Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Es4 - 29.08.2023, 09:27:23
-
Minulla on Volvo v70 2010 D5 AWD, D5244T10 moottorilla jossa seuraavanlainen ongelma
Moottorin lämmöt 85 mittariin ajettaessa 6-vaihteella(n.1600rpm) on 99-103 astetta eikä siitä nouse enmpää, eikä kyllä laskekkaan.
Moottorin lämmöt 85 mittariin ajettaessa 4-vaihteella(n3000rpm) tippuu siihen 93-95 asteeseen.
Samaten lämmöt tippuu kun kiihdytät, jolloin tietysti kierrokset korkeammat
Ja nämä lämmöt pysyy näillä hujakoilla, oli sitten 10 astetta tai 30 astetta lämmintä pihalla.
Mistä moinen mahtaa johtua?
Volvoon vaihdettu talvella 2022-2023 termostaatti, ja toukokuussa 2023 tehty jakopääremppa +vesipumppu.
-
Mun mielestä kuulostaa normaalilta käytökseltä. Enemmän kierroksia niin neste kiertää kovempaa ja siten myös jäähtyy paremmin jos termostaatti toimii, niinkuin näkyis tekevän.
Tai sitten en ymmärrä jujua tässä. :idiot2:
-
Se jäi mainitsematta, että minkä takia tätä lähdin tutkimaan.
Eli Flekti jäi aina pyörimään, kun sammutti auton pitkän ajon jälkeen riippumatta oliko ilmastointi päällä vai ei.
Ja termostaatti pitäisi aueta 90 asteessa, niin miksi lämmöt on 99-103 välillä tasaisesti.
Ilmastoinnin AC paineet pysyy ajossa 3000-4200, riippuen ulkolämpötilasta, ja kun kaupunki ajossa paineet tässä nousee yli 5-6000 alkaa fletki pyörimään täysiä.
Ajelen päivittäin 160km, jolloin se ei aina pitkällä ajolla laita hiukkassuodattimen polttoa päälle, josta voisi johtua korkeampi lämpötila.
Kärryä vedettäessä flekti jäi huutamaan hoosiannaa, kun parkkeerasi. tällöin en vaan katsonut auton lämpöjä.
-
Jotain outoa tuossa kyllä on, tuon koneen käyntilämpötila normaaleissa olosuhteissa on tosiaan siinä 90 asteen hujakoilla. Eri asia tietenkin, jos koukussa roikkuu Harwall-areena ja ulkolämpötila on 30 astetta. Mikä termostaatti autoon vaihdettiin? Voisiko se uusi olla särki?
-
Jotain outoa tuossa kyllä on, tuon koneen käyntilämpötila normaaleissa olosuhteissa on tosiaan siinä 90 asteen hujakoilla. Eri asia tietenkin, jos koukussa roikkuu Harwall-areena ja ulkolämpötila on 30 astetta. Mikä termostaatti autoon vaihdettiin? Voisiko se uusi olla särki?
Tosiaan, siihen laitettiin varaosa termostaatti talvella, ja siinä on vielä takuuta jäljellä, mutta jos se ei ookkaan siinä vika, niin tällöin joudun maksumieheksi.
Juuri tuota koneen käyntilämpötilaa olen myös yrittänyt etsiä. eli se pitäisi olla tuossa 90 hujakoilla? jolloin voisi olla myös termostaatissa sittenkin vika?? pitää odottaa kylmempiä kelejä, jotta tietää tippuuko käynti lämpötila yhtään.
Mutta miksi sitten korkeammilla kierroksilla viilenee, vai onko sitten siinä vaiheessa menossa termostaatti kiinnipäin, ja se ei välttämättä heti kerkeä sulkeutumaan, kun se tiputtaa lämmöt jossain kymmenessä sekunneissa pienemmäksi.
pitääpi ajaa pitempi matka tänään korkeammilla kierroksilla, ja katsoa laskeeko tietyn pisteen alle lämmöt.
-
Eikös tuossa puhuttu 90° termarista?
Huom. Jos termari aukeaa tuossa lämpötilassa niin tuottaahan se kone senkin jälkeen lämpöä.
