Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Psalko - 05.08.2023, 19:55:51

Otsikko: V70 D4 start-stop menee pois ja kulutus kasvaa
Kirjoitti: Psalko - 05.08.2023, 19:55:51
Start-stop tippuu satunnaisesti pois päältä ja menee ilmeisesti moottorin lämmitys moodiin, kun kulutus kasvaa vastaaviin lukemiin, kun kylmällä moottorilla. Ajotietokoneessa lukee, että moottori kylmä tai hiukkassuodatin.
Kostea ja lämmin keli lisäävät ongelman esiintymistä. Välillä poistuu, kun auton käynnistää uudelleen.

Mistä tämä voisi johtua ja mikä olisi korjaus?
Otsikko: Vs: V70 D4 start-stop menee pois ja kulutus kasvaa
Kirjoitti: VäLKKy - 05.08.2023, 22:46:23
Ettei polttais hiukkassuodatinta kun kulutus kasvaa...
Otsikko: Vs: V70 D4 start-stop menee pois ja kulutus kasvaa
Kirjoitti: Korppi - 06.08.2023, 11:16:34
Ja Start/Stop ei toimi kun polttaa hiukkasia. Ei kannata sammutella ja käynnistellä, vaan ajoa motarilla.
Otsikko: Vs: V70 D4 start-stop menee pois ja kulutus kasvaa
Kirjoitti: Psalko - 06.08.2023, 12:10:07
Tekeekö tätä muillakin? Tämä on hyvin epäsäännöllistä. Auttaisikohan, jos ajaisi välillä pienemmällä vaihteella?
Otsikko: Vs: V70 D4 start-stop menee pois ja kulutus kasvaa
Kirjoitti: Jule - 06.08.2023, 12:27:12
Jos auto on ehjä, se vaihdevalinta ei vaikuta dpf puhdistuspolttoon. Jos ajetaan suhteellisen paljon lyhyttä ajoa, ja varsinkin jos puhdistuspoltto vielä tahallisesti keskeytetään sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen, niin se varmasti tuntuu tekevän sitä jatkuvasti.

Yleensähän se keskeytetty puhdistus ei ala uudelleen heti seuraavassa käynnistyksessä, jos se on jo ehtinyt xx prosenttia puhdistaa (en tiedä kuinka pitkälle edennyttä ei jatketa), vaan se ajetaan uudelleen täyteen, ennen kuin aloitetaan uudestaan, jolloin tietysti se seuraava puhdistus tulee melko nopeasti.

Tietysti myös vuotava termari aiheuttaa ylimääräistä harmia, mutta jos kone nyt jotenkin lämpenee puhdistus voidaan kyllä aloittaa.

Jos auto ei mene stop tilaan ihan vaan muutenvaan - siis ilman dpf puhdistus modea, ja tuntuu ettei autolle tunnu olevan koskaan sopivaa hetkeä sammuttaa moottoria, syynä voi olla vaan hiipunut akku. Kun akusta on terävin potku hävinnyt, eikä se enää lataudu yhtä terhakkaasti auto alkaa automaattisesti lataamaan sitä pidempään.