Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: V50lahoaakäsiin - 01.09.2023, 10:21:12

Otsikko: Volvo v50 2.0D katsastuksessa k-arvo liian korkea
Kirjoitti: V50lahoaakäsiin - 01.09.2023, 10:21:12
Tosiaan, katsastuksessa hylky, sillä k-arvo liian korkea (liika savutus)
Mitäs tälle vois tehdä? google antaa niukasti infoa..
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D katsastuksessa k-arvo liian korkea
Kirjoitti: V50lahoaakäsiin - 01.09.2023, 10:23:24
Arvo siis 2.39, saisi olla max 1.5
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D katsastuksessa k-arvo liian korkea
Kirjoitti: Jule - 01.09.2023, 11:50:02
Uusi ilmanputsari, savutuksen estoa tankkiin ja kovaa-ajoa.

E: pelkkä kova ajokin voi riittää.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D katsastuksessa k-arvo liian korkea
Kirjoitti: V50lahoaakäsiin - 01.09.2023, 14:04:28
ajelin 4000rpm ennen katsastusta noin 50km, ei riittänyt :DD
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D katsastuksessa k-arvo liian korkea
Kirjoitti: Puatsio - 02.09.2023, 10:57:10
Onko vakio vaiko ohjelmoitu?

Mainittu ilmansuodatin kannattaa vaihtaa jos ei ole lähiaikoina uusittu. Nesteen asemilta MY dieseliä tankkaamalla ovat saaneet päästöarvoja tiputettua. Tätä tyhjähköön tankkiin.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D katsastuksessa k-arvo liian korkea
Kirjoitti: M141 - 02.09.2023, 20:23:37
Lähtötiedot taas niin vajaat, että mahdoton arvailla mitään tarkkaa...

-Vikakoodeja päällä luettu kunnollisella volvon merkkitesterillä?
-lämpöanturien, Maffin ym ruiskutukseen vaikuttavien antureiden lukemat normaalit?
-Autossa DPF ja EGR käytössä ja toimii?
-DPF ei ole tukossa tai pöntön poltto jatkuvasti päällä?
-kulutus normaali n.4.5-5.5l/100km?
-lähteekö kylmänä käyntiin helposti ja käy heti kaikilla pytyillä?
-Optimointeja tehty?
-Auton historiassa ja moottorissa mitään ongelmaa ollut aiemmin?

Suutinvika voisi olla yksi syy, mutta edellisten kysymyksien vastausten pohjalta voisi arvella jotain muutakin...