Ei se oo niin että kun termari aukee, tsädäm! pidän lämmön siinä.
Kyllä mullakin bensassa jää flekti huutaan jos kovan vetäsyn jälkeen lyön melkein heti parkkiin.
Sinne on jäänyt huriseen ja aina on seuraavaan päivään mennessä sammunut :D
Mullahan autossa flekti lähtee päälle vasta 105 asteessa joka näissä bensavehkeissä ainakin on normaalia.
-
Eikös tuossa puhuttu 90° termarista?
Huom. Jos termari aukeaa tuossa lämpötilassa niin tuottaahan se kone senkin jälkeen lämpöä.
Ei se oo niin että kun termari aukee, tsädäm! pidän lämmön siinä.
Kyllä mullakin bensassa jää flekti huutaan jos kovan vetäsyn jälkeen lyön melkein heti parkkiin.
Sinne on jäänyt huriseen ja aina on seuraavaan päivään mennessä sammunut :D
Mullahan autossa flekti lähtee päälle vasta 105 asteessa joka näissä bensavehkeissä ainakin on normaalia.
Aivan, oon van ihmetellut, kun se flekti aina jää päälle jos kone on ajettu lämpimäksi. Kun edellisessä autossa (Volvo v70 2005 D5) ei tapahtunut tälläistä. Voi olla että vaivaan itseäni vain tällä vaikka auto toimisikin niinkuin pitää.
Onko Kenelläkään joka omistaa samalla koneella olevan Volvon tietoa, että toimiiko autoni niinkuin pitää?
-
Täältä löytyy sama pata, mutta itselläni tuntuu olevan päinvastainen ongelma. Kun ajelee maantiellä, niin lämmöt jää 80-85 huitteille, mutta fletkiin en ole kiinnttänyt huomiota. Veikkauksena on, että itselläni tuo termari päästää läpi, täytyy seurailla tuota tässä kelien viiletessä.
Muistatko kenen valmistajan termari sinulle laitettiin?
-
Mulla on kans 08 vuosimallin d5 ja käyntilämpö helteilläkin on hyvin tarkkaan 90 astetta.
-
Kiitos vastauksista,
Eilen ajoin koneen tuohon 100 asteeseen, ja sitten ajoin 15km 4-vaihteella(kierrokset jtn 2600 paikkeilla ja kulutus korkeampi), ja lämmöt tippui nopeasti 91 asteeseen ensimmäisen 5km aikana, ja siinä ajoin sen loput 10km ja lämmöt ei muuttunut tuosta 91 asteesta.
Tämän jälkeen pysähdyin ja sammutin auton, jolloin fletki ei pyörinyt, joten ei voi olla anturi vikakaan.
Tästä lähin jatkamaan matkaa 6-vaihteella ja lämmöt nousi taas tuonne 100 asteeseen. Kotiin päästyessäni flekti pyöri.
Omana päättelynä, vesi ei kierrä kunnolla.
Jokin jostain ahistaa, tai sitten vaihtamani vesipumppu on väärä/viallinen.
-
Nii. Onhan niissä pumpuissa eroja. Minkä laitoit?
-
Nii. Onhan niissä pumpuissa eroja. Minkä laitoit?
Remonttia tehdessä huomasin että en ollut ostanut pumppua ollenkaan. Mutta isälläni oli omaan autoonsa uusi pumppu hyllyssä.
Pumppu oli siis tarkoitettu Volvo S80 D5 2005 autoon.
Nopeasti katsottuna se näytti samalta, ja paikalleen meni eikä ole vuotanut nestettä.
Mutta ei tullut katsottua niinkään tarkasti niitä pumpun siipiä, joten niissä saattoi olla eroa.
Todennäköisesti laitan sen vaihtoon, ellen pääse vertailemaan vanhaa pumppuani uuten jossain.
-
Nyt Käyttöautosta sanottiin minulle, että tämmöisiä vesipumppu ongelmia on tullut hieman vastaan, ja neuvottiin vaihtaman AISIN merkkinen pumppu.
Nyt odotellaan osaa ja sitten nähdään kun saan sen vaihdettua, että oliko ongelma edes siinä.
