Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Reeds - 15.09.2023, 18:02:43

Otsikko: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla -ONGELMA RATKESI-
Kirjoitti: Reeds - 15.09.2023, 18:02:43
Olen lueskellut,että muillakin on ollut 10V koneella olevassa Volvossa samoja ongelmia,eivätkä ne ole ikinä selvinneet.Tässä olis jatkoa...

Lähtee käyntiin kylmänä hienosti ja käy ihan normaalisti.Kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilansa tai lähestyy sitä,kone ei enää kestä nopeaa kaasun runttausta,käy silloin ikään kuin vajailla ja kakoo ja lyö vastaan ja röpöttää,mutta ei aivasta imusarjaan.Varovaisella kaasunpainalluksella kiertää tasaisesti ja vaikka punarajalle.Kun nyt koneen sammuttaa ja yrittää käynnistää uudestaan,starttaus kakoo ja kone lyö ilkeän kuuloisesti vastaan,tuntuu että kone yrittää pyörähtää vastapäivään ja välillä starttaus tuntuu lyövän jumiin.Kaikki maadoitusjohdot on olleet irti ja kiinnityspinnat puhdistettu huolellisesti,maajohto on ehjäksi todettu mittaamalla ja samanaikaisella taivuttamisella eliminoitu katkokset.Akku on ihan uusi ja kengät tiukassa.Startti on uusi ja pluskaapeli tiukasti kiinni.

Kokeiltu/testailtu/vaihdeltu:

-Nokka-anturi
-Kampianturi
-Jakajankansi
-tulpanjohdot
-puola/sytkäkivi
-bensapumppu

Joku komponentti lämmetessään tämän aiheuttaa.Mikä?? Tyhjäkäyntiä käy silti niin taivaallisen hienosti.

Auto on ihan hiljattain katsastettu ja päästöt olivat hyvät.

Sen verran vielä taustatietoa,että autossa on luovuttajasta otettu IMMO,ECU ja niihin kuuluva virta-avain lukijarenkaaseen nidottuna.Samaa ongelmaa oli jo alkuperäisten boxien kanssa.Ne menivät vaihtoon siksi,että akku oli tyhjetessään saanut IMMOn hukkaamaan avaimen sirutiedot.

Joku ehdottaa tietysti,että jako on hypännyt.Ok,hyväksyisin selityksen jos kone reagoisi heti jo kylmästartista samoin oirein.

Auto on muuten oikein siisti ja huollettu.Kävin sillä jopa ajamassa yhtenä päivänä 40km lenkin,eikä ajossa ja ajaessa huomannut mitään outoa.Silloin vain sattui toimimaan ihan normaalisti,vastasi kaasuun hienosti,aivan sama vaikka kuinka runttasi poljinta.Kotipihassa vasta sammutin ja sitten ei millään käyntiin,sama kakominen ja rynkytys palasi.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Scraab - 15.09.2023, 19:40:48
Mitä vikakoodeja? Jakajan kansi vaihdettu, entä pyörijä? Eipä tuo silti jakajan häiriöltä vaikuta.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Reeds - 15.09.2023, 20:17:25
Vikakoodeja.... No tää keksintö pitäis ajaa merkkihuollon testeriin,eihän tohon Fenixiin pääse millään kotitesterillä. Kai tää on sinne ajettava. Tosiaan oireet alkaa vasta kun kone lämpenee. Entä jos olis joku lämpöanturi mykkänä? Ei kai se silti saa vastaan lyömään startatessa? Tai käymään vajailla?

Auto oli täysin ehjä ja mulla ajossa vuodesta 2018 vuoden 2022 huhtikuuhun. Silloin Volvo jäi pressutalliin seisoskelemaan heinäkuun loppuun. Silloin oli akku menny tyhjäks ku unohdin irrottaa piuhat ja IMMO hukkas avaimet. Ja siitä asti on tää pelleily jatkunut. Menee varmaan paaliin koko paska. Alkaa olee mitta täynnä.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: laatikkovika - 15.09.2023, 23:09:21
Jako on hypännyt. :2funny:

En tiedä voiko aiheuttaa mutta mites se iat?

