Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Sketsi - 26.08.2023, 05:25:41
-
Päivää
Eilen tuli vaihdettua uudet xenonit ja nyt ajovalot näyttää ihan alas ja vasemmalle. Autossa aktiiviset kaarrevalot niin miten tuo valokuvio säädetään kohilleen? Täytyykö käydä ihan korjaamolla missä säätävät kohilleen? Volvossa ei nähtävästi ole käynnistyksen yhteydessä automaattista ajovalojen tasosäätöä.
Uudet pitkien valojen polttimot täytyy myös hakea niin tuo näyttäis olevan halogen niin mitähän mallia se mahtaa olla?
Kiitos vastauksista.
-
Jotain tietoa löytyi että lisäpitkät xenonien avuksi olisi H9 mutta H9 polttimoita Osramin night breaker ei oikein ole. Eikös H11 poltin käy H9 kannalle myös? Sitä olisi saatavilla.
-
Vidalla kalibrointi.
-
Vaihdon kans xenonit (xc60 -14, kaarrevalot) mutta en irrottanut umpioiden johtonippua, niin silti valot näyttää nyt aiempaa ylemmäs. Ero ei ole iso, mutta havaittava. Valokuvion sivuttaista siirtymää ei ole tapahtunut. Olisi luullut, että perusasento säilyy, jos johtonippua ei irrota. Onko vida ainut ratkaisu vai voiko vain ruuvata peruskorkeutta alemmas, mutta näyttääkö sitten apupitkät liian lähelle?
-
Adl jne valoissa käytännössä aina on tietokoneella säädettävä valot. Käytännössä siksi kun kaikissa merkeissä näin ei tehdä. Niissä missä se pitää tehdä ja jos sitä ei tee niin umpio paskoontuu herkästi ja lompakko kuivenee sitä mukaa. Näissä missä tietokonetta tarvitsee niin tietokoneella vapautetaan tai suoraan tallennetaan kuvion suunta askelmoottoreiden askel lukuina. Eli koneella jos pitää vapauttaa niin askelmoottoreista katkastaan jännite ja auto mittaa asennot mihin työkalulla kuvion säädät. Sitten se vastaavasti tallentaa sen perus asennoksi ja lukitsee sen siihen päästämällä jännitteet moottoreihin. Toisia umpioita ei kiinnosta se että säädätkö suoraan ja ne muuttaa sen perusasennon sitten siksi mihin ruuvaat.
Headlamps, adjusting
Adjustment
Vehicles with high intensity discharge headlamps
Calibrate according to: DIAGNOSTICS/CAR COMMUNICATION/Advanced/HCM/Calibrating position sensor
Onnistunee myös hyvällä yleistesterillä. Tuo ohje on vidasta.
-
Vaihdon kans xenonit (xc60 -14, kaarrevalot) mutta en irrottanut umpioiden johtonippua, niin silti valot näyttää nyt aiempaa ylemmäs. Ero ei ole iso, mutta havaittava. Valokuvion sivuttaista siirtymää ei ole tapahtunut. Olisi luullut, että perusasento säilyy, jos johtonippua ei irrota. Onko vida ainut ratkaisu vai voiko vain ruuvata peruskorkeutta alemmas, mutta näyttääkö sitten apupitkät liian lähelle?
Keväällä vaihdoin omaan -15 V60 (kaarrevalot ja aktiiviset pitkät varjostus-toiminnolla) kuljettajan puoleisen DLR-valon ja tässä remontissa oli pakko ottaa ajovalo irti että sai lisää tilaa. Umpio oli kokonaan pöydällä, eli liitinkin oli irti. Mikään ei muuttunut. Virrat käytin päällä testatakseni DLR-valon toiminnan ajovaloumpio irti ja siitä jäi vikakoodi. Vikakoodi ei vaikuttanut mitenkään valojen toimintaan.
Kun autosta on virrat pois, ei umpioille mene sähköä. Näin minä asian näen, mitään mittauksia en asian suhteen ole tehnyt.
Apupitkät on omana valona, ei niihin xenonien tasonsäätö liity mitenkään.
-
Vaihdon kans xenonit (xc60 -14, kaarrevalot) mutta en irrottanut umpioiden johtonippua, niin silti valot näyttää nyt aiempaa ylemmäs. Ero ei ole iso, mutta havaittava. Valokuvion sivuttaista siirtymää ei ole tapahtunut. Olisi luullut, että perusasento säilyy, jos johtonippua ei irrota. Onko vida ainut ratkaisu vai voiko vain ruuvata peruskorkeutta alemmas, mutta näyttääkö sitten apupitkät liian lähelle?
Asia ratkesi. Kävin maantiellä lenkin ja valojen korkeus oli ok, vaikkakin tuntuivat näyttävän aavistuksen aiempaa ylemmäs. Luultavasti valkoisempi valo (philips white vision 2) ja linssien sisäpuolen puhdistus sai valot vain näyttämään paremmin ja siitä tuntuma, että näyttäisivät ylemmäs.
-
Joo, itselläkin ollut umpiot sisällä talossa polttimoiden vaihdossa eikä nuo ole siitä miksikään muuttuneet. Ja on nuo joka suuntaan veivaavat aktiiviset xenonit.
Ne kiinnitystapit pitää vaan muistaa laittaa oikeinpäin, muuten tulee "ajovalovika" eikä valot liiku.