Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: JuusoT - 20.08.2023, 21:27:42

Otsikko: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 20.08.2023, 21:27:42
Kahden vuoden Volvoilutauon ja pakettiautolla huristelun jälkeen heräsi ajatus kakkosautosta, joka ajaisi työmatkakulkineen ja projekti/harrasteauton virkaa. Ensiautona vuonna 2015 toiminut C70 2.4 vapari jätti mieleen hyvät muistot, joten miksipä ei toista vastaavaa...

Muutaman viikon mietiskelyn jälkeen Nettiauto auki ja siellähän pisti silmään tutun oloinen auto. Tumman harmaa Italiamallin C70 T5.
Soitto myyjälle ja parin päivän päästä auto pihassa...

Tämähän on jo aikaisemmin foorumilta tuttu ja tuli itsekin seurattua kyseistä peliä n. 8 vuotta sitten silloisen omistajan topikissa.
En nyt ala mainostamaan edellisiä omistajia foorumilta, ilmoittautukoon kommenttiosioon jos niin haluaa -H-

Speksit (Päivitetty 7.2.2025):

Moottori/Voimansiirto
2.0 T5 B5204T3 ”N & RN sekamelska?” 166kw
TD04HL-16T + ohjelma, 1bar
M56L2K - Välitys 4.25
Vapaavirtaus suodatin
BSR Ilmanottoboksi
Katin jälkeen 3" putki yhdellä vaimentimella

Mittarissa n. 330000km
(Ostettaessa 9.8.2023 328800km)

Sisusta/Varusteet
Vaalea kokonahkasisusta
Sähköpenkit lämmityksellä
Sähkölasit
Ilmastointi, automaattinen

Ulkokuori/Alusta
Kirkkaat tuning umpiot ja tummat vilkut
Avomallin "facelift" maski
Avomallin "facelift" takavalot
BC Racing BR alustasarja
JapanRacing JR-11 vanteet. Edessä 8,5x18 Takana 9,5x18
Takasploileri deletoitu ylimaalauksen myötä


Autoa on jonkin edellisen omistajan toimesta piristetty ainakin äänien osalta vapaavirtaussuodattimella ja putkiston loppupätkällä. En ole ihan varma onko ohjelmalle tehty jotakin, mutta perstuntumalta vaikuttaa melko pirteältä ollakseen 166kw ja 24 vuotta vanha auto. Epäilys on, että autossa olisi jonkinsortin lastu, mutta mitään faktaa tästä ei ole. Turbon malli ja kunto on myös arvoitus, pitää tuokin selvittää.
Ahtomittarin mukaan tasan 1bar painetta :)

Ajettavuus on tuttua etuvetovolvoa, vetelee urissa melkoisesti ja jarruttaessa hieman puoltaa vasemmalle. Lähes sakoilla olevat etukumit vaihtamalla varmasti paranee. Pitää tutustua myös alustasäätöihin, kyseessä on kuitenkin minulle ensimäinen auto, jossa oikea laadukas säädettävä alustasarja.
Pari ruostepaikkaakin löytyy apparin kyljestä ja kuskinpuolen helmasta. Ei mitään hälyttävää näin Sprintterin omistavan silmin ::)

Ostohetken kuvia:


(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_2409.jpg/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_2409.jpg)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_2422.jpg/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_2422.jpg)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_2425.jpg/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_2425.jpg)


Ajatuksia tulevasta

Autolla olisi tarkoitus ajella loppusyksy talvirengaskeliin asti. Sitten saa mennä talveksi talliin ja aloitellaan isompi ehostaminen.
Ajatus olisi maalauttaa ainakin kyljet, nokka ja perä ikkunoihin saakka. Korjaantuu nuo ruostepaikat ja matalana ajamisen aiheuttamat ruvet kaarissa. Ajatus varmasti tarkentuu tässä syksyn mittaa.
Myös pakoputkisto rakennetaan uusiksi katalysaattorista taaksepäin. Nyt putki osuu takaiskariin isommissa montuissa. Äänien puolesta on ihan sopiva eikä kumise pahasti matka-ajossa. Aika näyttää kyllästyykö pörinään ja tulee lisättyä yksi vaimennin lisää.
Syksyn aikana vanteet maalautetaan vaalean harmaaksi ja nokkaan tulee pientä päivitystä omaan silmään sopivammaksi. Näistä lisää sitten kun tilatut osat saapuu :P

Kommentteja ja mielipiteitä saa esittää P>

Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 20.08.2023, 22:34:13
Auton ostohetkestä (9.8.2023) kertynyt n. 800km, jonka aikana tehty muutamia huomioita ja tulevaisuuden suunnitelmia.

Mittariston taustavalot sekoilee kun himmentimestä nostaa kirkkautta. Joku on varmaankin vaihtanut polttimot LEDeiksi kun ovat niin siniset ja alkavat vilkkua. Pitää irroittaa mittaristo ja tutkia asiaa lähemmin.

Etummainen Lambda polttaa vikavaloa. Pitää metsästää jostain uusi sopiva. Hosuin ja hain jo Motonetistä puutteellisella tutkimisella 4- napaisen Boschin, vaan eihän se sopinut kun tässä onkin 6-napainen ja 5-johtoinen versio. Asia selvisi vasta kun möngin kunnolla auton alle ja pääsin liittimiin käsiksi.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4380.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4380.heic)

Sain mahdollisuuden käydä tutkimassa autoa katsastusmiehen kanssa ja tehtiin oma vapaamuotoinen katselmus autolle. Pohja on hämmästyttävän hyvässä kunnossa 24 vuotta vanhalle autolle. Näyttäisi, että tämä on massattu jossakin vaiheessa ihan kunnolla.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4332.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4332.heic)

Takakelkan puslat alkaa olla vaihtokunnossa, tässä yksi hyvä projekti talvelle.

Päästöt meni aika paljon yli sallitun rajan, liekö tuolla mykällä lambdalla osuutta asiaan. Tutkitaan...