Hinta oli jotain 65€, eli ei ainakaan suurta hinta eroa toisiin merkkeihin.
-
KL-varaosat myy tuota Aisinia ja se on volvon originaalipumppu. Kaipa sitä muualtakin saa tilattua.
Siitä on vaan hiottu VOLVO kohoteksti valusta pois. :2funny:
Taitaa sinisellä olla melkeen kolminkertainen hinta samasta pumpusta. :knuppel2:
-
KL-varaosat myy tuota Aisinia ja se on volvon originaalipumppu. Kaipa sitä muualtakin saa tilattua.
Siitä on vaan hiottu VOLVO kohoteksti valusta pois. :2funny:
Taitaa sinisellä olla melkeen kolminkertainen hinta samasta pumpusta. :knuppel2:
Joo tuo pumppu jonka asensin, niin oli tilattu autodocista ja varmaan halvin mahdollinen. :2funny:
Josko nyt asisinin pumpulla toimis paremmin.
-
Volvossa ei vaan kertakaikkiaan kannata oikoo tuon pumpun kanssa, voi tulla kalliiksikin.
Jos vaikka gatesin sarjan ottaa niin yhtään ei tiedä kuka sen pumpun on tehnyt. Hihna on kyllä hyvä.
-
Moro, muuttuiko tämä pumpun vaihdolla?
Itsellä on tismalleen samat "ongelmat" jäljellä. Sisäkennon vaihdolla ratkesi ylikuumenisongelma, eli nyt vesi kiertää hienosti ja aukaisee termostaatin, eikä lämpö nouse enää niin kuumaksi että herjaisi mittaristossa (105-108) kuten ennen, mutta nyt lämpö on pyörii 98-100astetta ja reilummilla kierroksilla nakutettuna 91 kuten kuuluu.
Tämän saagan aikana on vaihdettu tarviketermari kun ihan alkuun autossa oli kylmä, tällöin en ongelmaa enempää edes tutkinut kun aikaisemmin samat oireet ratkesi termostaatin vaihdolla josta oli jo yli 200tkm kulunut. Sekä jakohihnasarja pumpun kera ihan kilometrien takia välissä. Voisiko tämä jäljellä oleva liikalämpö tosiaan johtua uudesta "vääränmerkkisestä" pumpusta? Pumpun merkistä ei tietoa koska korjaamolla vaihdettu, mutta muistaakseni gatesin hihnat oli kun tässä on joutunut tuota nyt itse sepittää kuntoon ja paikkoja availtua..
Meni siis 20tkm korjaamoreissin jälkeen apulaitehihnan kiristimen pultti poikki, hihna poikki ja pultinjämät oli makiasti liiman kera lohkossa..
-
Onkohan kumpikaan testannut, että näyttääkö lämpötilamittari oikeaa lämpötilaa? Tuo olisi varmasti suhteellisen helppo testata aivan ulkopuolisella pintalämpötilamittarilla.
-
Missähän tämä anturi on tässä t10 moottorissa, en oo sitäkään tutkinu. Termostaatti on tässä täysin erilainen ja muistakseni siinä ei ainakaan anturia ole kun vanhaa termaria käsissäni pyörittelin uuden vaihdon jälkeen.
Tuo että kierroksilla lämpö asettuu samaan lämpöön kuin missä moottori ennen pysyi aina, ei anna viitteitä anturin virhetiedosta. Toisaalta vastaavaa tilannetta ei ole ennen tullut tutkittua vaan aina ajanut D:llä ja lämmöt oli matalilla kierroksilla sen 91, eli onhan tuohonkin pieni mahdollisuus että ennen olisi esim nelosella ollut vähemmän.
-
Alla olevassa videossa kohdassa 6:19 pitelee anturia hetken kädessä, valitettavasti en tiedä missä se tarkalleen sijaitsee.
https://youtu.be/0Eyan-u9IPg?si=Veo8AbXAky-QkAYU
-
Tosiaan, en ole vielä päässyt vaihtamaan pumppua. Eilen vasta sain kyseisen pumpun.
