Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hiltsu - 05.01.2011, 20:38:56

Otsikko: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Hiltsu - 05.01.2011, 20:38:56
Elikkäs autossa ( Volvo V70 -99 TDI ) Ei seisonta jarru toimi kunnolla. Pikkusen kun pakkaset nousee jäätyy jarrut kiinni joskus vähän että nasahtaa auki kun hyppää autoon mutta toisinaan sitten saa vedättää satoja metrejä että aukeaa...

No tästä seuraa sitten se että käsijarru on hyvin eloton, ei aina pidä autoa parkissa, ja joskus kun taas ottaa niin puree äkillisesti hyvinkin.

Palat, vaijeri vaiko säätö? Ja onko pohjois-savon alueella jotakuta joka halluis rassata ton toimimaan? Korvausta vastaan tietty ;)
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Teutori - 05.01.2011, 21:17:30
Elikkäs autossa ( Volvo V70 -99 TDI ) Ei seisonta jarru toimi kunnolla. Pikkusen kun pakkaset nousee jäätyy jarrut kiinni joskus vähän että nasahtaa auki kun hyppää autoon mutta toisinaan sitten saa vedättää satoja metrejä että aukeaa...

No tästä seuraa sitten se että käsijarru on hyvin eloton, ei aina pidä autoa parkissa, ja joskus kun taas ottaa niin puree äkillisesti hyvinkin.

Palat, vaijeri vaiko säätö? Ja onko pohjois-savon alueella jotakuta joka halluis rassata ton toimimaan? Korvausta vastaan tietty ;)
No, tuo kässäri on Vollen pikku pikku ongelma  8)
Tuohon kysymykseesi " palat, vaijeri vaiko säätö " voisin sanoa, että kaikki nuo.
Ps. älä pidä autoa parkissa pelkän käsijarrun varassa  :-\ ainakaan volvoa.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Timo_R - 05.01.2011, 21:18:59
Vaijereita veikkaisin. Suosiolla uudet, ja uittaa ne kunnolla rasvassa. Tehtaan jäljiltä niissä ei oo juuri mitään.
Toki kaikki muutkin liikkuvat osat voi jumittua. Varsinkin jos on automaattilaatikolla, nii yleensä käsijarru jää liian vähälle käytölle.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Hiltsu - 05.01.2011, 21:56:56
Kyllä kyllä, eli jos kaikki hilppeet laittas niin pellais ainakin. Mitäs tuommosesta täytellisestä kässäri rempasta uskoltaa maksaa?

Ja en pidä autoa käsijarrun varassa, koska en luota vaieriin. Joten aina vaihde silmässä, mutta kiitos huomautuksesta.

Niin ja jos tosiaan pöhjös-savössa ois joku joka tykkää noita jumppaila kuntoon niin viestiä vaan jos oot ilta hommia vaille :)
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Timo_R - 05.01.2011, 21:59:48
Kyllä kyllä, eli jos kaikki hilppeet laittas niin pellais ainakin. Mitäs tuommosesta täytellisestä kässäri rempasta uskoltaa maksaa?

Ja en pidä autoa käsijarrun varassa, koska en luota vaieriin. Joten aina vaihde silmässä, mutta kiitos huomautuksesta.

Niin ja jos tosiaan pöhjös-savössa ois joku joka tykkää noita jumppaila kuntoon niin viestiä vaan jos oot ilta hommia vaille :)


Osat ei maltaita maksa...tarvikkeena ainakaan. Ite vaihdoin kesällä suosiolla kaikki hilppeet, ku oli kasipätkän käkkäri tunnoton. Tuli kerrasta kuntoon, eikä toivottavasti tartte hetkeen tehdä uusiks.
Työn hinnasta ei hajuakaan.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: d-wa - 05.01.2011, 22:43:58
Eikös se ole myös niin että nää käkkärit "hajoo" kun ei niitä käytetä?

