Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tapio.leppa - 09.08.2023, 18:17:54
-
Startatessa kone jää käymään n.600rpm eikä reagoi kaasupolkimeen, ei yhtään. Virrat pois, uusi starttaus : ei mitään vikaa, kaikki kunnossa ! Pari kertaa näin tapahtunut.
Mikähän tökkii ? V70- 2001 .
-
Kaasuläppäkotelon vialta haiskahtaa..
Jos siis kyseessä orkkiskotelo niin veikkaan tuota vaihtoehtoa.
-
Onko tuossa vielä Magneti Marelli? Auto on kakkoskoppainen, ajettu vasta 250k ...
-
Edellisessä V70 kaasuläppäkotelo kesti 460k ja oireet olivat kyllä ihan erilaiset ...
-
Tuleeko mitään vikailmoituksia tai onko luettu vikakoodeja? 460tkm on kyllä melkein ennätys Magneetti marellilla.
-
Vikakoodit luettu, ei mitään ...
-
Hyvin voi olla sitten kaasuläppä jos Vidakaan ei löydä koodeja. Sitä voi kyllä koittaa esim. puhdistaa.
-
Näkyy olevan netissä vaikka minkämerkkistä koteloa myytävänä, hinnat alkaen 120€ . Osaako joku suositella mikä kannattaisi ostaa, jos kaasuläppäkotelon vaihto ohjelmointeineen tulee eteen ? Vai sitten orkkis Suomesta ?
-
Jos siellä on magneti marelli niinkuin todennäköisesti on niin sinne ei käy kuin magneti marellin kotelo.
Jos orkkiksen uuden haluat suomesta niin se on sitten marmorilla käynti edessä ja nekin kotelot on korjattuja, uusia ei enää tehdä.
Vähän pyyhit sitä kotelon etureunaa ja vaikka kännykällä nappaat kuvan siitä sarjanumerosta niin tietää mitä etsiä.
Kotelo maksoi pari vuotta sitten volvolla n.450€.+ siihen ohjelmointi päälle niin 500 tai vähän päälle koko lysti.
2002 oli jo bosch läppä ja sehän vaihtuu aina kesken vuoden joten on mahdollista että sulla on sellainen jos autos on loppuvuodesta 2001 valmistettu.
-
Marmorin pihalla vaihdoin magneti marellin jouluna, silloin hinta oli vähän päälle 500€ sisältäen korjatun kotelon, softan ja ohjelmoinnin. Silloin sai kyllä vanhasta kotelosta koodeja, mutta nuo oireet täsmää aika hyvin yhteen.
-
Tutkitaan, tutkitaan ...
-
MagnetiMarelli näkyy autossa olevan, maksaa netissä 166€ (Autodoc). Jos sen vaihtaa itse, saako auton ajettua Volvo- korjaamolle ohjelmointia varten vai heittäytyykö liikkumattomaksi?
Miksi ainoastaan MagnetiMarelli on sopiva?
-
Johdot erilaiset ja aivot ymmärtää sen kotelon sielunelämän.
Mahdoton ennustaa pystyykö ajamaan vai ei.
Tuota hintaa muuten epäilen, saisko linkin?
Sen mitä katsoin maksoi yli 800€.
-
Ok. No, arvaako ostaa netistä MagnetiMarellin ja käydä sitten vaihdattamassa sen marmorilla? Niin, ja onko marmori ainoa paikka, jossa se voidaan ohjelmoida?
-
Saatko linkin kotelosta tähän kun en usko tuota hintaa.
Ohjelmointi onnistuu vidalla, kenellä se on käytössä...
-
En osaa linkkiä laittaa, mutta googlehaulla Volvo v70 2001 2.koppa turbo 200hv, Autodoc ja Topvaraosat tarjoavat hintaan 166€ !
-
Eli varmaan tämä: https://www.autodoc.fi/magneti-marelli/15490406
-
Sepä juuri .
-
Tuota noin, mikähän on "vida" ?
-
Vida on volvon oma diagnoosiohjelma.
Kuvassa tuo marelli näyttää kovasti 2002----->kotelolta.
