Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: rammer - 05.10.2023, 19:36:03

Otsikko: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: rammer - 05.10.2023, 19:36:03
Moro. Ohjaukseen tuli pikkuhiljaa pieni klappi 1-2cm, joka ilmenee sitten kun on liikkeellä jonkin aikaa ja mennään pienillä kierroksilla. Kylmästartin jälkeen ohjaus ihan normaali.
Vaihdoin huuhtelemalla tehostimen öljyt mutta ei asiaan vaikuttanut.

Sitä paisuntasäiliötä en vaihtanut, putsasin kyllä jarrukliinerillä, siinähän on jollainenkin suodatin jota ei kyllä näe. Puhaltelin reijistä sen putsattuani ja pieni vaste siinä toisessa reijässä tuntuu.
Mitähän tekis, onko kellään ehdotuksia?
Jos olis hammastanko niin luulisi välys tuntuvan koko ajan?

Ikävä ajettava on näin muodoin, jotain tars keksiä.

Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: Temes - 05.10.2023, 20:15:53
Rattiakselin ristinivel?
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: hespa - 06.10.2023, 08:00:52
En usko että metallinen ristinivel yhtäkkiä löystyis lämmetessään.... ;D

Oliskohan vaan kuule pumppu tiensä päässä. Ja onhan nyt taas varmasti oikea öljy tehostimeen?
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: laatikkovika - 06.10.2023, 08:40:47
En usko että metallinen ristinivel yhtäkkiä löystyis lämmetessään.... ;D
Ootkos kuullu semmosesta ilmiöstä kuin lämpölaajeneminen?

En sano että ristikossa vika on mutta kyllä niitäkin menee.
Niin ja onhan tosiaan hydraulinesteet eikä atf.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: rammer - 06.10.2023, 09:50:46
Meikäläisen ajattelua tummentaa asiassa että en ymmärrä koko tehostimen logiikkaa, eli että onko siellä hydraulipiirissä koko ajan vakio paine, vai säätyykö se jotenkin.

Jos pitäis olla koko ajan painetta jotakuinkin vakiosti niin toi pumppuvika olis ilmeinen. Kylmällä öljyllä sais vielä aikaan riittävän paineen, samoinkuin lämpösillä öljyillä kun antaa kierroksia.

Jos taas suoraan ajaessa ei siellä tehostimessa mitään paineita edes juuri tarvita,  niin mekaaninen vika vaikuttais loogiselta, eli justiin ohjausakselin nivelen klappi tms.

Autolla on ajettu n.220t, joten on siinä mahdollisuus on molempiin, mekaaniseen tai hydrauliseen vikaan.

Ja öljyt on tosiaan vihreet. Sitä motonetin soveltuvaa öljyä laitoin ja tilanne ei muuttunut.

Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: jamseil - 06.10.2023, 11:27:31
Tuon ikäisessä taitaa olla jo "uuden" mallinen säiliö, eli paluu letku alhaalla ja sihti pohjalla?
Sihdin puhtaudesta pitäisi saada varmuus ettei se ahdista virtausta. Uuden mallin säiliössä paluu putki ei aiheuta vaahtoutumis ongelmia, kuten vanhassa yläliitin mallissa vuotaessaan.

Kyllä pumpun tuotto ja paine kasvaa kierrosten mukaan, kun on hihnapyörällä käyttö kampiakselista.

Lämpövaikutus saattaa johtua siitä että joko ohjausvaihteen männän tiivisteet tai pumpun pesä alkaa olla jo kuluneet ja päästävät kuumaa öljyä enemmän läpi kun viskositeetti laskee. Pari pumppua olen purkanut, niissä pesään oli kulunut sellaista nimismiehenkiharaa lamellien vaikutusalueelle. Eli pumpun vaihto tai pesän tarkastus ensin, jos on hihnapyörän liukulaakerissa väljää niin suoraan vaihtoon.

