Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Nelkkytviis - 04.08.2023, 23:25:39
-
Moro, huomasin tossa vähä aika sit että volvo on ruvennu puskee mustaa savua jos oikein kiihdyttää. Aiemmin anto ilmotusvalon moottorijärjestelmä vaatii huollon mutta öljynvaihdon ja diesel suodattimen vaihdon jälkeen ei oo enää tullut ilmotusvaloa. Yhden vikakoodin antaa p0380 hehkua valittaa ja selvitin niin sylinteri 1 hehku on viallinen mutta tää tuskin aiheuttaa savutusta, joten oisko mitään vinkkejä mistä vois moinen johtua? Hirveesti en osaa itse korjailla muitakun perus juttuja. Ainiin ja hiukkassuodatinta ei oo, oli tässä mallissa varustevaihtoehtona mutta ei onneksi ole.
-
Ahtovuoto niin savuttelee.
-
Suuttimet noissa on yleisin syy savutukseen.
-
Suuttimet noissa on yleisin syy savutukseen.
Dieselsuuttimet vaihdettu kaikki viime kesänä
-
Dieselsuuttimet vaihdettu kaikki viime kesänä
Onko se ohjelmoitu siis tehoja lisätty? Ota EGR liitin auki moottorin takaa kuskin puolelta.
-
Onko se ohjelmoitu siis tehoja lisätty? Ota EGR liitin auki moottorin takaa kuskin puolelta.
Ei ole ohjelmoitu, tutkittiin vähän syvemmälle ja antoi koodin ECM-0299 Turbocharger (TC) Control. Pressure too low . Tästä pääteltiin että painemuunnin joka tänään vaihdettiin ja samanlainen nokipilvi tulee kun kovemmin kaasuttaa.. Voisko ahtopaine vuoto olla oleellinen? Muita ideoita?
-
Ahtovuoto niin kuin jo aikaisemmin mainitsin. Monesti paikkoillaan hankala löytää kun voi pienikin repeämä jossain olla, saippuavesi ja pieni ajolenkki reippaammalla kaasulla niin löytyy vuoto kohta.
-
Ahtovuoto niin kuin jo aikaisemmin mainitsin. Monesti paikkoillaan hankala löytää kun voi pienikin repeämä jossain olla, saippuavesi ja pieni ajolenkki reippaammalla kaasulla niin löytyy vuoto kohta.
Otetaan tarkkailuun, kiitos!
-
Monasti tässä koneessa imusarja halki siitä EGR.än liitoksen lähettyviltä, elikkä 4.sylinterin päästä.
-
Ahtopaineita katottu ja näyttääkö paineanturi oikein ilmanpaineen sekä Maffi järkeviä? Turbon VNT säätöpiiri voi myös temppuilla eli kellon kalvo vuotaa, siivet jumittaa, letkussa vuoto tai ahtopaineensäätöventtiili rikki/jumittaa.
Koko ahdinkin voi olla tiensä päässä mikäli kilsoja luokkaa 400-500tkm. Likaisella ilmansuodattimella ja huonoilla öljyillä sekä väärällä ajolla saa paljon nopeamminkin ajettua loppuun.
Oliko vaihdetut suuttimet uusia vai romisarpoja? Suuttimien korjausarvoja katsottu tai edes ohivuotomittausta tehty?