Jostain ylempää vuotaa öljyä, joka kerääntyy öljypohjaan ja muodostaa ennenpitkää betonilattialle tippuvan pisaran. Ei hyvä. Korjataan...

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4328.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4328.heic)

Pakoputki. Nykyisessä ei periaatteessa mitään vikaa. Ihan hauskat äänetkin. Töyssyssä osuu kylläkin takaiskariin kolahtaen ja kiinnityksissä olisi parannettavaa. Vähän tekisi mieli harjoitella rosterin TIG-hitsausta ja päästellä uusi loppuosa katilta eteenpäin, yhdellä tai kahdella läpivirtaavalla vaimentimella.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4335.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4335.heic)

Kylmänä pidemmän seisomisen jälkeen pölläyttää startissa pilven sinistä savua. Turbo, venttiilinvarren kumit vaiko jokin muu? Tutkitaan...


2-din Pioneer kosketusnäyttösoitin tuli laitettua 1-din Alpinen tilalle. Alpinen käyttölogiikka ei sopinut itselle ja jotenkin kaiuttimetkin kuulosti tuhnulta.
Ehdin jo epäillä itseäni kun muistelin, että näissä on ihan hyvät vakiokajarit ??? Johan se sitten muuttui äänimaailma ihan erilaiseksi uudella soittimella ja hattuhyllyn kasituumaisetkin heräsi eloon. Muistin siis oikein 8)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4295.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4295.heic)

Kojelaudan diskantitkin oli mykät niin vaihdoin tilalle Ground Zero Competition GZCT diskantit. Uudet ämyrit mahtui vakiopaikalle ritilän alle. Säästin alkuperäiset liittimetkin ehjänä jos joskus haluaa lähteä OEM-linjalle. Harmi kun ei kuvaa tullut napattua.


Ruosteita korjailin rapsuttelemalla kukkia ja maaleja pois, laitoin nyt väliaikaisesti päälle mattamustaa "suojaksi". Ei nätti, mutta aina parempi kuin mersusta tuttu ruskea ;) Maalarille tämä kuitenkin menee syksyllä/talvella...

Pitää hakea vielä värikoodilla (427-26) tuohon päälle spraymaalit niin kehtaa ajella siihen asti.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4383.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4383.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4387.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4387.heic)
 
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: laatikkovika - 24.08.2023, 10:16:08
Onhan siinä lastu jos baarin paineistaa. Tai siis ohjelma.
Varjele tuota alkuperäistä kattia, on muuten arvokas. :o
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: A.H:: - 24.08.2023, 21:27:56
Varjele tuota alkuperäistä kattia, on muuten arvokas. :o

Tein alkukesällä tarjouskyselyn omasta kasipätkän katista muutamaankin kierrätysfirmaan. Reilun kolme hunttia oli korkein tarjous. Jätin vielä toistaiseksi tallin nurkkaan odottamaan, jos hinnat vielä nousis. Muutaman vuoden takaisiin lukuihin ei varmaankaan enää nouse.
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: laatikkovika - 24.08.2023, 22:35:56
Sain pari vuotta sitten reilu 4 hunttia 850-T-5 mirristä Retekolta.
Mulla ei saatu numeroa näkyyn katista niin se lähti yksittäiseen analyysiin ja tuo oli tulos. Voi olla että ne hinnoittelee varmuudeks vähän alakanttiin.

Tuo pakoputken loppuosa menee aika ahtaasta raosta, kiva tehdä jos ei ole taivutusvälineitä. :P
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 10.11.2023, 20:40:48
Terve! Aikaa on taas kulunut ja kaikenlaista pientä on auton kanssa puuhailtu.

Ensimäisenä vaihdettiin etummainen Lambda oikean malliseen 5-napaiseen. Päästöt korjautui samalla kuntoon ja moottorin vikavalo katosi. Muuta eroa ei auton käytöksessä juuri huomannut.
Sellaisen erikoisen seikan olen autossa huomannut, että vedon kytkeytyessä auto nykäisee ja kolahtaa kummasti, paitsi kun kelit kylmeni tuo ominaisuus poistui ja tilalle tuli hieman leijaavat ja päälle jäävät kierrokset varsinkin pidemmälle vedätettäessä. Olisikohan tuo jokin ohjelmallinen "ominaisuus"?
Moottorin ja vaihteiston tuenta on hiljattain uusittu eikä äkkiseltään mitään tuntuisi olevan löysällä. Pitää yrittää perehtyä tuohon nykäisyyn tarkemmin.

Pikakorjattujen ruosteiden päälle vetelin värikoodilla spraymaalin ja kerroksen lakkaa. Ihan ok lopputulos 10min pikakorjauksena. Maalarille tämä menee keväällä ja todennäköisesti maalataan uusiksi ikkunoista alaspäin.

Seuraavaksi lähti vanteet maalarille. Samalla tuli uudet kumit eteen. Jostain syystä tummat vanteet ei sovi omaan silmään ja halusin maalauttaa nämä samalla vannehopealla kuin edellisessä V70:ssä. Lopputulos on kyllä hyvä ja auton ulkonäkö kohentui ihan huomattavasti.
Uudet eturenkaat paransi auton ajettavuutta todella paljon. Ehdin jo epäillä kaikkea muuta alustaan liittyvää, mutta kyllä ne vaan vanhat sileäksi ajetut Fullrunit sielä veteli, sinänsä ei kovin yllättävää  ::)
Fiksattujen vanteiden jatkoksi säätelin ajokorkeutta omaan silmään sopivaksi, eli hieman alaspäin. Alustaa säädellessä tuli ensimäiset vastoinkäymiset kun apukuskin puolen tolpan korkeussäätö oli ruostunut jumiin. Iskaritolpan käytin irtonaisena autosta ja osina, mutta korkeussäätöä ei saatu iskaria rikkomatta liikkeelle.
Samassa totesin BC Racingin olevan melko huonossa kunnossa varsinkin etupäässä. Takapäässäkin kuskin puoleinen iskari vuotaa öljyä, olisiko liian läheltä viety pakoputki kuumentanut iskaria ja tiiviste pettänyt. Hetken puntaroin tilaanko kokonaan uuden alustan, mutta BC:n kattavan varaosavalikoiman ja yli puolet halvemman hinnan myötä päädyin korjaamaan vain rikkinäiset ja kuluneet osat. Tilaukseen lähti pari uutta iskaria, apukuskin iskarin alajalka, kääntölaakerit etupäähän, sekä suojakumit ja suojapussit. ::) Asennellaan nuo talvella kunhan ensin saapuvat. Menivät ilmeisesti tehdastilaukseen. Eipä tässä onneksi mikään kiire.

