Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 05.09.2023, 12:45:56

Otsikko: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 05.09.2023, 12:45:56
Tuossa laittanut merkille että vedättäessä isolla vaihteella auto tärisee. Kaasua kun hiukan löysää tärinä loppuu ja taas kaasuttaessa ei palaa ollenkaan tai lievänä. Eikös tämä viittaa vetoakseliin?




Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 18.09.2023, 01:04:05
Tärinä pahentunut, nyt tärisee aivan saakelisti varsinkin kun vedättää ylämäkeen oikealle. Kuopissa tuntuu pahenevan ja vaikuttaa selvästi ohjaukseen.
Pyörän laakereita en osaa epäillä kun ei jurise mutkissa vasemmalle tai oikealle.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Jorma - 18.09.2023, 08:04:47
Tärinä pahentunut, nyt tärisee aivan saakelisti varsinkin kun vedättää ylämäkeen oikealle. Kuopissa tuntuu pahenevan ja vaikuttaa selvästi ohjaukseen.
Pyörän laakereita en osaa epäillä kun ei jurise mutkissa vasemmalle tai oikealle.

Ihan ekaksi olisi varmaan hyvä vilkaista, ettei napapultti ole löysällä. Vanteen keskiö pois ja hylsyllä kevyt kiristys, jos löysällä niin pyörii helposti, muuten ei.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 18.09.2023, 08:50:21
Ihan ekaksi olisi varmaan hyvä vilkaista, ettei napapultti ole löysällä. Vanteen keskiö pois ja hylsyllä kevyt kiristys, jos löysällä niin pyörii helposti, muuten ei.

Tarkistettu, ei ole löysällä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Jorma - 18.09.2023, 09:00:53
Tarkistettu, ei ole löysällä.

Eihän ole käynyt niin, että vanteen sisäpinnoilla olisi ollut reilummin vaikka savea ja auto pesty painepesurilla jolloin vain osa savesta lähtenyt pois. Se tärrää.
Pyöränlaakeri tuskin noin järeästi autoa täristää. Toisessa ketjussa kerroin, että vaihdoin kuskin puolen vetarin kesällä, se tärräsi 100-120 km/h nopeuksilla. Oli muuten vaikea saada vetarin päätä pohjaan laatikossa - tarvike vetari, pää ei yhtään pyöristetty.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 18.09.2023, 09:14:23
Eihän ole käynyt niin, että vanteen sisäpinnoilla olisi ollut reilummin vaikka savea ja auto pesty painepesurilla jolloin vain osa savesta lähtenyt pois. Se tärrää.
Pyöränlaakeri tuskin noin järeästi autoa täristää. Toisessa ketjussa kerroin, että vaihdoin kuskin puolen vetarin kesällä, se tärräsi 100-120 km/h nopeuksilla. Oli muuten vaikea saada vetarin päätä pohjaan laatikossa - tarvike vetari, pää ei yhtään pyöristetty.

Vaihdettu toimivasta autosta renkaat/vanteet. Ei vaikutusta.

Tärinä ilmenee 60km/h ylöspäin. Mitä enemmän vauhtia sitä kovempi tärinä. Kaasun löysääminen hävittää tärinän.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Tojari - 18.09.2023, 18:55:31
Miten vaihteisto toimii, luistaako? Turbiinikin voi täristää, jos ei ole kaikki kunnossa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 18.09.2023, 21:05:49
Miten vaihteisto toimii, luistaako? Turbiinikin voi täristää, jos ei ole kaikki kunnossa.

Vaihteisto toimii normaalisti. Kokeilin vielä kertaalleen vetoakseleita heiluttaa. Kuskin puolelta kuului klonk klonk ja pientä rutinaa molemmista nivelistä. Välystä reippaasti yli puoli senttiä. Rengasta pyörittämällä kuuluu myös epämääräisiä ääniä.

