Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: MillaH - 26.08.2023, 09:31:48
-
Autoon vaihdettu uusi egr ja uusi dpf paine-eroanturi. Antaa anturista edelleen herjaa ja nykii todella pahasti ajaessa. Katselin delphillä reaaliaikaista dataa autosta, mutta ongelma on nyt se, että en tiedä minkälaiset arvot on hyvät millekin laitteelle. ::) Osaisiko joku sanoa mitä pitäisi näkyä egr, ilmamassa,dpf arvoina, että voidaan laskea toimivaksi. Auton kanssa tapeltu nyt monta kuukautta ja alkaa loppumaan ideat.
-
Jos ei edelliseen kukaan osaa mitään vastata niin entäs sitten siihen, että tuleeko antureista/ilmamassamittarista yms erikseen vikakoodit jos niissä vikaa? Kun olen ajanut nyt egr:n pistoke irti kaksi päivää niin edelleen pieni nykiminen tuntuu, mutta vaimeampana. Mietin että jos egr ei aiheutakaan sitä nykimistä vaan tavallaan vaan terävöittää sitä. Egr pistoke kiinni, antaa vikakoodin vain paine-eroanturista. Mutta sama vika ilmenee ja samat koodit tulee, on kiinni sitten uusi tai vanha paine-eroanturi niin mietin että onko vika kuitenkin muualla.
-
Sen verran kokemusta on että massamittarista ei aina kyllä vikaa tule ennen kuin se on täysin kuollut.
Näin käynyt omissa monasti mutta liitin irti ajamalla se on vialliseksi osoittautunut kun tilanne rauhoittuu.
Liittimen kun laittaa takas niin heti nykii.
-
Sen verran kokemusta on että massamittarista ei aina kyllä vikaa tule ennen kuin se on täysin kuollut.
Näin käynyt omissa monasti mutta liitin irti ajamalla se on vialliseksi osoittautunut kun tilanne rauhoittuu.
Liittimen kun laittaa takas niin heti nykii.
Okei, pitääkin testata tämä!
-
Onko se egr:n sopeutus tehty?
Ilmamassamittari kunnossa?
-
Onko se egr:n sopeutus tehty?
On tehty delphillä. Testasin ton ilmamassamittarin ja sieltähän se syyllinen löyty. Lenkki niin että sen töpseli irti ja väännöt pysy tallella. Ainoo herja tuli imm:sta. Ei näyttäny likaiselta joten tyydyin kevyesti puhaltamaan ja takasin paikalleen ja töpseli kiinni. Testilenkillä ei syttyny mitään vikavaloja ja koodit luin niin näytti imm satunnaista signaalia. Auto ei nyi eikä väännöt kadonnu. myöskään ei anna enää vikakoodia paine-eroanturista. Että eiköhän se todellinen syyllinen löytynyt lopulta! P>
-
No jopas!
Perushomma mitä ei aina hokaa kokeilla kun tulee ihme herjoja. Tuo maffi kun on aika moneen juttuun vaikuttava. Miksipä se siellä muuten olis. *taavih->
-
Hyvä että selviää. Tässä vähän myöhässä mitä antureiden arvot suurin piirtein tulis olla muistin varaisesti:
-Ilmamassa tyhjäkäynnillä n. 7 g/s (4-10 lukemia on tullut nähtyä) ja täydellä moottorikuormalla kiihdyttäessä n.150 g/s
-EGR välillä 0 - 100% tämä vaihtelee paljon, mutta tärkeintä on että ääripäät toimii (venttiili täysin auki ja menee myös kiinni) ja että venttiili seuraa ecun haluamaa arvoa. Muistaakseni Delphissä ecun pyynti oli merkitty "Desired" tai "target" ja vastaavasti venttiilin todellinen asento "actual" tms. Näiden kahden lukeman tulisi olla pienellä viiveellä suht sama kokoajan, jos ei ole niin venttiili jumittelee.
-DPF painero. Tähän vaikuttaa pöntön tukkeutumisaste, mutta tyhjäkäynnillä arviolta 5-15 mBar ja täydellä moottorikuormalla alle 150 mBar. Ja moottori sammutettuna 0 mBar. Anturi mittaa siis paljonko DPF pöntössä muodostuu painetta ja se kasvaa tuhkan ja noen lisääntyessä.