Minä jostain syystä oon tottun aina käyttämään käsijarrua kun jätän auton parkkiin, eikä niissä kyl oo vikaa ollukkaan! :)
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Timo_R - 05.01.2011, 22:55:44
Eikös se ole myös niin että nää käkkärit "hajoo" kun ei niitä käytetä?

Minä jostain syystä oon tottun aina käyttämään käsijarrua kun jätän auton parkkiin, eikä niissä kyl oo vikaa ollukkaan! :)


Juup....käytön puute "tappaa" helpommin ku käyttäminen. Ja joskus olis suotavaa nyppästä vaikka vähä rajumminkin, ei ne siitä hajoo jos kaikki on kunnossa.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Teutori - 06.01.2011, 00:14:27
Eikös se ole myös niin että nää käkkärit "hajoo" kun ei niitä käytetä?

Juu, oli tuo joskus vanhaan hyvään aikaan  8)
Nykyisin ei Vollen kässäriin uskalla pitellä kun kerran vuodessa katsastuksessa, ettei lähde kengistä pinnat ennen irti  :'(
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Timo_R - 06.01.2011, 00:17:14
Juu, oli tuo joskus vanhaan hyvään aikaan  8)
Nykyisin ei Vollen kässäriin uskalla pitellä kun kerran vuodessa katsastuksessa, ettei lähde kengistä pinnat ennen irti  :'(


Onko noin... :idiot2:
Mistä ne kenkät tehdää nykyään....savesta?
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Teutori - 06.01.2011, 00:25:53

Onko noin... :idiot2:
Mistä ne kenkät tehdää nykyään....savesta?
No,,,olivat joskus niittaamalla pinnat kiinni, nykyisin liimalla  ;D
Monella on irronnut käsijarrunauhat metallista, saaden aikaiseksi mittavaakin tuhoa.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Timo_R - 06.01.2011, 00:39:29
No,,,olivat joskus niittaamalla pinnat kiinni, nykyisin liimalla  ;D
Monella on irronnut käsijarrunauhat metallista, saaden aikaiseksi mittavaakin tuhoa.


Onkohan kukaan tullu huomanneeks, että liima ei välttämättä tykkää lämpötila eroista....jos laahaa vähä, nii voi aika äkkiä lämmetä satoihin asteisiin, ja jos lähtökohta on -20 pakkasta, nii lämpötilaero on kohtalainen.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: V70XC99 - 06.01.2011, 00:45:15
Joo noi seiskakymppisten kässärien ainoa oikea käyttötapa on:
Auto seis, sit kässäri päälle. Liikkeelle lähdössä Kässäri pois päältä, sit liikkeelle.
Ko. kässäri ei kestä kun hyvällä mäihällä muuta käyttöö, eli kässärikäännöksia varten kannattaa hommata joku muu auto piste

Kuinkahan monesta 70:stä on kässäristä takaa kengät hajonnu jollain tapaa
pinnat irti tai kengät lähteny leikkiin karusellia rummun sisässä.
Ilmeisesti kasipuokeissa sama vika ??

Aikanaan ku mulle vaihdettiin taakse kaikki muu paitsi jarrusylinterit, niin pajan omistaja kerto et se oli kolme päivää aikasemmin
joutunu hakeen yhden 70:en kaupunkilta kuljetusautolla, kun siinä oli molemmat takapyörät jysähtänyt jumiin siistä syystä
et molemmista takapyöristä oli jarrukengät lähteny liikenteeseen.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Timo_R - 06.01.2011, 00:47:06
Joo noi seiskakymppisten kässärien ainoa oikea käyttötapa on:
Auto seis, sit kässäri päälle. Liikkeelle lähdössä Kässäri pois päältä, sit liikkeelle.
Ko. kässäri ei kestä kun hyvällä mäihällä muuta käyttöö, eli kässärikäännöksia varten kannattaa hommata joku muu auto piste

Kuinkahan monesta 70:stä on kässäristä takaa kengät hajonnu jollain tapaa
pinnat irti tai kengät lähteny leikkiin karusellia rummun sisässä.
Ilmeisesti kasipuokeissa sama vika ??