(https://i.ibb.co/M59q7WV/image.png) (https://ibb.co/M59q7WV)
ylläolevassa kuvassa on nyt paikallaan oleva pumppu, missä on suorat lavat.
(https://i.ibb.co/pZprPnZ/image.png) (https://ibb.co/pZprPnZ)
Tässä toisessa kuvassa onkin uusi Aisinin pumppu, josta heti huomaa erilaiset lavat. joka todennäköisesti kierrättää paremmin vettä.
Joten uskon että tässä on kyseinen ongelma.
Nyt ajaessani 80 mittariin, jolloin on pienempi kulutus. lämmöt tasaisella sen 96.
Ylämäkeen lämmöt lähti taas nousuun.
Tämän jälkeen parkkeerasin, ja flekti ei jäänyt pyörimään.
Olen pois sulkenut itseltäni tuon lämpöanturin pois, koska lämmöt näyttää ennen ajoa saman verran mitä ulkona lämmintä, ja korkeammilla kierroksilla ajettaessa ei tipu alle 91.
Tuttu mekaanikko puhui, että siellä ei kierrä vesi kunnolla. ei pitäisi olla tukoksia tms. jolloin päädyttiin tähän vesipumppuun, koska kaikki ongelmat on sen vaihdon jälkeen alkanut.
-
Näyttäisi kuvien perusteella myös olevan alemmassa halkaisijaltaan isompi siipipyörä. Mittaapas ihan huvikseen halkaisijat ja siipien korkeudet.
-
Voitaisiin myös lisää hämmentää tätä keskustelua.
Bongasin Brittiläiseltä autofoorumilta vuoden 2010 xc70 D5 huoltopäiväkirjan, jossa oli alkuperäinen vesipumppu korvattiin uudella.
Mielenkiitoinen ero alkuperäisen ja jälkiasenteisen välillä. En kyllä ole edes törmännyt pumppuun, jossa olisi kuvanukainen siipipyörä.
(https://i.ibb.co/cYY7bnL/20211120120519-198c2111-xl.jpg) (https://ibb.co/cYY7bnL)
-
Näyttäisi kuvien perusteella myös olevan alemmassa halkaisijaltaan isompi siipipyörä. Mittaapas ihan huvikseen halkaisijat ja siipien korkeudet.
Minäpä mittailen, kun pääsen vaihtamaan!
Voitaisiin myös lisää hämmentää tätä keskustelua.
Bongasin Brittiläiseltä autofoorumilta vuoden 2010 xc70 D5 huoltopäiväkirjan, jossa oli alkuperäinen vesipumppu korvattiin uudella.
Mielenkiitoinen ero alkuperäisen ja jälkiasenteisen välillä. En kyllä ole edes törmännyt pumppuun, jossa olisi kuvanukainen siipipyörä.
(https://i.ibb.co/cYY7bnL/20211120120519-198c2111-xl.jpg) (https://ibb.co/cYY7bnL)
Kiitoksia vaan Ande92 lisä hämmennyksestä :2funny: :2funny:
Tämäpä näyttää mielenkiintoiselta.
Ei ole kyllä netissä ainakaan minulle näkyny myytävän tuon näköistä.
-
Voitaisiin myös lisää hämmentää tätä keskustelua.
Bongasin Brittiläiseltä autofoorumilta vuoden 2010 xc70 D5 huoltopäiväkirjan, jossa oli alkuperäinen vesipumppu korvattiin uudella.
Mielenkiitoinen ero alkuperäisen ja jälkiasenteisen välillä. En kyllä ole edes törmännyt pumppuun, jossa olisi kuvanukainen siipipyörä.
(https://i.ibb.co/cYY7bnL/20211120120519-198c2111-xl.jpg) (https://ibb.co/cYY7bnL)
Tuollaisia muovisiipisiä on ollut joissain autoissa tehtaalta. Niitä on myös ollut joissain autoissa hajonneena, koska muovi ei ole kestänyt.
-
Tuollaisia muovisiipisiä on ollut joissain autoissa tehtaalta. Niitä on myös ollut joissain autoissa hajonneena, koska muovi ei ole kestänyt.
Tuohan selvensi.
