Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 27.08.2023, 14:31:27
-
Suunnitelmissa olis jakohihnan vaihto hiluineen. Kampiakselin päässä olevan apulaitehihnapyörän mutterin jättäisin mielellään rauhaan.
Onnistuuko jakohihnan vaihtamaan kampiakselin päässä olevaa isoa hihnapyörää irrottamatta?
Hihnapyörän alapuolella on joku suoja pultilla kiinni jonka irrottamalla hihnan saa ehkä ujutettua pois?
-
Se on harmonic damper se kampiakselin hihnapyörä, eli värinänvaimennin.
Kiisselistä en tiiä mutta bensasta saa vaihdettua hihnan ilman hihnapyörän irroitusta kun ottaa sen suojaraidan sieltä alta pois.
Oon kyllä aina ampunut pyörän irti, helpottaa lujasti ja on nopeaa.
-
Joudut ottamaan sen irti että näet merkin sieltä. Ei ole paha homma. Sen jälkeen otat ne pienemmät pultit pois.
-
Tuli testattua tämäkin. Dieselissä ei onnistu jakohihnan vaihto ilman apulaitehihnapyörän irroitusta kun tehtaan jakomerkit ovat hihnapyörän alla.
"Harjoittelin" vanhalla hihnalla takaisin laittoa. Hihna ei sopinut kääntymään paikoilleen hihnapyörän välistä ehjänä.
Vesipumpussa tuntui välystä. Motonetistä Skf:n pumppu jotain 50€. Helppo vaihtaa.
-
Tuli testattua tämäkin. Dieselissä ei onnistu jakohihnan vaihto ilman apulaitehihnapyörän irroitusta kun tehtaan jakomerkit ovat hihnapyörän alla.
"Harjoittelin" vanhalla hihnalla takaisin laittoa. Hihna ei sopinut kääntymään paikoilleen hihnapyörän välistä ehjänä.
Vesipumpussa tuntui välystä. Motonetistä Skf:n pumppu jotain 50€. Helppo vaihtaa.
Mutta vesipumpun pystyy vaihtamaan ihan hihnan kiristimen löysäämällä ja hihnan ottamalla kiristimeltä pois ilman, että tarvitsee ottaa edes dampperia irti. Ns: pitkän syrjän eli edestä oikean puolen puolen hihnasta pitää vaan tiukalla, ettei hyppää hampailta pois. Kahdella nippusiteellä saa pidettyä hihnan hampailla. Pumpun vaihto todella nopea homma kieltämättä.
-
Mutta vesipumpun pystyy vaihtamaan ihan hihnan kiristimen löysäämällä ja hihnan ottamalla kiristimeltä pois ilman, että tarvitsee ottaa edes dampperia irti. Ns: pitkän syrjän eli edestä oikean puolen puolen hihnasta pitää vaan tiukalla, ettei hyppää hampailta pois. Kahdella nippusiteellä saa pidettyä hihnan hampailla. Pumpun vaihto todella nopea homma kieltämättä.
Kiitos, hyvää infoa jollekkin jos lukee joskus. Mulla oli jakohihnan vaihto muiden hilppeiden lisäksi.
-
Miksi ihmeessä vaihtaa vaan pelkän vesipumpun. Kun hihna on kulunut vanhan pumpun hihnapyörän kanssa ja kun laittaa uuden pumpun niin sillä saa varmasti hihhnan poikki aikas nopeaan. Kaikki vaihdetaan aina kerralla jakopäähän kun aukastaan se on kyllä ollu minulla ainakin tapana. Sitten kun laitan vesipumpun niin Aisin on ainoo minkä laitan koska se on sama kuin alkuperäinen mutta halvempi kuin sinisessä laatikossa.
-
Jospa tuo Skf kestäis vaihtovälin. On kahden vuoden takuu sentään.
Entinen vesipumppu Aisin.
-
Kampiakselin mutsku lähtee kyllä helposti, kun on vaan tehokas pulttipyssy. Sähköinen tai ilmatoiminen. Kiinnilaittoon tein kahdesta lattaraudasta kiinnipitotyökalun, joka kiinnitetään hihnapyörään kahdella pultilla.
Joskus myös avasinkin samaisella työkalulla, kun ei ollut akkumopoa saatavilla.
-
Kampiakselin mutsku lähtee kyllä helposti, kun on vaan tehokas pulttipyssy. Sähköinen tai ilmatoiminen. Kiinnilaittoon tein kahdesta lattaraudasta kiinnipitotyökalun, joka kiinnitetään hihnapyörään kahdella pultilla.
Joskus myös avasinkin samaisella työkalulla, kun ei ollut akkumopoa saatavilla.
