Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: V70_mies - 11.09.2023, 16:59:39
-
Tällainen tuli ja auto jätti parkkipaikalle.
(https://i.imgur.com/XYnTiz8.jpg)
Tällaisen korjausohjeen löysin Youtubelta. Eli joku rattilukon kieleke on jumissa?
https://www.youtube.com/watch?v=B0HTbDftz30
Onko tuttu ongelma kenellekään?
-
Päivitys: Lähti parin tunnin päästä toimimaan kun pari kertaa laittoi avaimen pesään ja otti ulos. Kuului se sähköinen "zzzzt"-ääni joka aktivoi rattilukon. Kun vika oli päällä, tuota ääntä ei kuulunut. Testasin noin 20 kertaa ja nyt taas toimii aina.
Olisiko tuon videon mukaan se kieleke ollut vaan jumittuneena. Ehkä kannattaisi ottaa irti ja suihkutella WD neljäkymppistä sinne.
Voihan tämä teoriassa olla virtalukkovikakin. Mistäpä näistä tietää.
PS: Onko foorumilla kellään PKS:n seudulla VIDAA tai vastaavaa? Sillä tämän koko rattilukkofarssin voisi ohjelmoida pois käytöstä. Tässä video.
https://www.youtube.com/watch?v=YxOq2X6zwA0
Tähän saa tällaisen emulaattorinkin, joka ohjelmoi koko systeemin pois käytöstä.
https://mat-emulators.co.uk/products/esl-emulator-for-volvo-v70-steering-column-lock-bypass-fix-plug-play
-
Se kieleke jumittuu. Aika ikävä irroittaa ja voidella. Yleisin korjaushan on sopiva lyöntiväline millä naputtelee sitä lukkoa.
Ellei se ratin renkutus auta mitä se näytössä käskee tekemään.
-
Se kieleke jumittuu. Aika ikävä irroittaa ja voidella. Yleisin korjaushan on sopiva lyöntiväline millä naputtelee sitä lukkoa.
Ellei se ratin renkutus auta mitä se näytössä käskee tekemään.
Joo näin on. Siihen näköjään pitää dremelillä tehdä hahlo siihen ruuviin. Ainakin toiseen päähän. Mutta sen jälkeenhän se on helppo ottaa irti, kun kerran irroittaa.
Ratin renkutus ei auta mitään.
-
Pois ohjelmointi tai lukko irti. Ei sitä monikaan uusi ellei vie marmorille vaan auki ja pesua ja voitelu ajaa saman asian kuin uusi. ELK
-
Päivitys: Lähti parin tunnin päästä toimimaan kun pari kertaa laittoi avaimen pesään ja otti ulos. Kuului se sähköinen "zzzzt"-ääni joka aktivoi rattilukon. Kun vika oli päällä, tuota ääntä ei kuulunut. Testasin noin 20 kertaa ja nyt taas toimii aina.
Olisiko tuon videon mukaan se kieleke ollut vaan jumittuneena. Ehkä kannattaisi ottaa irti ja suihkutella WD neljäkymppistä sinne.
Voihan tämä teoriassa olla virtalukkovikakin. Mistäpä näistä tietää.
PS: Onko foorumilla kellään PKS:n seudulla VIDAA tai vastaavaa? Sillä tämän koko rattilukkofarssin voisi ohjelmoida pois käytöstä. Tässä video.
https://www.youtube.com/watch?v=YxOq2X6zwA0
Tähän saa tällaisen emulaattorinkin, joka ohjelmoi koko systeemin pois käytöstä.
https://mat-emulators.co.uk/products/esl-emulator-for-volvo-v70-steering-column-lock-bypass-fix-plug-play
Videolla tuo rattilukon poisohjelmointi tehdään p3toolilla. Veikkaisin ettei Vidalla onnistu, ainakaan piraatilla.
Tuolla p3toolilla voi tehdä kaikkea muutakin näppärää, eikä maksa kun 50€ kertamaksun.
-
Videolla tuo rattilukon poisohjelmointi tehdään p3toolilla. Veikkaisin ettei Vidalla onnistu, ainakaan piraatilla.
Tuolla p3toolilla voi tehdä kaikkea muutakin näppärää, eikä maksa kun 50€ kertamaksun.
Oho. Kiitoksia tästä infosta.
Mistä tuon saa ostetuksi? Ostan heti. Tai jos jollain on pks:llä tuo, niin voin kyllä ajaa paikanpäälle tarjota kahvit, jos poistaa rattilukkoni käytöstä.
Edit: itse asiassa latasin jo ja rekisteröidyin ja latasin ohjelman. Toimiiko se tuollaisenaan? Milläs plugilla tuo liitetään läppäristä autoon?
https://dapp.auxadapter.se/signup23.php
-
Oho. Kiitoksia tästä infosta.
Mistä tuon saa ostetuksi? Ostan heti. Tai jos jollain on pks:llä tuo, niin voin kyllä ajaa paikanpäälle tarjota kahvit, jos poistaa rattilukkoni käytöstä.
Edit: itse asiassa latasin jo ja rekisteröidyin ja latasin ohjelman. Toimiiko se tuollaisenaan? Milläs plugilla tuo liitetään läppäristä autoon?
https://dapp.auxadapter.se/signup23.php
Auton ja läppärin välinen yhteys voidaan tehdä esimerkiksi kopio Volvo dicellä tai SuperJ2534 kaapelilla.
