Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: JJA - 14.09.2023, 11:58:42
-
Olen omistanut vm 2020 crosscoutryn nyt pari kuukautta. Auto kulkee tiellä suoraan, ratti on suorassa ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
Vaan maantienopeuksissa ohjauksen keskialueella kun rattia pitää hieman vastaan esim. tien kallistuksissa, rattivaste antaa jossain hetkessä hieman periksi (eli kuvaisin että ratti ikäänkuin lurpahtaa käsituntumalla. Pyörissä tai ajolinjassa ei tapahdu tällöin muutosta. Ilmiö tapahtuu muutaman kerran per ajettu 100 km ja enemmän vasemmalle ohjausta painettaessa (ajetaan suoraan, mutta pidetään vastaan esim. ajourissa tai tien luonnollisessa kallistuksessa), joskus myös oikealle. Ilmiö ei esiinny rattia enemmän käännettäessä vaan nimenomaan keskialueella ja isommissa nopeuksissa kun rattilla pidetään hieman vastaan ja vähän käännetään. Kaistavahti on pois päältä.
Tässä on ilmeisesti sähköinen tehostin ja piirre on lievasti ärsyttävä. Onko muilla kokemuksia ja voiko tuolle tehdä jotain säätöä.
p.s. vanha 2015 v 60 (etuveto) oli kyllä vakaampi ajaa maantiellä kuin tämä CC, johtuuko sitten korkeammasta alustasta.
-
Onko auton/renkaiden aurauskulmat tarkistettu? Meillä edellisessä V90CC autossa ohjaus ja ajettavuus paranivat huomattavasti, kun kävin säädättämässä aurauskulmat. Tuli jämerämpi ajaa ja vastasi ratin liikkeisiinkin todella hyvin. Eihän tuo kallis operaatio ole eli kannattaa tarkistuttaa ja säädättää ne, niin voi ainakin sen poissulkea.
-
..kuvaisin että ratti ikäänkuin lurpahtaa käsituntumalla..
Taitaa olla ominaisuus. Edellinen V90 teki satunnaisesti samanoloista ja niin on muutaman kerran tehnyt nykyinen V90CC:kin..
-
Joo, mulla oli tuossa allekirjoituksen ex. V60 D4:ssa myös että tietynlaisella ohjauksen pienella korjausliikkeellä "muljahti" samantapaisesti kuin aloittajan auto.
Omasta mielestä sähköinen tehostin oli ikäänkuin nukahtaa kunnes pieni ratin liike herätti sen. Tosi ärsyttävä ilmiö.
Sinisen mekaanikko koeajoi useasti takuun ollessa vielä voimassa mutta ei omasta mielestään saanut ilmiötä aikaiseksi. Itse huomasin sen jopa kaupunkinopeuksissa sopivalla ratin liikkeellä.
Ajattelin sitten tilata Ruotsin purkaamolta uudenkarhean ohjausvaihteen kokeeksi josko korjautuisi mutta vaihdoin sitten hammastangon "telineineen" tuohon nykyiseen V60 T4:seen. Lisäsysäyksenä (teko)syyksi autonvaihtoon paskoi myös muutaman tuhannen km välein vaihtoon jokin kallis nox-anturi pakoputkesta, takuuseen tosin. Ajattelin että oma lompsa ei kestä sellaista maailman viherpesua takuuajan jälkeen joten vaihtui bensa-autoon.
Ei muljahtele enää...
-
Joo, mulla oli tuossa allekirjoituksen ex. V60 D4:ssa myös että tietynlaisella ohjauksen pienella korjausliikkeellä "muljahti" samantapaisesti kuin aloittajan auto.
Omasta mielestä sähköinen tehostin oli ikäänkuin nukahtaa kunnes pieni ratin liike herätti sen. Tosi ärsyttävä ilmiö.
Sinisen mekaanikko koeajoi useasti takuun ollessa vielä voimassa mutta ei omasta mielestään saanut ilmiötä aikaiseksi. Itse huomasin sen jopa kaupunkinopeuksissa sopivalla ratin liikkeellä.
