Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Chili - 23.08.2023, 23:41:55
-
Kaveri toi jälleen Italiantuontinsa, V70 2.0 manuaalivaihteet n. 120 hp 10-venttiilinen. Ajettu vain 230 tkm.
EDIT: Mittasin polttoainepaineet tänään: Ei ongelmia, on hiukan yli 3 bar. Huomasin myös, että kun pidän konetta käynnissä ja pidän kaasun korkealla, kone ottaa max 4.000 rpm paikallaan (voi olla tehdasrajoitus), mutta alkaa myös itsestään tukehtua ja kierrokset putoavat vähitellen muutaman minuutin aikana hurskutellen 2.500 rpm tasolle ja allekin.
Mittasin puristukset; 12 bar kaikissa.
Tulpat ovat vaaleat ja öljyttömät.
--------------------------
Tällä kertaa auto ei jaksa ottaa kierroksia, eikä vedä. Paikallaan ottaa n 4.000 rpm ja ei ole vikatilassa kuitenkaan.
Mikään vikavalo ei pala, eikä vikakoodeja ole.
Kun sille antaa kaasua, niin se booaa - ei nosta kierroksia ja ääni muuttuu bassomaiseksi.
Jotenkin tuntuu kuin venttiilit eivät myöskään olisi ihan mukana koko ajan.
Autossa ei ole VVT-pyöriä.
Koneeseen on vuoden aikana vaihdettu sytytyspuolelle paljon osia: virranjajaja, johdot, tulpat, puola - kun oli etsitty löytämättä tukkeutunutta alipaineletkua.
Mistähän alkaisi etsiä vikaa?
-
Ensimmäisenä tulee mieleen ettei saa bensaa tai sitten pakoputki tukkeessa.
-
Ensimmäisenä tulee mieleen ettei saa bensaa tai sitten pakoputki tukkeessa.
Joo, bensansuodatin tukossa tai linja lytyssä. Voihan se pumppukin olla mutta tuo b-paineen mittaus nyt ensin.
-
Mittasin pensapaineet - ja ne on yli 3 bar, eikä heittele/laske alemmas. Kun nostan ne kierrokset 4.000 rpm tasolle, alkaa kone hyytymään muutamassa minuutissa jas pudottaa kierrokset hyrskytellen 2.500 tasolle. Paineet pysyvät 3 bar päällä heittelemättä.
-
Ensimmäisenä tulee mieleen ettei saa bensaa tai sitten pakoputki tukkeessa.
Autolla on ajettu vain 230 tkm. Onko mahdollista, että putki tukkeutuu siinä? Riittäisikö kokeiluun lambdan irrotus?
-
Pitäiskö sen sitten paikallaan kiertää enemmän? :)
Mulla on vähän uudemmassa S60 2001 rajoitus ettei kierrä kuin joku 4 tonnia maks paikallaan. Liittyiskö jotenkin laatikon suojaamiseen en tiiä varmaks. Mullahan on geartronic.
Tässähän on kyllä manuaalivaihteet eikä ole omissa 850 ja S70 ollut tuollaista rajoitusta.
Oma auto kuitenkin toimii ihan ok mutta ei pääse paikallaan paukuttaan rajottimeen kun tuntuu nykyään olevan niin suosittua. :D
Mitenkähän olis se imuilman lämpöanturi joka näissä on maffin tilalla?
-
Imuilman anturi on 6 kk vanha.
Tässä tilanne nollautuu aina sammutuksen yhteydessä: Eli sen jälkeen voi taas nostaa kierrokset 4.000 tpm tasolle, missä kone alkaa booaamaan, eikä nosta lisää kierroksia. Kone alkaa sitten booaamaan ja kierrokset laskevat kohti 2.000 rpm tasoa.
-
Ja nyt selveni, että etupätkä eli katti on täysin tukossa, kun irrotin takaosan erilleen. Ei jaksa kiertää 4.000 rpm kuin vaivalloisesti.
Kun lambdan ottaa irti, niin siitä reiästä se saa puhallettua sen verran, että kierrokset nousevat lähes tappiin saakka.
Miten katin saa parhaiten hengittämään läpi?
-
Ei kai siinä muuta kuin uus katti sinne. Voihan siihen laittaa suoran putken ensiavuksi jos ei leima ole ihan lähellä.
-
Ja nyt selveni, että etupätkä eli katti on täysin tukossa, kun irrotin takaosan erilleen. Ei jaksa kiertää 4.000 rpm kuin vaivalloisesti.
Kun lambdan ottaa irti, niin siitä reiästä se saa puhallettua sen verran, että kierrokset nousevat lähes tappiin saakka.
Miten katin saa parhaiten hengittämään läpi?
Ite pesin GDI carisman katin uä-pesurilla töissä ja hyvä tuli, kyseleppä jos jollain ois riittävän isoa pesuria lähiseudulla
-
Kun katti on tukossa, sieltä on todennäköisesti sisukset irti ja pyörähtäneet sellaiseen asentoon ettei pakokaasu pääse ulos. Muita syitä katin tukkeutumiseen näissä ei ole ollut.
-
Kokeilin ilman lambdaa ja konehan otti kierroksia ihan eri tavalla, kun pakokaasut pääsivät siitä reiästä ulos.
Otin kattiputken irti ja ihan kääntämällä pystyyn, sieltä tuli litran verran katalysaattorin palasia - suurimmat parin tulitikkuaskin kokoisia paloja. Ja aika paljon sormenpäänkokoisia, sekä mujua. Laitoin sen jälkeen putken takaisin, mutta ei jaksanut vieläkään nostaa kierroksia kuin hiukan yli 4.000 rpm vieläkään.
Otin sitten uudelleen sen etuputken pois katteineen ja tarjosin sille perseeseen 20 mm harjaterästä, kunnes sain sen katalysaattoripöntön tyhjäksi - tuli pois noin 1,5 litraa kappaleita. Sen jälkeen laitoin putken takaisin; ja kiekui ihan kone! Eli asia kunnossa seuraavaan katsastukseen saakka.
-
Sieltä tuli sitten arvokkaita palasia pihalle. :o
-
Ostaisikohan ne romiksella pelkät katin sisukset? :D
-
Vois ostaakin jos on näyttää toteen että on omasta. Onhan ne kuoret ja ehkä katin numero näkyvissä.
Kun eihän ne muuta arvosta kuin just niitä sisuksia.
-
Eiköhän se ole toteen näytetty, taitaa sama kaveri tuolla facessa toimittaa samaa tarinaa. :D
-
??? Minä kun en facessa oo niin jäävi sanomaan. :pomo:
-
Siellä sitä vasta juttua piisaa ja aina on vika tiedossa heti joka ongelmaan :D