Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jan290 - 18.09.2023, 20:02:27
-
Okei jatketaan tätä kun uutta ongelmaa pukkaa tulemaan vanhan selvittyä.
Ongelma on tälläkertaa sellainen että kiihdytyksessä ennen 4000rpm ei oikein tapahdu mitään ja sitten sen jälkeen joku "särähtää?" konehuoneessa ja vetoja on taas jumalaton määrä.
Vikakoodeja ei ole tällakään kertaa ja ongelmaa voi kuvailla vaan että moottori "puutuu" kun kuuluu vitoskoneen imuäänet niin kovaa(ihan kun olisi vapari.)
Ahtopaine myös tuppaa nousemaan hitaammin ihan niinkuin turbo jumittaisi? Tuppaako nää ahtimet väljistyvän kuin herkästi kun taitaa olla vielä alkuperäinen kiinni.
Alkaa pikkuhiljaa ketuttamaan tämä volvoilu >:(
Niinkuin otsikossa lukee, ahtopaineet nykii vain puolikaasulla ja muutenkin tuntuu ahdin heräävän hitaasti? Nykiminen on suht pehmeää eikä tunnu miltään kovalta bensa/sytkäkatkolta.
Täysikaasulla vetää suht hyvin varsinkin kun pääsee yli 4k rpm ja vapaalla kierrättäessä ei mitään ongelmaa. Uudet tulpat on jo vaihdettu testinä eikä mitään vikakoodeja ole ilmaantunut.
Autossa myyjän mukaan piti olla ohjelma mutta meno tuntuu suht vakiolta ja täysikaasulla mittari näyttää max 0.9 bar piikin ja tasaantuu 0.7 paikkeille.
Mikä voisi olla vikana TCV? bypass? hukkaportti? kaasuläppä?
Videolla enemmän käsitystä ongelmasta, veto on tehty noin 60% kaasulla kolmosella.
https://www.youtube.com/shorts/PzCmmNyfD9I
-
Ahtovuoto on yksi mahdollisuus
-
Olisko hukkaportti löysä ja pumppaa kun on kova rasitus.
Koita kiristää tankoa ellei ole laittaa uutta kelloa. Voithan nypätä kellon ohjausletkun irti ja varovasti koittaa ahtaako enemmän. Omalla vastuulla, älä särje. :P
Vakiopaineilta näyttäis, jos ohjelmaa rukattu niin pitäis sen semmoset 0.9-1.0 baaria pitää.
Jos sulla on testeri niin koita kattoo ajossa minkälaista prosenttia tcv näyttää. Käyrää piirtämällä helpompi kattella.
Paljonko ajettu, kyllähän siellä magneti marellikin voi temppuilla jos on alkuperäinen.
Videon lopussa kun lopetit vedon kuuluu kohahdus. Ei kai siellä ole vv suodatin tai dumppi?
Niillähän saa kyllä ihmeitä aikaan, varsinkin jos dumpin jousi menee eestaas.
-
Olisko hukkaportti löysä ja pumppaa kun on kova rasitus.
Koita kiristää tankoa ellei ole laittaa uutta kelloa. Voithan nypätä kellon ohjausletkun irti ja varovasti koittaa ahtaako enemmän. Omalla vastuulla, älä särje. :P
Vakiopaineilta näyttäis, jos ohjelmaa rukattu niin pitäis sen semmoset 0.9-1.0 baaria pitää.
Jos sulla on testeri niin koita kattoo ajossa minkälaista prosenttia tcv näyttää. Käyrää piirtämällä helpompi kattella.
Paljonko ajettu, kyllähän siellä magneti marellikin voi temppuilla jos on alkuperäinen.
Testeriä ei ihan tähänhätään oo mutta 370t ajettu ja kuitit löytyy kaasuläpän vaihdosta pari vuotta sitten.
Pitääpäs kokeilla kellon kiristystä ja metsästää että joskos löytyisi imuvuotoja jostain.
BSR kartiosuodatin siellä on mutta ei mitään dumppia oman tiedon mukaan ole laitettu ja ongelma alko jo ennen sen asennusta.
-
Sen verran päivitystä että uusi TCV asennettu ja sama homma jatkuu. Kokeilin myös ottaa tcvstä keltaisen letkun irti mikä pitäisi hukkista ohjata mutta eipäs kerännyt yhtään sen enempää tai tasaisemmin painetta. Onkos mulla nyt portti löysällä vai?