Ajattelin sitten tilata Ruotsin purkaamolta uudenkarhean ohjausvaihteen kokeeksi josko korjautuisi mutta vaihdoin sitten hammastangon "telineineen" tuohon nykyiseen V60 T4:seen. Lisäsysäyksenä (teko)syyksi autonvaihtoon paskoi myös muutaman tuhannen km välein vaihtoon jokin kallis nox-anturi pakoputkesta, takuuseen tosin. Ajattelin että oma lompsa ei kestä sellaista maailman viherpesua takuuajan jälkeen joten vaihtui bensa-autoon.
Ei muljahtele enää...
Ok. Tässä keississä mietin vaan, että miten tuo diesel->bensa vaihto voisi vaikuttaa auton käyttäytymiseen, jos se ohjausvaihde tms. ovat kuitenkin aika lailla samat auton käyttövoimasta riippumatta...? ::) Eli yksilöitä lienevät autot ja joissakin on ja taas joissakin ei...
-
On ja ei joo. Tehostinhan reagoi ratin käännön nopeuteen ja auton nopeuteen. Jos siellä joku on vähän herkillä niin vois kai tehdä tuommosta.
Pohdinpahan vaan kun siinä on juuri tuo ratin käännön nopeus yhtenä osatekijänä.
-
Ok. Tässä keississä mietin vaan, että miten tuo diesel->bensa vaihto voisi vaikuttaa auton käyttäytymiseen, jos se ohjausvaihde tms. ovat kuitenkin aika lailla samat auton käyttövoimasta riippumatta...? ::) Eli yksilöitä lienevät autot ja joissakin on ja taas joissakin ei...
Olen sitä mieltä että siinä D4:sen ohjausvaihteessa oli sitten jotain vikaakin, Sininen ei sitä löytänyt/myöntänyt. Bränikkä vaihde olisi muistaakseni kustantanut ainakin pari harrasteyksikköä, Ruotsin purkaamolta uudenkarhea purkuosa murto-osan, mutta kokeilu jäi tekemättä.
Bensaan vaihdoin jotta pääsin eroon myös kalliista anturiongelmista, samalla korjautui myös ohjaus.
Kaipa muutkin asiasta valittaisivat täällä jos vikaa olisi kaikissa samanlaisissa autoissa.
-
Tuo ratin "muljahtaminen" on hyvä termi kuvaamaan oiretta. Liike on hyvin pieni ja tapahtuu hyvin harvoin, joten mekaanikon pitäisi suorittaa pitkä kunnon koeajo maantienopeuksissa, että oire tulee vastaan. Täytyy kysyä sinisen mekaanikolta huollon yhteydessä onko kuullut moisesta. Ilmeisesti kommentien vähyydestä johtuen ei kuitenkaan kovin yleistä.
-
Klousataan hieman tätä oiretta. Eli tuota muljahtelua tapahtui Michelinin kesärenkailla enemmän ja talvella Continentalin nastarenkailla ei juurikaan. Käytin auton vuosihuollossa jossa samalla tarkastettiin aurauskulmat. Etupyörien auraus oli juuri ja juuri raja-arvojen sisällä, muuten kaikki kunnossa. Auraus säädettiin -24 maaliskuussa ns. keskelle raja-arvoja ja nyt myös kesärenkailla oire on poistunut. Eli lienee aika tarkka tuo ohjaus säädöistään ja auttoi tässä tapauksessa.
-
Taitaa suuntausarvojen raja-arvojen väli olla sen verta suuri että vaikuttaa vaikka olisi toleranssien sisällä arvot.
-
Hankin 2019 V60 CC:n D4 AWD. Kaipaisin muilta kokemuksia, kun moottoritienopeuksissa ohjauksen Keskialue on erikoinen. Hieman karrikoidusti sanottuna tuntuu että ohjauksen keskialueella on väljää/klappia. Liekkö ominaisuutta vai vikaa? Kiihdyttäessä sitä ei niinkään tunne. Mersusta siirryin Volvoon niin voihan se olla että vaatii vaan totuttelua. Volvossa alla 20 tuumaiset renkaat.
-
Täällä myös v60 t8 muljahtelee puolelta toiselle ja ohjausvaste vaihtelee. Välillä joku vänkää vastaan vaikka pilottikaan ei ole päällä.