Auton edellisen topikin perusteella alusta on ollut autossa n. 8 vuotta, ellei joku ole uusinut välissä. Siihen nähden ihan ok suoritus BC:ltä. Voisi tuo aika paljon huonompikin olla.
Aiemmin mainitun vapaamuotoisen "katsastuksen" iskaritestissä tuli kuitenkin hyvät tulokset joka nurkalle. Myös tuo vuotava takatolppa sai vihreää valoa.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4864.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4864.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4866.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4866.heic)

Vanteiden ja alustan säätelyiden jälkeen kävin pakoputken kimppuun. Periaatteessa putki oli ihan ehjä ja äänetkin oli omaan korvaan varsin maltilliset. Putkistossa kuitenkin häiritsi edellisen tekijän ratkaisut ja vahva käsityön leima  ::) jotain piti asialle tehdä...
Puntaroin sen välillä rakennanko putkiston loppupään itse osista hitsaamalla vai hankinko jostain valmista. Totesin valmiin pätkän tulevan hieman halvemmaksi ja helpommaksi, joten tilasin Marteliukselta mallikohtaisen JT Tuning Catback rosteriputkiston.
Putki saapui nopeasti ja pääsinkin sovittelemaan sitä auton alle uuden autonosturin avustuksella (Hieno keksintö, joka olisi pitänyt olla taloudessa jo 10v sitten  :P)
Päädyin hitsaamaan muut paitsi äänenvaimentimen jälkeisen liitoksen. Hieman helpompi ottaa pois auton alta jos joskus tarvitsee. Kyseinen putkisto on kasattavissa ilman hitsauslaitteitakin mukana tulevilla klemmareilla, mutta kerta TIG hitsi löytyy ja jonkinlainen osaaminen, niin miksei silläkin pätkiä toisiinsa sulatellut. Hieman siistimpi lopputuloskin näin.

Vanha alas...
(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4983.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4983.heic)

Uutta tilalle...
(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4989.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4989.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4996.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4996.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_5003.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_5003.heic)

Sellainen huomio vielä tuosta JT Tuning putkistosta, että mukana ei tule "klemmaria" millä paketti yhdistetään auton alkuperäiseen katalysaattorin muhviin. Minun tapauksessa alkuperäinen klemmari oli jo melko rapea niin piti metsästää uusi. Oikea osa löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä. Klemmareita taitaa olla ainakin kahta eri kokoa ja aluksi tulikin liian pieni. Liekö vaparimalliin sopiva kun ihan Volvon kuuluva varaosa oli.

Koekäytön perusteella äänet saattoi jopa hieman hiljentyä ja ärsyttävä tyhjäkäynnin "pulputus" katosi. Auto on jo seisonnassa niin ei pääse vielä testaamaan miltä ajossa tai ulkopuolelta kuulostaa. Innolla odotan kevättä  :P




Ennen pakoputkiston asennusta käväisin autolla pesukoneessa ja napsin muutamat kuvat. Auto meni seisontaan vielä samana iltana 29.10.
(Postauksen kronologinen järjestys meni nyt vähän sekaisin kun halusin jättää parhaat kuvat viimeiseksi  8))

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4977.heic/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4977.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4979.heic/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_4979.heic)
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 10.11.2023, 20:58:43
Onhan siinä lastu jos baarin paineistaa. Tai siis ohjelma.
Varjele tuota alkuperäistä kattia, on muuten arvokas. :o

Kyllä siellä tosiaan jotain piristystä on. Täytyy talven aikana selvittää mm. turbon kunto ja viedä tuo keväällä jollekkin asiasta ymmärtävälle, joka vääntäisi varmuudella toimivan ohjelman. Hieman epäilyttää jos siellä nyt on jokin bulkkiohjelma. Muutamia erikoisia "ominaisuuksia" kun tuossa on.  :-[

Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 10.11.2023, 21:03:21
Sain pari vuotta sitten reilu 4 hunttia 850-T-5 mirristä Retekolta.
Mulla ei saatu numeroa näkyyn katista niin se lähti yksittäiseen analyysiin ja tuo oli tulos. Voi olla että ne hinnoittelee varmuudeks vähän alakanttiin.

Tuo pakoputken loppuosa menee aika ahtaasta raosta, kiva tehdä jos ei ole taivutusvälineitä. :P

Kovia hintoja kyllä ruosteisesta putken pätkästä ::) pitää yrittää tuota varjella. Ainakin toistaiseksi saa olla autossa kiinni.

Tuo ahtaus oli yksi syy siihen etten alkanut itse kasailemaan paloista. Ahdasta siellä nytkin on. Aika näyttää ottaako kiinni kun säädin nyt niin ettei olisi ainakaan kovin lähellä iskaria. Tankin suojapellin ruuvinkanta on nyt lähin objekti mihin kolahtaa, jos kolahtaa.  ;D
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 12.05.2024, 15:25:29
Noniin päivitellääs taas tännekkin. Pitäisi ehkä aktivoitua kirjoittelemaan useammin niin ei tule joka kerta seittemän sivun romaania ::)

Auto ollut pääosin tallissa odottelemassa kesäkelejä ja maalarille pääsyä, mutta jotain pientä fiksailua on kuitenkin talven aikana tapahtunut.

