Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Naatti - 03.01.2012, 18:25:35
-
Noniin, pitkästä aikaa tuli hommattua oikeen auto, 760 volvo b230ft koneella ja automaatti laatikolla, vuosimallia -90
Kysymys kuuluu: vaihtaa kolmoselle asti nätisti, 80km/h vajaa 3000rpm kierroksia, pitää ajaa yli sataa ja painaa kaasua kickdownille asti ja sitte höllätä ja sitte vasta vaihtaa neloselle. Mitä pitää tehä että se vaihtaisi fiksummin neloselle että sais ajaa 80km/h nelos vaihteella?
Sekavasti selitetty, ensimmääne automaatti vaihteinen auto ;D
-
ensin kannattaa varmasti tarkistaa öljyntaso ja kunto
-
Kickdown vaijeri liian kireellä kokeile säätäähttp://www.vrcf.fi/foorumi/Smileys/webby/smiley-face-whistle-2.gif
-
Vaijeria säädelty muttei löydy nelosvaihdetta vielä, tarkistetaanko öljyt kun moottori on käynnissä ja pitääkö vaihrekeppi olla missä asennossa?
-
Ja tämähän on aw7? laatikolla, vaihrekepis nappi josta ei tapahdu mitään vaikka kuinka näpyttää
-
Ja tämähän on aw7? laatikolla, vaihrekepis nappi josta ei tapahdu mitään vaikka kuinka näpyttää
Sillä saa ylivaihteen pois pelistä kun esim vetää vaunua
-
Öljytarkistus koneen käydessä, kelaat pykälät läpite 1 -> -> -> P, joka pykälää hetki päällä pitäen. Ja kickdownille hyväksi todettu säätö on ensin tarkistaa kaasuvivuston liikkuminen järkevästi, eli että kaasurulla palautuu toppariin asti kun kaasu nostetaan(vaikka tyhjäkäynti olisikin ok, niin rulla voi jäädä irti topparista), ja tämän jälkeen sovitella KD vaijerin säätö siten, että kaasupoljinta liikuttaessa aivan viimeisillä milleillä tuntee sen pykälän, joka kickdownin antaa.
-
Voisko tos napis olla se vika ettei vaihda neloselle? Jos siinä oliski vaan sähkövika
-
Jos se yleensä joskus antaa nelosen, ei oo sähkövika. Oma veikkaus menis öljyjen suuntaan.
Mun AW71L ei oo kovin kranttu öljynsä tasosta (vuotaa vähän etustefasta, lisäillään puolivuosittain ::)) mutta tunnetusti jos se litku laatikossa ei ole punaista, loota toimii miten sattuu. Eräässä kohtaa näpeissäni pyörähtäneessä 760, tosin PeRVolla, lootan toiminta parani huomattavasti lootaöljyn huuhdontavaihdolla.
Todettakoon vielä, että melko usein noitten nappien johdot katkeilee kepin juuresta, vartin homma kolvailla kasaan. Kun johto on poikki, nelosvaihde on aina sallittu.
-
Jees. Pitää tutki huomenna. Moottori sammuksissa ja lämpöisenä sitä öljyä oli vähä yli lämpöisen ylärajan yli.
-
Öljyt vaihdettu laatikkoon ja kd vaijeria säädelty. Kaasu lattiassa kun kiihdyttää yli satasen vauhtiin niin vaihtaa neloselle asti ja kun rupeaa himmaamaan niin laatikko vaihtaa takaisin kolmoselle kun vauhtia on n.85km/h... Eikä vaihda neloselle jos kiihdytät hissukseen yli satasen vauhtiin
Mitäs ny?
Ja katoin kilvestä että laatikko on aw 71l
-
Mulle noi vaihtestokoodit ei sano mitään. Enkä tiedä onko lähellekkään samanlainen vaihteisto..
Omassa 740:ssä vaihteisto lukitsi momentinmuuntimen jossain 90 km/h tienoilla. Olisko toi vaihteen päälle meno / menemättömyys oikeasti toi lukitus?
Lukituksen napattua kiinni vauhtia pystyi vähän hidastamaan ilman että lukitus päästi irti.
-
Eli täs on 3vaihdetta + ylivaihde ja lukkoturbiini... Ja tässätapauksessa ylivaihde ei ota toimiakseen.
-
Ettei olis vain 4 kitkat palaneet? itsellä oli tuo vika aloitti niin että 4lähti aina herkemmin pois päältä kaasua lisätessä toisin sanoen kuin kuorma kasvoi ja lopuksi ei enää löytynytkään 4 eikä turbiini lukkoa kun, laatikko purettiin niin ei ollut ihme ei metalli metallissa pidä.
-
Mulla meni kahdesta laatikosta ne kitkapannat vai miksi niitä sanoisi. Alkoi luistamaan selvästi isoilla vaihteilla ja samalla tuli pieni outo ääni/värinä. Tottakai oireet tuli huomattavaksi juuri kun on isompi kuorma ja kiihdyttää voimakkaammin. Mitään vaihteilta hyppimisiä en muista. Luulisi että tuon luiston tunnistaisi muusta vaihteiston sekoilusta?
