Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Arttu12 - 23.08.2023, 16:40:06
-
Kyselläänpä kokemuksia tietyistä autoista, mitä kannattaa nuissa varoa ja mitkä on kohtuulliset kilometrit näissä?
Kaikki vinkit on tarpeen!
-
Kyselläänpä kokemuksia tietyistä autoista, mitä kannattaa nuissa varoa ja mitkä on kohtuulliset kilometrit näissä?
Kaikki vinkit on tarpeen!
Minulla ei ole suoraan tuosta omakohtaista ajokokemusta kuin parin koeajon perusteella, mutta V60 on aika matala auto. Tarkoittanet sitä uusinta korimallia 2018 alkaen? D5 kuluttaa jonkin verran enemmän kuin D4 aika lailla kaikissa ajotilanteissa. Itse valitsisin D4 moottorin. VEA D4-moottorin pitäisi olla yksi Volvon luotetuimmista ja parhaista nykydieseleistä. 2017 loppu - 2018 alku vuosimalleissa saattaisi löytyä sellaisia malleja kohtuukilsoilla esim. 100-150tkm, joissa ei ole sitä ureatankkia. Olisi ainakin 1 murhe vähemmän mikäli noihin jotain tulee... Vaan taitaapa noissa melkein kaikissa uudemmissa jo se olla, en ole ihan varma. Edellisessä meillä ainakin 2017 V90CC D4 oli biturbo ja ei ureaa, mutta eri malli kyseessä :P
T6 ja T8 suhteen T6 on yhdellä turbolla (voi T6kin olla ns. tuplaturbo 1 ahtimella...) ja T8:ssa on sekä mekaaninen että pakokaasuahdin. T6 voisi olla jopa luotettavampi ja tehot riittävät kyllä 340hv siinäkin. T8 kuluttaa vähän enemmän, mutta mikäli ajelee paljon sähköllä, niin melko lailla se ja sama kumpi olis. Tyyppiviat tai takaisinkutsut voi katsoa traficom-sivustolta :
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=1&keyword=V60 (https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=1&keyword=V60)
Vuosimalleista dieselin suhteen suosittelen siis late 2017-2018 (mikäli jo löytyy uutta mallia ja ilman ureatankkia D4) ja tutulla on tuo V60 T6 kohtuu uusi 2021 muistaakseni ja on kyllä tykännyt. Kohtuukilsat dieselissä ehkä se 100-150tkm max ja ladattavassa hybridissä 50-100tkm. 2020-2022 vuosimallin V60 T6 pitäisi kyllä olla melko luotettava valinta. T8 hinnat ovat varmaan jonkin verran kalliimpia, mutta kokonaisuus ja esim. varusteet ratkaisevat. Inscription on ihan jees tai Momentum muutamilla lisäoptioilla. Itse en siitä R-designista niin tykkää, mutta se on oma mielipide. Sensus-järjestelmä on kyllä itselle ollut ihan riittävä ja 2 auton kokemuksella toimii ihan ok.
-
Ei hyvissä autoissa mitään erityistä varottavaa ole, ja kilometrejä on moniin kertynyt jo 3-400 000.
SPA-alustaisia ei taida löytyä D5 versiona? Nämä ovat MY19, eli dieselit lienevät ureaversioita?
T6 on turbolla ja mekaanisella ahtimella, neliveto. Tästä on vähän kokemusta, hauska ajajan auto, vaikka suoraan ajaessa jää T8 taakse. T4 oli huollon sijaisautona, ihan ok sekin.
Suomessa myös ”vajaatehoinen” hybridi tunnetaan T6 mallinimellä. Ymmärtääkseni tekniikka on yhteneväinen T8 kanssa, tehoero softalla. LR-versioissa taisi jäädä kaikista mekaaninen ahdin pois?
Dieselit perusvarmoja, samoin bensat. Hybrideissä on enemmän tekniikkaa, jokunen on nähty huoltojonossa ELK.
Oma valintani olisi nykykilometreillä todennäköisesti T6 tai T5 AWD, jos Volvon ostaisin.
-
Ei hyvissä autoissa mitään erityistä varottavaa ole, ja kilometrejä on moniin kertynyt jo 3-400 000.
SPA-alustaisia ei taida löytyä D5 versiona? Nämä ovat MY19, eli dieselit lienevät ureaversioita?
T6 on turbolla ja mekaanisella ahtimella, neliveto. Tästä on vähän kokemusta, hauska ajajan auto, vaikka suoraan ajaessa jää T8 taakse. T4 oli huollon sijaisautona, ihan ok sekin.