Syksyllä tilatut uudet etuvalot saapuivat talven aikana ja pääsi niitä mallailemaan paikoilleen. Tuli myös metsästettyä XC-look maskia ja sellainen löytyi alkuperäinen C70 avomallista eBaystä. Olikohan se jostain epsanjan suunnilta kun löytyi ihan kohtuuhintaan ja todella hyväkuntoisena.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_5679.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_5679.heic)

Valikoin kirkkaalla pohjilla olevat umpiot entisten tummaoptiikoiden tilalle. Olihan ne jo aika haalistuneet ja lasit halki. Keulasta tuli nyt paljon freesimmän näköinen eikä ihan niin tuning kuin ennen. Tykkään :P

Tilasin myös kirkkaat vilkut uusien umpioiden kaveriksi, mutta en osaa päättää jäävätkö paikoilleen. Tavallaan tykkään tummapohjaisista, koska sopivat auton väriin varsinkin sivuprofiilista. Kirkkaat näyttää jotenkin epäsopivilta, ihan kun olisi liian "isot" vaikka muuten identtiset ovatkin. Noh aika näyttää kumpiin silmä tottuu ja jää sitten käyttöön.

Auto pääsi jo pihallekkin lumien sulaessa.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6872.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6872.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6876.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6876.heic)

Tilasin jo syksyllä ameriikoista Snabbilta mallikohtaisen vaihdevälinlyhentimen. Sekin saapui juuri kun lumet sulivat. Asennus ei kummoinen homma ollut (varsinkin jos osat olisi olleet oikeat ::)) ja pääsi heti samana iltana testilenkille.
Itse laatikon päälle tuleva alumiininen vaihdevälinlyhennin-palikka oli kyllä ihan oikea, mutta samalla tilatut vaihteensiirtäjän vaijereihin tulevat puslat olivat väärät. En tiedä mitä kämmäsin tilatessa kun ihan oikeaan vuosimalliin ja oikealla laatikkokoodilla tuotteet valitsin. Onko näitä sitten kuitenkin hieman eri kokoonpanolla ja erilaisilla vaihteensiirtäjän vaijereilla vaikka muuten tiedot näennäisesti täsmäsivätkin? Tarkistin vielä jälkikäteen, että lähettivät kyllä sellaiset tuotteet kun tilasin. Ihan oma moka siis.
Noh pienellä muokkauksella ja hitsikoneella sai osat liitettyä toisiinsa ilman välyksiä. Vaihdoista tuli kyllä todella napakat ja vaihdekepin liikerata lyheni. Myös "lusikka puurossa" fiilis katosi ja silloin tällöin pois pomppaava 2 vaihde vaikuttaisi korjaantuneen.

Jälkikäteen aina harmittaa kun ei tullut tästäkään sovituksesta enempää kuvia napsittua.
Valmis tuote:
(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6959.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6959.heic)

Tuli käytyä autolla hieman pidempi testilenkki kaupunkiin. Mukavahan tuolla on taas kurvailla. Alusta tuntuu kyllä hyvältä ja uusittu pakoputkisto hiljensi sisämelua jonkin verran. Ulos kuulostaa lähes samalta kuin ennen, mutta RST putken nuotti on jotenkin korvalle kivempi.

Näpsin muutamat kuvatkin ja tälläkertaa ihan oikealla kameralla 8)
(Aukeavat isommaksi klikkaamalla)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6840.jpg/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6840.jpg)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6842.jpg/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_6842.jpg)

Tuo väri on kyllä hauska kun näyttää ulkokuvissa ihan mustalta ja muutoinkin vallitsevasta valosta riippuen milloin minkäkin sävyinen. Oikeasti on siis tumma harmaa.


Kaupunkikurvailun ja kuvien jälkeen purin autosta puskurit ja valot. Perjantaina 10.5. vein auton maalarille. Tarinoidaan taas uusien kuvien merkeissä lisää kun valmistuu.
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: laatikkovika - 12.05.2024, 16:59:32
Hain kerran sen pakoputken kourukiristimen katin jälkeen niin pussissa luki Saab. Varmaan sit hurrien erikoisuus. Onneks tuo poistui ja 2000 alk on jo rehellinen laippa kahdella pultilla.
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 21.05.2024, 12:24:32
Hain kerran sen pakoputken kourukiristimen katin jälkeen niin pussissa luki Saab. Varmaan sit hurrien erikoisuus. Onneks tuo poistui ja 2000 alk on jo rehellinen laippa kahdella pultilla.

Se on kyllä varsin erikoinen keksintö. Noh ehkä se ajaa asiansa, eipä tunnu ainakaan vuotavan.
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: laatikkovika - 21.05.2024, 19:03:57
Jokos se öljyvuoto on eliminoitu mistä oli kuvaakin tuolla alkupuolella.
Kai se se normaali turbon öljynpaluun tiiviste on siinä lohkossa mikä näissä aina vanhemmiten menee.
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 21.05.2024, 21:28:49
Jokos se öljyvuoto on eliminoitu mistä oli kuvaakin tuolla alkupuolella.
Kai se se normaali turbon öljynpaluun tiiviste on siinä lohkossa mikä näissä aina vanhemmiten menee.

Öljyvuoto tuli tosiaan korjattua talvella. Lähde paljastui huohotinpöntön alatiivisteeksi. Oli pullahtanut pois paikoiltaan ja ihan muodoton kasa kumia :buck2:
Olisi varmaan onnistunut näppäräsormiselta ilmankin, mutta käytin imusarjan kuitenkin irti ja putsailin samalla muualtakin. Melko piilossa se osasi kyllä olla ennekuin oli imusarja kaasuläppineen pois tieltä.

Täytyykin melkein tuo turbon öljynpaluun tiiviste tsekata ja vaihtaa ennakoivasti. Kiitos vinkistä!  O0
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 20.08.2024, 22:39:21
Kirjoitellaas taas hetken hiljaiselon jälkeen.

