Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: lolvo_ - 25.09.2023, 19:20:08
-
Eli turbo 940 kyseessä (b230fk) automaatti -97 vuosimallia ja auton käymättömyys iski….
Sunnuntaina ajelin normaalisti 50km lenkin töihin-takasin ongelmitta. Pihasta parintunnin seisonnan jälkeen ei lähtenyt käymään, kierrosluku mittari ei pompi —> uusi ykk bosch anturi vaihdoin ei vaikutusta. Satunnaisia osia esim toista sytkävahvistinta kokeilemalla ei vaikutusta. Täysin uudet bosch jakaja+pyörijä
Saattaa välillä lähteä käymään mutta käy huonosti ja kierroslukumittari ”heittelee” erilailla verrattuna moottorin käyntiin eli siis kierroslukumittari rupeaa elämään niinsanotusti omaa elämää pomppien ylös/alaspäin miten sattuu. Jos auton sammuttaa ja yrittää samantein uudestaan käyntiin ei välttämättä lähde —> kierroslukumittari ei pompi jos ei käyntiin lähde
Maadotuksia katoin kuskin ja repsikan puolen lattiatilasta, ei vaikutusta
Voiko viallinen ecu tehdä tätä? Tai voiko ecu ruveta tälläin hajoamaan?
Mainitaan vielä että kuukauden verran olen ajellut noin 2000km ongelmitta, välillä toki hienovaraista pätkimistä havaittu mutta ei aiheuttanut omalla kohdalla toimenpiteitä…
-
Kiinnostaisi vaan että onko sulla jakajan kannen alkuperäinen suoja vielä paikallaan.? Jos, niin kokeile ilman. Ainakin omani rauhottui tuon jälkeen vähän vastaavassa.
-
Kiinnostaisi vaan että onko sulla jakajan kannen alkuperäinen suoja vielä paikallaan.? Jos, niin kokeile ilman. Ainakin omani rauhottui tuon jälkeen vähän vastaavassa.
On suoja paikallaan eikä se autoa käymättömäksi sentäs tee vaikka varmaankin juu saattaa käyntihäiriötä aiheuttaa
-
Jakajan kansi on viallinen jos suojus vaikuttaa asiaan.
Pyörijä kunnolla paikalllaaan? Suoraan painamalla se jää todella löysälle, pienellä kiertoliikkeellä menee paljon tiukempaan.
Entä tulpat ja sytytysjohdot, kuinka vanhat?
-
Johtosarjasta konehuoneessa lähtisin katteleen vikaa.
Se jakajan suojamuovi kannattaa kyllä heittää menemään, sinne suojan ja jakajan kannen väliin pesii likaa ja kosteutta.
Koita nyt huvin vuoks vielä imm töpsä irti.
-
Sehän suoja on siellä alun alkaenkin ollu, en ymmärrä miksi pitäisi heittää pojes. Kyllä siellä kannessa silloin vikaa on, jos ei ohut muovisuoja kärsi olla paikoillaan.
Alkuperäiseen viestiin palaten: mahollisuuksia on monta mutta mites johdot ja tulpat?
Onhan tuossa puola mahdollisuutena, harvoin niitä kyllä menee
-
Sehän suoja on siellä alun alkaenkin ollu, en ymmärrä miksi pitäisi heittää pojes. Kyllä siellä kannessa silloin vikaa on, jos ei ohut muovisuoja kärsi olla paikoillaan.
Tuossa aiemmin kerroin että sinne väliin kertyy paskaa ja vesikin siellä viihtyy paremmin.
Saahan sen siellä pitää jos haluaa. :)
-
Tuleeko ecuille +12v? Rele?
-
Noniin vika löydetty, Sytytyksen pääteaste rikki!
Tämäkin erikoinen homma, biltemasta tullut ostettua syystä tai toisesta varastoon tuo osa muutama vuosi sitten joka tuli vaihdettua ensimmäisten joukossa kun käyntivikaa tuli.
Rupesin ihmettelemään kun vaihtelin kaikki syttyosat uusiin ja kun rajua pätkimistä ja kipinän katoamista. Eniten ihmetytti kun kierroslukumittari pomppi aika holtittomasti. Sattui käytetty boschilainen olla hyllyssä jonka vaihdoin ja auto käy kuin niinkuin kuuluukin!
Mitä tästä opimme —> tarttis lailla kieltää tarvikeosien tekeminen, taas turhaa painimista ja päänvaivaa kun uuden osan vaihtaa eikä se toimikkaan….
Kiitos kaikille pähkäilyyn osallistuineille
-
Itsekin kokeilin käyntivikaiseen 740 tuota bilteman sytytyksen pääteastetta, niin ei toimi kyllä mitenkään semmonen. Startatessa lähtee käymään siinä vaiheessa kun päästää avaimesta irti ja muutenkin kävi vielä huonommin kuin vanhalla boschin pääteasteella.