Olisin utelias kuulemaan millainen on tehokas akkumutteriväännin?
Ostin tämmöisen ja jotenkin pettynyt sen tehoon. Pyörän pulttejakin saa täristää jonkun aikaa, että aukeavat.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7000522/Mag-Pro-akkukayttoinen-mutterinvaannin-12-Li-Ion-18V
-
Olisin utelias kuulemaan millainen on tehokas akkumutteriväännin?
Ostin tämmöisen ja jotenkin pettynyt sen tehoon. Pyörän pulttejakin saa täristää jonkun aikaa, että aukeavat.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7000522/Mag-Pro-akkukayttoinen-mutterinvaannin-12-Li-Ion-18V
Tämmösellä (https://www.olenius.fi/verkkokauppa/fin/milwaukee_mutterinvaannin_m18_onefhiwf10x-p-153644-0?gclid=CjwKCAjwvfmoBhAwEiwAG2tqzB1vX-db3Oxqr8E--tJpRhjk7Z8Eec27CGbUtfDEyNZUv1xVh4WxPRoCBcsQAvD_BwE) minä olen avannut. Taitaa Milwaukee olla ainoa kone, jonka Newton lukemat pitää oikeasti paikkansa. Tuo nyt on jykevä kone, jolla aukeaa kuorma-auton pyöränpultitkin. Tuosta pykälän pienempikin riittäisi kampiakselille.
-
Kun ei mennä mielettömän kalliisiin niin kahdella sataa saa riittävän ryobin.
Avausmomentti jopa 900Nm.
https://www.jula.fi/catalog/tyokalut-ja-koneet/sahkotyokalut-ja-koneet/monitoimityokalut/akkukayttoiset-monitoimityokalut/akkumutterinvaannin-019545/
-
Olisin utelias kuulemaan millainen on tehokas akkumutteriväännin?
Ostin tämmöisen ja jotenkin pettynyt sen tehoon. Pyörän pulttejakin saa täristää jonkun aikaa, että aukeavat.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7000522/Mag-Pro-akkukayttoinen-mutterinvaannin-12-Li-Ion-18V
Nuo kiinalaiset "no brand" vehkeet on aina vähän sellaisia sinnepäin toteutuksia, mutta toisaalta harva harrastaja ammattilaitetta hankkii, hinta-hyötysuhde jää heikoksi.
-
Ajattelin just kuukausi sitten, että vaihdan itse D5244t4, Gatesin hihnasettikin oli jo valmiina vesipumppuineen. Tuo kampiakselin työkalu puuttui. Vaihto virallisessa korjaamossa leiman kans huoltokirjaan 195 euroa, sis työ+jäähärinesteet, niin ajattelin, että ei kannata liata käsiä ja onpahan joku takuukin työlle.
-
kyllä muuten pystyy kohtuu helpostikkin vaihtamaan d5 jakohihnan ilman dampperipyörän irrotusta.
-
kyllä muuten pystyy kohtuu helpostikkin vaihtamaan d5 jakohihnan ilman dampperipyörän irrotusta.
V70 -07. D5 oli joku valumötikkä edessä. Vanha hihna jäi tuohon jumiin ja irtosi vain katkaisemalla.
Uusi jakohihna ei suostunut taipumaan mötikän ohitse.
-
Kun ei mennä mielettömän kalliisiin niin kahdella sataa saa riittävän ryobin.
Avausmomentti jopa 900Nm.
https://www.jula.fi/catalog/tyokalut-ja-koneet/sahkotyokalut-ja-koneet/monitoimityokalut/akkukayttoiset-monitoimityokalut/akkumutterinvaannin-019545/
Mitähän tarkoittaa "... automaattinen pysäytystila pyöränruuvien kiristykseen!" ?
-
Mitähän tarkoittaa "... automaattinen pysäytystila pyöränruuvien kiristykseen!" ?
120 Nm rajoitin.
-
120 Nm rajoitin.
Momentin rajoitin siis. OK. Sitä varmaan voi käyttää muihinkin kuin pyörän ruuveihin. Sanavalinta "pysäytystila" hämäsi.
-
Valmistaja lupaa spekseissä jotain max avausmonenttia xx Nm, mutta vaikka olisi tunnettu valmistaja, voiko siihen luottaa?
Motonetin tuote, vastaladattu akku:
Mag-Pro / Matrix -akkumutterinväännin 1/2".
• 2 x 3 Ah litiumioniakku
• Maks vääntö avattaessa: 542 Nm
• Maks vääntö kiristettäessä: 250 Nm
Momenttiavaimella 140Nm kiristetty pyöränpultti ei avaudu tällä vaikka pari minuuttia kalisuttaa. Onko laitteessa vika vai "max vääntö avattaessa" tarkoittaa jotain muuta? Kiristettäessä 15 s kilinää kiinni ja momenttiavaimella 140Nm liikauttaa pulttia vielä vähän.