ATF pohjaisessa öljyssä viskositeetti on tuplasti suurempi, vaahtoutuu vähemmän ja taitaa pesevät ominaisuudetkin olla paremmat. Ei tietysti ole niin vihreää mineraaliöljypohjaisena kun jostain oliveista puristettu hydrauliikkaneste. ;) Paremmin tuo oma 400t ajettu ohjausvaihde toimii atf:llä. Pumppu tuosta tuskin porsii, kun uusi pumppu oli täynnä atf:ää tehtaan koeajon jäljiltä.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: rammer - 06.10.2023, 12:10:46
Tuon ikäisessä taitaa olla jo "uuden" mallinen säiliö, eli paluu letku alhaalla ja sihti pohjalla?
Sihdin puhtaudesta pitäisi saada varmuus ettei se ahdista virtausta. Uuden mallin säiliössä paluu putki ei aiheuta vaahtoutumis ongelmia, kuten vanhassa yläliitin mallissa vuotaessaan.

Joo, paluuputki säiliön pohjassa. Tosiaan säiliö oli mulla irti ja huuhtelin kliinerillä, mutta vaikea nyt sanoa että paljonko se suodatin vastustaa. Selvästi se kuitenkin vastusti kun sen kautta ilmaa puhalsi. Voihan se olla että semmoinenkin vastus pienillä kierroksilla vaikuttaa.
Jostain luin että silloin kun ne öljyt vaihtaa niin tulisi vaihtaa se säiliökin, ei vaan ollut saatavilla siihen hätään. Sehän nyt ei paljoa maksa, että saattaisi olla ensimmäiseksi vaihdettava ennenkuin alkaa isommin tuon kanssa temuamaan.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: hespa - 07.10.2023, 08:49:40
Ootkos kuullu semmosesta ilmiöstä kuin lämpölaajeneminen?

En sano että ristikossa vika on mutta kyllä niitäkin menee.
Niin ja onhan tosiaan hydraulinesteet eikä atf.

Kyllä kuule tiiän mitä on lämpölaajentuminen..... ::)

Kattoppa kun ristikossa se männöö niin päin, että piukkaantuis lämmetessään, koska ristikon runko on paksua rautaa ja kuppi taasen ohuempaa terästä. Noh enivei....tässä kirjoittajan mukaan juuri toisin päin.

Silleehän kilpureissa ja raskaassa kalustossakin kardaaniviat ilmenee, lämpenee kuormituksessa ja toleranssi kiristyy ja poksis.

Kyllä se nestepuolen vika melkein on. Siitä säiliön vaihdosta voi toki alkaa, mutta monta kertaa se on vaan ollut se pumppu, joka lämmetessään väljistyy kammiostaan ja paineet laskee. Ja kun volvo vielä kulkee niin pirun matalilla kierroksilla vielä 80km/h vauhdissakin niin ei riitä vaan paineet kuluneessa pumpussa.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: rammer - 07.10.2023, 10:24:14
Lainaus
Kyllä se nestepuolen vika melkein on. Siitä säiliön vaihdosta voi toki alkaa, mutta monta kertaa se on vaan ollut se pumppu, joka lämmetessään väljistyy kammiostaan ja paineet laskee. Ja kun volvo vielä kulkee niin pirun matalilla kierroksilla vielä 80km/h vauhdissakin niin ei riitä vaan paineet kuluneessa pumpussa.

Tää kuullostaa kyllä kanssa hyvin loogiselta.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: rammer - 07.10.2023, 10:28:23
Kiitokset vaan kommentoijille.
Katsotaan nyt että mihin vika kallistuu. Laitan kyllä homman pikimmiten tulille sillä kyllä sentin-parin klappi pilaa Volvon hyvän ohjauksen täysin. Varsinkin kun tiet on nykyään mitä ovat eli urapeltoja, niin autoilu muuttuu varsin ikäväksi.

Kerron täällä kun asia selviää.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: laatikkovika - 07.10.2023, 14:22:40
Kyllä kuule tiiän mitä on lämpölaajentuminen..... ::)

Kattoppa kun ristikossa se männöö niin päin, että piukkaantuis lämmetessään, koska ristikon runko on paksua rautaa ja kuppi taasen ohuempaa terästä. Noh enivei....tässä kirjoittajan mukaan juuri toisin päin.

