Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Masa71 - 31.12.2011, 17:06:03

Otsikko: Kaasuläpän koko vs. teho?
Kirjoitti: Masa71 - 31.12.2011, 17:06:03
Tämä voi mennä sarjaan tyhmät kysymykset mutta:
-kun tuossa päivänä muutamana funtsin neloskoneen kaasunvaihtoa niin mieleen hiipi kysymys, miksi sen kaasuläpän pitää olla niin suuri verrattuna esim. imuventtiilin kokoon?

Otetaan vaikka 8v kone 44mm imuventtiilillä (unohdetaan seetikuristus jne.), virtausala 44mm reiällä on  n. 15 neliösenttiä... vertaa kaasuläppä 65 milliä => ala  n. 33 neliösenttiä.
Ja neloskone "imee" kuitenkin vain yhteen sylinteriin kerrallaan, joten pienin virtauksen kohtaama mitta on yksittäisen imukanavan pienin pinta-ala ?
Viritysoppaatkin sanoo jotta x läppä piisaa y tehoihin jne mutta nyt iski päähän kysymys miksi??
Otsikko: Vs: Kaasuläpän koko vs. teho?
Kirjoitti: Lankku - 01.01.2012, 16:21:54
Kun yhdessä sylinterissä on imu menossa, aloittaa toinen sylinteri imunsa samaan aikaan. Sen hetken kun siellä on samanaikaisesti imu käynnissä, tarvitaan kaasuläpällä suurempi virtausala kuin mitä yksi sylinteri vaatii jottei virtaus sekaannu.
Otsikko: Vs: Kaasuläpän koko vs. teho?
Kirjoitti: EVO8 - 05.01.2012, 14:12:20
Läpän etäisyys imutorvista eli plenumin koko vaikuttaa miten homma pelaa. Volvon 8v kansissa olevissa imusarjoissa plenumi on olematon mutta oikean mallisella sarjalla 55mm vakioläppä riittää useampaan sataan hevosvoimaan.