Ilmeisesti kyseisellä Britillä tuo vesipumppu oli pyörinyt ~10v ja 230tkm. Sama kaveri kun remppas autoa, niin oli kaikki jakopäästä alkuperäistä jakopäästä apulaitehihnoihin, ihme että oli kestänyt :D
-
Tosiaan, nyt eilen vaihdoin pumpun
Seuraava testi tehty samalla matkalla, ajotyyli sama
Eilen aamusta lämmöt ennen vaihtoa
+5°c ulkolämpötilassa
Alamäkeen 99
Tasaisella 102
Ylämäkeen 105
Tänään Pumpun vaihdon jälkeen
+22°c ulkolämpötilassa
Alamäkeen 96
Tasaisella 98
Ylämäkeen 100
Eli pumpun vaihdon jälkeen n.4 astetta pienemmät lämmöt
(https://i.ibb.co/zR9XDxH/IMG-20230907-185121.jpg) (https://ibb.co/zR9XDxH)
Kuvassa uusi pumppu ja vanha pumppu vierekkäin.
Lapojen paksuus sama, mutta vanhan halkaisija 69mm ja uuden 74mm
Ja uudessa nuo taitokset lavoissa.
Sielä siis saattaa vielä olla se että termostaatti ei aukea kunnolla.
Nyt ajattelin odottaa että menee pakkasen puolelle keli, jolloin näkee pääseekö moottori vielä matalempaan lämpötilaan.
Onneksi termostaatilla on takuuta jäljellä marraskuulle asti.
-
Onkos tarkastettu moottorin ja korin väliset maatot? Autolla ikää jo toistakymmentä vuotta, niin saattaa olla jo hapettumaa maadoituksissa ja tästä maan puuttumisestahan tulee vaikka mitä oireita. Pitäisi omastakin Romusta tsekata...
-
Onkos tarkastettu moottorin ja korin väliset maatot? Autolla ikää jo toistakymmentä vuotta, niin saattaa olla jo hapettumaa maadoituksissa ja tästä maan puuttumisestahan tulee vaikka mitä oireita. Pitäisi omastakin Romusta tsekata...
Nyt en kyllä ymmärtänyt mitä vaikutusta tällä maadoituksien tarkistuksesta minun ongelmaani on?
-
Sitten meitä on ainakin kaks. :D
Huono maakontakti kaapelissa niin käy kuumempana. :uglystupid2:
No, ehkä se kiinnityskohta jos on niin irti että kipinöi. ???
-
Noo, jos virta ei kierrä kunnolla eli siis maakosketus huono, niin saattaapa anturit olla toimimatta oikein ja mittarit näyttää mitä lukemia vain.
Tästä ihan omakohtaista kokemusta, mm. moottori starttasi vain vaihdekepin ollessa kakkosella ja lämpömittari näytti 120 astetta motin lämmettyä. Kunnon maadotus motin ja korin välille, niin oireet häipyi eli lämpömittari normaalissa 80:ssa ja starttasi normaalisti. Tämä ei siis kuitenkaan omissa Romuissa.
Onhan noita maattojuttuja juutuuppi pullollaan. Hyvä se on kaikki tarkastaa, saattaa joskus olla ihan pienestä kiinni, tai vaikkapa anturi viallinen.
Tosin jos tarviketermari laitettu, niin syyllinen kenties sitten siinä.
-
Noo, jos virta ei kierrä kunnolla eli siis maakosketus huono, niin saattaapa anturit olla toimimatta oikein ja mittarit näyttää mitä lukemia vain.
Tästä ihan omakohtaista kokemusta, mm. moottori starttasi vain vaihdekepin ollessa kakkosella ja lämpömittari näytti 120 astetta motin lämmettyä. Kunnon maadotus motin ja korin välille, niin oireet häipyi eli lämpömittari normaalissa 80:ssa ja starttasi normaalisti. Tämä ei siis kuitenkaan omissa Romuissa.
Onhan noita maattojuttuja juutuuppi pullollaan. Hyvä se on kaikki tarkastaa, saattaa joskus olla ihan pienestä kiinni, tai vaikkapa anturi viallinen.
Tosin jos tarviketermari laitettu, niin syyllinen kenties sitten siinä.