Sain auton maalarilta muutama viikko Ahveniston jälkeen (12.8.). Ihan ei siis sinne ehtinyt vaikka alunperin pidin itsestäänselvyytenä. Noh ensi vuonna sitten ::)
Cee siis vietteli maalarilla hieman pidempään kuin oli alkujaan tarkoitus. Alkuperäinen suunnitelma oli maalauttaa vain kyljet ja puskurit, mutta lähempää tarkastelua tehdessä päädyttiin maalarin kanssa yhteiseen päätökseen vetäistä koko auto yli alkuperäisellä sävyllä. Näin jälkikäteen mietittynä se oli kyllä ainoa oikea ratkaisu. Pohjia tehdessä oli löytynyt vielä useampi uusi lommopaikka, tiedossa olleiden kuskin helman ja apukuskin listan alla olevan ruostepaikan lisäksi.
Lommot oikaistiin, ruosteet otettiin kiinni ja väri + paksu lakkakerros päälle. Hyvä tuli :smitten:

Maalauksen jälkeen ajoin auton puskurit irrallaan kotitalliin ja siitä alkoikin armoton kahden illan rutistus saada irto-osat paikoilleen pintoja naarmuttamatta. Sisälokarit teetti hieman jumppaa kun tilatut tarvikemallit ei sopineet eteen sitten mitenkään -> vanhat rikkinäiset alkuperäiset takaisin. Pitää tilailla alkuperäiset uudet, eteen kun niitä vielä saa.
Taakse tuli ebaystä alkuperäiset ehjät käytetyt.

Maalauksen aikana hankin myös uudet tummat sivuvilkut ja USA-mallin vilkunkannat. Niin ja ehostin maskin harmaantuneet "ruudut" Gtechnic C4 aineella.

Välikuvia:

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_3364.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_3364.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8190.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8190.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8209.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8209.heic)

Jenkkiparkit toteutin USA-mallin 3-napaisilla polttimonkannoilla ja kaksilankaisella polttimolla. Nuo kannathan on ihan bolt-on alkuperäisiin pistokkeisiin jos haluaa parkit palamaan jatkuvasti. Itse halusin katkaisijan väliin, niin nappasin jatkuvan virran johtoon sumuvalolta plussan.
Tästä kun on sumuvalot muutenkin poistettu niin nyt kabiinissa oleva etusumuvalojen kytkin saa toimia jenkkivalojen katkaisijana.
Parkit saa siis tarvittaessa pois päältä. Itse ajattelin käyttää noita nimensä mukaisesti, eli parkissa ;)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8208.heic/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8208.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8213.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8213.heic)

Sumuvalojen tilalle puskurin reikiin menee muuten todella sopivalla sovitteella ihan tavan spraymaalipullon korkki. Vetäisin värikoodilla korkin maaliin ja lakan päälle. Tuli yllättävän hyvä :D Sumareiden tiivisterinkulat pitää kylläkin olla paikoillaan, että korkit tiivistyy puskurin reikiin. Ei tuo ehkä se ammattimaisin ratkaisu ole, mutta jos ei kerro kellekkään niin menee täydestä 8)

Loppuun kuvasaastetta:

(Kuvat isoksi klikkaamalla)
(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7772.jpg/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7772.jpg)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7761.jpg/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7761.jpg)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7764.jpg/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7764.jpg)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7775.jpg/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7775.jpg)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7723.jpg/_medium.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Autot/D75_7723.jpg)

Takapäätä haluttaisi hieman laskea, kun nyt vähän keula maassa ja pylly ilmassa. (Alimmassa kuvassa vanha korkeus ja ylemmissä nostettuna sisälokarien suojelemiseksi)
Pakko vaan suojella kaaria ainakin sen aikaa, että saisi paremmin sopivat vanteet tilalle. Näissä Jr11:ssa auttamatta liian pieni ET takana. Kaaret on jo mankeloitu, mutta kumit ottaa sisälokareihin kiinni. Edessä ei samaa ongelmaa ole kun vanteet on kapeammat ja isommalla ET:llä.
Ilman sisälokareitakaan ei viitsisi kilometrin pakollista hiekkatiesiirtymää ajella. Katsotaan mitä talvella keksitään asialle.
Vanteiksi himoittaisi laadukasta koottavaa lippavannetta noiden tinojen tilalle, mutta katsotaan nyt...

Ensi kertaan! *karkuun->
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: TomppaT4 - 22.08.2024, 13:30:57
Maukas kokonaisuus!
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 03.09.2024, 10:53:52
Lauantaipäivä kuluikin rattoisasti autoa hinkatessa. Ensin perusteellinen pesu (vesisateessa :buck2:) sitten auto kuivamaan talliin ja lopuksi kävin pinnat vielä läpi Ipalla.
Iltapäivästä kun pinnat oli kuivaneet ja kaikki epäpuhtaudet ja pölyhiukkaset poistettu, hieroin Qyeonin MOHS Evo pinnoitteen maalipinnoille. Myös ovien välit tuli pinnoitettua. Pinnoitteen asetuttua vahasin vielä Collinite 915 vahalla. Kyllä alkoi kiiltämään 8)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8350.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8350.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8347.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8347.heic)

Maanantaina poikkesin Ahvenistolla harrasteajoneuvotapahtumassa. Kyseessä siis kesäkuukausina joka maanantai klo 16-19 varikkoalueella järjestettävästä avoimesta ja maksuttomasta harrastetapahtumasta. Autoja oli paikalla arviolta +200 ja säätkin salli. Volvoja ei kovin montaa edustettuna ollut ja nähdäkseni tämä oli ainoa C70 :pomo:

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8363.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8363.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8362.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_8362.heic)
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 07.02.2025, 22:19:07
Noniin hetkeen ei ole taas kirjoiteltu. Kaikenlaisia käänteitä on tapahtunut ja harrastelu on lähtenyt aika isostikin eteenpäin auton tekniikkapuolen kanssa.
Tulossa pitkä kirjoitus, joten ottakaa hyvä asento ja vaikka kupponen kahvia. ;D

Jaan tämän kyllä ehkä suosiolla useampaan eri osakokonaisuuteen :)

Sitten asiaan.