-
Ei sekoile muuten, mutta vaikka jos kitkapinnat olisi mennyt niin kyllähän se vaihtaisi normaalisti ylivaihteelle mutta se luistais vaan... Entä ylivaihteen solenoidi? Se epäilyttää ja kysynki että tuleeko sinne virta kun kääntää virrat päälle?
-
Solenoidille pitää tulla kokoajan 12v ja sen kuuluu naksahtaa kun, virrat kytketään siihe voi kokeilla vaikka hyppylangalla.Kai sen jotain vastustakin piti näyttää ois ollut jotain 13ohmia+-4ohmia. Minulta kun, oli nuo pinnat loppu niin ei ollut ylivaihdetta eika turbiini lukkoa.Muuten aski toimi moitteetta vaikka ventttiilikoneisto oli täynnä sontaa.
-
Taitaa olla sama auto nyt minulla :D
Edelleen vaivaa tuo että 4-vaihde ei kytkeydy päälle kunnolla. Kun kiihdyttää reilummin 120km/h tai yli ja löysää kaasun niin silloin menee 4-vaihde lähes aina päälle. Tai tasakaasulla ajelee niin n. 130km/h kohdalla menee nelonen silmään. Mutta jos ajaa esim. reilua satasta niin ei vaihda neloselle.
Vaihdekepin napin johdot näytti olevan poikki, eli ei ole ainakaan siinä napissa vika. Kickdown vaijeri on myös mielestäni säädetty oikein.
Sellainen tuli itsellä mieleen tuossa että kun ABS:t ei toimi näköjään ollenkaan tuossa niin puuttuukohan laatikolta nopeus signaali? Vai tuleeko sinne edes sellaista? Uudemmassa bmw:ssä ainakin teki samalla tavalla kun se anturi hajosi josta tulee laatikolle signaali.
-
Tuonne vaihteistoon menee vain 2johtoa eli juuri tuo ylivaihde solenoidin ja sitten pakkivalon ei muita.Oletko kokeillut jos tuota kickdownvaijeria löysää reilusti? Sitten kuin se vaihde menee päälle niin pysyykö se päällä vai pudottaako ikäänkuin se vaihteisto sen pois kun kaasua lisää?
-
Vaijeri oli todella löysällä kun tuo auto mulle tuli ja säädin sitä sitten vähän tiukemmalle, ei vaikutusta.
Sitten kun vaihde menee päälle se kyllä pysyy päällä kun on nopeutta, jos hiljakseen laskee nopeutta niin vähän töksäyttäen jossain 90km/h kohdalla tippuu nelonen pois päältä.
-
Tänään nyt vielä testasin varmuuden vuoksi ja otin koko kickdown vaijerin irti, ei vaikutusta >:(
Ja nyt kun tuota tarkemmin miettii niin kyllä se nelonen sitten tippuu pois päältä kun lisää kaasua.
Voiko aiheutua huonosta öljystä tai öljyn määrästä?
-
Jos ei tähän mennessä ole öljyjä kahtottu niin aika tehokasta vianhakua. Mutta jos siellä on öljyä, on askijumppaa tiedossa käytännössä varmasti.
-
On siellä siis öljyä ne on katsottu, vähän enemmän vaan saisi olla joten meinasin sitä että onko se kovinkin tarkka siitä öljynmäärästä?
Ja öljy oli ruskeaa, ei varmaan pitäisi?
Petro canadan atf d3m:ää olisi pönttö uskaltaako sitä laittaa? Jos ihan huuhtelemalla vaihtaisi.
-
Meikäläisen kokemus aisinin askeista sanoo, että kovin kranttuja eivät öljymäärästään ole, mutta öljyn laatu vaikuttaa sitäkin enemmän.
Jos purkin kyljessä lukee ATF, en näe syytä, miksei se näin aataminaikuisessa askissa toimisi.
-
On siellä siis öljyä ne on katsottu, vähän enemmän vaan saisi olla joten meinasin sitä että onko se kovinkin tarkka siitä öljynmäärästä?
Ja öljy oli ruskeaa, ei varmaan pitäisi?
Petro canadan atf d3m:ää olisi pönttö uskaltaako sitä laittaa? Jos ihan huuhtelemalla vaihtaisi.
Huuhteluvaihto laatikolle heti mars! Varaa siihen sellaiset 12-14L Ford Mercon ja Dextron II D/E luokituksen täyttävää öljyä. Mobil ATF220 täytää juurikin ne vaatimukset (muitakin on).
Väärä öljy voi aiheuttaa lootan luistamista.
Näköjään speksien osalta tuo tuo kanadan petrooli firman ölppäkin käy...
Ja laatikkoöljyn tulee olla punaista. Jos se on ruskeaa ja haisee palaneelle, niin lootajumma voipi olla piakkoin esillä.
Joko täällä tai museossa avauduin omasta AW71L lootan temppuilusta kuumilla keleillä.
Nykyisin vaihdan laatikkooljyt 20tKm välein. Niin ei temppuile ja öljyt pysyvät kirkkaina.