Minäpä laitan tarkastaen, mutta jotenkin tuntuu siltä että tarvike termarissa on sittenkin tämä vika.
-
Tarvikkeita ne on kaikki, alkuperäinenkin. Kyse on vaan siitä mikä on valmistaja. Ei volvolla omaa termostaattitehdasta ole.
Onhan tuossa termostaatilla jo ikää ja voi olla että se aukeaa liian myöhään.
Tiiä näistä... ELK
-
Tarvikkeita ne on kaikki, alkuperäinenkin. Kyse on vaan siitä mikä on valmistaja. Ei volvolla omaa termostaattitehdasta ole.
Onhan tuossa termostaatilla jo ikää ja voi olla että se aukeaa liian myöhään.
Tiiä näistä... ELK
Termostaatti on uusittu viime vuoden marraskuussa.
-
Hyvähän se on kerran vuoteen uusia.
Eivaineskaa, voihan siinä vikaa olla vaikka jotenkin on semmonen kutina ettei oo. :pupu:
-
Missäs kohtaa se termari on tässä vuosimallissa, helpossa vai siellä v-mäisessä paikassa jossain motin ja rintapellin välissä? Jos toi huonompi paikka, niin niitten kanssahan on ollut jotain ongelmia.
Ja alkoiko ongelmat heti termarin vaihdon jälkeen ja jos alkoi, niin sittenhän asia aikasta selvä.
-
En tiedä missä siinä on termostaatti, mutta korjaamon laskun perusteella ei mikään helppo. Ja korjaamona oli moniin muihin verrattuna halvempi vaihtoehto.
Talvella ei fletki jäänyt huutamaan. Niin nyt kesäkelillä vasta huomannut tuon ongelman. Aluksi luulin että se on ilmastoinnin takia aina pörräämässä, mutta nyt ilmojen viiletessä, se ei enää käytä samalla tavalla kompuraa. Ja tosiaan kun tässä mallissa ei ole lämpötila mittaria kojetaulussa, niin ei ole sitäkään tullut seurattua. Nyt vasta ajellut koodinlukijan kanssa n.1kk jolloin tiennyt lämmöistä.
Tosiaan kertauksena vielä sen verran että korkeilla kierroksilla ajaessa lämmöt 90-91 mutta normaaleilla kierroksilla heti lämmöt lähtee nousuun ja tasoittuu sinne ~98
Ja tuon perusteella ei vaikuttaisi olevan mikään anturi vika, koska alle 90 ei mene lämmöt.
Itse veikkaisin nyt tähän vaiheeseen tuo termari vian.
Nytkun tuli miettineeksi, niin ehkä olen talvella ajaessa tainnut katsoa lämmöt lukijalla ja semmonen harmaa kuva olisi mielessä kuin 94°
ja vielä sen verran ettei tarvinnut talvella käyttää mitään maskin edessäkään, koska lämmöt pysyi hyvänä talvella
Tai oli mulla kerran, mutta sillon auton sammuttassa flekti pörräs täysillä.
-
Se flektihän lähtee siellä satasen jälkeen pyörimään ja pyörii vaikka auton sammuttaisj niin kauan kun lämmöt tippuu tarpeeksi.
Eikös silloin kaikki ole hyvin jos lämmöt pysyy kurissa viimeistään flektin ansiosta.
Mulla nyt on bensakone käytössä ja flekti pyörii usein ripeämmän ajon jälkeen kun lyö parkkiin.
On tehnyt noin jo monta vuotta ja termarikin on sinä aikana vaihdettu mutta käytös on silti sama.
Ei oo kansipahvi mennyt eikä muutakaan outoa ole niin en ole siitä ressiä ottanut.
En aio korjata ehjää. ELK
Niin ja jos siinä on 90° termari sehän tarkoittaa että termostaatti alkaa avautumaan 90° lämpötilassa...
-
Missäs kohtaa se termari on tässä vuosimallissa, helpossa vai siellä v-mäisessä paikassa jossain motin ja rintapellin välissä? Jos toi huonompi paikka, niin niitten kanssahan on ollut jotain ongelmia.