Aikanaan ku mulle vaihdettiin taakse kaikki muu paitsi jarrusylinterit, niin pajan omistaja kerto et se oli kolme päivää aikasemmin
joutunu hakeen yhden 70:en kaupunkilta kuljetusautolla, kun siinä oli molemmat takapyörät jysähtänyt jumiin siistä syystä
et molemmista takapyöristä oli jarrukengät lähteny liikenteeseen.


Juu, taitaa olla kasipätkissä samaa. Muistelen lukeneeni sillon ku ko. remppaa tein, että käsijarru on tosiaan tehty vain paikalla pysymistä varten. Ettei sillä kannata leikkiä vauhdissa....
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Axu85 - 06.01.2011, 10:58:18

Juu, taitaa olla kasipätkissä samaa. Muistelen lukeneeni sillon ku ko. remppaa tein, että käsijarru on tosiaan tehty vain paikalla pysymistä varten. Ettei sillä kannata leikkiä vauhdissa....

Kyl se mulla toimii niin että voi vedellä vauhdissa. :P
Se kaikki on vain säädöistä kiinni.
vaijerin kiristin sellai et palat alkaa liikkumaan heti ja sen jälkeen säädin palojen etäisyyden mahdollisimman lähelle rumpua.
Ottaen huomioon että olin vaihtanut kaikki hilpeet...

edit: sitä vaijeria ei kannata laittaa liian kireälle jos aikoo leikkiä sillä...
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Teutori - 06.01.2011, 13:36:28
Kyl se mulla toimii niin että voi vedellä vauhdissa. :P
Se kaikki on vain säädöistä kiinni.
vaijerin kiristin sellai et palat alkaa liikkumaan heti ja sen jälkeen säädin palojen etäisyyden mahdollisimman lähelle rumpua.
Ottaen huomioon että olin vaihtanut kaikki hilpeet...

edit: sitä vaijeria ei kannata laittaa liian kireälle jos aikoo leikkiä sillä...
Onnea sinulle, ja käsijarrukäännöksillesi  ;) muistele sitten meitä, kun on takanapa palasina,,,,,
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: AUH - 06.01.2011, 15:43:03
Mikäs tuossa käsijarrussa selittää semmosen homman et keula alamäkeenpäin pitää ku tauti ja toisinpäin ei juuri yhtään?  :idiot2: Avaako se nuita jarrukenkiä vaan toiselta laitaa vaan keskeltä tasaisesti?
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: V70XC99 - 06.01.2011, 23:41:44
Mikäs tuossa käsijarrussa selittää semmosen homman et keula alamäkeenpäin pitää ku tauti ja toisinpäin ei juuri yhtään?  :idiot2: Avaako se nuita jarrukenkiä vaan toiselta laitaa vaan keskeltä tasaisesti?

Tohon on vaikeeta sanoo, mitään.
Ittellä pitää hienosti kumpaakin suuntaan, mut Landiassakin oli monella juttua tosta ilmiöstä, syytä moiseen en tiedä.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Axu85 - 07.01.2011, 05:29:29
Mikäs tuossa käsijarrussa selittää semmosen homman et keula alamäkeenpäin pitää ku tauti ja toisinpäin ei juuri yhtään?  :idiot2: Avaako se nuita jarrukenkiä vaan toiselta laitaa vaan keskeltä tasaisesti?