Suomessa myös ”vajaatehoinen” hybridi tunnetaan T6 mallinimellä. Ymmärtääkseni tekniikka on yhteneväinen T8 kanssa, tehoero softalla. LR-versioissa taisi jäädä kaikista mekaaninen ahdin pois?
Dieselit perusvarmoja, samoin bensat. Hybrideissä on enemmän tekniikkaa, jokunen on nähty huoltojonossa ELK.
Oma valintani olisi nykykilometreillä todennäköisesti T6 tai T5 AWD, jos Volvon ostaisin.
Itellä kans auton vaihto jossain vaiheessa edessä. Hirvittää vaan vaihtaa tuo luotto 5 pyttynen, vea koneeseen. Onko noissa 2017>> minkälaisia ongelmia ollu?
-
Ei hyvissä autoissa mitään erityistä varottavaa ole, ja kilometrejä on moniin kertynyt jo 3-400 000.
SPA-alustaisia ei taida löytyä D5 versiona? Nämä ovat MY19, eli dieselit lienevät ureaversioita?
T6 on turbolla ja mekaanisella ahtimella, neliveto. Tästä on vähän kokemusta, hauska ajajan auto, vaikka suoraan ajaessa jää T8 taakse. T4 oli huollon sijaisautona, ihan ok sekin.
Suomessa myös ”vajaatehoinen” hybridi tunnetaan T6 mallinimellä. Ymmärtääkseni tekniikka on yhteneväinen T8 kanssa, tehoero softalla. LR-versioissa taisi jäädä kaikista mekaaninen ahdin pois?
Dieselit perusvarmoja, samoin bensat. Hybrideissä on enemmän tekniikkaa, jokunen on nähty huoltojonossa ELK.
Oma valintani olisi nykykilometreillä todennäköisesti T6 tai T5 AWD, jos Volvon ostaisin.
Komppaan kaikissa Scraab kommentteja ja vasta näin uusikoppaisen V60 T5 (awd) liikenteessä ja se on varmaan tosi hyvä + riuska autoksi, mutta kuluttaa kyllä bensaa enemmän kuin lataushybridi T6. Eli sen takia edelleen olen joko V60 D4 awd perusdiesel tai ladattava hybridi T6 kannalla senkin takia, että T6 on lähes aina T8:a taloudellisempi. Edellisen dieselin käyttökuluista laskin (siis V90CC D4 awd 2017 ilman ureaa vs. nykyinen XC60 T8), että pelkästään käyttövoimaveron erotuksella n. 550€ ajelee meidän käytössä sen 8000km vuodessa eli se on 1/3 koko vuoden ajoista. Tämähän on aivan hifistelyä, kun välirahaakin on mennyt jne, mutta näin niin kuin yleisellä tasolla "järkeillen" diesel vs. lataushybridin valinnan välillä :D Tuota en kyllä tiennyt, että T6 on myös 2 turbolla ollut (mek.+pakokaasuahtimet) ja se tehoero ollut vain softalla, mutta jossain välissä se toinen urpo on tosiaan pudotettu pois. Jotenkin "muuten isompi" eli eihän noissa ainakaan väännöissä kauheita eroja ole (T6
Näyttää olleen aika monta varianttia :
https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-t6-twen-253hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-32765 (https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-t6-twen-253hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-32765) "Perus T5:sen moottori" + sähkö-erad?!?
https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-t8-twen-303hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-45630 (https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-t8-twen-303hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-45630) "Perus T6:sen moottori" + sähkö-erad?!?
https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-t8-twen-390hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-32766 (https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-t8-twen-390hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-32766) "Kiristetympi T8" 2 erillisellä turbolla + sähkö-erad?!?
Lähinnä puhun siis 2019-2021 malleista ennen long rangen tuloa. Tuota listaa kyllä pitää katsoa tosi kriittisesti, kun noissa saattaa olla virheitä... https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-generation-6137 (https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-generation-6137)
Onhan nuo perus-T6 ja -T8 sähkökantamat ihan kiitettäviä jo 11,6kWh akulla eli vois olla tosi järkevä vaihtoehto. Tuota T6 myös itse mietin, mutta rouva halusi korkeamman mallin eli sen takia XC60:seen päädyttiin.