-Ahtopaine tulisi nousta hetkeksi 1.25Bar luokkaan ja EGR:n tavoin seurata Ecun haluamaa. Molemmat todellinen ahtopaine ja ecun haluama näkyy Delphillä
-
Hyvä että selviää. Tässä vähän myöhässä mitä antureiden arvot suurin piirtein tulis olla muistin varaisesti:
-Ilmamassa tyhjäkäynnillä n. 7 g/s (4-10 lukemia on tullut nähtyä) ja täydellä moottorikuormalla kiihdyttäessä n.150 g/s
-EGR välillä 0 - 100% tämä vaihtelee paljon, mutta tärkeintä on että ääripäät toimii (venttiili täysin auki ja menee myös kiinni) ja että venttiili seuraa ecun haluamaa arvoa. Muistaakseni Delphissä ecun pyynti oli merkitty "Desired" tai "target" ja vastaavasti venttiilin todellinen asento "actual" tms. Näiden kahden lukeman tulisi olla pienellä viiveellä suht sama kokoajan, jos ei ole niin venttiili jumittelee.
-DPF painero. Tähän vaikuttaa pöntön tukkeutumisaste, mutta tyhjäkäynnillä arviolta 5-15 mBar ja täydellä moottorikuormalla alle 150 mBar. Ja moottori sammutettuna 0 mBar. Anturi mittaa siis paljonko DPF pöntössä muodostuu painetta ja se kasvaa tuhkan ja noen lisääntyessä.
-Ahtopaine tulisi nousta hetkeksi 1.25Bar luokkaan ja EGR:n tavoin seurata Ecun haluamaa. Molemmat todellinen ahtopaine ja ecun haluama näkyy Delphillä
Kiitos! Pitää katsoa näitä vielä kun saan uuden imm paikalleen
-
Nyt kun kaikki muu olis kunnossa niin eiköhän tullu 242f ja hiukkasloukku tukossa. Suoritti pakkopolton kiltisti loppuun kun delphillä pakotin mutta silti herjaa. Ilmeisesti tää on sit vaihtokunnossa. Pystyykö vaihtamaan itse ja kelpaako tarvikepönttö? Onko kellään kokemusta. Tai auttaako se pesu mitä jotkut firmat mainostaa? Kohtalaisen kallis osa kuitenkin kyseessä.
-
Katso delphillä paljonko dpf paine-ero on. M141 tuossa aiemmin kertoi viitearvoja. Jos on siedettävällä tasolla, niin kerro autolle, että dpf on vaihdettu. Autohan ei tiedä muuten kuin paine-eron perusteella onko siellä uusi vai vanha dpf. Pääset siten ainakin vähän matkaa eteen päin.
-
Katso delphillä paljonko dpf paine-ero on. M141 tuossa aiemmin kertoi viitearvoja. Jos on siedettävällä tasolla, niin kerro autolle, että dpf on vaihdettu. Autohan ei tiedä muuten kuin paine-eron perusteella onko siellä uusi vai vanha dpf. Pääset siten ainakin vähän matkaa eteen päin.
Siinä on ollu vähän heittelyä. Joskus oli 30-400 ja välillä menee yli 1000hpa mut vaikee sanoo onko pönttö tukossa, anturi sekaisin vai letkut tukossa. Pitänee irrottaa koko hiukkaspönttö ja kattoo miltä siellä näyttää.
-
Onko kukaan testannu noita off car pesuaineita mitkä laitetaan paineanturin letkusta pönttöön ja annetaan vaikuttaa ja sit esim delphillä pakkopoltto perään?
-
Onko kukaan testannu noita off car pesuaineita mitkä laitetaan paineanturin letkusta pönttöön ja annetaan vaikuttaa ja sit esim delphillä pakkopoltto perään?
Ei se varmasti pahennakaan tilannetta. Pakkopolton jälkeen pitäisi öljyt vaihtaa kun on tosi raju menettely.