Sen vielä mainitsen että kun kaasun nosti ylös ahtopaineet nykäsee hieman ylös. Tekeekö huono bypassi tollasta kun pääsee sakkaamaan?
-
Olisko hukkaportti löysä ja pumppaa kun on kova rasitus.
Se mulla ensin tuli mieleen.
Koita käsin vetämällä tangosta tuntuuko siellä vastusta. Jos helposti vedät sen liikkeelle niin on varmaan löysä.
Kiristys voi auttaa ellei kellon jousi oo poikki.
-
Se mulla ensin tuli mieleen.
Koita käsin vetämällä tangosta tuntuuko siellä vastusta. Jos helposti vedät sen liikkeelle niin on varmaan löysä.
Kiristys voi auttaa ellei kellon jousi oo poikki.
Kuinkakohan paljon sen pitäisi vastustaa? Oon vaan noitten ulkosten porttien kanssa pelleillyt mutta suht helpostihan se liikkuu.
-
En oo mittaillu vastusmääriä vaan käsikopelolla vaan...
Kiristä vaikka kierros ja kokeile muuttuuko yhtään. Kierros on aika paljon mutta jos se on tosi löysä niin pitää vaan kokeilla. *tumppuun->
-
Selvä pistetään testiin!
-
(https://i.ibb.co/PtYJw0R/N-ytt-kuva-2023-06-03-184434.png) (https://ibb.co/PtYJw0R)
(AVAA KUVA UUTEEN IKKUNAAN)
Tommosta käyrää omassa hyppi ahtopaineet kaasupohjassa kun oli se ohjaussolenoidi hajalla mihin kaikki ne letkut menee kiinni. maksaa 40€ pierburgin oma alkuperäne
-
Kiristelin tossa noin kierroksen sitä porttia ja eipä vaikuttanu sekään. Mistäköhän seuraavaksi kannattais tutkia? Alkaa oma ymmärrys hiipumaan varsinkin kun ei ole mitään kunnon diagnostiikkalaitteita. :idiot2:
-
Huono homma kun ei oo lukijaa...
Mites MAP anturi, jos jotenkin viallinen ja sen jännite alkaa humpaamaan kun tulee tietty paine?
Ainakin helpossa paikassa ahtoputkessa imusarjan alla, lämpöanturin vieressä.
Ei tarvii ees työkaluja irroitukseen. ELK
Jos se on ohjelmoitu niin onkohan koskaan toiminut hyvin sen jälkeen?
Ootko kokeillu MAF töpsä irti mitä tekee?
-
Noniin sen verran edistytty että hankin Bt OBD skannerin ja vaihdoin bypassin kalvon.
Kalvon vaihdon jälkeen nykiminen loppui kun seinään mutta nyt on ahdot kateissa :idiot2:
Torquen mukaan siellä on vedossa vaan 0.3 bar maksimissaan ja mekaaninen mittari nousee 0.7 ja hyvin äkkiä tasoittuu sinne 0.4 paikkeille.
Mikäköhän avuksi? On muuten armottoman laiska auto kun ajoitin 0-100 kmh 20 sekunttia.
-
Bensapula. Suodatin koska vaihdettu?
Kokeilitko massamittarin töpseli irti ajaa?
Ihan kuin se olis vikatilassa, nuo ahdot on silloin luokkaa 0.3 bar.
Koitas poistaa ecun viat vaikkei lukija mitään näyttäiskään. Vaikuttaako edes hetkeksi?
-
Ei oo suodattimen vaihosta tietoa, onko muuten miten kinkkisessä paikassa?
IMM töpselin irrottaessa sammuu jos auto käynnissä, ja jos irrottaa ennen käynnistystä starttaa ja pystyy ajamaan mutta vielä laiskemmalta tuntuu.
Vikakoodeja oonkin "nollaillut" vaikka niitä ei olekkaan yhtään eikä ole mun mielestä vaikuttanut. :-\
-
Suodatin on helpossa paikassa oikeen takapyörän etupuolella.
Jos hommaat niin ota oikeen mittanen.Niitä on reilu 20cm ja 16,5cm pitkiä muutaman millin heitolla.
