Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvo740tic - 05.01.2011, 22:44:10
-
740 volvo perä pikkasen painuksissa ja kysyisinkin tekeekö bilteman jousilla mitään :o on vakioo ja vahvistettua saatavilla vedetään peräkärryä välillä jne. :)
-
740 volvo perä pikkasen painuksissa ja kysyisinkin tekeekö bilteman jousilla mitään :o on vakioo ja vahvistettua saatavilla vedetään peräkärryä välillä jne. :)
Siinätapauksessa osta sedanin vahvistetut tai farkun vakiot, bilteman ja motonetin lienet lähelle samaa kauraa. Jos oikein jämäkän haluat niin farkun vahvistetut..
Niin olihan tämä sedan?
-
sedan joo, molempiiin näyttäs olevan vahvistettujakin, mahtaako farkun jousilla tulla jo liian jämäkkä :)
-
740 ei voi olla liian jäykkä vakiona.. kävin koittamassa taanoin yhtä. oli kyllä niin löllykkä notta peilit osu maahan kaartaessa.
omassa kuolleessa kantissa oli sentää jotkut bilsteinit takana ja ilmeisesti kuormajouset. keulakin ois jäykempi voinu olla.
-
Minustaki farmarin kuormajouset on liian jäykät sedaniin ;)
-
jos lähtökohtana on esim. alkuperäiset lässähtäneet orkkis jouset niin, uudet tavalliset normijousetkin tuntuu aivan mahtavilta niiden rinnalla ;)
-
Siis... Sedanin vahvistetut on samat kuin farkun vakiot.
Onko tämä ihan varmaa tietoa? Olen kyllä saman lukenut ennenkin jostain, mutta ainakin bilteman luettelossa eri numerolla, samoin paikallisen varaosaliikkeen luettelossa. Tosin vertailemaan en ole päässyt, eli siitä en tiedä ovatko sitten käytännössä kuitenkin samat?
-
Onko tämä ihan varmaa tietoa? Olen kyllä saman lukenut ennenkin jostain, mutta ainakin bilteman luettelossa eri numerolla, samoin paikallisen varaosaliikkeen luettelossa. Tosin vertailemaan en ole päässyt, eli siitä en tiedä ovatko sitten käytännössä kuitenkin samat?
Samat on, motonetin listoillakin.
-
Samat on, motonetin listoillakin.
Motonetin lista onkin ainut jonka mukaan nämä on samat? Vai löytyykö joku muukin joka myy samaa? En nyt kiusallanikaan muista mikä luettelo se oli josta varaosaliikkeessä noita selattiin, saattoi olla kilen tai sitten joku muu. Siinä luettelossa oli kuitenkin mitat ja kaikki ja muistelisin että olisi ollut eri mitat kuitenkin sedanin vahv vs farkun vakio. voin muistaa väärinkin. Täytyy tarkistaa huomenna jos muistan, kun menen varaosaliikkeellä käymään.
No oli miten oli, tuskin noissa hirveitä eroja silti on vaikka eri jousi olisikin.
-
Se voi olla että jollain muulla valmistajalla on eri arvoilla jouset farkkuun ja sedaniin mutta motonetissa on suppeampi valikoima. Mutta luottaisin tuohon motonettiin ;)
-
Se voi olla että jollain muulla valmistajalla on eri arvoilla jouset farkkuun ja sedaniin mutta motonetissa on suppeampi valikoima. Mutta luottaisin tuohon motonettiin ;)
Joo kyllä varmasti lopputulos on sama, eli käytännön kannalta ei liene merkitystä, mutta ihan mielenkiinnosta näitä vain pohdin. :)
-
Joo kyllä varmasti lopputulos on sama, eli käytännön kannalta ei liene merkitystä, mutta ihan mielenkiinnosta näitä vain pohdin. :)
Huippuvanhassa biltemannen luettelossa oli kanssa sama osanumero sedan vahv ja farkku vakio. Nykyään näkyy olevan eri, tiedä sitten kauanko ollut kun ei juuri tule seurattua kyseisen firman tuotelistoja...
-
Nuo farkun kuormajouset on aika veikeet. Jos ne laittaa vakioiskareilla, auton kun nostaa tunkilla, ei jousen alapää pysy kunnolla paikallaan.
Tarttis olla vähän orkkista lyhyempi iskari niin tulis hyvä.
Näin ainakin ysisatasessa johon noita kokeilin ja sitten heivasin pois. :pomo:
Sulla on vehkeissä vikaa...
Kierroksen lyhennetyt farkun kuormajouset nimittäin vielä pysyy kupissaan 740seedanissa vakioiskareilla, enempää ei passaa ottaa pois kylläkään.
Perä jää sopivasti pystyy, eikä ole mikään über jäykkä mutta kantaa kuormansa hyvin.
-
Sulla on vehkeissä vikaa...
Kierroksen lyhennetyt farkun kuormajouset nimittäin vielä pysyy kupissaan 740seedanissa vakioiskareilla, enempää ei passaa ottaa pois kylläkään.
Perä jää sopivasti pystyy, eikä ole mikään über jäykkä mutta kantaa kuormansa hyvin.
Tästä päästäänkin samaan jousi/iskariväittelyyn mistä jo vanhalla foorumilla jauhettiin. Nimittäin tuntuu että eri valmistajien takaiskareissa saattaa olla pieniä pituuseroja. Ainakaan muuta selitystä en tälle keksi. Koska omassani oli sekä vakiojousilla että lesjöillä ihan siinä ja siinä pysyykö alapää paikallaan vai ei, yhtään ei olisi kärsinyt lyhentää ainakaan. Ja kaikki näiden takajousethan on mitaltaan aika likelle samoja. Olisikohan farkun kuormajousi ollut ihan aavistuksen lyhyempi kuin muut. Johonkin noita mittoja kirjasin joskus ylöskin, mutta en muista mihin.