D5 on hieno moottori, mutta tosiaan sitä ei käytännössä ole kai juuri ollenkaan V60:ssa ollut eli kevythybridi B6 on sen vastine https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-b6-299hp-mhev-awd-automatic-40917 (https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-b6-299hp-mhev-awd-automatic-40917)
Edellisessä mallisarjassa oli ladattava dieselhybridi sekä D5 ja D6, niissä sama akusto, mutta sen osittaiset ongelmat tiedetään ja ei voi vaihtaa kuin koko akusto eli kallista on. Nykyisissä voi vaihtaa moduuli kerrallaan.
-
Minulla ei ole suoraan tuosta omakohtaista ajokokemusta kuin parin koeajon perusteella, mutta V60 on aika matala auto. Tarkoittanet sitä uusinta korimallia 2018 alkaen? D5 kuluttaa jonkin verran enemmän kuin D4 aika lailla kaikissa ajotilanteissa. Itse valitsisin D4 moottorin. VEA D4-moottorin pitäisi olla yksi Volvon luotetuimmista ja parhaista nykydieseleistä. 2017 loppu - 2018 alku vuosimalleissa saattaisi löytyä sellaisia malleja kohtuukilsoilla esim. 100-150tkm, joissa ei ole sitä ureatankkia. Olisi ainakin 1 murhe vähemmän mikäli noihin jotain tulee... Vaan taitaapa noissa melkein kaikissa uudemmissa jo se olla, en ole ihan varma. Edellisessä meillä ainakin 2017 V90CC D4 oli biturbo ja ei ureaa, mutta eri malli kyseessä :P
T6 ja T8 suhteen T6 on yhdellä turbolla (voi T6kin olla ns. tuplaturbo 1 ahtimella...) ja T8:ssa on sekä mekaaninen että pakokaasuahdin. T6 voisi olla jopa luotettavampi ja tehot riittävät kyllä 340hv siinäkin. T8 kuluttaa vähän enemmän, mutta mikäli ajelee paljon sähköllä, niin melko lailla se ja sama kumpi olis. Tyyppiviat tai takaisinkutsut voi katsoa traficom-sivustolta :
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=1&keyword=V60 (https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=1&keyword=V60)
Vuosimalleista dieselin suhteen suosittelen siis late 2017-2018 (mikäli jo löytyy uutta mallia ja ilman ureatankkia D4) ja tutulla on tuo V60 T6 kohtuu uusi 2021 muistaakseni ja on kyllä tykännyt. Kohtuukilsat dieselissä ehkä se 100-150tkm max ja ladattavassa hybridissä 50-100tkm. 2020-2022 vuosimallin V60 T6 pitäisi kyllä olla melko luotettava valinta. T8 hinnat ovat varmaan jonkin verran kalliimpia, mutta kokonaisuus ja esim. varusteet ratkaisevat. Inscription on ihan jees tai Momentum muutamilla lisäoptioilla. Itse en siitä R-designista niin tykkää, mutta se on oma mielipide. Sensus-järjestelmä on kyllä itselle ollut ihan riittävä ja 2 auton kokemuksella toimii ihan ok.
T6 ja T8 malleissa polttomoottori on sama. Vaikka puhutaan twin engine malleista. Näin olen siis ymmärtänyt
-
Ajalen itse V60 T8 MY22 Long Range. Tästä vuosimallista jäi se mekaaninen ahdin pois mutta se sähköinen startti/laturi ajaa ymmärtääkseni ahtimen virkaa. Jostain löytyy tarkempi tekninen selvityskin aiheesta.
MUTTA, ERAD! -Näissä on nyt googlen mukaan paljon ongelmia. Itseltä menossa se vaihtoon, ajettu 20tkm.
-
Perinteisesti auto ostetaan tunteella S*, kylmästi euroja laskien kalusto olisi jotain muuta.
Volvon(kaan) mallimerkinnät eivät ole enää niitä selkeämpiä kevythybridien tultua markkinoille. B6 on bensa, mallisarjasta riippuen B3 - B5 ovat joko tai.
Aikaisemmista ainoastaan T6 ja T6 twin engine sekaantuvat takaluukkumerkinnöistä. Kollega osti jokin aika sitten XC60, T6 takaluukussa: auto on plugari. Kaverilla oli XC90 T6 merkinnällä, pelkää bensaa poltti.
AutoBild teki kustannusvertailuja eri voimalinjoille. Esimerkiksi V60 tapauksessa bensa oli halvin, plugari ylivoimaisesti kallein kilometrikustannuksiltaan.
Käyttöprofiili on yksi avaintekijä. Kustannusvertailun tekeminen tulevaisuuteen perustuu pitkälti oletuksiin. Niin veronluonteiset kustannukset kuin markkinatkin ovat sangen arvaamattomia. Samoin korjauskulut.
