Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: MillaH - 26.08.2023, 09:31:48

Otsikko: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 26.08.2023, 09:31:48
Autoon vaihdettu uusi egr ja uusi dpf paine-eroanturi. Antaa anturista edelleen herjaa ja nykii todella pahasti ajaessa. Katselin delphillä reaaliaikaista dataa autosta, mutta ongelma on nyt se, että en tiedä minkälaiset arvot on hyvät millekin laitteelle.  ::) Osaisiko joku sanoa mitä pitäisi näkyä egr, ilmamassa,dpf arvoina, että voidaan laskea toimivaksi. Auton kanssa tapeltu nyt monta kuukautta ja alkaa loppumaan ideat.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 29.08.2023, 08:24:17
Jos ei edelliseen kukaan osaa mitään vastata niin entäs sitten siihen, että tuleeko antureista/ilmamassamittarista yms erikseen vikakoodit jos niissä vikaa? Kun olen ajanut nyt egr:n pistoke irti kaksi päivää niin edelleen pieni nykiminen tuntuu, mutta vaimeampana. Mietin että jos egr ei aiheutakaan sitä nykimistä vaan tavallaan vaan terävöittää sitä. Egr pistoke kiinni, antaa vikakoodin vain paine-eroanturista. Mutta sama vika ilmenee ja samat koodit tulee, on kiinni sitten uusi tai vanha paine-eroanturi niin mietin että onko vika kuitenkin muualla.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: laatikkovika - 29.08.2023, 09:57:55
Sen verran kokemusta on että massamittarista ei aina kyllä vikaa tule ennen kuin se on täysin kuollut.
Näin käynyt omissa monasti mutta liitin irti ajamalla se on vialliseksi osoittautunut kun tilanne rauhoittuu.
Liittimen kun laittaa takas niin heti nykii.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 29.08.2023, 12:48:16
Sen verran kokemusta on että massamittarista ei aina kyllä vikaa tule ennen kuin se on täysin kuollut.
Näin käynyt omissa monasti mutta liitin irti ajamalla se on vialliseksi osoittautunut kun tilanne rauhoittuu.
Liittimen kun laittaa takas niin heti nykii.

Okei, pitääkin testata tämä!
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: jak900 - 29.08.2023, 13:05:53
Onko se egr:n sopeutus tehty?
Ilmamassamittari kunnossa?
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 29.08.2023, 17:33:38
Onko se egr:n sopeutus tehty?

On tehty delphillä. Testasin ton ilmamassamittarin ja sieltähän se syyllinen löyty. Lenkki niin että sen töpseli irti ja väännöt pysy tallella. Ainoo herja tuli imm:sta. Ei näyttäny likaiselta joten tyydyin kevyesti puhaltamaan ja takasin paikalleen ja töpseli kiinni. Testilenkillä ei syttyny mitään vikavaloja ja koodit luin niin näytti imm satunnaista signaalia. Auto ei nyi eikä väännöt kadonnu. myöskään ei anna enää vikakoodia paine-eroanturista. Että eiköhän se todellinen syyllinen löytynyt lopulta!  P>
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: laatikkovika - 29.08.2023, 17:45:15
No jopas!
Perushomma mitä ei aina hokaa kokeilla kun tulee ihme herjoja. Tuo maffi kun on aika moneen juttuun vaikuttava. Miksipä se siellä muuten olis. *taavih->


Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: M141 - 29.08.2023, 22:11:43
Hyvä että selviää. Tässä vähän myöhässä mitä antureiden arvot suurin piirtein tulis olla muistin varaisesti:

-Ilmamassa tyhjäkäynnillä n. 7 g/s (4-10 lukemia on tullut nähtyä) ja täydellä moottorikuormalla kiihdyttäessä n.150 g/s

-EGR välillä 0 - 100% tämä vaihtelee paljon, mutta tärkeintä on että ääripäät toimii (venttiili täysin auki ja menee myös kiinni) ja että venttiili seuraa ecun haluamaa arvoa. Muistaakseni Delphissä ecun pyynti oli merkitty "Desired" tai "target" ja vastaavasti venttiilin todellinen asento "actual" tms. Näiden kahden lukeman tulisi olla pienellä viiveellä  suht sama kokoajan, jos ei ole niin venttiili jumittelee.

