Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 13.09.2023, 09:37:32

Otsikko: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: Jorma - 13.09.2023, 09:37:32
Elikäs ongelma on voimansiirron aiheuttama välys - tasakaasulla kun nostaa jalkaa kaasulta ja painaa taas kevyesti niin joku menee laidasta toiseen. Olen uusinut tuen joka menee tuulilasin puolelle moottorin yläosassa ja sitten sen alatuen vaihdelaatikon luona (pitkulainen jossa nivel). Tämä jälkimmäinen asentui vuosi sitten ja jäykisti systeemiä paljon, tuli selkeä tärinä tyhjäkäynnillä. Ei ole tärinä poistunut vielä, vähentynyt vuodessa tosin.
Olisiko ehdotusta miten välyksen etsimistä kannattaisi jatkaa? Autolla on ajettu 557 tkm
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: laatikkovika - 13.09.2023, 13:08:29
Ettei vetoakselien sisimmäiset nivelet oo vähän väljät?
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: jamseil - 13.09.2023, 23:01:03
Tarkista onko moottorin etu- ja taka kumityynyt kunnossa.

Niiden kuuluu pehmentyä tyhjäkäynnillä tärinän vähentämiseksi. Jäähdyttimen luona on solenoidi, joka kytkee alipaineen tyynylle pienillä kierroksilla. Tutki letkut, putket, solenoidi ja tyynyjen tiiveys.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: Jorma - 14.09.2023, 09:03:24
Ettei vetoakselien sisimmäiset nivelet oo vähän väljät?

Vaihdoin kuskin puolen vetoakselin kesällä, se ei vaikuttanut tilanteeseen. Repsikan puoli on alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: Jorma - 14.09.2023, 09:04:01
Tarkista onko moottorin etu- ja taka kumityynyt kunnossa.

Niiden kuuluu pehmentyä tyhjäkäynnillä tärinän vähentämiseksi. Jäähdyttimen luona on solenoidi, joka kytkee alipaineen tyynylle pienillä kierroksilla. Tutki letkut, putket, solenoidi ja tyynyjen tiiveys.

Tutkitaan.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: Temes - 16.09.2023, 17:52:34
Myös jakopään puolella on tukikumi joka kiinni korissa. Ja tosiaan tuo vetonivelen kunto vänkärin puolella kannattaa tarkastaa huolella. Omassa autossa löytyi siitä vikaa.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: Jorma - 18.09.2023, 07:58:43
Myös jakopään puolella on tukikumi joka kiinni korissa. Ja tosiaan tuo vetonivelen kunto vänkärin puolella kannattaa tarkastaa huolella. Omassa autossa löytyi siitä vikaa.

En ole vielä ehtinyt tarkastelemaan. Mikä olisi paras tapa tuon vetarin tarkistamiseen? Löytyykö vikaa jos tunkkaan pyörän ilmaan ja pyöritän sitä edestakaisin?
Viikonloppuna mittariin tuli 558.000km, joko noilla kilometreillä vetari olisi väsynyt?
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: laatikkovika - 18.09.2023, 08:09:43
Kyllä se pitäs tuntua kun vetarista otat kiinni ja koitat pyöritellä eestaas.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: awd5 - 18.09.2023, 20:51:49
Paljonko sitä klappia saa olla oikean puolen ulkonivelessä? Itsellä 420 ajettu vetari irti ja mietin tarviiko jo korjata vai tungenko niine hyvineen takasin. Muutama aste klappia havaittavissa.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumit S60 D5 ’02
Kirjoitti: laatikkovika - 18.09.2023, 23:05:47
Enpä tiedä paljonko siellä saa olla, ihan pieni tuntuva välys vielä ok. Ehjässä ei ole yhtään.