Oma pitkän aikavälin autotavoitteet ovat jo puolivälissä: Hilux on taas talossa :)!
-
itselläni myös autonvaihto alkaisi olla ajankohtaista. Olen myös pohtinut dieselin ja plugarin välillä. T8-tekniikka houkuttelisi mutta pikkusen hirvittää nämä ERAD-ongelmat. Tein pikkusen galluppia merkkihuolloista ja joka paikassa niitä on uusittu eri malleihin. On pirun kallis paukku jos ei oo takuu voimassa.
Toinen asia mikä pikkusen sylettää näissä uudemmissa on tämä webaston toiminta. On raakaa jyräyttää käyntiin moottori käyntiin -30 pakkasilla. Tämä "ongelma" tietysti muissakin merkeissä.
-
Itellä kans auton vaihto jossain vaiheessa edessä. Hirvittää vaan vaihtaa tuo luotto 5 pyttynen, vea koneeseen. Onko noissa 2017>> minkälaisia ongelmia ollu?
Etsi haulla VEA moottorista juttua, 5-pyttyisen luotettavuuteen se ei ikinä pääse.
-
Etsi haulla VEA moottorista juttua, 5-pyttyisen luotettavuuteen se ei ikinä pääse.
Niin se valitettavasti taitaa olla. Tuo nykyinen ollu uudesta meillä ja nyt 190tkm sahattu. Ruostesuojattu ja aina merkkiliikkeessä huollettu, laatikon öljytki vaihdettu jo 2 kertaa. Ehkä ajelen tuolla vielä seuraavatkin 10 vuotta..
-
Minulla ei ole suoraan tuosta omakohtaista ajokokemusta kuin parin koeajon perusteella, mutta V60 on aika matala auto. Tarkoittanet sitä uusinta korimallia 2018 alkaen? D5 kuluttaa jonkin verran enemmän kuin D4 aika lailla kaikissa ajotilanteissa. Itse valitsisin D4 moottorin. VEA D4-moottorin pitäisi olla yksi Volvon luotetuimmista ja parhaista nykydieseleistä. 2017 loppu - 2018 alku vuosimalleissa saattaisi löytyä sellaisia malleja kohtuukilsoilla esim. 100-150tkm, joissa ei ole sitä ureatankkia. Olisi ainakin 1 murhe vähemmän mikäli noihin jotain tulee... Vaan taitaapa noissa melkein kaikissa uudemmissa jo se olla, en ole ihan varma. Edellisessä meillä ainakin 2017 V90CC D4 oli biturbo ja ei ureaa, mutta eri malli kyseessä :P
T6 ja T8 suhteen T6 on yhdellä turbolla (voi T6kin olla ns. tuplaturbo 1 ahtimella...) ja T8:ssa on sekä mekaaninen että pakokaasuahdin. T6 voisi olla jopa luotettavampi ja tehot riittävät kyllä 340hv siinäkin. T8 kuluttaa vähän enemmän, mutta mikäli ajelee paljon sähköllä, niin melko lailla se ja sama kumpi olis. Tyyppiviat tai takaisinkutsut voi katsoa traficom-sivustolta :
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=1&keyword=V60 (https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=1&keyword=V60)
Vuosimalleista dieselin suhteen suosittelen siis late 2017-2018 (mikäli jo löytyy uutta mallia ja ilman ureatankkia D4) ja tutulla on tuo V60 T6 kohtuu uusi 2021 muistaakseni ja on kyllä tykännyt. Kohtuukilsat dieselissä ehkä se 100-150tkm max ja ladattavassa hybridissä 50-100tkm. 2020-2022 vuosimallin V60 T6 pitäisi kyllä olla melko luotettava valinta. T8 hinnat ovat varmaan jonkin verran kalliimpia, mutta kokonaisuus ja esim. varusteet ratkaisevat. Inscription on ihan jees tai Momentum muutamilla lisäoptioilla. Itse en siitä R-designista niin tykkää, mutta se on oma mielipide. Sensus-järjestelmä on kyllä itselle ollut ihan riittävä ja 2 auton kokemuksella toimii ihan ok.
Kiitos kaikille vastauksista!
Mitenkä luotettavia nuo T8 koneet on kilometrimäärältään eli mulla nyt kiikarissa K-Autolta 173tkm ajettu V60 T8? Milloin noissa aletaan vaihtamaan hybridiakkuja ja onko nuo kilometrit jo ihan älyttömät? Tehoa löytyisi mukavasti ja yleisilmeeltään todella siisti ja komea niinkuin Volvot yleensä