien tanko ollut irti ties kuinka kauan ja se ei tälläistä taida tehdä.  :P ainiin ja toki oli se egr yks häly jonka vuoksi egr olisi mennyt vaihtoon. Mutta tosiaan oire on yhä sama kuin alkuun vaikka silloinkaan ei mitään näitä kummempia koodeja saanut ulos.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: Lankku - 26.07.2023, 11:11:59
Onko pyörreläppäakseli lukittu paikalleen, ettei pääse heilumaan vapaasti?
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 26.07.2023, 13:21:03
Onko pyörreläppäakseli lukittu paikalleen, ettei pääse heilumaan vapaasti?

Itseasiassa ei ole lukittu, voisin koittaa lukita jos oli jollain varmaa tietoa kumpaan reunaan kannatti lukita. Muistelen vaan joskus kun auto vielä toimi kokeilleeni sitä vähän eri asennoissa ja en huomannut oleellista eroa tehossa.  :)
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 28.07.2023, 13:35:19
Sen verran vielä oireesta, että tällä on selvä yhteys lämpötilaan ja hellekeliä hätyytellessä auto menee vikatilaan todella paljon herkemmin ja tuntui kesälomareissulla ettei meinaa isolla tielläkään lähteä toimimaan. Eilen ajoin Tampere-Joensuu välin iltamyöhään viileällä kelillä ja toimii tosi hyvin. Samaa ollut aiemmin keväällä, että viileillä keleillä toimii ja helteellä pukkaa vikatilaa päälle. Voiko se map-anturi tehdä tälläistä jos alkaa olla sökö?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/284079/MAP-tunnistin-Volvo-alkuperaislaatu

Käykö tämä map-anturi otsikon autoon?
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 29.07.2023, 17:51:11
Mikäs näissä dieseleissä on tuon kaasuläpän tarkoitus? Purin autoa hieman ja otin kaasuläpältä coolerilta tulevan ahtoputken pois ja kun virrat laittaa päällee kuuluu kaasuläpän kotelolta sellainen rätinä, että hampaat hyppii yli ja läppä pysyy kokoajan aukiasennossa. Myös ajaessa livedata näyttää läpän olevan jatkuvasti 94 tai 95% auki. Samaa näyttää myös auton sammutuksen aikaan. Mikä tämän rooli siis on jos on jatkuvasti mulla auki ja auto toimii silti välillä aivan normaalisti. Aiheuttaako tämä tätä tehottomuutta jota ilmenee välillä?
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: juho82 - 29.07.2023, 23:17:56
Mikäs näissä dieseleissä on tuon kaasuläpän tarkoitus? Purin autoa hieman ja otin kaasuläpältä coolerilta tulevan ahtoputken pois ja kun virrat laittaa päällee kuuluu kaasuläpän kotelolta sellainen rätinä, että hampaat hyppii yli ja läppä pysyy kokoajan aukiasennossa. Myös ajaessa livedata näyttää läpän olevan jatkuvasti 94 tai 95% auki. Samaa näyttää myös auton sammutuksen aikaan. Mikä tämän rooli siis on jos on jatkuvasti mulla auki ja auto toimii silti välillä aivan normaalisti. Aiheuttaako tämä tätä tehottomuutta jota ilmenee välillä?

Hyundaissa meni rattaat rikki kaasuläpästä. Heitti vikatilaan melkein heti kun lähti liikkeelle. Sammuttaessa rytkähti. Hampaat oli rikki ja läppä auki kokonaan. Uus läppä saksasta ja ongelmat loppu. 2.0 crdi kyseessä..
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: Lankku - 29.07.2023, 23:55:33
Suht normaalia, että kaasuläpästä menee hampaat eikä toimi sen takia kunnolla ja sekoittaa moottorin käynnin.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 30.07.2023, 00:43:31
Suht normaalia, että kaasuläpästä menee hampaat eikä toimi sen takia kunnolla ja sekoittaa moottorin käynnin.

