Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: wolmari - 13.09.2023, 17:15:19
-
En löydä keskustelua jossa joku tiesi alipainejärjestelmän (moottorikumet ym) alipaineen tason?
-
Sama kun imusarjassa, eli hieman riippuu kierroksista.
Moottorin kumeille alipaine tulee vain alle 1300 k/min tai jotain sinnepäin.
-
Koska kyseessä diesel niin alipaineen tekee pumppu. Pitäisi pysyä tasaisena jos ei ole vuotoja. Alipaineen suuruudesta ei ole tietoa mutta veikkaus on, että pitäisi olla yli puoli bar eli absoluuttipaineena alle 500mbar. Tuon ikäisessä alipaine ei osallistu ahtopaineen säätöön, vain jarrutehostukseen ja tukikumeille. Saattaa olla piilevää vuotoa pitkäänkin eikä mikään auton järjestelmä huomaa sitä. Moottorin tärinä tulee läpi ja jarruja saa painaa miehekkäämmin.
-
Jep. Ongelmana pääosin tyhjäkäynnillä kova resonointi. Tyynyt vaihdettu, suuttimet testattu Vida & ohivuoto, eli kotikonstit. Toki täryyttää myös noin 2k rpm:illä ihmeesti. Tyhjäkäynnillä ilman ilmastointia rpm myös notkahtaa hieman mutta kuuluvasti sillointällöin. Ja esim valoissa huomaa että jos löysää (N) jarrun niin tärinä vähenee.
Keksikää jotain
-
Ei mikään keksintö mutta laitatko valoissa N?
Kato onko harmonic damper ehjä. Siis se kampuran hihnapyörä.
-
Laitan, ku jurnuttaa D:llä vielä enemmän.. Tutkitaan.