Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 74090 - 01.01.2012, 22:36:33
-
Onko kenelläkään tietoa otsikon ongelmaan?
Kun laitan virran päälle kojelaudan valojen joukossa palaa nuoli ja ajoon lähtiessä autossa on vain 2 vaihdetta. Usen nuoli sammuu n. 10 km ajon jälkeen.
-
Kyll tossa AW- laatikossa mikä siulla ilmeisimmen on, nii on kyllä tuo ylivaihde poiskytkettynä edelleen kolme vaihdetta.
Ja tuo nuoli tarkoittaa sitä että ylivaihde (eli AW -laatikon 4 vaihde) on kytketty pois päältä, momentin muuntimen lukitus tapahtuu vain tuolla ylivaihteella(4. vaihteella) noin 75-85 km/h nopeuksissa.
Mutta valon palaminen mittaritossa viittais siihen että katkaisija kepissä on kaput tai rele on rikki/jumittunut. Valo ei palais jos ois vaa se ylivaihteen venttiiin johdot olisi haperot.
Helpoin varmaan aloitella katkaisijan putsauksella kepissä, ja sitten kokeilla koputella sitä relettä... Valkoinen rele tuhkakupin takana. Ja kokeilla painella nappia ja tunnustella/kuunnella toimiiko rele, eli pitääkö ääntä.
:hello:
-
Kiitos vinkeistä. Vähän kyllä ihmettelen kun normaalisti toimien loota vaihtaa 60 km nopeudessa, onko se nyt kolmoselle, ja n. 85 km nopeudessa
suurimmalle vaihteelle niin nuolen palaessa 60 km nopeudessa vaihtoa ei tapahdu.
Tutkimpa nuo antamasi vinkit ja palataan asiaan jos vika löytyy.
-
kannattaa samalla antaa kickdown vaijerille vähän löysiä niin vaihtaa isommalle nätisti
normaalistikkin nää vaihtaa normi nätissä kiihdytyksessä isommalle kun päästää kaasua.
-
Oma toimii juurikin niin että vaihtaa 4. vaihteen noin 60km/h vauhdissa. Nuolen palaessa ei vaihda.
Ja normi kiihdytyksellä ilman kick downia menee tuolla 85 km/h vauhdissa momenmuuntimen lukitus päälle. Tuntuu hieman siltä että siellä olisi vaihto, kierrokset laskevat momentinmuuntimen lukkiutuessa huomattavasti vähemmän kuin vaihteen vaihtuessa.
Ainaki omassa on 3. ja 4. vaihteen välillä eroa noin 1000 rpm. eli kolmoselle vaihtaessa(esim. vaikka vaihdekepin napista tai kick downilla) esim. 80km/h vauhdissa kierrokset nousevat 2250 rpm:ästä 3250 rpm:ään.
-
Oma toimii juurikin niin että vaihtaa 4. vaihteen noin 60km/h vauhdissa. Nuolen palaessa ei vaihda.
Ja normi kiihdytyksellä ilman kick downia menee tuolla 85 km/h vauhdissa momenmuuntimen lukitus päälle. Tuntuu hieman siltä että siellä olisi vaihto, kierrokset laskevat momentinmuuntimen lukkiutuessa huomattavasti vähemmän kuin vaihteen vaihtuessa.
Ainaki omassa on 3. ja 4. vaihteen välillä eroa noin 1000 rpm. eli kolmoselle vaihtaessa(esim. vaikka vaihdekepin napista tai kick downilla) esim. 80km/h vauhdissa kierrokset nousevat 2250 rpm:ästä 3250 rpm:ään.
Niin siellä 85 km kohdalla ei siis tapahdukkaan vaihtoa. Ilmankos olen noiden vaihteiden lukumäärästä epätietoinen. Aina sitä oppii uutta.
Tuon olen huomannut, että kun hieman höllää kaasua niin vaihto tapahtuu suht mukavasti.
-
noi lukitus nopeudet on niin autokohtaisia et ei voi keskenään verrata, esim omassa lukittuu tasan 92 kmh ja viisari tuolloin näyttää karvan alle 100.
ja jos se kickdown vaijeri on liian kireellä on normaalin liikenteen seassa ajaminen täyttä tuskaa kun jumppaa vaihteita pienestäkin kaasun liikkeestä.
-
"Helpoin varmaan aloitella katkaisijan putsauksella kepissä, ja sitten kokeilla koputella sitä relettä... Valkoinen rele tuhkakupin takana. Ja kokeilla painella nappia ja tunnustella/kuunnella toimiiko rele, eli pitääkö ääntä. "
Kävin kokeilemassa ja niin siisnä kävi, että relettä koputtelemalla nuolivalo sammui. Varmaan nyt Volvolle relettä ostamaan.
Lukee nimittäin Volvo tuossa releen päällä.
-
Kävin kokeilemassa ja niin siisnä kävi, että relettä koputtelemalla nuolivalo sammui. Varmaan nyt Volvolle relettä ostamaan.
Lukee nimittäin Volvo tuossa releen päällä.
Selvä juttu, rele vaihtoon. Tosiaan Volvo-merkkinen rele voi olla paras valinta, todennäköisesti kestää toiset 20 vuotta toisin kuin tarvike. Oma kokemus kylläkin vilkunreleestä, mutta "vitosen" tarvikerele kesti puoli vuotta kun taas muutamankympin Volvo-merkkinen on mennyt jo vuosikausia. Vanha oli silloinkin auton alkuperäinen vuodelta 1989 ja kesti parikymmentä vuotta.
(Ja ennenkuin viisastelu alkaa niin eihän Volvo niitä itse valmista, päälle tulee vaan Volvon logo kun toimitetaan merkkivaraosaksi. Se logo kuitenkin korreloi usein laadun kanssa.)
