Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Chili - 01.09.2023, 00:31:02
-
Sain koneistamolta tinakoneen B5244S kannen takaisin kasattuna uusin venttiilein.
Venttiilit on kiinteillä paininkupeilla ja välys on vain 0,10 mm - melkein kaikissa venttiileissä. Muutamassa sopii 0,15 mm rakotulkki väliin.
Nyt laskin uudet paininkuppien korkeudet ja ne menevät kaikki uusiksi; enkä edes löytänyt mistä löytyy niin matalia, kuin mitä tuohon tarvitaan nyt!
Olisiko pajalla tullut laitettua liian pitkät venttiilit tai liian syvälle?
Vai mistä saa alle 15,80 mm paininkuppeja?
-
Jyrsivätkö seeteihin uudet pinnat? Se pienentää välystä ja onhan ne seetit varmaan kympin kulunut jo ennen remonttiakin varsinkin pakopuolella.
Myös vanhojen venttiileiden kunnostus hiomakoneella pienentää välystä.
Toki venttiilien pituuksissakin voi olla parin kympin eroja tehtaan jäljiltä, hioja jättää mielummin toleranssin ylärajalle.
Ei niitä kuppeja pakko ole vaihtaa, kalliiksi käy vaikka jostain löytyisi sopivia.
Erotuksen voi hioa pois joko venttiilin päästä tai kupista.
Omasta otin pääasiassa kuppien tapeista sorvissa, kun minun vehkeillä sai niistä helpommin.
Jos oli kulumaa venttiilin päässä, niin myös sen oikaisin.
(https://i.ibb.co/8BxWDZg/IMG20230817171017.jpg) (https://ibb.co/8BxWDZg)
(https://i.ibb.co/x6n23Nn/IMG20230810085415.jpg) (https://ibb.co/x6n23Nn)
-
Kuppien järjestely unohtui edellisestä viestistä.
Jos löytyy mikrometri tai kuppien sisäpohjasta löytyy merkintä paksuudesta, niin tee taulukko jossa on joka venttiilin välys ja kupin paksuus.
Paksuuden mukaan kuppeja järjestelemällä saat osaan venttiileistä oikean välyksen.
Itse sain järjestelemällä uusiksi imupuolelle tarvittavat 0,2 mm välykset kaikkiin venttiileihin.
Pakopuolelta joutui sitten ottamaan kaikista hieman (0,1-0,2mm) pois että niihin sai vaaditun 0,4mm välyksen.
(https://i.ibb.co/LQ1vTmv/Ventiilin-v-lykset.jpg) (https://ibb.co/LQ1vTmv)
-
Onkohan totta että joutuu niitä kuppeja sorvaamaan? Eikö niissä ole joku kova pinta, joka kattaa työstettäessä? Ja muutenkin kuullostaa kyllä oudolle.
Taidan kysyä sieltä koneistamolta, että miten tuossa niin kävi.
-
Ihan normaalia tuo on uusien venttiilien kanssa. Joko hiot itse venttiilien päästä tavaraa pois tai viet kannen koneistamolle ja säätävät ne siellä kohdalleen O0
-
Venttiilien päitä on hiottu kautta aikain, helposti sen tekee kotioloissakin. Tekee putkesta sopivan ohjurin venttiilin varteen.
-
Jos et vienyt kuppeja ja nokkia mukana koneistamolle, olettivat että on hydraulinostimilla. Kuten suurin osa nyky kansista ja esimerkiksi samanlaiset 850/v70mk1 kannet. Silloin ei tuota kuppijumppaa tarvita.
Kupeista olisi nyt hieman helpompi hioa, kun venttiilit on jo kasattu takaisin paikalleen. Hiottuhan se tapin pää on tehtaallakin karkaisun jälkeen, ei se 0,1mm lyhennys sitä huonommaksi muuta. Sama homma venttiilin päässä. Karkaisun syvyys on millejä vaikka olisi vain pää karkaistu. Siniseksi ei sovi hioa, ettei pehmenee. Ei kyllä tuolla poistomäärällä ole tuosta pelkoa.
Venttiilin pään hiominen onnistuu vaikka nauhahiomakoneella tai smirkelillä. Ohjuri ja tarkka työntömitta olisi kuitenkin hyvä olla.
Kaikilla moottorikoneistamoilla ei tuo kuppien hionta onnistu, joten ottavat yleensä venttiilistä. Se onnistuu venttiilin hiomakoneella, niissä on ohjuri sitä varten.