En vieläkään usko sopivuutta, veikkaan että on tiedoissa virhe. >:(
Luulis että on tuo https://m.autonvaraosat24.fi/magneti-marelli/1858002
Pitäis olla tuon näköinen, tulee johdon kanssa. https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/3036065
-
Saattaa hyvinkin olla näin. Luulenpa, että ajelen paikalliseen Auto- Kiltaan, niin loppuvat epäröinnit ja jossittelut, hoitavat homman, maksaa sen minkä maksaa, aion kuitenkin ajella kärryllä vielä jonkun vuoden.
Kiitoksia valaisevista tiedoista !
-
Palaanpa vielä aiheeseen. Löysin Youtubesta videon, jossa heppu putsaa kaasuläppäkotelon samanlaisesta koneesta kuin mulla on, ja irrotettuna se näyttää kyllä ihan samanlaiselta kuin Autodocin kauppaama, esim. ei kiinteitä piuhoja ... mikä lienee totuus . Kiusaus on kyllä suuri tilata tuo MagnetiMarelli ja kokeilla. Jos ei käy, saahan sen palauttaa, eikö niin !
-
Itse en tilaa tuolta mitään, kerran palautuksesta vääntäneenä ja se keissi kesti vuoden :idiot2:
-
Jos siellä on se vanhempi jossa kiinteä johto niin sen seinämä näkyy kyllä imusarjan alla edessä ja siitä saa numeron näkyviin.
Tarrat on yleensä hyvin säilyneet. Kannattaa se nyt tarkistaa..! :knuppel2:
Ite kun noita kattellu niin konepellin alle kurkkaamalla kertoisin viidessä sekunnissa mikä siellä on.
Jos autos on valmistettu loppuvuonna 2001 niin voi olla johdoton kotelo, se halpa. Pitää ottaa silmä käteen ja kattoo. :o
-
Joo, kyllä sinne kotelon kylkeen menee paksu kaapeli, eli kyseessä on sitten se vanhempi malli. Onko hankala putsata, jos sitä yrittäisi vielä ennen marmoria ?
-
Eihän se putsaus hankalaa ole, irroitus hieman kyllä.
Voi sitä putsata paikallaankin, imuputki vaan irti ja alhaalta päin suihkii puhtaaks. Ite oon ihan jarrukliinerillä putsaillu kun on niin halpaa.
Pitkä 7mm klemmariavain on suotavaa olla kun tuppaa se putken klemmarin kiristysruuvi olemaan siellä kotelon ja moottorin välissä.
Ite oon hyvin saanu semmosella pitkällä taipuisalla meisselimallisella avaimella. Saa sen muutenkin mutta ei niin helposti. :tickedoff:
Jos otat irti niin se kaapeli on alunperin pujotettu startin takaa eikä liitin mahdu tulemaan pois jos startissa on se perän tukirauta paikallaan. Oon heittänyt ne tuet menemään jos on ollut, ei se sitä tarvitse.
-
Pitääpä yrittää putsausta ennen muita operaatioita, kun autohan ei ole kiukutellut taas aikoihin. Kiitos neuvoista !
-
Nonniin, läppäkotelo putsattu, melko työläs homma, putket ja flekti pois, lemmarit inhottavissa paikoissa, pultit näppituntumalla irti kun näkyvyys pultteihin olematon, peilillä piti ensin tutkia tilannetta. Kotelon sisällä toisella puolella oli ruskeaa öljymäistä mönjää, toisella mustaa pikeentynyttä ainetta, samoin läpässä. Brekliini melko tehotonta, haihtuu liian nopeasti, mutta bensarätillä liottamalla ja muovilastalla raaputtelemalla kohde puhdistui hyvin. Sähköjohtoa en uskaltanut ruveta ollenkaan irrottelemaan, mutta flektin poisto antoi jotenkuten tilaa putsaukselle.
Perstuntumalla kärry tuntuu jotenkin herkemmältä, vaikea sanoa, mutta hyvin tuntuu toimivan. Tämän keskustelun aiheuttaneita oireita ei tosin ole ilmennyt aikoihin, mutta luulenpa, että puhdistus teki hyvää, toivottavasti pelittää jatkossa.