Kannattaa vilkasta sen pöntön pituus ensin. :idiot2:
Ne menee alustanumeron mukaan ne pituudet. Pitkä on 18763 asti ja lyhyempi siitä eteenpäin.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/t5/suodatin/polttoainesuodatin?page=3&of=m4696;t15151;s10361
-
Doddii nyt on suodatin ja hukkaportti vaihdettu. Paineet nousee baariin ja sitten ihan kun joku safety menisi päälle ja tippuu 0.5 bar.
Alkaa menemään mielenkiintoseksi, oliskohan toi softa vaan ihan sysipaska.
-
oliskohan toi softa vaan ihan sysipaska.
Kyllä toikin on hyvin mahdollista. Siitäkö ei mitään tietoa ole mikä softa vai onko joku vaan ite vähän "säätäny"?
Onko vakio pakoputki? Katti tukkonen jos se on alkuperänen tai se takapönttö. Mulla se otti aika nopeesti nousua kirkontornin paikkeilla...
-
Takapöntön oon poistanut ja katti on vissiin kerran uusittu.
Se ahtopaineen romahdus on myös niin nopea että en usko että ahdistuksesta johtuis, ihan kun olisi joku softa ongelma.
Ohjelmasta ainoa tieto on että myyjä väitti että se olisi ohjelmoitu joskus. Onko mitään tapaa itse "nollata" ecua että saisi vakiosoftan sinne.
-
Minä en pysty tekeen mutta joku jolla tekniikka ja osaaminen niin voi varmaan vetää vanhan pois ja laittaa uuden ohjelman sisään.
Mullakin tuttu tekee noita. :o
-
boksia ei tosiaan voi resetoida vaan pitää ohjelmoida uusiksi. Mun T5 teki tommosta samaa kun asennettuna oli huono softa, piikkasi ahdot ja sen jälkeen tuli "korjausliike"; seos meni paksulle, ahdot laski ja meno muuttui astetta rauhallisemmaksi.
Ongelma korjaantui uudella softalla. Kuulemma ahtopainetta oli räplätty vähän ronskilla kädellä ;D
-
Nyt on pakko nostaa käsi ylös virheen merkiksi. :idiot2:
Uuden portin asennuksessa oli jäänyt tanko liian lyhyeeksi joten paineet pääs nousee ihan holtittomasti. Noh nyt kun löysensin niin ahdot piikkaa 1.2 bar ja tasottuu 1.0 bar(vissiin ohjelmoidulle suht normaali?) eikä enään nyi tai puutuile ihmeellisesti!
Ongelma taitaa olla tältä erää selvitetty, kiitos kaikille avusta!
-
Nyt ilmaantu uusi ongelma minkä päivitin tohon alotuspostaukseen...
-
Meidän täytyy lakata tapaamasta näin .. :smitten: :2funny:
Ota se imuputki turbolta irti ja kokeile akselista onko sivuttaisväljää kuinka paljon. Pikkusen on normaalia.
Ota vaikka kuvaa tai videota sieltä kunnon valon kanssa niin näkee onko naarmuja tai jotain että olis siivet ottanu koteloon.
Paljonko autolla ajettu?
Olisko huono ilmanputsari osasyy?
Semmosta se on näitten vanhojen kanssa. Tosin näkyy uudempien mallienkin korjaamo-osio kasvavan melko ripeästi, ihan ihme vikoja uusissa autoissa. *tumppuun->
-
Onko tähän mitään päivitystä?
-
Tässä on nyt tullut sairasteltua ja muita kiireitä. Vähäsen oon ajossa selvitellyt asioita esim. Kaasuläppä ei aukea 100% kunnes päästään 4000 rpm, muuten se aukeaa vaan noin 80%. Jos autoa kierrättää vapaalla pari kertaa yli 4000 rpm niin seuraavat pari vetoa on ihan hyviä. Ongelma myös ilmaantuu vasta lämpimällä koneella ja aina TASAN 4000 rpm.
Ahtoputkissa hieman öljyä, eli turbosta pääsee vissiin läpi? Ja ilmanputsari on ihan uusi.
Pitäisi tilaa varmaan kiinasta semmoinen kaapeli että saisin VIDAn kiinni ja tarkempaa dataa...
-
Aina siellä putkissa öljyä on jos kone huohottaa. Huohotus kun menee ennen turboa kiertoon.