Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: oldpet - 01.01.2012, 10:23:08
-
Suuressa viisaudessani menin ostin biilteman termostaatin :( Tarkistin kyllä ennen asennusta että termari aukeaa oikeassa lämpötilassa, lämpömittari näytti 87c kun lämmitin vettä kattilassa. Ongelma on kuitenkin se, että jostakin termarikotelon tietämiltä tiputtaa pikkuhiljaa nestettä ulospäin, ja aina välillä joutuu lisäämään. Termostaatin mukana tuli uusi o-rengas ja sen asensin paikalleen kuten asiaan kuuluu, mutta en liimannu termostaattia kannen kylkeen kiinni, vaikka vanha oli tosi lujassa kiinni.
Kysymys kuuluu kuten otsikossa, tuleeko virallisen ohjeen mukaan termari laittaa liimalla kiinni? Ihmettelen koska en ole aiemmin liimaillut termareita, ja silti ovat kaikki pitäneet
Edit. auto siis 850 tdi -96
-
Ei kai sitä itse termaria tarvii liimata, mutta siihen o-renkaaseen olisi ehkä ollut viisasta laittaa. Se kotelo on kuitenkin muovia ja on saattanut aikojen saatossa vääntyä ja nyt ei enää välttämättä paina sitä o-rengasta riittävän tiukalle.
-
Ite ostin joskus biltemasta termarin bensakoneiseen s70 ja vuoti. Tais olla bilteman termarin tiiviste liian ohut. :o
-
No niin oppirahat lienee maksettu. Otin kotelon irti ja siellähän on oikein lovi niin että ei ihme kun ei tiivisty o-rengas:
(https://lh5.googleusercontent.com/-MMBkcmVSJo0/TwXZL7BozoI/AAAAAAAABsQ/StfcPopsE6g/s800/Kotelo.jpg)
Karhensin tuon pinnan ja laitoin bison liquid rubberia ympäriinsä. Jospa nyt alkaisi pitämään ::)
-
Annas olla viikko niin alkaa taas tiputtamaan. Pidin eilen kolmisen tuntia lämmityksessä ja oli laskenu alleen. Ei paljon mutta kuitenkin. Pitääkö se sittenkin nöyrtyä hakemaan alkuperäinen o-rengas vai mikä neuvoksi?
Katselin liimatuubia ja se taisi olla että ei alle +5 c saisi käyttää. Kuitenkin tuolloin liimatessa oli jossain nollan paikkeilla mutta sen jälkeen lähdin miltei saman tien ajoon pitäen lämmöt alle normi käyntilämmön jotta liimauskohta ei pääse samontien kontaktiin glykolien kanssa. Pitänee kuitenki uudestaan kotelo käyttää irti ja liimailla tiiviste sisätiloissa jotta ehtii "kuivua" (kovettuu ilmankosteuden vaikutuksesta) sen 48 tuntia...
-
Tuota tässä taasen kysymys jos alkuperäinen termostatti ja tiiviste maksaa sen 30€ niin kannattaako näitä liimaa liitä juttuja enään harrastaa.Ja toiseksi ne tiivistepinnat on suorat ja muutenkin asennuksen kannalta kunnossa?
-
Ja toiseksi ne tiivistepinnat on suorat ja muutenkin asennuksen kannalta kunnossa?
Sehän näissä tdi moottoreissa on juuri se juttu, kun ne ei yleensä ole kunnossa. Siksi sitä liimaa kannattaa laittaa, vaikka olisikin alkuperäisosia.
-
No sitten ilmeisesti kysyjällä ei ollut kentin siligasket tiivistemassaa käytössä?
-
No sitten ilmeisesti kysyjällä ei ollut kentin siligasket tiivistemassaa käytössä?
Ei ollut ei. Hätäpäissäni ostin s-ryhmän prismasta tuota liquid rubberia, silikooni-tiiviste-liima valikoima oli huono. Ilmeisesti vikatikki. Toinen vaihtoehto olisi tietysti uusia kotelo kun siinä selkeästi on pieni lovi.
-
Jos viallinen ja pahassa paikassa se lovi ja painettaa järjestelmässä helposti siitä kohti tiputtaa nesteitä.Kuten sanoit varman päälle ottaa hommaa uuden.
-
Tässä on nyt pilteman termari, eipä kestänyt kauan kun alkoi väsyä. Alkaa aukeemaan 73 asteessa.
(https://lh4.googleusercontent.com/-L_BdkRm6iVY/T-2JEY4RFZI/AAAAAAAACLM/AuxKcSzkFoY/s640/Biltematermari.jpg)
Nyt vahingosta viisastuneena laitoin eilen Wahlerin tilalle, lämmöt nousee nopsaan normaaliin tasoon. Kop kop..