Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: rapsu - 28.08.2023, 19:54:48
-
Potilas on V70 2,5T AWD -99 .. Ei ole kuin yksi vika .. Lähtee käyntiin kuin palmunalta eka startista.. No kun sammutat niin sen jälkeen ei syty enään moottorinvikavalo eikä käynnisty ennen kuin käyttää akun kengän irti.. Vikakoodeista Vidalla sen verta saanut irti että aluksi ECM sisäinen vika ja myöhemmin IMM-321 (käynnistyssignaali puuttuu).. Ei mitään oikosia mittauksissa.. Virtalukko yhtäkkiä alkoi tuossa vianhaussa pyörähteleen kerran ympäri ja nyt jo välillä 2 kertaa.. No virtalukonpohja ja virtalukko varmaankin vaihtoon mutta se kysymys ECM;stä,, Hakenut korjaamoilta sopivaa ECM eli purkin numero sama ja ohjelma nro sama ..No yksi löytyi missä tulis virtalukkokin matkassa.. Mutta se iso kyssäri !!! Voiko olla että S80 2,9 L koneessa olis sama ECU ohjelma ja juurikin toimisi.. ??? Niin ja sekin ajatus käynyt mielessä että onko joku vaihtanut tähän S80 ecm pelkän osanumeron perusteella ja siitä nämä ongelmat.. (nokka-akselin asentotunnistimen vaihdoin heti aluksi kun oli rikki ) noista bokseista sen verran ajatusta että esim. 0261204559 (vas ylkulmassa ) On Bosch oma numero fyysiselle sopivuudelle .. Ohjelmanumero olis sitten oik yläkulmassa esim. 09486129A ... ??????
(https://i.ibb.co/6mrJk2R/Yhdistelm.jpg) (https://ibb.co/6mrJk2R)
-
Potilas on V70 2,5T AWD -99 .. Ei ole kuin yksi vika .. Lähtee käyntiin kuin palmunalta eka startista.. No kun sammutat niin sen jälkeen ei syty enään moottorinvikavalo eikä käynnisty ennen kuin käyttää akun kengän irti.. Vikakoodeista Vidalla sen verta saanut irti että aluksi ECM sisäinen vika ja myöhemmin IMM-321 (käynnistyssignaali puuttuu).. Ei mitään oikosia mittauksissa.. Virtalukko yhtäkkiä alkoi tuossa vianhaussa pyörähteleen kerran ympäri ja nyt jo välillä 2 kertaa.. No virtalukonpohja ja virtalukko varmaankin vaihtoon mutta se kysymys ECM;stä,, Hakenut korjaamoilta sopivaa ECM eli purkin numero sama ja ohjelma nro sama ..No yksi löytyi missä tulis virtalukkokin matkassa.. Mutta se iso kyssäri !!! Voiko olla että S80 2,9 L koneessa olis sama ECU ohjelma ja juurikin toimisi.. ??? Niin ja sekin ajatus käynyt mielessä että onko joku vaihtanut tähän S80 ecm pelkän osanumeron perusteella ja siitä nämä ongelmat.. (nokka-akselin asentotunnistimen vaihdoin heti aluksi kun oli rikki ) noista bokseista sen verran ajatusta että esim. 0261204559 (vas ylkulmassa ) On Bosch oma numero fyysiselle sopivuudelle .. Ohjelmanumero olis sitten oik yläkulmassa esim. 09486129A ... ??????
(https://i.ibb.co/6mrJk2R/Yhdistelm.jpg) (https://ibb.co/6mrJk2R)
Meni viesti jo vähän vanhaks mut halusin kertoa.
99 V70 ja S80 käyttävät eri ajonestoa ja ne on naitettu ajoneston kanssa yhteen. Jos mennään kirjan mukaan täytyy se naittaus poistaa joko käsin volvo testerillä alkuperäisessä autossa tai käsin muistista jos on asian osaava.
-
No en vielä ole tilannut hajottamolta "melkein " käypästä boksia ja avaimia virtalukon kera (300 e) .. Itsellä epäilys jotta syy on Polttoainepumpun releessä eli controlleri (siellä on ihan muutakin sisällä kuin kela ja nastat).. Siellä on pari konkkaa jotka voi aiheuttaa kuivuessaan ko. ongelman.. No kohta on noita konkkia vaikka myydä asti kun piti 10 molempia tilata toimitukseen.. Lisäksi tilasin päävirtareleen joka vaikuttaa sekin esim. suuttimien sähkönsyöttöön.. (samassa piirissä myös ilmastointi yms.. ) Se on jännä että noita polttoainepumpun releitä ei saa kuin käytettynä tai sitten muutama uusi löytyy Jenkeistä.. Ei edes Meylen vastaavaa Euroopasta mistään.. No näillä mennään nyt eteenpäin.. Miksi epäilys konkista.. No konkka varautuu ja purkautuu käskettäessä.. Se on juurikin edellisen omistajan mukaan hitaasti muuttunut että joutunut odottamaan "MIL" valon syttymistä (ei käynnisty jos lamppu ei pala) .. Kondensaattorihan hiipuu ikääntyessään eli toimii pienenä akkuna ja tässä tapauksessa voi olla että ECU:n "käynnistys signaali" joka puuttuu Vidan mukaan on juurikin tuo joka ECU:n "Flash muistin" käynnistää..
-
No jotain uutta tälläkin sarallla.. Löytyi juttu että PA-pumpun releistä jossa oikeesti onkin paljon elektroniikkaa sisällä olis ongelma että 2 konkkaa kuivuu ja voi aiheuttaa ongelmia.. No 2 releeseen (varareleeseenkin) uudet konkat vaihdoin mutta ei mitään vaikutusta.. No ei kun Vidailua 2 tuntia tänään ja päälle Googletteluita.. No sitten sattui yksi Mathews sivuilta juttu niin kohdilleen.. Takaluukun johtonippu jos poikki niin voi estää käynnistymisen kun hälytin ei toimi ja tämä juurikin laittaa boksin jos ME7 ns.vikatilaan.. >>>>No tuosta puuttuu takaluukun avainpesä..(oisko ollut jo aiemmin johtonippu vika) sitten siinä ei toimi hälytin eikä kaukkarilla lukkoon, sitten sekin että kun ostin auton niin akkku tyhjeni ja katossa peilin kohdalta 20 cm suli lumet montulle. Nyt alkaa ekaksi tutkiin tuota takaluukun johdotusta .. (nykyisestä käyttiksestä korjasin sen jo 15v sitten..uusikoppanen)