Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 10.09.2023, 09:51:57

Otsikko: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Jukka79 - 10.09.2023, 09:51:57
Terve,
XC70 vm 2011 Nivomatin toinen iskari on sökö, alapää märkä ja merkkaa allensa.

Mistä kannattaa etsiä korvaavaa iskaria? Onko kaikissa Volvon malleissa yksi ja sama Nivomat, vai onko niissä mallikohtaisia eroja, esim. XC70 vs. XC90?
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: laatikkovika - 10.09.2023, 10:58:41
Markkinapaikalla oli jollain myynnissä yksi kappale awd v70 nivo.
Tais olla kyllä 2007 mallista.
Sopivuudesta en sano yhtikäs mitään.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Jukka79 - 12.09.2023, 07:31:50
Ei tahdo löytyä korvaavaa iskaria XC70:in Nivoon. Muuta kuin uutta ja ne maksaa mansikoita.

Ja ilmeisesti V60, V70 nivot tähän ei käy, eikä liioin XC60:in eikä XC90:in. V:den Nivot vie perän liian alas ja 60:in ja 90:in nivot vie perän liian ylös.

P2 alustaiseen XC70:iin saa Nivojen korvaajasarjan jolla vaihdetaan Nivojen tilalle perinteiset jouset iskareineen. Mutta syystä tai toisesta P3 -alustaiseen ei vissiin niitä saa?

Voiko tosiaan olla että P3 alustaiseen XC70:iin ei ole muita optioita Nivojen korjaamiseksi kuin uusia Nivojen iskarit?
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Puisto69 - 12.09.2023, 08:09:17
Tämän löysin joskus kun aloin varautumaan, jos oman auton Nivot antautuvat:
https://nordicar.com/en/product/6257/shockabsorber-and-rear-spring-conversion-kit-volvo-xc70-08-16-31429277.html (https://nordicar.com/en/product/6257/shockabsorber-and-rear-spring-conversion-kit-volvo-xc70-08-16-31429277.html)
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: J.partsi - 12.09.2023, 13:02:57
Takajouset 31300137 tai 31202575  (lesjöfors 4295857) ja iskarit varaosa numerolla 31262151 niin voi pikkasen puljailla hinnalla tahi laadulla mikä nyt ittelle sitten parhaimmalta tuntuu.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Jukka79 - 12.09.2023, 15:25:05
Nojoo, nyt mulle on nyt tarjottu uusia Nivon iskareita, sekä käytettynä XC70 perusjouset iskareineen ja iskarin yläpäineen jolla saa muutettua Nivomatillisen takapään perus-jousitukselliseen.

Hinta puhuu reilusti perus-alustan puolesta, mutta muuttuuko auton olemus kuinka raakasti kun Nivon laittaa pois?

Kuinka moni on oikeasti Nivon poislaittanut, ja mitkä oli siitä kokemukset ?

Mulla ei ole perusalustaisesta XC70:stä kokemusta, mutta edellisessä autossa joku aiempi omistaja oli vaihtanut tasonsäädölliset iskarit pois ja peruskamat tilalle. Vaikka jousetkin siihen vaihdoin niin ongelma ei poistunut: auto pohjasi vähänkin suuremmassa töyssyssä ja varsinkin kuormattuna. Ja tietysti se, että kuormattuna perä oli herkästi alempana. Jos XC70:in muuttaa perusalustaiseksi, tuleeko siitäkin samanlainen herkästi pohjaava alusta?
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: laatikkovika - 12.09.2023, 18:23:44
Hommaa per*kele kuormajouset sinne nii ei pohjaa. ELK

En oo xc vaihtanu nivoja tavallisiin mutta V malleihin oon eikä pahaa sanottavaa. Jos siellä pitää hirveetä kuormaa kuskata niin kuormajouset hoitaa sen.