Suurin epäilys tässä kyllä itselle tulee map anturiviasta.
Jos vaikka koodeja lukee niin 20V mallissa jos tulee vikakoodi maffista niin 10V mallissa sama koodi tarkoittaakin map anturia...
Siinä se vika on  :juhau: ;D
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Reeds - 16.09.2023, 08:28:30
No tarvii ostaa sit uus MAPpi.
Onneks ei oo kallis osa. Jotenkin vaan tuntuu ett mikään ei silti muutu..
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Scraab - 16.09.2023, 09:50:49
Vikakoodeja.... No tää keksintö pitäis ajaa merkkihuollon testeriin,eihän tohon Fenixiin pääse millään kotitesterillä.
Tietääkseni siitä saa koodit ulos samaan tapaan, kuin vahemmissakin, eli ledin vilkutuksia laskemalla. VOL-FCR ainakin opastaa näin. Eikä se koodin luku merkkiliikkeessä maltaita maksa vrt oma vaiva ja vähti sekä turhat varaosat.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.09.2023, 10:02:03
Mun mielestä ainakaan tässä omassa -98 mallissa ei ole sitä ledisysteemiä enää vaan obd-portti, joka ei ole standardi. Esim. Vida, Autocom/Delphi tai BSR PPC1 ei puhu sille ollenkaan vaikka Autocom muka tunteekin Fenixin. Sen ledisysteemin ehkä pystyisi itse piuhoittamaan tuohon, jostain jenkkisivulta sain sen käsityksen.

Mistä näihin muuten kannattaa MAP ostaa?

Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Jule - 16.09.2023, 10:35:53
Jos siellä on obd portti, niin eikö se puhu yleis obd:tä lainkaan? Siis tää perusprotokolla, ei mikään merkkikohtainen. Yleensä sieltä näkee moottorin vikakoodit, ja esim lämmöt yms perustiedot.

Tuo vika voisi olla jotain niin yksinkertaistakin kuin hieman hapettunut lämpöanturin liitin, ja voisi korjaantua pelkällä töpselin irroituksella ja takaisin laitolla. Varsinkin kun vika on tullut seisonnassa.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Scraab - 16.09.2023, 12:11:39
Mun mielestä ainakaan tässä omassa -98 mallissa ei ole sitä ledisysteemiä enää vaan obd-portti, joka ei ole standardi.
Juu ei ole valmista ledipalikkaa, mutta kuten kirjoitin, VOL-FCR opastaa, miten koodit saa ulos eikä suosittele OBD-piuhan ja ohjelman käyttöä.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.09.2023, 12:43:08
Mulla ei ole VOL-FCR:ää niin en tiedä mitä se selittää. Joskus yritin selvittää miten sellaisen saa. Oliko se niin että jostain nettisivulta ostetaan vanha pc-softa ja askarrellaan sille piuha? Hinta muistaakseni olis ollut jotain merkkihuollon yhden koodienluvun luokkaa.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: laatikkovika - 16.09.2023, 12:51:11
Just näitten ongelmien ja tehottomuuden takia mua ei saa koskemaan 10 venttiiliseen pitkällä kepilläkään.
Ihan turha moottori kun 20 venanenkin on ollut saatavana.
Nämä kun on ihan fyysisesti erilaisia toisin kuin p2 joissa ne tehot on pudotettu ohjelmalla eikä venttiileillä.

Uudempiin saa siis helposti 20-30 hp lisää.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.09.2023, 12:53:34
10v-mallien tarjonta on kyllä parempi noissa tonnin autoissa ja se on ihan hauska kone ajaa. Mut tieskö joku pitääkö näihin metsästää oem-MAPia vai kelpaako tarvikkeetkin?
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: laatikkovika - 16.09.2023, 12:59:52
Eiköhän siihen tarjontaan ole syynsäkin olemassa.
Paineanturihan se mappi pelkästään on näissä, kai sinne käy mikä vaan.
Omassakin on map ja iat erikseen ja nyt on molemmat jotain halpiksia ja hyvin toimii.

