Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Megaman - 02.01.2012, 20:04:39
-
Tervehdys!
Ajattelinpa kirjoitella autoni vioista tänne ja saada teidänkin mielipiteitä kyseessä olevista asioista. Eli autoni on tehnyt jo kesästä lähtien seuraavaa.
Ajettaessa tarpeeksi nopeasti syttyy ABS huolla pian merkkivalo, lisäksi vakionopeudensäätimellä ajettaessa auto nykii ja nopeusmittarikin liikkuu nykien kiihdytettäessä. Valo on sammunut kun auto on seissyt jonkin aikaa sammutettuna. Lisäksi nyt talvella on syttynyt pakokaasujen merkkivalo jonkin kerran sekä ABS jarrut, korjaa heti valo kerran. Valot kuitenkin yleensä sammuvat auton seisoessa jonkin aikaa. Tällä hetkellä ei pala mikään merkkivalo (kun olen oppinut olemaan sudittelematta) Olen paikallistanut vian vasempaan eturenkaaseen, ABS huolla pian valo syttyy kun kyseinen rengas lyö tyhjää. Oikean renkaan sutiminen ei sytytä valoa. ABS anturi likainen/vaihtokunnossa? Puhdistusohjeita/onko vaikea vaihtaa? Olen lukenut OBD-mittarilla vikakoodit ja sieltä löytyi PO500 1 ja 2 joka vihkon mukaan on vehicle speed sensor malfunktion.
Sitten tuo vinkuminen joka tulee kylmänä liikkeelle lähdettäessä, ei edes välttämättä ekalla liikkeelle lähdöllä vaan kun vaikka pysähtyy ekoihin liikennevaloihin, kytkin vingahtaa ikävän kuuloisesti nostettaessa. Tämä tapahtuu oikeastaan vain sen kerran eikä koskaan kun moottori on lämmennyt. Onko se painelaakeri vai silmälaakeri vai mikä siellä vinkuu? :)
Olen kiitollinen vastauksistanne :)
-
Auto ilmeisesti bensa? Voisiko anturikehän likaisuus olla syynä absin sikailuun? Kertokoon joku viisaampi.
-
Joo bensamalli. 125kW
-
Hiljattain oli yhdellä asiakkaalla anturikehä murtunut ja sopivassa nopeudessa teki samat vikailmoitukset. Kehän vaihtamisen jälkeen toimi jälleen. :)
-
Tuo vigahtelu, onko ollut ongelmia 1. ja/tai pakin kytkeytymisessä kylmänä? Joskus kytkin akselille kovettuneet rasvat tahmovat ja aiheuttavat ongelmia vaihteiden päälle menossa ja saattaapa aiheuttaa myös kytkinlevyn vigahtelua kylmänä.
-
Tuo vigahtelu, onko ollut ongelmia 1. ja/tai pakin kytkeytymisessä kylmänä? Joskus kytkin akselille kovettuneet rasvat tahmovat ja aiheuttavat ongelmia vaihteiden päälle menossa ja saattaapa aiheuttaa myös kytkinlevyn vigahtelua kylmänä.
On todellakin ollut ongelmia ykkösen ja pakin kanssa kylmänä! Kiitos tästä tiedosta! :) Kun auton sammuttaa niin vaihteet menevät normaalisti päälle. Voiko mitään hajota autosta kunhan en runno väkisin vaihteita päälle? Olisko syytä samalla jos joutuu aukomaan kytkintä tehdä kytkinremontti? Autolla ajettu 220000km.
Vielä kaipaisin tietoa tuosta anturikehän puhdistamisesta, riittääkö se ja onko millainen homma? Millä se puhdistetaan? Voiko itse anturia puhdistaa?
-
Anturikehän voi puhdistaa vaikka ruuvimeisselillä rapsuttelemalla, anturin puhdistamiseen riittää pyyhe tai paine-ilma, jos siinä on kiinni metalli hilettä tms. niin niiden puhdistus on siis ainut miten sitä voi puhdistaa.
jp_olli:n kertoma anturikehän halkeaminen ei ole mikään harvinainen juttu, aina silloin tällöin tulee vastaan, joten sen tarkastaminen myös, saa tarkastettua vaikkapa vähän pökkimällä ruuvarilla niistä hampaista, jos kehä aukeaa, on se halki.
Myös irronnut vetoakselin napapultti voi aiheuttaa vastaavia oireita, tietyssä tilanteessa vetonivel karkaa navasta vähän sisäänpäin ja anturikehä ei olekkaan kunnolla anturin kohdalla.