Osa 1. "Purku" - syksy 2024

Autolla ajeltiin kuivien kesärengaskelien loppuun asti. Taisi viimeiset ajot olla 19 lokakuuta ja siitä auto seisontaan. Viimeisten viikkojen aikana alkoi kuulua nopeasti paheneva hankaava/metallinen ääni jostain ratin ja etupuskurin välistä. Tarkempaa paikkaa äänelle ei osattu paikantaa, mutta epäilykset kohdistui muita paikkoja pois-sulkemalla vaihdelaatikkoon. Ääni oli pahimmillaan kiihdyttäessä pienillä vaihteilla, mutta sen sai kuuluville ihan paikallaankin kytkintä vasten vedättämällä. Pakkivaihde ollen ainoa, jolla ääntä ei erottanut.

Talven mittaa oli ajatuksena purkaa moottoria muutenkin ja korjata ainakin vuotavat venttiilivarren kumit. Myös tilavuuden nosto 2.0 -> 2.3 houkutti ja oli useasti mielessä. Ja kerran koneen aukaisisi, olisi näppärä vahvistaa alakerta samalla vaivalla H-profiili kiertokangilla.

Hetken asiaa tuumailtua päädyin metsästämään 2.3 B5234T konetta, josta rakentaa uusi mylly vanhan odotellessa pellin alla.

Käytetty kone löytyikin varsin pian ja kohtuulliseen rahaan. Paketin mukana tuli myös M56 manuaalilaatikko, jota ajattelin voivani hyödyntää sikälimikäli totean auton alkuperäisen olevan rikki.
Uusi kone haettiin hallille ja alettiin purkaa. Tässä vaiheessa on todettava etten ole koskaan aiemmin auton moottoria purkanut, saati kasannut. Jakopääremontti on ehkä "haastavin" remppa mitä auton tekniikkaan tullut tehtyä. Crossipyöriä ja vanhoja kelkkoja moottoreineen on tullut kyllä useampia purettua ja kasattua ihan hyvällä menestyksellä, joten ajatus oli ettei tämäkään sen kummoisempaa ole ::) Onhan tämä lisäksi mahdottoman mielenkiintoista ja samalla tulee taas lisää oppia.

Uusi B5234T3 kone oli peräisin hieman tuoreemmasta V70 T5 mallista. Ostohetkellä en vielä hahmottanut olisiko kone vanhempaa N sukupolvea vaiko jo uudempi RN.
Ostokonetta purettiin sillä ajatuksella, että vanha saisi pysyä autossa niin kauan kunnes uusi olisi valmis ja siinä vaiheessa tehtäisiin vain nopea vaihto laskemalla vanha apurunkoineen alas ja uusi paikoilleen. Mutta...

Melko nopeasti selvisi, että ostettu kone olikin aika kulunut ja ollut huonolla huollolla. Huhupuheiden mukaan "vain" n. 270tkm ajettu.
Sylintereissä oli lähes kaikissa syvät pystynaarmut ja joka paikka missä kulkee öljyä, oli paksun karstan peitossa. Varmaankin ollut viime ajat kauppakassina huonolla huollolla, halvoilla öljyillä ja pitkillä vaihtoväleillä. Onneksi ei ollut kallis ostos niin ei mahdottomasti harmittanut. Käytännössä koko paketti tuli maksamaan suunnilleen ehjän M56 manuaalilaatikon verran.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9465.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9465.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9493.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9493.heic)

Kansikin aika hurjassa kunnossa ja paininkupeissa erikoista syöpymää. Liekö ollut joskus vettä koneessa varastoinnin aikana tms.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9506.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9506.heic)

Melko nopeasti tein päätöksen, että hylkään alkuperäisen suunnitelman ainakin tämän koneen lohkon ja kannen osalta. Olisihan tuon saattanut vielä pelastaa poraamalla, mutta sitten olisi tarvinnut ylikokomännät ja budjetti olisi nopeasti karannut. Kansi hieman harmittaa kun tuo olisi ollut kovilla nostajilla, joiden olen kuullut olevan parempi vaihtoehto virityskäytössä. Uudempi RN kansi olisi myös ilmeisesti hieman paremmin virtaava, joskaan sillä nyt ei tällaisessa suurta merkitystä varmasti ole.
Sinällään kannessa ei varmaankaan ole mitään lopullisesti rikki, mutta isomman työn se kuitenkin vaatisi, jos sitä haluaisi käyttää jatkossa.

Ostetun koneen puretut romut sivuun ja sitten auton, sekä siellä lepäävän B5204T koneen kimppuun. Hieman jännitti alkaa nyppimään johtoja, letkuja ja muita haitoilla olevia komponentteja pois. "Tuleekohan tästä ikinä enää käyntikuntoista liikkuvaa autoa" - ajattelin.
Ei auttanut muuta kuin härkää sarvista ja työntouhuun. Parin päivän aherruksen jälkeen näky oli tämä:

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9596.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9596.heic)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9607.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9607.heic)

Tässä vaiheessa viimeistään täytyy kiittää isääni. Ilman näin hyviä tiloja ja työkaluja ei tulisi tällaiseen ikinä ryhdyttyä. Toisaalta häntä voi syyttää tällaisten harrastusten pariin ajamisesta ;D

Takaisin asiaan.