Se on vaan sellanen kompromissi tehtävä noiden kanssa ellei halua ostaa uusia nivoja jotka on tehty kullasta vähintään.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: ErkkiXC - 12.09.2023, 19:49:59
Arvokkaitahan nuo alkuperäiset on, vaikkei siellä sentään kulta kiillä. Hollannista Estate Serviceltä (https://www.estateservices.nl/volvo-ophanging-onderdelen/schokbrekers/schokbrekers-achter/nivomat-volvo-xc70nn.html) tilasin aikanaan edelliseen -04 XC70:een nivot, tähän viimeiseen näyttäis maksavan 714,35/kpl. Tiedä vaikka parina antaisivat alennustakin kun kohtahan se toinenkin on vaihdettava (ehkä), kannattaa kysyä jos ei vaihda nivoja pois.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: laatikkovika - 12.09.2023, 20:46:46
Mikä noissa maksaa?
Tiedän toimintaperiaatteen mutta eihän ne nyt mitään kantoraketteja ole. :P
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Slowman - 13.09.2023, 07:28:38
Mikähän lie alkuperäisen varaosanumero?

Ihan sillä kyselen että tilasin aikoinaan jenkkilästä yhdet nivot ja kaikkine tulleineen ja rahteineen jäätiin aika hiton kauas meikäläisestä hintatasosta, ihme juttu tai sitten ei. Täällä onnellisimmassa maassa on vaan kova hinta sillä onnellisuudella, jos se on kiinni esim. autojen varaosien hinnoista.

Tuossa esimerkksi:

Lainaus
Suspension Shock Absorber (Rear)
Part Number: 31302604
Supersession(s): 31277664


Your Price
$ 382.15
All Discounts:$ 281.31 (42% off)
MSRP: $ 663.46

Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Jukka79 - 13.09.2023, 15:04:57
Alkuperäisten Nivojen iskarien numerot on:
31302603
89 4104 000 285
NHT 67
F 488 Z

Laita vähän linkkiä tulemaan mistä jenkkilän kaupasta noi löysit?

Mikähän lie alkuperäisen varaosanumero?

Ihan sillä kyselen että tilasin aikoinaan jenkkilästä yhdet nivot ja kaikkine tulleineen ja rahteineen jäätiin aika hiton kauas meikäläisestä hintatasosta, ihme juttu tai sitten ei. Täällä onnellisimmassa maassa on vaan kova hinta sillä onnellisuudella, jos se on kiinni esim. autojen varaosien hinnoista.

Tuossa esimerkksi:
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Jukka79 - 13.09.2023, 15:08:18
Heavy-duty jousia tuohon saa, mutta sitten tyhjänä ajaessa alustasta tulee kova.

Juuri äsken kävin Pohjanmaan kaupungissa, jonne moottoritie ei ollut mitenkään pöytä vaan töyssyä töyssyn perään. Hyvin tuo nivollinen alusta niissä töyssyissä pelasi reippaassa moottoritienopeudessa vaikka toinen nivoista vuotaakin.

Työkaveri oli vaihtanut aiempaan V70:iinsä nivot tavallisiin ja eikä kuulema haitannut menoa. XC70ssä on toki pidemmät joustot kuin perus-V70:ssä.

En mä mitään suuren suuria kuormia sillä vie, aina välillä on as.vaunu koukussa, ja työreissuilla on se puolen sataa kiloa peräkontissa, joskus enemmän.

Kompromissi on päivän selvä, ja siksi noita kokemuksia perus-jousitetusta XC70:stä nyt kyselenkin. Kun mikään ei ole niin veemäistä kun se että laittaa monta sataa perän alustamuutoksiin kiinni ja jos sitten tuleekin se eteen perä pohjaa joustoissa niin terve... Taas perä työnalle ja jousia vaihtoon ja taas pyöränkulmia säädättämään ja taas paloi rahaa.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Ossi66 - 13.09.2023, 18:13:49
Heavy-duty jousia tuohon saa, mutta sitten tyhjänä ajaessa alustasta tulee kova.

Juuri äsken kävin Pohjanmaan kaupungissa, jonne moottoritie ei ollut mitenkään pöytä vaan töyssyä töyssyn perään. Hyvin tuo nivollinen alusta niissä töyssyissä pelasi reippaassa moottoritienopeudessa vaikka toinen nivoista vuotaakin.

Työkaveri oli vaihtanut aiempaan V70:iinsä nivot tavallisiin ja eikä kuulema haitannut menoa. XC70ssä on toki pidemmät joustot kuin perus-V70:ssä.

