Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: janib00 - 07.10.2023, 10:25:01
-
Onko kukaan uusinut V70:n takaparkkitutkapalikkaan (PAM/PDC) tulevaa johtosarjaa, jossa vaaleanruskea liitin? Miten pitkä johtonippu on kyseessä ja mistähän päin autoa sen toinen pää löytyy? Tuo vaaleanruskea johtosetti siis pitäisi yhdistyä parkkitutkapalikan auton keskusjärjestelmään, ei antureille.
(https://i.ibb.co/YBp4mBv/8627-C32-B-227-F-422-E-97-D2-A372-FD3-CD8-AD.jpg) (https://ibb.co/YBp4mBv)
upload (https://imgbb.com/)
-
Foorumin käyttäjä pevi:ltä tuli avuliaasti jeesiä kytkentäkaavioiden osalta, mikä auttoi eteenpäin.
Nyt tilanne on, että oskilloskoopilla katsottuna PAM-modulille tulevassa neljässä piuhassa kaksi CAN-piuhaa näyttää toimivan järkevästi, mutta CEM -yksiköltä tuleva piuha vaikuttaa kuolleelta.
Testeri näyttääkin että CEMissä on päällä vikakoodi CEM-U015900, joka meinaa että CEM ei saa yhteyttä PAMiin.
Onko kellään vastaavasta kokemusta — CEM:ltä PAM:lle menevä piuhanippu kulkee melkein koko auton läpi. Voisiko sieltä oikeasti mennä joku piuha poikki, vai olisiko muuta selitystä?
-
No niin, nyt tutka taas toimii. Kuvaan tähän nyt ongelman ja toimenpiteet, jos vaikka olis jolleki avuksi myöhemmin. Eli ne PAM-modulille ruskean liittimen kautta tulevat piuhat on +12V, 2xCAN ja maa. Tässä tapauksessa autosta oli mennyt apukuskin jalkatilasta löytyvä rele R1 (2/88), joka syöttää käyttöjännitteen peruutustutkalle ja penkinlämmittimille.
Jos siis peruutustutka ilmoittaa vaativansa huollon ja penkit ei enää lämpiä, niin tuo rele kannattaa tsekata. Kytkennät näiltä osin aika erilaiset vuosimallien välillä, tähän autoon täsmäsi 2011 kytkentäkaaviot.