Osaako enemmän tietävät sanoa, että tarviiko boschin läppäkotelo jota saa motonetista 479€ ohjelmoida käyttöön? Tai jos ostaa siniseltä läppäkotelon niin tarviiko se ohjelmoida? Ja onkohan nyt egr-softauksessa muokattu ohjelmaa myös kaasuläpän osalta, että pitääkö tässä alkaa vielä pyytämään autoon vakiosofta, että saa uuden kaasuläpän toimimaan.

Meinasin huomenna selvittää onko softaa muokatessa kajottu kaasuläpän toimintaan.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 30.07.2023, 12:46:26
Jep eli varmistus tuli, että softauksessa on ohitettu myös kaasuläppäkotelo. Alan kallistua siihen, että vakiosofta sisään ja sitten joku pätevä etsimään syytä ajoittaiselle tehottomuudelle.  :buck2:
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: VäLKKy - 30.07.2023, 22:47:03
Ei tuolla softalla mitään tee, ainoa konsti laittaa vakiosofta sisään ja korjata ongelmat. Sitten valita joku parempi softaaja...
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 15.08.2023, 11:10:37
Väliaikatietoa tilanteesta. Purin egr toistamiseen pois ja otin tulpan myös pois. Puhdistin erg-venttiilin niin, sen saikin aika puhtaaksi kun irroitti asentoanturin ja pääsi painamaan venttiiliä sormilla kiinni/auki. Sitten alkuperäinen softa sisään. Egr antaa melkein heti nyt käynnistyksen jälkeen hälyn P040938. Livedataa seuraten pyynti venttiilille seilaa ajossa aikalailla 0-100% mutta asentotunnistin lukee jatkuvasti 5% arvoa. Pystyykö egr:lle tekemään sinisellä sopeutusta tms ennen kuin alkaa uutta osaa laittamaan paikalleen?

Sit toinen jännä juttu on, että purin kaasuläpän moottorin kotelon pois ja sieltä on tosiaan hampaat lähtenyt lähes koko kehältä kävelemään ja läppä ei virtojen laitossa liiku ollenkaan vaan rutisee, kuten olettaa saattaa kun hampaita ei ole rattaissa. Tästä ei kuitenkaan tule mitään vika-ilmoitusta.

Käytös autossa pysyi entisenkaltaisena, kylmänä toimii normaalisti ja lämmetessä/ilman ollessa tarpeeksi lämmin yli 20 astetta niin tippuu johonkin vikatilaan ja muita hälyjä ei tule kuin tuo egr-häly. Ehdotuksia kuinka jatkaa?  ::)
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: volvotdi - 15.08.2023, 18:29:04
Kunnolla tehty EGR poisto, se riittää.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 15.08.2023, 18:53:55
Kunnolla tehty EGR poisto, se riittää.

Selittääkö tämä myös sen, että olipa tulpattu tai ohjelmoitu tai ei. Niin kylmänä toimii normaalisti ja on se koko tehomäärä käytössä? Ja viileällä kelillä saa käydä vaikka 1000km reissun ja auto toimii  :)

Egr-poisto on kyllä lopputulemana kaikista kiinnostavin juttu kun imusarjan likaaminen ei kiinnosta. Epäilyttää vaan että jossain muualla mättää nyt miksi menee limppiin lämpimänä.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: laatikkovika - 15.08.2023, 20:46:50
Jos nyt kuitenkin map kiukuttelee. Eikös tässäkin vehkeessä imuilman lämpötilamittaus hoidu samalla anturilla vai onko erikseen niin kuin joissain vanhoissa. Niinkun mulla. :D
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 15.08.2023, 22:41:10
Jos nyt kuitenkin map kiukuttelee. Eikös tässäkin vehkeessä imuilman lämpötilamittaus hoidu samalla anturilla vai onko erikseen niin kuin joissain vanhoissa. Niinkun mulla. :D