En mä mitään suuren suuria kuormia sillä vie, aina välillä on as.vaunu koukussa, ja työreissuilla on se puolen sataa kiloa peräkontissa, joskus enemmän.

Kompromissi on päivän selvä, ja siksi noita kokemuksia perus-jousitetusta XC70:stä nyt kyselenkin. Kun mikään ei ole niin veemäistä kun se että laittaa monta sataa perän alustamuutoksiin kiinni ja jos sitten tuleekin se eteen perä pohjaa joustoissa niin terve... Taas perä työnalle ja jousia vaihtoon ja taas pyöränkulmia säädättämään ja taas paloi rahaa.

-05 V70 oli mahdoton vaunun keulalla normijousilla ja iskareilla. Pohjasi jousitus hyvin helposti heitoissa. Nivoilla ei ollut ongelmia.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Slowman - 13.09.2023, 20:35:54
Alkuperäisten Nivojen iskarien numerot on:
31302603
89 4104 000 285
NHT 67
F 488 Z

Laita vähän linkkiä tulemaan mistä jenkkilän kaupasta noi löysit?

Tästä suoraan osaan (https://www.volvopartswebstore.com/products/1118712/31302603.html) ja kauppa selviää samoin sieltä.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: HuoPasi - 14.09.2023, 18:11:57
Itsekkin viime talvena mietin mitä laittaa alle kun xc70 nivot sylkäisi molemmilta puolilta öljyt pihalle samana viikonloppuna. Laitoin alkuperäiset nivot alle. Kirpaisi, mutta jos kestäis saman 300tkm mitä entiset nii ei kai tuo paha
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Jukka79 - 15.09.2023, 08:16:24
Noniin, kompromissi on tehty, ja kahden eri liikkeen suosituksesta, pidin Nivot käytössä.

Nyt vain odotellaan Nivoja saapuvaksi ja eikun vaihtamaan...
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: looke - 11.05.2024, 13:51:31
Mikä noissa maksaa?
Tiedän toimintaperiaatteen mutta eihän ne nyt mitään kantoraketteja ole. :P
Ei ole kantorakettreja mutta meillä oli 17 vuotta V70 Mk1 joka mulle Das auto 10 venttiilinen vapari joka ei raketti mutta väkivahva.
Hain aikanaan pojan huoneeseen mööbelit ja lastattiin ihan hemmetisti paketteja takakonttiin niikuin oikeasti merkittävä määrä painavaakin lastulevypakettia.
Auto linjassa ja ajo ominaisuudet ei muuttuneet paitsi kiihtyvyys ja jarruttaessa massa tuntui.
Toinensitten hajosi ja vaihdoin jäykemmät jouset ja kaasuiskarit eikä se mitenkään radikaalisti muuttunut. Kuormaa ei sietänyt kuitenkaan samalla tavalla.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: j_m_k - 11.05.2024, 15:11:42
Man made ne nivotkin on. Saako niitä purettua helposti? Jos purettavissa, niin olis ne silloin huollettavissakin.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: laatikkovika - 11.05.2024, 15:16:32
On taidettu käyttä kiinteää raudan yhdistämiskeinoa joten en lähtis yrittään purkua.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Jukka79 - 14.05.2024, 14:42:11
Mun ymmärtääkseni Nivon iskari on yhdistetty kaasu- ja öljyiskari, eli siellä on jotain paineenalaistakin.

Ja taisi niissä lukeakin High Pressure Do Not Open.
Otsikko: Vs: XC70 ja Nivomatin iskari sökö
Kirjoitti: Vauxi - 21.05.2024, 20:09:25
Mun mielestä perustoimintaperiaate Nivoissa on että siellä on "pumppu" mikä pumputtaa painetta iskarin kun iskari liikkuu eli autolla ajaa. Siellä on myös "rajapaineventtiili" joka on rajattu siihen kohtaan missä auto on vaakasuorassa. Nyt kun lastaa autoon painoa ja perä painuu. Pumputtaa nivot lisää painetta pönttöön jolloin perä nousee taas siihe rajapisteeseen eikä sen yli. Eron huomaa heti kun perä on vaaterissa mutta selvästi jäykempi. Kun tämän jälkeen painon nostaa pois, laskee perä hetken ajon jälkeen takas vaateriin.