Ja alkoiko ongelmat heti termarin vaihdon jälkeen ja jos alkoi, niin sittenhän asia aikasta selvä.
MY 2009-2010 on tuolla koneen takana ja MY2011-> on siirretty koneen etupuolelle.
Omassani on onneksi tuossa edessä, mutta en ole vielä kerenny perehtyy miten iso urakka tuo etupuolella olevan vaihto on. Vissiin kuitenkin huomattavasti helpompi kun tuon takana olevan.
-
Nyt vasta ajellut koodinlukijan kanssa n.1kk jolloin tiennyt lämmöistä.
Tosiaan kertauksena vielä sen verran että korkeilla kierroksilla ajaessa lämmöt 90-91 mutta normaaleilla kierroksilla heti lämmöt lähtee nousuun ja tasoittuu sinne ~98
Ja tuon perusteella ei vaikuttaisi olevan mikään anturi vika, koska alle 90 ei mene lämmöt.
Helppo korjaus: Heitä kuikkaa sillä lukijalla, ja keskity liikenteeseen.
Lämmöthän ovat ihan OK, vai mitä tietäjät sanovat?
Minulla on S70 yhden kerran hajonnut termostaatti, ja seurauksena oli moottorin vikavalo. Toki kyseessä on bensa, mutta eiköhän dieselin diagnostiikkakin viat tunnista?
-
Termari vikaavikaavikaa... joo mulla oli toisinpäin so. koneen alilämpö ennen diy-kansiremppaa ja vieläpä sen jälkeenkin. Autossa oli ilmeisesti vielä alkuperäinen termostaatti, mikä ehkä jumittanut itsensä auki aikainsaatossa, ja vielä suurempana yllärinä tässä alkuperäisosassa(?) oli iso reikä termostaatin lautasessa. Mitä lie tolla reiällisellä termostaattilautasella haluttu, estää kannentiivisteen palaminen tjsp.
Tee-se-itse asennetussa tuoreen termostaatin termarilautasessa ei ollut mitään reikiä, mutta lämmöt pyöri alle 80, paremminkin 6-kympin tienoilla, mitä sitten webastolla helpottamaan. Autohan oli tietysti kuin pakastelokero näinä ilmastomuutostalvinakin. Uutta jälleen aitoa Motonet termaria hakemaan, ja kansiremppatermari irti. Heti kun termarikotelon aukaisi huomasi, että tee-se-itse asentaja oli saanut termostaatin sen verran poikittain t.kotelon sisään, että lautanen vastinpinnastaan oli aina millin kaksi auki. Ja tietenkin kun t.kotelon ruuvit väkisin ruuvattu kiinni, niin olihan se termostaatti sen verran siipeensä saanut, etten sitä sitten takaisinkaan laittanut. Uusi termari pikkuisen paremmassa valaistuksessa ja hosumatta paikalleen, ja lämmöt suunnilleen siellä missä pitääkin, 90...100 hujakoilla. Tietysti joskus kannattaa katsoa, missä kunnossa syylärin rivat on, kuinka ötökoitten ja roskien täyttämä on. Ja jotkut jopa huuhtelee vesikierrosta kattilakivet ja kokkareet pois, kun pumppuja ja termareita vaihtavat - no minä en...
Nokivasaroilla 100C on vielä ihan normaalilämpö, kun nykyään ei tarvitse pelätä keittävää konetta.
-
Tällä viikolla kun oli ekoja pakkasaamuja että ohjaamoonkin tarvi lämpöä, niin koko työmatkan 92 astetta, annan siis olla kun ei aisin pumppu tässä ketjussakaan vaikuttanut tuon enempää. Josko nyt edes pysyisi nesteet sisällä, uusi paisarin korkki vielä varmuudeksi tulossa. Jännä kun neste voi pysyä yli 3tkm yläviivassa ja joskun 100kilsaa, parkissa ollessa jostain päästää sitten nesteet pois että reilusti alle alaviivan.. ei käsitä, ennen ja jälkeen remonttien muttei koskaan ennenkö nämä lämpöleikit alkoi :D No pidän nestettä kontissa mukana niin ei tule ongelmaksi jos jatkuu