Näin olen ymmärtänyt että tuo coolerin päässä oleva mappi on samalla myös lämpötila-anturi. Ja sitä epäillyt itsekkin. Ainakin auton toimiessa ja vikatilan ollessa päällä, näyttää samoja järkevän oloisia arvoja ajellessa. Onko siihen jotain millä todeta sen vaihtotarve vai pitääkö arvalla vaan vaihtaa uuteen? Jos nuo kaasuläpän ja egr pistää uusiksi niin voisi sitä vielä sen mapin vaihtaa sen jälkeen jos ei tokene  :) kaasuläppä kun on jokatapauksessa avaamalla todettu aivan sököksi.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: laatikkovika - 16.08.2023, 09:40:20
On kai siihen jotain mittausarvoja mutta menee hankalaks.
Meillä, tosin bensavehkeessä, herjas tcv venttiiliä ja tehottomuutta oli niin tuntu järkevältä. Oli viikonloppu kun piti ruveta korjaamaan niin mietin vaihtoehtoja etukäteen ja ostin uuden mapin varalle myös.

Oli uudemman koneen T5 niin piti alakautta ähertää tcv paikalleen ja ei kun kokeilu. Eipä korjaantunu ja sama vika.
No, seuraavaks vaihdettiin map ja heti käynnistyksen jälkeen huomas kun kierrokset heräs ihan eri tavalla elikäs se map oli täysin kuollut mutta icarsoft2 ei sitä tiennyt kun herjas vaan tcv.

Tottakai se tcv:n toiminta on sekasin kun map on huono. Kylä lähtee! :)
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 25.08.2023, 22:19:16
Taisi olla kaikki oikeassa jotka veikkaili, että ohjelma on huonosti tehty.  ;D

Vakio ohjelma sisään ja vikatilaan kun menee tulee P040938 vikakoodi egr:ltä. Ja livedataa seuraten toimii viileällä ecun pyynti ja toteutunut egr avautumisprosentti täysin. Silloin kun menee vikatilaan egr pyynti seilailee kaasusta riippuen 0-100% välillä ja asentoanturi jää arvoon 5%.

Huomenna olen menossa uutta egr-venttiiliä vaihtamaan, Pierpurg eli sama kuin alkuperäinen venttiili. Nyt vaan alkanut epäillä, että onko sittenkin vika ecun ja egr välisessä yhteydessä kun vikakoodin teksti on ”signal frequency incorrect”, eli pätkiikö yhteys asentoanturille?  :-\

Tilasin alkuun vaan egr-venttiilin jossa on myös moottori. Päälle tulee se erillinen pieni musta ohjausosa/asentoanturi. Sekin toki voi olla viallinen.

Vakiosoftalla nyt sai kuitenki paikallistettua vian egr luokse.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 26.08.2023, 15:24:50
Ei riittänyt egr-venttiilin vaihto, toimii viileänä kuten ennenkin, mutta kunnolla lämmittyä ja lämpimässä egr-asentoanturi antaa arvoa 5% jatkuvasti ja antaa hälyn P040938 exhaust gas recirculation sensor a circuit.

Pitänee vielä vaihtaa se toimilaite/asentoanturi.

Ja tosiaan siis tämän hälyn tullessa häviää tehot ja mikäli anturi alkaa antaa normaalia arvoa egr niin tehot palautuu myös ajaessa.
Otsikko: Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
Kirjoitti: HuoPasi - 05.09.2023, 14:58:21
Nyt on kohta viikko ajeltu erilaisia kelejä läpi uuden egr-toimilaitteen kanssa, jossa myös asentoanturi sijaitsee. Tällä tuli kuntoon. Toimilaittetta tarkemmin tutkiessa sisäpuolella oli muovissa halkeama. Avasin vanhan toimilaitteen huvikseen väkisin, sisällä on iso piirilevy, joku komponentti ottanut kosteutta tai sitten ei vaan tykännyt lämpimästä.

Nyt kohti seuraavaa haastetta  :)

Minulla olisi myytävänä toimiva egr-venttiili, koska siinä ei nyt lopulta vikaa ollut, mutta tulipahan sekin uusittua.