Ja noista iskareista löytyi useampaa eri mittaa vanhalta foorumilta, enkä nyt uskoisi että noihin mittauksessa niin paljon heittoa tulisi. Jonkun valmistajan takaiskareilla saattaa pystyä vähän katkomaankin, jos sattuu olla hiukan lyhyemmät kuin toiset.
Itse taisin vetää ennätyksen noissa mitoissa, siis kaikista pisimmät mitatut 700/900 sarjan takaiskarit :D
Tosin nykyään on varmaankin tämän foorumin lyhyimmät ;)
-
mikäli oikein katsoin bilteman sivuilta niin 745 farkussa vakio ja sedanin vahvistetut eri koodilla. no joka tapauksessa tuli nyt tilattua motonetin 740 vahvistetut / 745 vakio jouset ::) olivat hiukka halvemmakki. katotaan nouseeko perä yhtään ja vaikuttaako ajoon miten ;)
-
Kerroin että noin on 940 farkussa ja volvon alkuperäisiskareilla. En puhunut mistään antiikki 740 seeedanista.
Ne on ihan eri autoja vaikka varaosia myydään muka sopivina keskenään.
No alustan puolesta nuo kyllä ovat täysin identtiset kun ovat samalla pohjalevyllä ja samalla pyöräntuennalla kummatkin. että se siitä antiikkisuudesta ::)
Painoissa onkin sitten hieman eroa mikä muuttaa jousien ja iskareiden ominaisuuksien tarvetta.
-
Ei nyt jaksa vaahdota selvästä asiasta. Perehtykää ennen väittämistä.
Onkos niissä muuten samat perät?
Alkupää/loppupää?
Sama taka-akseli sieltä löytyy kummastakin. Tai 945:ssa taitaa yleisesti olla 1031 akselia ja 740:stä löytyy 1031 tai 1030
-
Pihasta löytyy -85 740 sedani ja -95 940 farmari ja kyllä niissä takapään tukivarret, ripustukset yms on ihan samat. Jouset ja iskarit on täysin vaihtokelpoisia keskenään, ainoat erot on jäykkyyksissä ja tosiaan sopivuudenhan määrää ainoastaan jousen ja iskarin pituus suhteessa toisiinsa. Toisinsanoen jos on ne pisimmän mallin iskarit niin jousia ei voi katkoa yhtään ulosjoustoa rajoittamatta eikä esim ne farkun kuormajouset välttämättä pysy paikallaan edes lyhentämättöminä. Lyhyemmät iskarit sopii kaikkien jousten kanssa.
740 ja 940 farkuissahan ei takapäässä ole käytännössä yhtään mitään eroa edes ulkonäöllisesti, saati sitten alustassa. Jos ei sitten toisessa ole haettu jotain erilaisia ajo-omituisuuksia alustan jäykkyydellä.
-
En vaan osaa, en ala väittään.
-
En vaan osaa, en ala väittään.
Älä nyt hyvä mies hermostu :) Eikai tässä kukaan vastaan väitäkään. Samaa mäkin ihmettelin että miten niistä jousista toiset muka pätkii pois ilman ongelmia kun mulla ei vakiojousetkaan tahtonut pysyä kupissaan. Jos vielä iskareita uusin ja vakioiskareita jostain syystä käytän niin varmistan kyllä ensin mitan kanssa että ne on niitä lyhyempiä versioita tai sitten ostan kokonaan toiseen autoon tarkoitetut lyhyemmät iskarit.
Tällähetkellä sedanissa takaiskarin mitta 365mm, verrattuna vakio noin 470mm, riippuen merkistä ;)
-
Ehän mie mutta kerroin vain mitä on tullut vastaan :) En ala väittelemään selvästä asiasta. Mulla on vikaa vehkeissä, thats it. ;D
-
Ehän mie mutta kerroin vain mitä on tullut vastaan :) En ala väittelemään selvästä asiasta. Mulla on vikaa vehkeissä, thats it. ;D
No joo, mutta et ole yksin ongelmasi kanssa, niin on mullakin ;D
-
itsellä sedan 940 takana 745/945 kuorma jouset ja korkeapaine kaasu iskarit perä on korkeampi kun aiemmin, mutta parempi niin päin. aiemmin oli perässä huonot iskarit ja löysät jouset: ajo oli melkoista muljuamista ja vähänkään painoa päällä niin otti takana rengas sisälokariin kiinni. uudet jouset ja iskarit niin heti on silmää miellyttävämpi vaikka perä onkin korkea, onhan sentää jämäkämpi ajaa, ja reilusti, jos näiden autojen kanssa niin voi sanoa :D
-
Näkyy olevan ongelmana että takajouset eivät pysy paikallaan? Itse vaihdoin aikanaan GLT:hen Bilteman vakiot ja tarvitsin jousipuristimia että sain ne paikalleen. Tosin osasyynä saattoi olla Bilteman jarruletkutkin, mutta "puristelu" oli kyllä sitä luokkaa että "siellä pysyi", vaikka olis letkutkin katkaissut :). Ei tosin ihan samaa luokkaa kuin Mondeo farkussa, jossa tarvittiin kolme puristinta ja vielä tasan oikeaan järjestykseen, jotta jousen sai paikalleen 8). Nämä viimeksimainitut olivat sitten Motonetista.
-
itsellä on noi lesjön madallus jouset ja sachs advantage iskarit ja jousi pysyy juuri kupissaan ko auton tunkkaa ylös,sillain että ilman puristimia saa jouset välistä pois.
-
nyt 745 farkun jouset sedanissa ja pikkasen paremmalta näyttää ja eikä lätkät laahaa kuormalla