Kone laskettiin apurunkoineen päivineen alakautta lattialle. Tai oikeastaan kone ja apurunko pysyi paikoillaan ja muu auto nostettiin nostimella ylös. Kaikenkaikkiaan yllättävänkin näppärä toimenpide. Ainoastaan ohjausakseli teetti ylimääräistä pään raapimista kun nivelen boori oli ruostunut jumiin eikä suostunut liikkumaan ei sitten millään. Onneksi keksin löysätä ohjausaksen ylikautta jalkatilasta ja sitten koko paketti putosikin kivasti irtaalleen autosta.
Tässä vaiheessa oli jo yksi "Tinavitonen" purettu joten räikkä ja pulttimopo auki asentoon ja nopeasti osia toisistaan irralleen. Tässä vaiheessa oli myös oletuksena, että olen purkamassa vanhemman generaation "N" moottoria. Tätä ajatusta tuki myös kannen "venttiilikopasta" puuttuvat Torx tulpat. Netistä luettuna tämä viittaisi hydraulisiin venttiilinnostajakuppeihin, joita käytetty vanhemmissa koneissa.
Kantta irroittaessa koettiin projektin ensimäinen oikea isompi takaisku kun yksi kansipulteista katkesi avatessa. Muuan Heinonen Drift Team videoista oppineena tiesin, mitä tämä tarkoittaa jos katkennutta pulttia ei saisi ongittua lohkosta ulos.
Kylmä hiki otsalla kaverin kanssa onkimaan pultin nysää lohkosta. Onneksi pultti oli katketessaan löystynyt ja nysä lähti pyörimään ruuvarilla pyörittelemällä. Lopuksi porattiin pultin päähän pieni kolo ja lyötiin sopivan kokoinen Torx hylsy kiinni nysän onkimisen helpottamiseksi.

Victory! 

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9633.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9633.heic)

Tässä vaiheessa huokaistiin helpotuksesta myös lohkon kunnon osalta. Sylinterit vaikutti olevan todella hyvässä kunnossa. Jopa alkuperäiset hoonausjäljet oli näkyvillä, eikä sylinterien yläosissa tuntunut kulumaa tai "rappua"
Olihan kone täysin käyntikuntoinen ja tuntui vetävän ihan hyvin, mutta jännitti sen kunto kuitenkin hieman. Tällähän oli kuitenkin ajettu n. 330tkm avaushetkellä.
Moottorin kunnostakin voi kyllä päätellä auton olleen pitkään harrastekäytössä ja varmasti ajettu paljon laadukkaammilla öljyillä ja lyhyemmällä vaihtovälillä kuin tavan kauppakasseilla yleensä. Yleisilme todella paljon siistimpi kuin 2.3 ostomoottorissa.

Alakertaa purkaessa selvisi, että tämäkin on ainakin lohkon osalta uudempaa RN versiota. Olen ymmärtänyt, että helpoin tapa erottaa RN kone on runkolinjan "huohotuskanavat". N koneistä nämä puuttuvat.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9646.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9646.heic)

Erona ostettuun 2.3 koneeseen tässä 2.0 koneessa on lohkon ulkopuolelta tulevat öljysumut. 2.3 koneessa ne oli kiinni sylinterien alaosassa, eikä sumuille ole tarkistuskansia lohkon ulkopuolella.

Äkkiseltään tällä osaamisella laakerit ja muuten yleinen kunto tässä 2.0 koneessa vaikutti varsin asialliselta. Kansikin oli pintapuolisesti katselmoituna ehjän oloinen (Poislukien venttiilivarren kumit, jotka falskanneet melkoisesti öljyä pakokanaviin)

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9619.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9619.heic)

Pakosarjakin tainnut olla löysällä tai tiivisteet palaneet:

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9622.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9622.heic)

Olkoot tämä osa 1 ja jatketaan seuraavassa.
Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: JuusoT - 27.02.2025, 09:52:58
Osa 2. "Ihmettelyä" - Talvi 2024

Nyt kun kone oli purettu pieniin osiin, päästiin vihdoin suunnittelemaan millä laajuudella uutta konetta ehostettaisiin. Selvää oli, että kansi menee tarkistettavaksi ja samalla vuotaneet venttiilivarren kumit vaihdettaisiin. Sehän oli se alkuperäinen vika, jonka takia tähän remonttiin ylipäänsä ryhdyttiin.
Kuten mainittu tämä on ensimäinen auton moottori mikä on tullut purettua jakopäätä pidemmälle. Syksyn mittaa heräsi mielenkiinto perehtyä tekniikkaan syvemmin ja ottaa projekti osittain myös uuden oppimisen kannalta.
Aikaisemmin olen lukenut foorumilta ja muualta netistä näistä tinakoneista aika paljon. Innoittajana täytyy mainita myös Youtubesta GarageVlogs ja Heinonen Drift Team. Tekniikka ja eri viritysreseptit oli projektia aloittaessa teoriatasolla aika hyvin hallussa, eli enää puuttui käytäntö ::)

Päätin syksyn aikana, että nyt kun koko kone otetaan pois autosta niin puran sen kokonaan ja samalla vahvistan alakerran tulevaisuutta ajatellen. Ei sitten tarvitse tehdä tuplatyötä jos joskus alkaa tehot kiinnostaa. Nämä tinakoneethan on melko helppoja viritysaihioita kun moni vakio-osa on jo lähtöjään ylimitoitettu ja kestää helposti jopa tehojen tuplaantumisen. Kiertokankien tiesin olevan heikoin kohta mekaanisessa kestävyydessä, joten sellaisia aloin metsästää ensimäisenä.

Kiertokanget ja männät
Aikaisemmin ostettu 2.3 B5234T kone paljastui olevan uudempaa RN generaatiota, joka tarkoitti tässä tapauksessa 147mm kiertokangen mittaa. Ilmeisesti RN koneita on myös yleisemmällä "vanhalla" 139.5mm kiertokangella.
Ajatus oli hyödyntää "Romukoneesta" mahdollisimman paljon osia, jotta sen hankinta ei olisi ollut aivan turha. Aloin siis metsästää 147mm kiertokankia, että voisin käyttää romukoneen matalia 28.4mm puristuskorkeudella olevia mäntiä. Koko projektin tärkein osa, eli kampiakseli vaikutti olevan tuossa romukoneessa hyvässä kunnossa. 2.3 kampiakseli on 90mm iskulla kun 2.0 Italokoneen on 77mm.

