Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Smabedo - 27.07.2023, 18:18:50
-
Elikkäs uusilla jarrupaloilla jarrupoljin on normaalin tuntuinen mutta jarrupalojen kuluessa myös poljin menee aina vain syvemmälle jarruttaessa vaikka jarrutusteho pysyy koko ajan samana.
Poljin ei tunnu pehmeälle joten tuskin siellä ilmaa on.
Onkohan pääsylinterissä kenties jotain kipua?
-
Jarrunesteet vaihdettu?
-
Jarrunesteet vaihdettu?
Ei ole omana omistusaikana eli n.3vuoteen
-
Onko jarrusatulan rautalangat oikein laitettu ja ilmausruuvit kiinni?
-
Onko jarrusatulan rautalangat oikein laitettu ja ilmausruuvit kiinni?
Rautalangat ovat oikein paikoillaan ja ilmaruuvit ovat kiinni, itseasias koitin aukaista nippoja ja ilmata jarrut mutta ne olivat sen verran jumissa etten viitsinyt ottaa riskiä että katkeaisivat kun autolla heitettiin vkloppuna Latvian reissu.
Tosiaan tuohon vikaan niin uusilla jarrupaloilla polkimessa rupeaa tuntemaan jarrutuksen tietyssä kohtaa mutta palojen kuluessa tämä kohta menee alemmas vaikka poljin tuntuu muuten normaalille mutta muutaman kerran pumpatessa poljinta niin se rupeaa ottamaan taas ylempää kiinni.
Oliskohan sielä kuitenkin ilmaa? Täytyy koittaa lämmön kanssa siis aukaista nippoja ja ilmata jarrut.
-
Jottei systeemi mene ennenaikasesti jumiin, jarrunesteitä kannattaa vaihtaa ilmauksen yhteydessä. Itse olen laittanut kirkkaan muoviletkun ilmausnippaan ja pumpannut nestettä läpinäkyvään pulloon. Jos neste on harmaata, jatketaan jarrupolkimen pumppausta, säiliöön lisätään nestettä ettei tyhjene. Kun neste letkussa kirkastuu, suljetaan ilmanippa. Jos letkun pää pullossa on nestepinnan alapuolella, letku ei vedä ilmaa takaisinpäin ja koko jutun voi tehdä yksin. Itsellä oli joskus vuosia sitten samat oireet ja vakuutin, että rautalanka oli oikein - ei ollut. Langan pitkä suora osuus kuuluu mennä jarrusatulan ulokkeiden takana eli jarrulevyn puolella. Edessä asennettuna seuraa kuvatut oireet.
-
Paineilmakäyttöinen alipaineimuri on muuten ihan huippu noiden nesteiden vaihdossa ja maksaa pari kymppiä
-
Pannaan nyt tähän sepustus jonka piparminttu pipsa on tehnyt. Siin on hyvät kuvat. :D
https://youtu.be/Kh8wQNHbedo
-
Pannaan nyt tähän sepustus jonka piparminttu pipsa on tehnyt. Siin on hyvät kuvat. :D
https://youtu.be/Kh8wQNHbedo
Kuvat kyllä kertoo enemmän kuin mikään selostus 8)
-
Jottei systeemi mene ennenaikasesti jumiin, jarrunesteitä kannattaa vaihtaa ilmauksen yhteydessä. Itse olen laittanut kirkkaan muoviletkun ilmausnippaan ja pumpannut nestettä läpinäkyvään pulloon. Jos neste on harmaata, jatketaan jarrupolkimen pumppausta, säiliöön lisätään nestettä ettei tyhjene. Kun neste letkussa kirkastuu, suljetaan ilmanippa. Jos letkun pää pullossa on nestepinnan alapuolella, letku ei vedä ilmaa takaisinpäin ja koko jutun voi tehdä yksin. Itsellä oli joskus vuosia sitten samat oireet ja vakuutin, että rautalanka oli oikein - ei ollut. Langan pitkä suora osuus kuuluu mennä jarrusatulan ulokkeiden takana eli jarrulevyn puolella. Edessä asennettuna seuraa kuvatut oireet.
