Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kanttivolvo - 26.08.2023, 18:36:18
-
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, no täällähän niitä asiantuntijoita on..
Minulla on 740 -88 bensa, ruiskukoneella.
Volvo on ollut nyt jo kuukauden päivät, etten ole yrityksistä huolimatta saanut käyntiin.
Olen kunnostellut museoitavaksi, viimeiset 10 v talvet seisonnassa ja keväällä heti laakista aina käyntiin.
Nytkin alkukesästä jo hieman ajettu ja talliin ajoin, vaan seuraavalla kerralla ei käyntiin lähtenyt millään, hieman vain "lupaillut".
Olen etsinyt vikaa jo vaikka mistä, kipinä tulee, mutta ruiskuille ei tule bensaa yhtään.
No avasin tankin pumpun, se oli rikki kyllä (luulisin että viime ajat toiminut pelkällä alustan siirtopumpulla).
Laitoin uuden pumpun tankkiin, nyt tulee bensat silläkin, alustan pumppu toimii ja testatessa bensa kulkee myös alapumpun suodattimelta moottorille päin, mutta siihen nyt oma tieto/taito loppuu.
Myös polttoainepumpun releen vaihdoin, sekään ei auta asiaa.
Kysymys kuuluu, mikä voisi nyt olla rikki tuon suodattimen ja ruiskujen välillä, joka vaikuttaa käynnistymiseen?
Kai siellä koneen puoli päässä vielä jotain elektroniikkaa on..?
Jos täällä joku osaa neuvoja nyt antaa, mistä seuraavaksi vikaa etsiä, niin kiitän ja kumarran..
-
Mekaanisella ruiskulla eli K-Jetilla vai LH:lla eli johdot suuttimissa?
Pikku viilauksena, tankissa on siirtopumppu ja pääpumppu auton alla.
-
Vähän huono tuntemaan tekniikkaa, mutta noilla vihjeillä sanoisin että mekaaninen ruisku on (malli B200 E).
Laitan tähän vielä kuvan ruiskuista, tästä asiantuntijat varmaan näkee mikä on?
(https://i.ibb.co/wrxdKMq/20230717-201802.jpg) (https://ibb.co/wrxdKMq)
-
Kipinä tulee? Höröhtääkö jarrukliinerin kanssa?
K-jet käyttää määrämittaria bensan säätelyyn. Määrämittarissa on lautanen jota liikuttaa koneeseen menevä ilma. Lautanen on imusarjan alla olevan kumipalkeen alapuolella. Joskus itsellä järjestelmään jäi ilmalukko joka aukesi vasta lautasta nostamalla. Irrottamalla yhden suuttimen kannesta ja nostamalla lautasta näkee tuleeko sieltä bensaa.
On myös erillinen kylmäkäynnistyssuutin jota ohjaa kannessa oleva lämpöaikakytkin. Kytkimen hajotessa ei kk-suutinkaan toimi.
-
Kipinä tosiaan tulee kaikille tulpille, bensan saannin puolella sen vian täytyy olla, koska irti otetun suihkun letkun kautta ei tule startatessa bensaa yhtään.
Kaasupoljinta pohjaan painellessa useampaan kertaan ennen starttausta olen onnistunut muutamia kertoja saamaan jopa käyntiinkin ja isoja kierroksia pitämällä pysynyt käynnissä hetken, mutta sammuu hyvin pian.
Tuota kumipalkeen alla olevaa lautasta pitää tutkia nyt, kiitos vinkistä "Lankku". Tuo näyttää olevan sen verran helposti avattavissa ja hyvässä paikassa, että näin "amatöörinäkin" voisin hommasta onnistua. Kaikkea pitää mielellään ensin itse yrittää selvittää ennen kuin kutsuu hinurin Volvoa korjaamolle viemään...
-
Itsellä tuossa jokin aika sitten vastaava tilanne, syyksi osoittautui bensapumpun rele. Myös pensapumpun sulake kannattanee tsekata.
-
Kokeile toisella bensapumpun releellä-
olisi vihreä rele.
-
Ei auttanut releen vaihto asiaan, tilasin Saksasta uuden releen joka pitäisi vastata täysin alkuperäistä. Pinnit numeroitu juuri samoin numeroin, joten kytkennän pitäisi olla sama ja oem-numero täsmää alkuperäiseen. Ja tietysti sulakkeet on tarkistettu myös.
Nyt on vähän epäilystä että pohjan alus pumppupaketin yhteydessä oleva joku paineentasausventtiili voisi olla rikki??
Sen ansiosta kai ruiskuille lähtevän polttoaineen paineen pitäisi olla aika kova?
Testauksissa suodattimelta lähtevä paine ei mielestäni ollut sen kummempi kuin esim. tankin pumpulta tuleva paine.