Pitäisi vielä kestää uuden vetarin hakureissu n. 50km.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Jorma - 19.09.2023, 10:21:49
Jos vetarin vaihto matkustajan puolelle tulisi ajankohtaiseksi, minkä merkkinen tarvike saa suosituksia? Vasemmalle motonetin myymä BGA lienee muuten ok, mutta asennus oli tuskaa. Sisäänmeno loppui kuin seinään noin 2cm ennen pohjaa, akselin kaulan ja laatikon väliin jäi rako. Pois ja takaisin monta kertaa ja lopulta pohjaan. Voiman vähyydestä ei ollut kiinni
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 19.09.2023, 14:29:07
Vanhan vetoakselin irroitin, liekkö normaalia että lootasta tulee öljyä vain muutama tippa? Onkohan siellä tarpeeksi öljyä..
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Jorma - 19.09.2023, 14:39:38
Vanhan vetoakselin irroitin, liekkö normaalia että lootasta tulee öljyä vain muutama tippa? Onkohan siellä tarpeeksi öljyä..

Yleensä öljyä ei tule ulos ollenkaan, no worry!!
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 19.09.2023, 17:57:16
Yleensä öljyä ei tule ulos ollenkaan, no worry!!

Jees, kiitos! Täristäminen loppui eli vika oli vetarissa.

Vielä toinenkin asia ihmetyttää.

Remontin jälkeen ratti näyttää olevan vinossa oikealle muutaman sentin. Vaihdoin vetoakselin lisäksi myös napa-asetelman jossa laakeri.
Auto tuntuu matka-ajossa kaartavan vasemmalle.

Olisko uusi napa väärän kokoinen? Putsasin huolellisesti paikat.

Kaksi pulttia, joilla iskari tulee napaan kiinni, saattaisi olla osuutta asiaan. Eikös noi kuulu olla ääriasennossa siten että pyörä on mahd. pystyssä kuten ennen irroitusta olikin?
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 20.09.2023, 14:40:40
Jos vetarin vaihto matkustajan puolelle tulisi ajankohtaiseksi, minkä merkkinen tarvike saa suosituksia? Vasemmalle motonetin myymä BGA lienee muuten ok, mutta asennus oli tuskaa. Sisäänmeno loppui kuin seinään noin 2cm ennen pohjaa, akselin kaulan ja laatikon väliin jäi rako. Pois ja takaisin monta kertaa ja lopulta pohjaan. Voiman vähyydestä ei ollut kiinni

Kuskinpuolelle meni Koivusen vetari helposti pohjaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.09.2023, 16:25:11
Ei olisi väärin käydä pyörien suuntauksessa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 20.09.2023, 17:01:12
Purin tuon esille niin oli jarrulevyn sisäreuna hakannut jarrukilven puhki.. Ehkä jotain häikkää tuossa uudessa laakerissa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.09.2023, 19:16:44
Eikö se pitänyt hirveää ääntä ajossa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 20.09.2023, 19:39:41
Eikö se pitänyt hirveää ääntä ajossa?

Sanoinkuvaamaton mekkala, mitä kovempaa ajoi sitä nopeampaa paukutti. Kuului myös matka-ajossa sisälle ikkuna auki.
Näytti ihmisiä huvittavan. PAMPAMPAMPAMPAM  ;D

Itseä ei silloin naurattanut. Käväisi paalausnappi mielessä. Mut jälkikäteen onhan tuo huvittava tilanne.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.09.2023, 20:51:01
No, nyt sulla on joko iskaritolpan asento muuttunut ja jarrukilpi vahingossa taipunut, tai sitten laakeri on viallinen ja vähintäänkin vinossa. Tuntuuko pyörä väljältä ravistaessa käsin?
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: laatikkovika - 20.09.2023, 22:08:20
Oliko se napa ja laakeri vanhoja?
Niinkuin tossa sanottiin niin jarrukilpi taipunut temutessa tai laakeri ihan sohlo.

Jos ne kaksi iskarin kiinnittävää pulttia menee vähän eri asentoon niin ei se muuta levyn ja kilven välistä mittaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 20.09.2023, 22:12:05
No, nyt sulla on joko iskaritolpan asento muuttunut ja jarrukilpi vahingossa taipunut, tai sitten laakeri on viallinen ja vähintäänkin vinossa. Tuntuuko pyörä väljältä ravistaessa käsin?

Tutkitaan, ei tunnu pyörä väljältä. Olisko voinut käydä klassinen eli jarrulevyn pieni apupultti kampeaa levyä hiukan eli jarrulevy ei olis ollut kunnolla pohjassa ja siten vinossa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 20.09.2023, 22:17:12
Oliko se napa ja laakeri vanhoja?
Niinkuin tossa sanottiin niin jarrukilpi taipunut temutessa tai laakeri ihan sohlo.