(https://i.ibb.co/fCX66tP/20230802-142952.jpg) (https://ibb.co/fCX66tP)
(https://i.ibb.co/QJY1mp9/20230802-142929.jpg) (https://ibb.co/QJY1mp9)
Huono kuva vanteen välistä otettuna mutta noi jousen pitkät osat mielestäni menevät oikeasta välistä?
-
kyllä ne näyttäis oikein olevan
-
Kuluuko nestettä? Vuoto jossain voisi aiheuttaa tuollaista. Mulla meni just toinen takasatula vaihtoon, kun katsastuksessa havaittiin vuoto satulasta. Se ei ihan pienellä paineella vuotanut näkyvästi, mutta kun hampaat irvessä polki, niin sitten näkyi. Jarrupoljin kuitenkin valui normikäytössäkin selvästi tavanomaista alemmas, kun vähän pitempään painoi. Jarruvoima oli katsastuksessa kuitenkin ok.
Satulan sai selvästi märäksi, kun vauhdissa runttasi "lukkojarrutuksen", eli kun mäntä pääsi samalla vähän elämään. Jos paikallaan vain painoi, niin ei vuotoa olisi varmaan edes kunnolla havainnut.
Nestettä kului hiljalleen, muttei kuitenkaan kovin paljon, ekan kerran havahduin nesteen vähyyteen, kun auto valitti vähäisestä jarrunesteestä moottoritien rampin jyrkässä mutkassa, mutta ajattelin vaan, että "palat kuluneet".
-
Kuluuko nestettä? Vuoto jossain voisi aiheuttaa tuollaista. Mulla meni just toinen takasatula vaihtoon, kun katsastuksessa havaittiin vuoto satulasta. Se ei ihan pienellä paineella vuotanut näkyvästi, mutta kun hampaat irvessä polki, niin sitten näkyi. Jarrupoljin kuitenkin valui normikäytössäkin selvästi tavanomaista alemmas, kun vähän pitempään painoi. Jarruvoima oli katsastuksessa kuitenkin ok.
Satulan sai selvästi märäksi, kun vauhdissa runttasi "lukkojarrutuksen", eli kun mäntä pääsi samalla vähän elämään. Jos paikallaan vain painoi, niin ei vuotoa olisi varmaan edes kunnolla havainnut.
Nestettä kului hiljalleen, muttei kuitenkaan kovin paljon, ekan kerran havahduin nesteen vähyyteen, kun auto valitti vähäisestä jarrunesteestä moottoritien rampin jyrkässä mutkassa, mutta ajattelin vaan, että "palat kuluneet".
Missään ei näy märkää eikä jarrunestettä myöskään häviä mihinkään.
-
Hei
Voisiko paljon kuluneet jarrulevyt aiheuttaa tuon ongelman .
-
Hei
Voisiko paljon kuluneet jarrulevyt aiheuttaa tuon ongelman .
Jarrulevyt ovat n. 2v vanhat ja eivät mielestäni ole kauhean kuluneet eivätkä täristä jarruttaessa.
-
Millä koneella tämä auto oli? Dieselissä jossain paikallaan poljinta painaessa ei sen pohjaan meno ole kovin epätavalista. Mutta jarruttaessa se voi olla nyt joku hydraulinen vika. Voiko jarruletku pullistua jostain kohtaa?
-
Millä koneella tämä auto oli? Dieselissä jossain paikallaan poljinta painaessa ei sen pohjaan meno ole kovin epätavalista. Mutta jarruttaessa se voi olla nyt joku hydraulinen vika. Voiko jarruletku pullistua jostain kohtaa?
2.4 bensa ja tuo jarruletkun pullistuminen kuulostaa epätodennäköiseltä koska polkimen liikerata palautuu normaaliksi uusilla jarrupaloilla eli männät ovat enemmän sisällä sylinterissä.