Melko pian selvisi, että 147mm mittaiset kanget oli ne "harvinaisimmat" ja olisi käytännössä pitänyt tilata ulkomailta. Kuitenkin hirveällä tuurilla vastaan tuli ruotsalaisen ACM:n 147mm kanget. Olivat yksityisellä harrastajalla avatussa paketissa, mutta käyttämättömät. Mittaustodistuksen mukaan myös valmiiksi tasapainotetut ja mitatut. Mukana tuli ARP pultit ja rasva eikä hintakaan ollut paha.

Kiertokanki ja mäntäpaketin varmistuttua tilasin KL racingilta ison kasan pikkuosia mm. männänrenkaat, kansipultit, laakerit ja yläpään tiivistesarjan, sekä pyöränlaakerit ja vaihdelaatikon työsylinterin.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9647.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9647.heic)
Vasemmalla 2.3 147mm kanki ja oikealla 2.0 139.5mm kanki

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9650.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9650.heic)
Vasemmalla 2.3 mäntä 28.4mm puristuskorkeudella. Oikealla 2.0 mäntä 42mm puristuskorkeudella.

Kytkin
Toinen heikko kohta tehojen nostoa ajatellen oli vakio kytkin. Kummastakin koneesta paljastui purettaessa kaksoismassavauhtipyörä ja vakio LUK:n valmistama kytkinasetelma. Näiden tilalle aloin metsästää kestävämpää kytkinpakettia. Foorumilta olin lueskellut, että etuvetoihin Audin Sachs SRE 707 asetelma olisi helposti muokattavissa ja kestäisi massakytkinlevyllä n. 550nm väännön. Sintterilevyä en halunnut sen luonteen takia.
Netistä löytyikin jälleen yksityiseltä käyttämätön SRE 707 asetelma ja T5r kytkinlevy + vanhemman 850:n kova vauhtipyörä. Vauhtipyörä olisi vaatinut jaonmuutokset asetelman kohdistustappeihin, että 707 asetelma olisi sopinut paikoilleen. Ehdin jo melkein koneistamolle kunnes netissä käveli vastaan käyttämätön PO-metal valmistama laadukas tinakoneen vauhtipyörä, jossa oli valmiiksi jako 707 asetelmalle ja tasapainotus tehtynä. Ei ollut edellisellä omistajalla ehtinyt kiinni asti, joten tämäkin käyttämätön.
Vauhtipyörään oli tehty myös n. 1mm upotus asetelmalle, jotta Volvon hieman ohuempi levy olisi sopiva.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9935.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9935.heic)
SRE 707, T5r jousitettu kytkinlevy ja PO-Metal vauhtipyötä

707 asetelma vaikuttaa kyllä varsin asialliselta vakioihin verrattuna. Nyt on hyvä luotto, että tällä kestää ottaa sen mitä etuvedosta ylipäänsä on fiksua ottaa, eikä ainakaan kytkimen pitäisi lipsua 8)

Laatikko
Yksi murheenkryyni oli tuo auton vaihdelaatikko. Syksyllä voimistunut hankaava metallinen ääni oli paljastunut vaihdelaatikkoon, joten seuraavaksi kävin sen kimppuun. Ostetun 2.3 koneen mukana tullut laatikko oli uudempaa mallia ja siinä oli paksumpi kytkinakseli. Tällä akselille en löytänyt sopivaa kovan vauhtipyörän vaatimaa jousitettua kytkinlevyä, joten oli hyödynnettävä jälleen auton omaa laatikkoa.
Nopeasti selvisi, että M56 laatikkoon ei ole tarjolla muita vaihto-osia kuin laakerisarjaa ja stefoja. Netistä ei ihan hirveästi löydy tietoa tästä laatikosta muutenkaan. Ilmeisen harvinaista, että näitä jaksetaan purkaa tai ehostaa kuntoon. Johtunee tuosta varaosien olemattomasta saatavuudesta.

Itseäni kyseinen toimenpide kuitenkin kiinnosti ihan uuden oppimisenkin takia. Kiinnosti myös mitä sieltä oli hajalla ja olisiko korjattavissa kun aika pahaa ääntä piti.
Sen verran luin ohjeita, että kytkinpuoli alaspäin ja kopan pultit auki niin laatikko olisi auki, eikä näin tehtynä pitäisi singahdella mitään osia naamalle. Eli loota auki ja ihmettelemään...
Äkkivilkaisulla kaikki laakerit, vaihteensiirtäjät ym. olivat ok kunnossa, joskin hieman jo kuluneen näköisiä. Oikein mitään järkevää selitystä pahalle ääntelylle en keksinyt tässä kohdin. Tilasin laatikkoon laakerisarjan: https://www.kentso.fi/fi/product/volvo-m56-vaihdelaatikon-laakerisarja/000-VOLVOM56 (https://www.kentso.fi/fi/product/volvo-m56-vaihdelaatikon-laakerisarja/000-VOLVOM56) ja jäin odottelemaan.
Pohdin myös Quaifen lukon asentamista, mutta se saisi nyt jäädä budjettisyistä laittamatta. Ei tuo ole paha rasti tulevaisuudessa jos tuntuu, että sellaista tarvitaan.

(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9753.heic/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/IMG_9753.heic)
Avattu M56L2K laatikko


(https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/5234.png/_smaller.jpg) (https://juuso.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20projektikuvat/5234.png)
Hauska sattuma tätä kirjoittaessa. Topikissa moottorikoodin mukainen lukijamäärä ;D

Otsikko: Vs: Italiamallin C70 T5 -99
Kirjoitti: Ristus - 28.02.2025, 09:08:07
Olen tuosdta laatikon avauksesta samaa mieltä sen kun tajuaa ei siinä ole mitään ihmeellistä.