Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: weecee - 09.09.2023, 18:55:06
-
Nonnii, tuli vaihdettua V70 alapallo so. aito Motonetin TRW alkuperäisen niitatun nivelen paikalle (446kkm!) l. auto montun päälle ja vaihdettava puoli tunkilla ylös. H...tinmoinen homma auton alla patterirälläkällä niitinpäitä ohuemmiksi ja 3 eri porakokoa niitin läpi, alkaen poppariterästä. Tuo nyt oli pelkkää tekemistä, mutta tuo tukivarren alaspainaminen ns. tyylikkäästi sormia telomatta. Itse olen tämän aina tehnyt sopivan liukkaalla rautakangella, joskus haitaritunkilla napaa nostamalla..., tai nyt sattui olemaan 20mm harjakangesta tehty purkurauta, millä sai tukivarren painettua alas senverran, että niveltapin sai lupsautettua napa-asetelmaan. Onnistuis ihan siististi, jos olis 3 kättä, mutta nyt 2-kätisellä vaihtoehdolla aina pieni pelko p...ssä, että lähteekö teräskanki luistelemaan apurungon rautoja pitkin ja sormet väliin. Oon tämän muutamalla kärrylle tehnyt, ja aina tällä hazardimenetelmällä, ja toistaiseksi sormet tallessa. Mites se kuuluu oikeasti tehdä, ja minkänäköisellä työkalulla?
-
Vaihtaa kokonaan uuden tukivarren puslineen nivelineen. Joo, maksaa tuplaten sen mitä pelkkä alapallo, mut tulee kaikki uudet puslat samalla ja hermoja ja aikaa säästyy huomattavasti.
-
niin, apukuskin puolelle vaihdoin 20kkm sitten koko alatukivarren, myöskin malli Motonet TRW, ja tässä paripäivää sitten kuskin puolelle pelkän alapallon. Ihan hikistä hommaa molemmissa, kun ei noi tukivarren pultit apurunkoon ittestään auenneet nekään. Niin tai näin, ryömimistä auton alla molemmissa. Ehkä toi pelkän nivelen vaihto pelastaa enemmän maapalloa, kun tavaraa menee vähemmän hukkaan :)
-
Nonnii, tuli vaihdettua V70 alapallo so. aito Motonetin TRW alkuperäisen niitatun nivelen paikalle (446kkm!) l. auto montun päälle ja vaihdettava puoli tunkilla ylös. H...tinmoinen homma auton alla patterirälläkällä niitinpäitä ohuemmiksi ja 3 eri porakokoa niitin läpi, alkaen poppariterästä. Tuo nyt oli pelkkää tekemistä, mutta tuo tukivarren alaspainaminen ns. tyylikkäästi sormia telomatta. Itse olen tämän aina tehnyt sopivan liukkaalla rautakangella, joskus haitaritunkilla napaa nostamalla..., tai nyt sattui olemaan 20mm harjakangesta tehty purkurauta, millä sai tukivarren painettua alas senverran, että niveltapin sai lupsautettua napa-asetelmaan. Onnistuis ihan siististi, jos olis 3 kättä, mutta nyt 2-kätisellä vaihtoehdolla aina pieni pelko p...ssä, että lähteekö teräskanki luistelemaan apurungon rautoja pitkin ja sormet väliin. Oon tämän muutamalla kärrylle tehnyt, ja aina tällä hazardimenetelmällä, ja toistaiseksi sormet tallessa. Mites se kuuluu oikeasti tehdä, ja minkänäköisellä työkalulla?
Mk2 seitenkymppiseen tehty työkalu mutta toimi myös P3 V60:ssa. Mallia otettu Vidan kuvasta.
(https://i.ibb.co/YkHth2d/20190703-113816.jpg) (https://ibb.co/YkHth2d)
-
Mk2 seitenkymppiseen tehty työkalu mutta toimi myös P3 V60:ssa. Mallia otettu Vidan kuvasta.
(https://i.ibb.co/YkHth2d/20190703-113816.jpg) (https://ibb.co/YkHth2d)
Kiitos opastavasta kuvasta. Selvästi parempi, kuin harjateräksestä askarreltu purkkurauta.
-
Itse kyllä näkisin pelkän alapallon vaihdon helpommaksi ähertää, mitä koko tukivarren, varsinkin jos ei autonosturia käytössä.
Vaikeinta koko hommassa oli saada ne niitit porattua kynkästä irti. Vaatii kunnon kobalt terät ja paineilmataltalla loput.
Seiväskangella väänsin nivelen pois navasta ja samalla väännöllä uusi tilalle