Onko kenellä tähän asiaan tietoa?
-
Eikös se venttiili ole takaisku ja samalla damperi joka vaimentaa pumpun aiheuttamia sykäyksiä.
Se joskus voi tosiaan vikaantua ja aiheuttaa esim. matalan järjestelmäpaineen.
Pumpunhan pitäis tehdä yli 5bar joten kyllä sieltä bensan pitäs aika haipakkaa lentää.
Se akku tai pumppu rikki.
Voihan pumppu voinut ottaa itteensä kun tankin siirtopumppu ollut rikki ja pääpumppu on kavitoinut.
-
Virtalukon pohja ?
-
Tsekkaa se imusarjan alle liitetty kumiletku, ettei vanhuuttaan ja kovettuneisuuttaan ole pompannut irti.
-
Ei auttanut releen vaihto asiaan, tilasin Saksasta uuden releen joka pitäisi vastata täysin alkuperäistä. Pinnit numeroitu juuri samoin numeroin, joten kytkennän pitäisi olla sama ja oem-numero täsmää alkuperäiseen. Ja tietysti sulakkeet on tarkistettu myös.
Nyt on vähän epäilystä että pohjan alus pumppupaketin yhteydessä oleva joku paineentasausventtiili voisi olla rikki??
Sen ansiosta kai ruiskuille lähtevän polttoaineen paineen pitäisi olla aika kova?
Testauksissa suodattimelta lähtevä paine ei mielestäni ollut sen kummempi kuin esim. tankin pumpulta tuleva paine.
Onko kenellä tähän asiaan tietoa?
Tuossahan rele luki(:
On varmaankin yleisin vikakohde.
Kjetronicissa vikaannu oikeastaan kuin ohjauspaineventtiili/säädin
No,vuosikymmenet
Ilmavuodoista ei tykkää yhtään.
-
Siellä pumpputelineen "paineakussa" ole kuin jousikuormitteinen kalvo sisällä. Tarkoitus on, että starttaisi nopeammin, kun jousi jää pitämään pientä esipainetta linjaan.
Se sitä bensapainetta tyhjästä lisää kirnua, ja toimii vaikka ilmankin.
-
Jos starttaat autoa sekunnin tms, ja lopetat startin niin että jätät virrat päälle, pitäisi bensapumpun surinan kuulla jotain 2 sekuntia.
Yksi mitä voit kokeilla, raota hieman bensansuodattimelta linjaa auki. Pitäisi olla useampi bar painetta ja pienellä raottamisella bensan pitäisi ruiskuta kattoon asti.
-
Bräkleeniä koneeseen. Jos lähtee käyntiin niin bensa vika.
-
Olisiko painepumppu auton alla rikki eikä tee riittävää painetta? Mittaa myös paljonko sille tulee jännitettä.
-
Joo, kyllä sen jo tiedän että bensan saannissahan se vika on. Kuten jo kerroin, ruiskuista ei ainetta vaan tule.
Ja suodattimelta moottorille lähtevä bensapaine ei ole kovin kova, testailussa suunnilleen samaa luokkaa, kuin tankista alustan pumpulle tullessa.
Joku täällä edellä kirjoitti, että ei kummasta painetta alustan häkistä lähdekään, mutta kyllä täällä ammattimieskin korjaamolla kertoi että 4-5 bar. painetta pitäisi löytyä suodattimelta eteen päin..
En joka päivä pysty olemaan vikaa tutkimassa ja testailemassa, mutta nyt on tarkastelussa tuon alahäkin kalusto, että onko kaikki siellä kunnossa? Polttoainepumppu kyllä pyörii, mutta tekeekö tarpeeksi paineita, kuitenkin alkuperäinen ja 35 v ikää jo.
-
Nyt on käynnistysvika löydetty..
Itse vikaa selvittäessä tuli tehtyä vähän Volvo-vanhukselle huoltoakin, vaihdoin molemmat bensapumput, virranjakajan kannen + pyörijän, tulpat, sekä polttoainepumpun releen, mutta mikään em. ei auttanut. Starttaillessa lupaili vain ja muutamia kertoja käyntiinkin sain, mutta kävi vain 3 pytyllä ja kovilla kierroksilla pysyi käynnissä hetken aikaa.
Volvo täytyi viedä hinurilla korjaamolle ja siellähän se ammattimies aika nopeasti vian löysikin.
Jonkun ilmaletkun oli vain potkaissut pois paikaltaan sieltä ruiskuille mennessä sen "kumipallukan" seutuvilta imusarjan alta, eli kyseessä ilmavuoto.
Letku vain kiinni ja taas lähtee käyntiin kuin aina ennenkin..
Kiitokset kaikille tähän viestiketjuun osallistuneille ja hyviä neuvoja antaneille.