Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mmiikkaaa - 25.09.2023, 12:03:57
-
Heti alkuun pohjustan että tein autoon kaksoismassa ja kytkinremontin ja samalla apurunkoa laskiessa huomasin että se ardicin polttoainelinja on siinä vielä paikallaan mutta irrotin sittemmin sen enkä nyt ajatellut sen ainakaan vaikuttavan mihinkään. Nyt sitten kun syksyn tullessa aloin sitä testailemaan niin eihän se pysy päällä ja sammuu hetken kuluttua ja sieltä puhalluksen seasta kuului sellaista rykimistä/ryplätystä. Vidalla nollaus ja auto käynnissä lähtikiin päälle jolloin ajelin kaupalle ja jäin parkkiin sitten kuntelemaan että pyörii. Virrat seis ja siitä hetki eteenpäin takaa kuuluva oletettu polttoainepumpun nakutus tihenee ja kohta savut ja sitten sammuu. Pistin viiksestä ite siinä kohti lämmittimen pois päältä. Nyt kattelin vidalla arvoja ja manuaalisesti ei ainakaan saanu sitä polttoainepumppua kytkettyä ja hehkutulppaa aktivoidessa se vuorotellen vilkutteli päällä ja pois. Onko se nyt tuo oma remontti vaikuttanu jotenkii polttoaineen saantiin vai mikähän olis onko se vaan tutkittava lisää kun ei koodiakaan saa pihalle siitä ?
-
Kiertovesipumppu ehjä?
-
Letkut, sähköliittimet, ehjät ja paikoillaan? ???
-
Olettasin ainakin että kiertovesipumppu toimii kun sen sai yksittäin päälle vidalla myös ja surina myös kuului kokoajan, tietty kävis järkeen että kun pyörii niin sillon toimii kun neste kiertää. Ettei sammuta itteesä sitten ns ylikuumenemisen takia kun virrat sammuttaa. Mut joo sillon tosiaan se nakutus pumpulta tihenee ja loppuu ja sit sammuu lämmitin, pitää nuo liitokset ja letkut käyä läpi ihan ekana.
-
Se polttoaineletku on helppo irroittaa Ardicin päästä ja katsoa tuleeko sieltä Ardicin startatessa polttoainetippoja. Jos ohjaa läpinäkyvään letkuun näkee tuleeko ilmakuplia myös. Oikeaa määrää en osaa sanoa tarkemmin kuin että ardic kuluttaa about 0,6l tunnissa :)
-
Tuota pitää kokeilla kyllä samalla, olikos se hankala päästä polttoainetankin puolelta siihen käsiks missä se ardicin imuputki ?
-
En ole testannut, meinasin että ardicin päästä kun irroittaa niin näkee koko linjan kunnon.
-
Nii kyllä, valmiiks vaan aattelin kysellä jos sieltä ilmaa tulis.
-
Tuota pitää kokeilla kyllä samalla, olikos se hankala päästä polttoainetankin puolelta siihen käsiks missä se ardicin imuputki ?
Takapenkki pois ja siellä on huoltoluukku. Tankkipumppuhässäkkä ulos ja siinä se tulee samassa ardicin imuletku. Se voi olla käpristynyt ylöspäin
-
Jos toi otsikko pitää paikkaansa että ardic toimii vain auto käynnissä, niin yleisimmät vian syyt on kyllä ardicin kiertovesipumppu(~40 euroa motonetissa ja vaihtuu muuten purkamatta) tai alkainen akkujännite