Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: ktmu - 28.07.2023, 19:50:36

Otsikko: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: ktmu - 28.07.2023, 19:50:36
Hei! Sain käyttööni otsikon mukaisen auton ja käytin sen ilmastointihuollossa. Huollossa havaittiin, että "kun AC otetaan käyttöön, korkeapaine nousee +30bar ja sen jälkeen katkoo kompressoria."
Puhdistin kaasuläppäkotelon, joka olikin lähes puhdas joten mistä kannattaisi seuraavaksi vikaa etsiä?
Huollon vuototestissä ei havaittu vuotoja.
Tyhjäkäynnin kierrokset ovat n 900 (mittaristosta katsottuna), ovatkohan nämä normaalit?
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.07.2023, 19:53:33
Hei! Sain käyttööni otsikon mukaisen auton ja käytin sen ilmastointihuollossa. Huollossa havaittiin, että "kun AC otetaan käyttöön, korkeapaine nousee +30bar ja sen jälkeen katkoo kompressoria."
Puhdistin kaasuläppäkotelon, joka olikin lähes puhdas joten mistä kannattaisi seuraavaksi vikaa etsiä?
Huollon vuototestissä ei havaittu vuotoja.
Tyhjäkäynnin kierrokset ovat n 900 (mittaristosta katsottuna), ovatkohan nämä normaalit?

Mikä tässä on ongelma? Kylmää tulee? Kylmäaineen paineista en tiedä, mutta kompuran jaksottainen käynti on ihan normaalia.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: ktmu - 28.07.2023, 20:06:50
Tuo lainaus oli suoraan huollon tekstistä, siinä siis mainittiin vielä että AC käyttöä ei suositella ennen vianmääritysta ja huoltoa. Sanoivat, että myös moottorin kierrokset laskevat (muistaakseni 200-300, tosin itse en tänään tätä huomannut).
(ei ollut virallinen volvohuolto)

Kylmää kyllä tuntuu tulevan.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: Puatsio - 29.07.2023, 19:33:48
Jos korkeapainepuolen paineet on 30bar niin älä käytä ilmastointia ennen kuin on selvitetty miksi paine nousee noin korkealle. Pätkiminen johtuu todennäköisesti siitä, että korkeapainkytkin alkaa pätkiä käyntiä liian korkean paineen vuoksi.

Selvitä toimiiko lauhduttimen puhallin auton keulalla silloin kun ilmastointi on päällä.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: ktmu - 29.07.2023, 19:54:07
Selvitä toimiiko lauhduttimen puhallin auton keulalla silloin kun ilmastointi on päällä.

Pystyykö tämän todentamaan kotikonstein (onko siihen näkyvyys) ja pitäisikö puhaltimen lähteä heti käyntiin /olla kokoajan päällä?
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: Puatsio - 29.07.2023, 20:08:03
Pystyykö tämän todentamaan kotikonstein (onko siihen näkyvyys) ja pitäisikö puhaltimen lähteä heti käyntiin /olla kokoajan päällä?
Nyt en muista oliko puhaltimelle näköyhteys, mutta ilmavirtaus kyllä pitäisi tuntua puhaltimen takana, varo kuitenkaan työntämästä sormia siiven väliin jos testaat.
En tiedä varmaksi kuuluuko puhaltimen käynnistyä samalla kun ilmastoinnin laittaa päälle vai lähteekö se paineen nousun mukana.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.07.2023, 20:30:50
Tuo lainaus oli suoraan huollon tekstistä, siinä siis mainittiin vielä että AC käyttöä ei suositella ennen vianmääritysta ja huoltoa. Sanoivat, että myös moottorin kierrokset laskevat (muistaakseni 200-300, tosin itse en tänään tätä huomannut).
(ei ollut virallinen volvohuolto)

Kylmää kyllä tuntuu tulevan.

Onko järjestelmässä oikea määrä kylmäainetta? Paljonko sinne laitettiin ja paljonko autossa kuuluu olla (tieto löytyy ainakin konehuoneen tarrasta).

Se, että kompuran kytkeytyminen vaikuttaa moottorin käyntiin, viittaisi oman kokemuksen kautta liian suureen kylmäainemäärään.



Tässä vuosien varrella on useampi ilmastoitu auto ollut ajossa ja jokaisessa on kompura käynyt jaksottain, myös täyttöhuollon jälkeen. Jos kompuran jaksottainen käynti ei ole normaalia, jokaisessa autossa on siis ollut vikaa. *kahvia->

Pystyykö tämän todentamaan kotikonstein (onko siihen näkyvyys) ja pitäisikö puhaltimen lähteä heti käyntiin /olla kokoajan päällä?

Kyllä sen ihan kuulee, kun flekti(t) lähtee päälle. Yön yli jäähtyneen ja viileässä Suomen kesäaamussa käynnistetyn auton flekti(t) ei välttämättä lähde heti päälle. Kylmäaineen paine ohjaa flekti(e)n toimintaa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: Puatsio - 29.07.2023, 21:58:01

Tässä vuosien varrella on useampi ilmastoitu auto ollut ajossa ja jokaisessa on kompura käynyt jaksottain, myös täyttöhuollon jälkeen. Jos kompuran jaksottainen käynti ei ole normaalia, jokaisessa autossa on siis ollut vikaa. *kahvia->

Toki monissa autoissa on jaksoittaista kompuran käyntiä mikä on ihan normaalia toimintaa, mutta 30bar paineella alkaa toimintaa rajoittamaan myös korkeapainekytkin.

On minulle tullut vastaan myös jaksokäynnillä käyviä kompuroita autoissa, joissa kompressori kuuluisi käydä koko ajan. Sama tilanne on jatkunut vaikka asiakas on käyttänyt täyttöhuollossa. Vikoja voi löytyä matala-/korkeapainekytkimistä, paisuntaventtiileistä, imupaineen säätimistä, toimimattomasta lauhduttimen puhaltimesta. Jokainen mainittu aiheuttaa yleensä jaksoittaista käyntiä. Joissain merkeissä säätö tehdään jaksottamalla ja joissain muulla tavalla.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.6d 2012 - ilmastointiongelma
Kirjoitti: ktmu - 31.07.2023, 15:34:24
Eipä tuo flekti näyttänyt käynnistyvän, ennen ajoa (20c ulkolämpö) laitoin ilmastoinnin päälle ja testasin 20min ajon jälkeen.