Ilman maksun suorittamista et voi tehdä muutoksia tuolla ohjelmalla. Maksun suoritat Johnny Personille laittamalla hänelle viestiä Swedespeedin foorumilla, siellä hänen käyttäjätunnus on jp_swe. Toinen vaihtoehto on laittaa hänelle sähköpostia osoitteeseen johnnypersson76@gmail.com
Kuitenkin ennen kuin voit ruveta tekemään muutoksia täytyy sinun purkaa CEM-pinkoodi autosta p3toolia käyttäen. Koodin purkamisessa voi mennä jopa yli 24h, itselläni keskiarvo on ollut 8-9h välillä. Koodin purkamisen ajan auton tulee olla 8-10A akkulaturissa kiinni kokoajan. Pin-koodin purkamisen voit tehdä tuolla ilmaisversiolla, mutta muutosten tekeminen vaatii maksun Johnnylle.
Tuossa on Johnnyn tekemä video koodin purkamisesta: https://www.youtube.com/watch?v=UGBCV76MPLc
Myös tuolla p3toolilla pitäisi onnistua auton kielen vaihto Suomalaiseksi ;)
-
Ah kiitoksia. Enpä taida jaksaa, kun tuskin tulee muuta käyttöä.
Ehkä yksinkertaisempaa on vaan heittää vähän kahvirahaa jollekin, joka poistaa tuon lukon käytöstä.
Any takers in pk-seutu?
-
Tuo tuskin menee kahvirahaa maksamalla, koska kaikkien tulee tehdä tuo koodin purku, että voivat muuttaa asetuksia. Tuo Cem-pinkoodi on aina autokohtainen.
Merkkihuollosta tuskin poistavat tuota käytöstä, vaikka voisivat ja harrastajilla ei ole pääsyä aitoon Vidaan, jolla se voisi jopa olla mahdollista.
-
Tuo tuskin menee kahvirahaa maksamalla, koska kaikkien tulee tehdä tuo koodin purku, että voivat muuttaa asetuksia. Tuo Cem-pinkoodi on aina autokohtainen.
Merkkihuollosta tuskin poistavat tuota käytöstä, vaikka voisivat.
Juu tajusinkin saman tien kun olin postannut.
Taitaa tuo emulaattori olla helpoin ratkaisu.
https://mat-emulators.co.uk/products/esl-emulator-for-volvo-v70-steering-column-lock-bypass-fix-plug-play
-
Emulaattorista minulla ei ole kokemusta. Jos tuo emulaattori toimii niin kuin sitä mainostetaan, niin se taitaa olla yksinkertaisin ratkaisu.
Mikäli emulaattoriin päädyt, niin muista tulla kertomaan toimiko. Voi tulevaisuuden lukijoille olla apua. :)
-
Emulaattorista minulla ei ole kokemusta. Jos tuo emulaattori toimii niin kuin sitä mainostetaan, niin se taitaa olla yksinkertaisin ratkaisu.
Mikäli emulaattoriin päädyt, niin muista tulla kertomaan toimiko. Voi tulevaisuuden lukioille olla apua. :)
Tilasin jo ja tosiaan raportoin, toimiiko se kun olen asentanut. Englannista tulee.
Voihan siinä teoriassa tosiaan olla vaikka se mikrokytkin tai moottorikin paskana. Niin ei maksa vaivaa lähteä äheltämään sitä vaan poistaa koko surullisen systeemin pois käytöstä.
-
Vdashilla purkaa koodin ja poistaa lukon käytöstä, ei tarvi sen enempää säköpostitella ja temppuilla, toki tuokin maksaa mutta nopeimmin tehty.
-
Emulaattori tuli. Nyt on rattilukko toiminut muutaman viikon ja en jaksa heti lähteä äheltämään.
Mutta hyvä tietää, että on korjaus valmiina jos vielä temppuilee.
(https://i.imgur.com/s7J43dE.jpg)
-
No niin alkoi temppuilemaan useammin vaimolla ja sain tuon emulaattorin laitettua. Sen kielekkeen saa tosiaan kevyellä vasarannapauksella irtoamaan koska ratin muovisuojassa on rako, mistä rattilukon suojapelti näkyy. Vasara oli korjaussarjana hanskalokerossa, mutta eiväthän naiset osaa käyttää vasaraa eli oli pakko korjata.
Kolme torcsia sen ratin muovisuojan alapuolella. Kaksi edessä ja yksi jota en meinannut huomata, ratin korkeussäätövivun vieressä.... ja sitten niitä veemäisiä klipsejä. Ratti pitää vapauttaa ja vetää kokonaan taakse niin alaosa irtoaa nylkyttämällä. Yläosat klipseillä.
Emulaattori siis "tappaa" koko rattilukkosysteemin eli se pitää tietysti asentaa niin, että rattilukko ei ole päällä. Eli moottori käynnissä tai avain pesässä vetäiset rattilukosta plugin irti ja laitat emulaattoriin. Jos avain ei ole pesässä, ratti jää tietysti lukkoon "ikuisesti". Toimii kuin junan vessa.
Paljon järkevämpi hoitaa tällä kuin alkaa irroittamaan rattilukkomekanismia, joka on melko veemäinen.
Tässä video tuosta emulaattorista.
https://www.youtube.com/watch?v=azU_HzK1lWQ
Tässä video miten ratin muovisuoja irtoaa.
https://www.youtube.com/watch?v=6oC6ELsmv20