-
"Helpoin varmaan aloitella katkaisijan putsauksella kepissä, ja sitten kokeilla koputella sitä relettä... Valkoinen rele tuhkakupin takana. Ja kokeilla painella nappia ja tunnustella/kuunnella toimiiko rele, eli pitääkö ääntä. "
Kävin kokeilemassa ja niin siisnä kävi, että relettä koputtelemalla nuolivalo sammui. Varmaan nyt Volvolle relettä ostamaan.
Lukee nimittäin Volvo tuossa releen päällä.
on sitä motonetistäkin saanu mut varmemmin saa volvolta maksaa noin 50€
korjatakkin sen voi jos pelkkää kylmäjuotosta releessä, kärkiä ei kunnolliseks saa kartongilla hinkkaamalla, jos ne siis nastoille palaneet.
-
Rele ostoksille siis.
On tämä vaan hieno foorumi. Se täytyy tähän loppuun vielä todeta.
-
Hyvä että vika löytyi, ja tätähän varten tää foorumi on :hello:
-
Vaihdoin releen ja vika hävisi vähäksi aikaa. Alkoi sitten taas kummittelemaan eli nuolivalo paloi sillon tällön.
Syttyipä välillä moottoritiellä ja vaihtoi 2 vaihteelle. Moottori parkaisi aikas kovaa. Sitten valo sammui ja kaikki oli ok.
Nyt tilanne on se, että riivatun nuolivalo palaa koko ajan. Ajelen siis 2 vaihteella sen minkä viitsin ajella.
Kysynkin nyt saako millään konstilla poistettua tuota momentimen muuntimen lukitus ominaisuutta? En sillä mitään tee.
Poistin tuhkakupin takana olevat sulakkeet yksi kerrallaan. Nuoli paloi kirkkaana koko ajan.
Vähän harmittaa kun autossa ei ole muuta vikaa.
-
siellä voi ne 2 johtoa vetää maihin ja siksi se nuolivalo palaa kokoajan, villi veikkaus.
ja totean nyt muiden jälkeen että siinä lootassa toimii 3 vaihdetta kun nuolivalo palaa. muutoin siinä lootassa itsessään on joku mekaaninen vika tai se kickdown vaijeri on tosi kireellä.
eli keppi purkuun ja johtoja tutkimaan.
-
Onko rele varmasti tukevasti paikallaan. Itsellä on kerran ollut huonosti paikallaan ja ilmiö oli samanlainen. :-[
-
Relettä olen painellut, ei auta.
Kepistä tuleva johtimet on katkaistu kun en viitsinyt keppiä purkaa, ei auta. Kepistä tulevat johtimet testasin yleismittarilla, kun nappia painoi niin menivät oikariin. Johtimet liitetty abikoilla takaisin yhteen.
Vaiheiden lukumäärästä en tiedä. Sen vaan tiedän, että ehjänä ollessa vaihtoi 60 km/h nopeudessa isompaa silmään.
Nyt ei sitä tee ja 80 km/h nopeudessakin moottori huutaa sen verran lujaa, ettei sitä 100 km viitsi kuunnella.
-
kannattaa ottaa se sulake/rele levy sieltä pois ja tarkistaa että kaikki liittimet on kiinni siinä releessä, on voinu joskus lämmetä ja yks tai useampi liitin irti.
nastat auki sivuilta ja kääntö vasempaan tai oikeaan ja veto ulos.
laske seuraavan kerran kun ajat autolla asennolla D montako vaihtoa tekee.
-
Rele vetää heti kun kytkee virrat päälle. Niin kotelossahan on kaksi relettä en ole katsonut kumpi niistä vetää.
Jos ottaa releen pois niin auto ei enään käynnisty joten toinen rele on tarpeellinen.
Onkohan sydeemissä joku muisti. Eikös se toimi oikeesti niin, että kun painetaan kepissä olevaa nappia niin nuoli syttyy ja ajetaan sillä vaihteella mikä on päällä.
Ja kun painetaan nappia uudelleen, niin nuolivalo sammuu ja kaikki vaihteet toimii taas.
Mistä mahtaa saada ohjauksen kun ainakin kepille menevät johdot ovat nyt irti?
-
Minulla on ohitettu tuo solenoidi niin että on dremelillä ajettu yhteys niiden reikien välille mitkä on siinä solenoidissa ja poistettu se keskinmäinen o rengas. Ei ole tuolla napilla virkaa sen jälkeen. Tuo solenoidi löytyy kuskinpuolelta vaihteiston tukipalkin etupuolelta ja on kiinni 2pultilla missä kannan koko oli 12mm tai 13mm.
-
Onkohan sydeemissä joku muisti. Eikös se toimi oikeesti niin, että kun painetaan kepissä olevaa nappia niin nuoli syttyy ja ajetaan sillä vaihteella mikä on päällä.
Ja kun painetaan nappia uudelleen, niin nuolivalo sammuu ja kaikki vaihteet toimii taas.
Nappi ja nuolivalo liittyvät ainoastaan isoimman vaihteen käyttöön. Jos nuolivalo palaa = ylivaihdetta ei käytetä. Se nappi on siis tavallansa "3"-asento kepille, eli loota käyttää pykäliä 1-3 valintansa mukaan. Vastaavasti asento 2 tarkoittaa että loota vaihtaa ykkösen ja kakkosen väliä mielensä mukaan mutta ei isommalle.
Omaa mielipidettään isommalle vaihteelle 740:n laatikkoa ei saa mitenkään.
-
No niin nyt taas pelittää kun kaksi vikaa on poistettu.
Rele uusittu ja vaihteenvaitsimessa olevalta napilta tulevat johtimet korjattu.
Johtimien eriste oli nirhautunut rikki.
-
Noni hyvä että pelaa.