Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: n0ke - 14.08.2023, 14:49:30

Otsikko: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: n0ke - 14.08.2023, 14:49:30
Morjesta, alkas kohta olla vaihteiston öljynvaihto edessä ja rupesin miettimään, että kannattaako, voiko ja uskaltaako tähän AW50-42LE lootaan vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä myös suodattimen ja onko miten iso urakka? Ilmeisesti tähän ei sitä ole koskaan vaihdettu 350tkm aikana. Öljyjä kuitenkin vaihdettu n. 60tkm välein.
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: Lankku - 14.08.2023, 15:04:57
Suodattimen vaihto vaatii laatikon purkamisen, eli ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Linjaan vastasuuntaan huuhtomalla tai puhaltamalla saa avattua suodatinta jos laatikon toiminnassa on sanomista.
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: n0ke - 14.08.2023, 19:49:08
Suodattimen vaihto vaatii laatikon purkamisen, eli ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Linjaan vastasuuntaan huuhtomalla tai puhaltamalla saa avattua suodatinta jos laatikon toiminnassa on sanomista.

Ok, en tiedä onko ominaisuus vai vika, mutta rajummin kiihdyttäessä saattaa aika nykäisten vaihtaa..
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: laatikkovika - 14.08.2023, 20:53:09
Vois olla venttiilipöydässä vikaa.
Mulla oli 850 T-5 automaatti tuolla laatikolla ja jo ostaessa löi aika kovaa 1---->2.
Aattelin että kestäköön kun on laatikoks alkanu. Lastutin sen ja oli mulla jonkin 3-4 vuotta ja sai kyllä jalkaa enkä vaan saanu rikki sitä.

Sitten pistin myyntiin ja viron pojat tuli kirkuen laivalla hakemaan ja latoivat käteistä pöytään. Huoltsikalla tarkistutin laitteella paperirahat ja kyllä ne kelpas. :o
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: n0ke - 15.08.2023, 01:08:13
Vois olla venttiilipöydässä vikaa.
Mulla oli 850 T-5 automaatti tuolla laatikolla ja jo ostaessa löi aika kovaa 1---->2.
Aattelin että kestäköön kun on laatikoks alkanu. Lastutin sen ja oli mulla jonkin 3-4 vuotta ja sai kyllä jalkaa enkä vaan saanu rikki sitä.

Sitten pistin myyntiin ja viron pojat tuli kirkuen laivalla hakemaan ja latoivat käteistä pöytään. Huoltsikalla tarkistutin laitteella paperirahat ja kyllä ne kelpas. :o

Tästäkin olis tarkotus kutitella tehoa niin paljon kun laatikko vaan kestää. Lie minkälainen projekti muuttaa manuaaliksi jos sattuu losahtamaan tuo aski...
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: laatikkovika - 15.08.2023, 10:13:07
Muutoksesta löytyy netissä kyllä tarkat ohjeet.
Kyllä tuo tomaattikin tuntu jotain sietävän, n. 221hp oli pyöräteho. Vääntöö en muista.
Koneessa ehkä siis n.250hp kun automaatti kyseessä.
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: n0ke - 17.08.2023, 13:02:41
Muutoksesta löytyy netissä kyllä tarkat ohjeet.
Kyllä tuo tomaattikin tuntu jotain sietävän, n. 221hp oli pyöräteho. Vääntöö en muista.
Koneessa ehkä siis n.250hp kun automaatti kyseessä.

Nimesi ei herätä kovin suurta luottamusta :D Lueskelin että laatikko kestää 300-400nm vääntöä, joka tulee jo ymmärtääkseni ohjelmoinnilla likimain täyteen, tietysti automaattiin tehdään kai ohjelma niin, että jätetään vääntöä tarkoituksella pienemmälle. Vaan jospa sitä alkuun tyytyisi pelkkään ohjelmaan ja joskus isona ja rikkaana kutittelisi enemmän..
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: laatikkovika - 17.08.2023, 14:15:31
Ei nimi miestä pahenna. laatikkovikaan voi aina luottaa..ups.. :facepalm:
Otsikko: Vs: Öljynvaihto AW50-42LE vaihteistoon?
Kirjoitti: Tommi_K - 17.08.2023, 14:51:04
Aikanaan Siekkisellä 5 vuotta sitten teetätin täysrempan AW50-42 laatikkoon. Siinä vaihdettiin esim se surullisen kuuluisa neulalaakeri, joka toimii kyllä rikkinäisenäkin jotenkin. En tiedä tarkkaa paikkaa, missä se on. Purku, pesu, kasaus, voitelu, 1 "kytkinpakka" lisää, eli vahvistus, uusi momentinmuunnin ja se suodatin ja kaikki tiivisteet.

Vahvistuksen kautta saatiin laskennallinen minimi 400 Nm väännön kesto, mutta takuuta ei tietenkään annettu. Hyvin on toiminut 40 000 km. En ole C70:stä penkittänyt, mutta jotain kertoo se, että liikennevaloista tiettyyn mäkeen noustessa kaasu pohjassa, eturenkaat alkaa sutimaan kesällä asfaltilla kakkoselle vaihdettaessa. Sepä onkin etuvetoisessa veikeää hommaa ohjailla...