-DPF painero. Tähän vaikuttaa pöntön tukkeutumisaste, mutta tyhjäkäynnillä arviolta 5-15 mBar ja täydellä moottorikuormalla alle 150 mBar. Ja moottori sammutettuna 0 mBar. Anturi mittaa siis paljonko DPF pöntössä muodostuu painetta ja se kasvaa tuhkan ja noen lisääntyessä.

-Ahtopaine tulisi nousta hetkeksi 1.25Bar luokkaan ja EGR:n tavoin seurata Ecun haluamaa. Molemmat todellinen ahtopaine ja ecun haluama näkyy Delphillä
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 30.08.2023, 08:00:05
Hyvä että selviää. Tässä vähän myöhässä mitä antureiden arvot suurin piirtein tulis olla muistin varaisesti:

-Ilmamassa tyhjäkäynnillä n. 7 g/s (4-10 lukemia on tullut nähtyä) ja täydellä moottorikuormalla kiihdyttäessä n.150 g/s

-EGR välillä 0 - 100% tämä vaihtelee paljon, mutta tärkeintä on että ääripäät toimii (venttiili täysin auki ja menee myös kiinni) ja että venttiili seuraa ecun haluamaa arvoa. Muistaakseni Delphissä ecun pyynti oli merkitty "Desired" tai "target" ja vastaavasti venttiilin todellinen asento "actual" tms. Näiden kahden lukeman tulisi olla pienellä viiveellä  suht sama kokoajan, jos ei ole niin venttiili jumittelee.

-DPF painero. Tähän vaikuttaa pöntön tukkeutumisaste, mutta tyhjäkäynnillä arviolta 5-15 mBar ja täydellä moottorikuormalla alle 150 mBar. Ja moottori sammutettuna 0 mBar. Anturi mittaa siis paljonko DPF pöntössä muodostuu painetta ja se kasvaa tuhkan ja noen lisääntyessä.

-Ahtopaine tulisi nousta hetkeksi 1.25Bar luokkaan ja EGR:n tavoin seurata Ecun haluamaa. Molemmat todellinen ahtopaine ja ecun haluama näkyy Delphillä

Kiitos! Pitää katsoa näitä vielä kun saan uuden imm paikalleen
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 06.09.2023, 20:42:05
Nyt kun kaikki muu olis kunnossa niin eiköhän tullu 242f ja hiukkasloukku tukossa. Suoritti pakkopolton kiltisti loppuun kun delphillä pakotin mutta silti herjaa. Ilmeisesti tää on sit vaihtokunnossa. Pystyykö vaihtamaan itse ja kelpaako tarvikepönttö? Onko kellään kokemusta. Tai auttaako se pesu mitä jotkut firmat mainostaa? Kohtalaisen kallis osa kuitenkin kyseessä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: hessu80 - 07.09.2023, 22:28:11
Katso delphillä paljonko dpf paine-ero on. M141 tuossa aiemmin kertoi viitearvoja. Jos on siedettävällä tasolla, niin kerro autolle, että dpf on vaihdettu. Autohan ei tiedä muuten kuin paine-eron perusteella onko siellä uusi vai vanha dpf. Pääset siten ainakin vähän matkaa eteen päin.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 08.09.2023, 08:43:55
Katso delphillä paljonko dpf paine-ero on. M141 tuossa aiemmin kertoi viitearvoja. Jos on siedettävällä tasolla, niin kerro autolle, että dpf on vaihdettu. Autohan ei tiedä muuten kuin paine-eron perusteella onko siellä uusi vai vanha dpf. Pääset siten ainakin vähän matkaa eteen päin.

Siinä on ollu vähän heittelyä. Joskus oli 30-400 ja välillä menee yli 1000hpa mut vaikee sanoo onko pönttö tukossa, anturi sekaisin vai letkut tukossa. Pitänee irrottaa koko hiukkaspönttö ja kattoo miltä siellä näyttää.
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: MillaH - 08.09.2023, 08:45:04
Onko kukaan testannu noita off car pesuaineita mitkä laitetaan paineanturin letkusta pönttöön ja annetaan vaikuttaa ja sit esim delphillä pakkopoltto perään?
Otsikko: Vs: V50 2.0d ja nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 09.09.2023, 01:49:36
Onko kukaan testannu noita off car pesuaineita mitkä laitetaan paineanturin letkusta pönttöön ja annetaan vaikuttaa ja sit esim delphillä pakkopoltto perään?

Ei se varmasti pahennakaan tilannetta. Pakkopolton jälkeen pitäisi öljyt vaihtaa kun on tosi raju menettely.