Miksi se on hauska kone ajaa, en ymmärrä. Ei tarvii pelätä nopeita liikkeitä kaasupolkimessa?
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Reeds - 16.09.2023, 13:39:57
Ehkä tällainen hyväkuntoinen,sopivaan hintaan ja sopivalta etäisyydeltä eteen tullut 10V malli on useimmille ihan vain kulkuväline,jolla pääsee luotettavasti paikasta A paikkaan B. Tai ainakin aiemmin pääsi..tehomallit on sitten erikseen. Ja jos auto on vielä ruosteeton myös pohjasta ja omaa hyvän huoltohistorian niin miksi sellaisella ei ajelisi. Mutta se offtopicista.

Kaikki konehuoneesta löytyvät liittimet ja pulteilla kiinni olevat pikkupiuhatkin ovat olleet irti ja auki ja tarkastelun alla. Samoin kaikki releet,ja on testailtu myös eri releitä.Ei ole löytynyt hapettumia.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.09.2023, 15:05:38
Jos olisi itsellä tuo vika arpoisin kyl ne koodit esiin ja jos se ei auttaisi niin sokkona vaihtaisin sen mapin, jos halpoja niin ehkä muitakin antureita, bensapumpun releen ja tulppia ei vielä sanottu vaihdetun. Ylimääräinen maadoituspiuha koneesta runkoon menisi myös.

Ja hyvin tolla pääsee rekasta ohi komealla pörinällä
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla
Kirjoitti: Scraab - 16.09.2023, 19:28:19
Mulla ei ole VOL-FCR:ää niin en tiedä mitä se selittää. Joskus yritin selvittää miten sellaisen saa. Oliko se niin että jostain nettisivulta ostetaan vanha pc-softa ja askarrellaan sille piuha? Hinta muistaakseni olis ollut jotain merkkihuollon yhden koodienluvun luokkaa.
Ostin aikoinani paketin, joka sisälsi CD-levyn ja OBD-USB -johdon. Siihen aikaan koodien luku merkkiliikkeessä hoitui ilmaiseksi, joten kalliimpi tuo oli. Sanoisin, että köyhdyin yli satasen, mutta alle kaksi. Tämän päivän tilanteesta en tiedä, markkinat ainakin lienevät näille suppeat.

Fenixille on ohjelmassa myös painike, kai silläkin jotain ulos saa. Kaikki koodit saa ulos askartelemalla sarjaan kytketyn ledin ja vastuksen, se vilkuttelee, kuten kasipätkissä.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla -ONGELMA RATKESI-
Kirjoitti: Reeds - 30.12.2023, 15:09:23
Nyt uskaltaa jo päivittää tietoa tänne,koska autolla ajeltu onnistuneesti muutaman kuukauden.
MAP -anturin ja tulpanjohtojen uusinnalla alkoi käymään kuten pitääkin.Ihan hauska peli toi 10- valve on ja teho riittää normaaliin autoiluun,eikä sillä jää myöskään jalkoihin.Tärähtää myös pirteästi käyntiin kovallakin pakkasella.
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla -ONGELMA RATKESI-
Kirjoitti: laatikkovika - 30.12.2023, 16:27:06
Vaihdoit tulpanjohdot siis toisen kerran kun alotuksessa sanoit ne vaihdetun?
Olisko se perusvika sit ollu siinä map anturissa. Joku sitä tais täällä ehdottaa. ELK
Otsikko: Vs: V70 1997 2.5 10v manuaali ei käy lämpimänä kunnolla -ONGELMA RATKESI-
Kirjoitti: Reeds - 30.12.2023, 16:38:51
Vaihdoin testimielessä käytetyt (ehjät) johdot,mutta en puolanjohtoa...siinähän se vika lymyili,kuten myös MAPissa.