Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Kenu - 06.10.2023, 12:06:15

Otsikko: Volvo v50 -10 2.0d A/ Oudot Egr:n ja turbosäätöventtiiliin arvot
Kirjoitti: Kenu - 06.10.2023, 12:06:15
Terve
Potilaana V50 -10 2.0d autom. jolla ajettu noin 280 tkm. Säännöllisesti huollettu. Viimeisen 30 tkm:n aikana uusittu mm. Molemmat alipaine ohjainlaitteet, tehty alipaineletkujen tiiviysmittaus, EGR uusittu ja adaptoitu, uusi alkuperäinen DPF, MAF uusittu, jakopää tehty, DPF:n paine-eroanturin molemmat letkut tarkistettu ja puhallettu paineilmalla. Oireena edelleen pieni nykiminen, jota olen yrittänyt VIDA:lla selvitellä. Muuten arvot suunnilleen spekseissä, mutta selkeästi havaittavissa että tasakaasullakin ajettaessa pompottaa jatkuvasti Turbon säätöventtiilin arvoa ja heittelyä noin 30% edes takaisin. Toinen vastaavasti käyttäytyvä on EGR:n asentoanturi, joka vaihtelee 1.00V - 4.00V jatkuvasti edes takaisin.
Ahtimessa ei ole ulkoisia vuotoja ja kaikki näkyvät sen letkut näyttävät ehjiltä. Cooleria en ole irroittanut / tutkinut.
 
Osaisiko joku antaa hyviä neuvoja mistä lähteä vikaa hakemaan?

Neuvoista / vinkeistä etukäteen kiittäen!!
Otsikko: Vs: Volvo v50 -10 2.0d A/ Oudot Egr:n ja turbosäätöventtiiliin arvot
Kirjoitti: Kenu - 06.10.2023, 12:09:59
Edelliseen vielä lisäyksenä että moottoritiellä 6 vaihteella 120 km/h. oli DPF:n paineanturin lukema noin 80-120 hPa  ja paikallaan tyhjäkäynnillä on ollut luokkaa 5-15 hPa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 -10 2.0d A/ Oudot Egr:n ja turbosäätöventtiiliin arvot
Kirjoitti: volvotdi - 06.10.2023, 12:40:05
Avaa moottorin takaa EGR liitin ja käy ajamassa ja jos nykiminen loppuu niin käy ohjelmoinnissa sen auton kanssa: www.lisaatehoa.fi/jalleenmyyjat