tarkista liikuuko palat kunnolla ja sitten säätö tarvittaessa lähemmäs.
veikkaan et on hiukan jumissa.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: AUH - 07.01.2011, 19:23:26
En oo sen kummemmin mitään tarkistellu tuolta. Ku auto liikkuu ihan vähä eteen päin niin sit ku vetää käkkäriä niin jotain 3-4 napsua ja oikein pamahtaa jarru kiinni ja näin kun toimii niin sit pitää myös taakse päin??
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: peltsi - 14.01.2011, 09:22:49
Kyseisellä jarru rakenteella on itse tehostus ominaisuus eteenpäin mennessä, samaa toimintoa käytetään kaikissa rumpujarruissa, jarrukengät alkavat kiilaamaan itseään kireempään rumpua vasten pyörimis liikkeen voimasta. 8)
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: kkuula - 14.01.2011, 20:29:54
Ensin en oman 850 kohdalla uskonut että kässäriin pitää kaikki osat vaihtaa ja pomppasihan se katsastuksessa sentakia sitten.
Nyt on kaikki osat levyrumpuja lukuunottamatta uutta ja toimiiin kuten uudessakin volvossa, kevyesti ja pittä erinomaisesti.
Väittäisin tuon volvon jarrun tarttevan erityisen liukkaat vaijerit ja mekanismit.
ainakin mulla oli vielä se vipu mikä on kenkien välissä kulunut siten ettei säädöt tahdo riittää
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: pakettivolvo - 19.01.2011, 22:47:22
Samat murheet täälläkin. Molemmat vaijerit olivat jumissa, kuori haljennut jarrukilven liitoskohdasta. Vaihdoin vaijerit, mutta loppuun kiristettynä ja kengät kehittynä aivan rumpuun kiinni toimii huonosti. Eteenpäin pitää jotenkuten ja taakse ei juurikaan. Kahva nousee täysin ylös.

Seuraavaksi pitää hakea uudet kengät ja rummut/levyt. Rummussa on pikkuisen kieroutta ja rappua. Muistaako kukaan, paljonko uusissa kengissä on kitkapinnan paksuus?
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: m1ke - 27.10.2013, 09:45:38
V70 tdi -00  Tuossa yks aamu töihin lähtiessä jäi käsijarru laahaamaan, vaijerin kuori oli rikki ja vesi oli päässyt kuoren väliin! Kutiste sukalla korjasin halkeamat kuoresta ja öljysin vaijerin molemmin puolin, samalla laitoin MOTONETiN kengät/ palat/ levyt/ asennus sarjoineen 105e koko läjä. jostain syystä jarru laahaa vielä vähän!! hakeeko uudet osat paikkaansa vai mistä johtuu lämpeneminen????
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: s73 - 27.10.2013, 11:06:22
V70 tdi -00  Tuossa yks aamu töihin lähtiessä jäi käsijarru laahaamaan, vaijerin kuori oli rikki ja vesi oli päässyt kuoren väliin! Kutiste sukalla korjasin halkeamat kuoresta ja öljysin vaijerin molemmin puolin, samalla laitoin MOTONETiN kengät/ palat/ levyt/ asennus sarjoineen 105e koko läjä. jostain syystä jarru laahaa vielä vähän!! hakeeko uudet osat paikkaansa vai mistä johtuu lämpeneminen????
jos männät liikkuu herkästi, vika on käsijarrussa.  parasta heittää risat vaijerit roskiin ja kasata uudella vaijerilla.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: m1ke - 27.10.2013, 11:44:16
juu männät herkistin ja jarru nesteen vaidoin.. käsijarrussa se vika on. mutta, mutta, vaijeri liikkuu liukaasti.. säädöt on minimissä, silti hiertää noin sentin matkalta kenkään jäänyt jälki!!  onko kenkiä eri kokoja??
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: s73 - 27.10.2013, 16:45:58
Ei ole, Kyse on laatu vaihtelusta mätänetin osissa. Joskus jouduttiin viilamaan jarrukenkiä kun ei mennyt osat kunnolla paikalleen. Lämpeneminen on johtunut just tuosta hankaamisesta.
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: Swolle60 - 27.10.2013, 17:19:06
Tulipa vaan sellainen mieleen, että mites jos niitais itse nuo uudet kengät ennen asennusta? Ei varmaan tarviis ku 2 niittiä per kenkä. Mistähän noita niittejä vois kysellä?
Otsikko: Vs: Seisonta jarru murheita.
Kirjoitti: m1ke - 27.10.2013, 20:08:25
kiitos vinkistä! viilasin kenkiä eikä hierrä enää.. tais tulla B laatua, mutta halpaa. että näin :)

Oulun jarruhuolto, sieltä voi kysyä niittaus hommaa. ovat aika yritteliäitä!