-
Jakohihnan ja apulaitehihnan välinen suojus vois olla hyvä: https://youtu.be/_0aJH481R_U?t=29
-
Valmistaja lupaa spekseissä jotain max avausmonenttia xx Nm, mutta vaikka olisi tunnettu valmistaja, voiko siihen luottaa?
Kyllä ja ei. Meillä oli firmassa investointikierroksessa akkuväännin, jossa momentin sai säädettyä ja laite oli asianmukaisella todistuksella. Toimi hyvin ja alue oli riittävä, mutta hinta oli suuruusluokkaa 6000,-
En tiedä, mihin nuo tusinakoneiden ilmoitetut arvot perustuvat. Kai niille joku mittausstandardi löytyy, jos kaivella jaksaa. Luultavasti vääntö mitataan hetkellisenä huippuarvona optimikierrosnopeudella, millä ei ole mitään tekemistä ruuvin aukaisun kanssa, jossa iskun impulssi taitaa olla se ratkaiseva suure? Oma Makita LXT ei avaa edes 110 Nm pyöränpultteja, ei ainakaan niin joutuisasti, että jaksaisin naputella. Ja pultithan ovat aina asianmukaisesti voidellut :).
Todellinen vääntö on melko tarkkaan mitattavissa sopivan vaa’an avulla. Itse käytin digitaalista kalavaakaa tavallisen momenttiavaimen tarkastuksessa.
Toisaalta joku 500 Nm todellinen vääntö lyhytkahvaisella käsityökalulla saattaisi työllistää hoitohenkilöstöä raajojen parsimisessa nyky-sotelle kestämättömästi ELK.
-
Kyllä ja ei. Meillä oli firmassa investointikierroksessa akkuväännin, jossa momentin sai säädettyä ja laite oli asianmukaisella todistuksella. Toimi hyvin ja alue oli riittävä, mutta hinta oli suuruusluokkaa 6000,-
En tiedä, mihin nuo tusinakoneiden ilmoitetut arvot perustuvat. Kai niille joku mittausstandardi löytyy, jos kaivella jaksaa. Luultavasti vääntö mitataan hetkellisenä huippuarvona optimikierrosnopeudella, millä ei ole mitään tekemistä ruuvin aukaisun kanssa, jossa iskun impulssi taitaa olla se ratkaiseva suure? Oma Makita LXT ei avaa edes 110 Nm pyöränpultteja, ei ainakaan niin joutuisasti, että jaksaisin naputella. Ja pultithan ovat aina asianmukaisesti voidellut :).
Todellinen vääntö on melko tarkkaan mitattavissa sopivan vaa’an avulla. Itse käytin digitaalista kalavaakaa tavallisen momenttiavaimen tarkastuksessa.
Toisaalta joku 500 Nm todellinen vääntö lyhytkahvaisella käsityökalulla saattaisi työllistää hoitohenkilöstöä raajojen parsimisessa nyky-sotelle kestämättömästi ELK.
Pulttipyssyjä on tehokkaita ja vähemmän tehokkaita.
Mulla on ennestään Dewalt 18V akkuja, olisi pitänyt ostaa esim.
https://www.staypro.fi/koneet-tyokalut/koneet/mutterivaannin/dewalt-dcf900n-xj-iskumutterinvaannin-ilman-akkua-ja-laturia-3112992?channable=012371736b7500333131323939328f&VAT=1&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P_-_Shopping_-_Offers&utm_id=11605309418&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInL-kwJDmiQMVVEKRBR19Mg_PEAQYByABEgIXtvD_BwE
"Uusi suuren väännön 18V XR 1/2" -akkuiskumutterinväännin hiiliharjattomalla moottorilla tarjoaa uskomattoman 1396 Nm kiristysmomentin ja jopa 1898 Nm irroitusmomentin tiukimpienkin pulttien irrotukseen."
Tuo kun iskee esim. 30 iskua sekunnissa, pultti lähtee avautumaan muttei vielä edellytä sote-reissua. Vähän kuin vasaralla nauloja lankkuun, joka iskulla vähän matkaa muttei isokaan mies naulaa painamalla upota.
-
Tuo kun iskee esim. 30 iskua sekunnissa, pultti lähtee avautumaan muttei vielä edellytä sote-reissua. Vähän kuin vasaralla nauloja lankkuun, joka iskulla vähän matkaa muttei isokaan mies naulaa painamalla upota.
Kuten sanottua: impulssi. Fysiikan tunnilla sen ja vääntömomentin ero tuli selväksi.