Jos ne kaksi iskarin kiinnittävää pulttia menee vähän eri asentoon niin ei se muuta levyn ja kilven välistä mittaa.

Vetarin yhteydessä tuli myös uusi napa/laakeri.

Luultavasti väsyneenä oon laittanut iskarin alapään pultin väärään asentoon.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.09.2023, 22:17:36
Mä en edes käytä ko. apupultteja että ne levyt saa vaihtaessa vielä irti. Toivottavassti menisi noin helpolla.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: laatikkovika - 20.09.2023, 22:17:42
Jos paikat on hyvin putsattu niin kyllä pyöränpultit sen levyn asettaa pohjaan tasasesti.
Se pikkupultti on lähinnä asennusapu ja jos se on sillä piikkipäällä niin se menee peltivanteen reikään ja taas kerran helpottaa pyörän asennusta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 20.09.2023, 22:26:03
Jos paikat on hyvin putsattu niin kyllä pyöränpultit sen levyn asettaa pohjaan tasasesti.
Se pikkupultti on lähinnä asennusapu ja jos se on sillä piikkipäällä niin se menee peltivanteen reikään ja taas kerran helpottaa pyörän asennusta.

Sama käsitys mullakin mut rikkinäinen uusi laakerikin kuulostaa erikoiselta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 23.09.2023, 21:36:55
Ei ole todellista, halpis paska hallitunkki luiskahti apurungosta ja auto tippui. Onneksi oli rengas paikoillaan. Oli vähällä jäädä käsi väliin kun otin pukkia pois. Nyt sitten hävittää jäähdytysnestettä. Liekkö tökännyt tunkki syyläriin.

Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: laatikkovika - 23.09.2023, 21:57:41
Jos nostit apurungon etureunasta niin on kyllä arka paikka just tommosissa tapauksissa.
Mä en uskalla nostaa kuin sieltä rungon takakulmista ja sit pukki apurunkoon suunnilleen moottorin kohille.

No. Kovat jätkät ei käytä pukkeja ollenkaan... P>

Tai no nykyään käytän enempi jo korjaamoa ku ei toi selkä oikeen taho kestää kun on kolme kompressiomurtumaa. O0 jotain pikkujuttuja teen ite ku ei kehtaa viiä pajalle jonkun laturin tai semmosen vaihtoon.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 23.09.2023, 22:01:38
Laita jotain pahvia alle että näet mistä kohtaa suunnilleen vuotaa. Syylari onneksi on suht helppo vaihtaa vs. vaikka välijäähdytin kun se on paketissa ekana nimim. vaihdoin välijäähdyttimen yläkautta päästämättä jäähdytysnesteitä pois. Itse olen todennut että apurungon keulasta keskelta kun nostaa, ei kannata liikaa istua autoon kun se rupeaa keikkumaan ilman pukkeja.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: laatikkovika - 23.09.2023, 22:19:18
vaihdoin välijäähdyttimen yläkautta päästämättä jäähdytysnesteitä pois.
Näin tehtiin mullekin just. Ei tarvi kuin puskuri muovit nyppästä irti ja lukkopelti taittaa sivuun. Mahtu flektikin oleen paikoillaan. Tokihan sen paketin joutuu avaan ja tietysti yks ruuvi poikki...
Oikeen varikkovaihto. :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 23.09.2023, 22:24:09
Jos nostit apurungon etureunasta niin on kyllä arka paikka just tommosissa tapauksissa.
Mä en uskalla nostaa kuin sieltä rungon takakulmista ja sit pukki apurunkoon suunnilleen moottorin kohille.

Juurikin apurungon etureunasta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: modsman - 23.09.2023, 22:29:31
Laita jotain pahvia alle että näet mistä kohtaa suunnilleen vuotaa. Syylari onneksi on suht helppo vaihtaa vs. vaikka välijäähdytin kun se on paketissa ekana nimim. vaihdoin välijäähdyttimen yläkautta päästämättä jäähdytysnesteitä pois. Itse olen todennut että apurungon keulasta keskelta kun nostaa, ei kannata liikaa istua autoon kun se rupeaa keikkumaan ilman pukkeja.

Tämä on 5/5 foorumi.  ELK
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. aut Vetoakseliko tärrää
Kirjoitti: laatikkovika - 24.09.2023, 10:48:55
Nooh...
https://youtu.be/SywP5TBYyPg?si=J_TdV1EwZAl6XAHr