Silleehän kilpureissa ja raskaassa kalustossakin kardaaniviat ilmenee, lämpenee kuormituksessa ja toleranssi kiristyy ja poksis.

Kyllä se nestepuolen vika melkein on. Siitä säiliön vaihdosta voi toki alkaa, mutta monta kertaa se on vaan ollut se pumppu, joka lämmetessään väljistyy kammiostaan ja paineet laskee. Ja kun volvo vielä kulkee niin pirun matalilla kierroksilla vielä 80km/h vauhdissakin niin ei riitä vaan paineet kuluneessa pumpussa.
En mie siitä väännä mitä on tapahtunu. Varmaan pumpun vaihto loogisin paikka alottaa mutta siinä ristikossa se valurunko ja kupit on eri materiaalia joilla on erilaiset lämpölaajenemiskertoimet, kupilla pienempi.

Voihan se olla että seistyään ristikko vähän jämähtää jos sinne vaikka on päässyt vettä ja se on ruostunut, ajossa taas jämähdys helpottaa ja tulee väljä takas. :idiot2:

Toisaalta saa olla melkonen rattimies joka ajamalla ohjauksen ristikon kuumentaa. :D
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: Scraab - 07.10.2023, 17:21:44
..ristikossa se valurunko ja kupit on eri materiaalia joilla on erilaiset lämpölaajenemiskertoimet, kupilla pienempi.
....
Toisaalta saa olla melkonen rattimies joka ajamalla ohjauksen ristikon kuumentaa. :D
En tiedä, mitä materiaaleja ristikossa on, mutta esimerkiksi alumiinilla kerroin on luokkaa 24E-6 ja teräksen siitä suunnilleen puolet, joten kovin suurta välystä ei lämpölaajenemisella selitetä.

Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: laatikkovika - 07.10.2023, 17:55:06
Niinpä.
Valurautaa ja terästä.
Taitaa valu ja teräs mennä aika lähelle toisiaan joten melko nimellinenhän se ero tuossa on.

Kuten sanoin en minä tässä aio pilkkua nu**ia.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: rammer - 07.10.2023, 18:41:08
Lainaus käyttäjältä: laatikkovika


Toisaalta saa olla melkonen rattimies joka ajamalla ohjauksen ristikon kuumentaa. :D

Heh, nelkytvuotta sitten olisi voinu vielä ristikot kuumentua, nykyään ainoastaan käämit silloin tällöin  8)
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: rammer - 14.10.2023, 17:24:56
Kyllä se tehostajan pumppuvika oli. Vaihtopumpulla on ohjaus taas kuten pitää. Oli moniurahihnakin niin hyvässä kunnossa ettei viittinyt vaihtaa vaikka olisi tietty tuossa kohtaa vaihtunut helposti. Mutta vanhassa autossa ei ehjää viitti vaihdella, ei loppuis vaihdettavat sillä tapaa.

Marmoritiskillä pyysivät pumpusta 754 euroo + 50,- pantin. Enpä ostanut. laitoin 150t ajetusta käytetyn ja hyvin toimii, maksoi satasen.

Kiitokset mielipiteistä kaikille.
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.10.2023, 21:24:54
Hyvä tietää että pumppu voi tollaista aiheuttaa O0
Otsikko: Vs: XC70 -05 Ohjauksen klappi
Kirjoitti: hespa - 15.10.2023, 08:53:31
Juu kyllä se vaan kaikkea aikaan saa se paineen lasku. Sillä tuota pumppuvikaa ehotin kun on valitettavasti TODELLA raskaasti kantapään kautta tullut koettua sama proseduuri!   :buck2:

Ihan hammastangon vaihtoa myöden kaikki uusiks ja sitten tottakai viimesenä pumppu..... :facepalm:

Noo. Kokemukset ym kouluttaa.

Se on melkein aina ollut näissä ns. mysteeritapauksissa koskien ohjausta näin, että takelteleva ja mölyävä pumppu johtuu liian vähästä nesteestä tai tukkeesta letkuissa.

Ja tuo vaeltava ja löysä ohjaustuntuma matalasta paineesta/virtaamasta, eikä sillon välttämättä tosiaan pumppu edes ilmota millään äänellä.